Gå til innhold

Menn som bor "hjemme"....


Gjest Iris38

Anbefalte innlegg

''Du kan vel ikke påstå at du får lært så mye av livsvisdommen til gamle demente. Det er i tiden før.''

Jeg har ikke snakket om demente, jeg snakket om eldre mennesker.

''Hvis du er glad i de gamle så respekterer du i hvert fall at de har sine egne ønsker og meninger.''

Nettopp.

En god del eldre mennesker blir gjerne demente. Og fysisk syke. Og man er gjerne fysisk syk selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 508
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    118

  • Dorthe

    27

  • Colette

    19

  • PieLill

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest irrere

Nei, basert på din lemfeldige omgang med det. Jeg tror ikke du aner hva du snakker om. I praksis.

Eller, du har stelt noen som var rimelig frisk, og tror at det er slik for alle.

''Nei, basert på din lemfeldige omgang med det. Jeg tror ikke du aner hva du snakker om. I praksis.''

Tro hva du ønsker å tro.

''Eller, du har stelt noen som var rimelig frisk, og tror at det er slik for alle.''

Jeg stellte min døende lillebror, jeg vil ikke betegne han som rimelig frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Sier de at de ønsker at ungene deres skal passe på dem 24/7, mate dem, skifte bleie på dem, og bade dem, og at ungenes liv skal dreie seg om dette i kanskje 10 år?''

Trangt? De sier at de ønsker å dø før de blir pleietrengende.

Det er ingen som kan bestemme når de dør uten å ta sitt eget liv, og det er det ytterst få som ønsker. De fleste ønsker å leve uansett og vil ikke dø.

Jeg sier gjerne at jeg vil heller dø enn å ha det slik og sånn, men jeg møter få som vil i virkeligheten dø og de få har ingen muligheter til å bestemme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Det er ingenting galt med å påpeke at det virker som om du ikke har tenkt gjennom dette, eller snakket nok med eldre om det.

Det er aldri noe galt med det du sier eller gjør, slik jeg har forstått det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja, man kommer i slike helt umenneskelige situasjoner, og hvor det da blir uhyggelig mye verre å sende personen "vekk". Så da er man på mange måter fanget.

Det blir dog som regel veldig stille når jeg spør folk om hvilket land de mener passer bedre på de eldre enn i Norge. Det er egentlig et interessant tema.

Med vennlig hilsen

Hun følte seg nok fanget, selv om hun er veldig glad i ettertid at hun gjorde det.

Moren hennes ville ikke på sykehus. Hun visste hvilken vei det bar og ville dø hjemme.

Til slutt ble det likevel så vanskelig for min venninne å oppleve at hun ikke greide ut med smertelindringen lenger, så hun måtte på sykehus de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Jeg ønsker ikke å komme på sykehjem, men jeg vil heller det enn å la mine barn pleie meg hjemme. Prøv å forstå forskjellen.

Jeg forstår forskjellen, det er bare du og Sør som hevder at jeg ikke gjør det. Velg du sykehjemmet og det er det beste for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Nei, basert på din lemfeldige omgang med det. Jeg tror ikke du aner hva du snakker om. I praksis.''

Tro hva du ønsker å tro.

''Eller, du har stelt noen som var rimelig frisk, og tror at det er slik for alle.''

Jeg stellte min døende lillebror, jeg vil ikke betegne han som rimelig frisk.

Kondolerer, men det var neppe noe du gjorde alene i 10 år.

Og du overser også at faren for at du blir så utbrent i løpet av 10 år tilsier at det er stor fare for at noen må stelle deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du beskrev ham som "utslitt"?

Med vennlig hilsen

Ja, når hun kom på avlastning så døde han. Han måtte jo ha henne med overralt, han kunne ikke la henne være alene et sekund og så var han syk sjøl også, han hadde noe som var omtrent som KOLS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Du kan vel ikke påstå at du får lært så mye av livsvisdommen til gamle demente. Det er i tiden før.''

Jeg har ikke snakket om demente, jeg snakket om eldre mennesker.

''Hvis du er glad i de gamle så respekterer du i hvert fall at de har sine egne ønsker og meninger.''

Nettopp.

Du snakker om mennesker som er medgjørlige og blide og forteller gjerne om sitt liv. Har du aldri opplevd aggressive gamle som angriper deg fysisk, klorer deg og spytter på deg og sinnet lyser ut av øynene på dem?

Har du aldri jobbet på sykehjem med sterkt pleietrengende? Har du ingen nære slektninger som har blitt slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Det er mer liv på dol enn det har vært lenge og det er positivt. Han kan ikke gjøre det alene, men han er den som er mest aktiv for tiden.

Aktiv er nødvendigvis ikke det samme som å tilføre noe positivt. Det hadde selvsagt vært langt mer positivt om Sør var frisk og i stand til noe annet enn å sitte benket her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Man har aldri hatt så gode muligheter (med omsorgslønn) for å ha dem "hjemme".

Den har vi vært innom før, så jeg vet det. Folk gjør ikke det valget å ha sine hjemme uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Tredve til førti år er realistisk i forhold til min alder og jeg har to barn. De har ikke leiligheter eller bil så hva skal de gjøre hvis jeg får hjerneslag i morgen?

''Tredve til førti år er realistisk i forhold til min alder og jeg har to barn. De har ikke leiligheter eller bil så hva skal de gjøre hvis jeg får hjerneslag i morgen?''

Har ikke du uttrykt ønske om å da bli på et sykehus, rehab. sted eller eldrehjem? Forstår ikke hvorfor du stiller meg det spm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når hun kom på avlastning så døde han. Han måtte jo ha henne med overralt, han kunne ikke la henne være alene et sekund og så var han syk sjøl også, han hadde noe som var omtrent som KOLS

Og det er derfor jeg skrev at "irrere" tegner et rosenrødt bilde av å ta vare på noen som kanskje er tungt pleietrengende i en periode på 10-15 år. Det er liksom ikke en deltidsstillig det er snakk om, med fri hver kveld og i helgene. Og det kan nok også bli ekstremt ensomt, og jeg tror mange av de som måtte gjøre det før i tiden "traff veggen" med et smell.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest irrere

Hvor mange av dem sier at de ønsker at ungene skal bruke 10 år av sitt liv til å skifte bleie på dem?

''Hvor mange av dem sier at de ønsker at ungene skal bruke 10 år av sitt liv til å skifte bleie på dem?''

De fleste ser ikke for seg 10 år med bleieskift, gjør du? De fleste ønsker, som jeg har gjentatt flere ganger å heller dø enn å havne i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Dere overkjørte henne, med andre ord.''

Nei, vi fortalte henne kjærlig at hun ikke var til bryderi og vi viste henne det til hun døde.

Og du tror ikke at jeg og mine søsken kan fortelle mine foreldre kjærlig at de skal få bestemme selv over livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv er nødvendigvis ikke det samme som å tilføre noe positivt. Det hadde selvsagt vært langt mer positivt om Sør var frisk og i stand til noe annet enn å sitte benket her inne.

Jeg er i full jobb, og tar et høyere kurs innen data i tillegg, og mellom innleggene her skriver jeg et ekspertvitneutsagn, som blir brukt i retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Så hvis både du og hun leide boliger? Hva da?

''Så hvis både du og hun leide boliger? Hva da?''

Da hadde jeg sagt opp leieforholdet og flyttet inn med henne. Jeg trenger ingen bolig hvis jeg skal tilbringe 24-timer i døgnet med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Hva definerer du som hardt arbeid? Har du prøvd å være våken i ukesvis? Har du prøvd å være syk med førti grader i feber og måtte stelle pleietrengende eldre? Har du tenkt å ansette vikar da?''

Ja, jeg har vært våken i ukesvis. Jeg fulgte min lillebror i døden for noen år tilbake, så jeg vet hva det kreves å stelle og være der for alvorlig syke og døende. Jeg vet hva hardt arbeid er i denne sammenhengen, men jeg vet også at jeg gjorde det eneste rette.

Jeg forstår at det var hardt for deg å stelle din lillebror, men hvor mange år tok hans kamp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

En god del eldre mennesker blir gjerne demente. Og fysisk syke. Og man er gjerne fysisk syk selv også.

''En god del eldre mennesker blir gjerne demente. Og fysisk syke. Og man er gjerne fysisk syk selv også.''

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri noe galt med det du sier eller gjør, slik jeg har forstått det...

Jeg har for vane å tenke meg om FØR jeg skriver. Jeg har tross alt vært på nett i 12-13 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...