Gå til innhold

Menn som bor "hjemme"....


Gjest Iris38

Anbefalte innlegg

Hvis du tror at det ikke lønner seg å bo gratis, kan du nok ha godt av litt økonomisk veiledning.Og ja, det lønner seg også langsiktig.

Lite faste utgifter trenger ikke bety penger på bok. Har hatt en samboer med grei inntekt og boutgifter på 2000 i mnd. inkl. strøm og loppemarkedsmøbler. Ikke 1 krone på bok og masse gjeld på biler som skulle byttes 2-3 ganger i året og elektroniske dupedingser, gjerne leid fra thorn. Livredd for + på konto før ny lønning. Jeg er ikke ute etter penger, men en voksen mann med litt orden på økonomien. Nå sier jeg ikke at dette gjelder for trådstarter, men ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 508
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    118

  • Dorthe

    27

  • Colette

    19

  • PieLill

    17

Mest aktive i denne tråden

Ja, og han kan hjelpe sine foreldre med praktiske ting om han bor en kjøretur unna også :-) Tydeligvis er det mange som ikke skjønner dette...

Med tanke på hvordan du svarer folk i denne tråden, så tror jeg han skal takke gudene for at du ikke vil ha han som samboer. Noen så mannevond ville jeg ikke hatt på besøk en gang og i hvert fall ikke som kjæreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest deler av svarene du har fått og deler av hva du skriver.

Jeg flyttet i fjor inn til en mann som kjøpte huset av foreldrene sine, hvor de flyttet inn i leiligheten i underetasjen.

Nå er riktignok hans foreldre litt eldre og faren har hatt slag og er fremdeles ikke helt frisk. Så en fordel er jo at vi kan hjelpe mor hans, er en sikkerhet i forhold til om noe skulle skje. Pluss at hun kan være en resurs i forhold til oss med tanke på babyen som har kommet i løpet av året hvor jeg har bodd her.

En annen fordel, er tomta. Vi ville aldri funnet en tilsvarende tomt som vi har nå. Plasseringen av huset er bare helt utrolig vakker. Spøker med samboeren min om at jeg har valgt ham på grunn av utsikten fra frokostbordet. :-)

Så klart har det vært noen episoder, men så lenge man snakker om dem, så går det greit. Svigermor må ta på seg skoene for å kunne besøke oss... hadde noen episoder til å begynne med da den innvendige trappa ble brukt.

Men det er en liten forskjell på min samboer og han du snakker om her. Min samboer flyttet ut for å gå på skole da han var 15 og flyttet ikke hjem igjen og overtok huset før han var 37.

Men samtidig. Min forrige samboer bodde litt lenger borte fra mora og faren sin, men han hadde aldri bodd for seg selv. Altså flyttet han rett fra moras kjøttkaker og vaskemaskin og inn i et hus hvor jeg også flyttet inn i med en gang... Vasker denne mannen du snakker om klærne selv og lager mate selv, ville jeg faktisk foretrukket ham, fremfor en som kom rett fra mor sine kjøttkaker. Skal si at forrige samboer var 24 da vi flyttet sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bor ikke _hos_ foreldre. Han låner eller leier leiglighet hos foreldrene. Det er en gangske stor forskjell.

Hvor selvstendig han er og om han har en sunn nærhet/distanse til foreldrene, kommer an på mye mer en fysisk distanse i meter. Det er det som må bli avgjørende.

Det hjelper lite om en mann flytter 50 mil fra forelderhjemmet om han løper hjem til mamma hver gang livet går ham imot.

En annen ting er om du kunne tenke deg til å bo i det huset også eller om du ønsker å bo et helt annet sted. Vil han da være villig til å flytte på seg.

Om du skulle flytte inn til ham, vil det da bli hans hjem som du bor i eller et felles hjem dere dere begge stiller likt?

Problemstillingen kunne vært nesten lik om mannen hadde bodd i samme (selveide) hus / leilighet hele sitt voksne liv.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at om du er 38 år og ikke har klart å kjøpe din egen leilighet, men bor i kjelleren til mor og far så er det noe som "skurrer".... Man bor ikke der om det ikke er "spesielle grunner" til det og hvertfall ikke i 15 år.... Dette gir meg "dårlige vibber"- særlig når han i tillegg har hatt en samboer der også. De kunne jo kjøpt noe sammens på sikt, men hun valgte å flytte. Det kan være flere grunner til det, men jeg vet at hun kjøpte seg leilighet like etterpå...(innen 1 år). Jeg synes ikke jeg overreagerer for han har ingen grunner som skulle tilsi at han må bo der (ikke dårlig øk., vært arb.ledig osv.)

Om han har gode boforhold og et greit å ryddig forhold til foreldrene ser jeg ingen grunn til at han av rent prinsipp skal flytte et annet sted.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevn 3 gode gode grunner til at en voksen mann bor hjemme! Foreldrene er friske og mannen har ok økonomi, skrev jeg tidligere.

Han trives med leiligheten han bor i.

Det er en økonomisk gunstig løsning.

Han har et godt og sunt forhold til foreldrene.

Han har ikke behov for et annet bosted.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå skjønner jeg ikke de svarene du får her, for å være ærlig. Det er ikke vanlig på dol at menn som ikke tar ansvar for eget liv og tilværelse får støtte her inne. Jeg tviler på at de ville ha vært like tolarante i RL rundt din kjærestes valg av måte og leve på. Jeg synes de svarer som om mannen skulle ha vært 18, og ikke 38..

Det at en man leier en del selvstendig del av foreldrenes bolig betyr ikke at mannen ikke tar ansvar for seg selv.

En man kan kjøpe seg et hus i en annen by enn foreldrene og tigge dem om penger hver gang regningene hoper seg opp, reise hjem til mamma med skittentøysvask og beklagelser over kjæresten.

Det blir alt for ensporet og trangsynt å sette likhetstrekk mellom å leie av foreldrene og å være uselvstendig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene eier huset inkludert leiligheten og da "bor du hjemme". Kaller ikke dette en selvstendig mann, selv om han vasker klærne sine selv og lager mat.

Er alle som leier leilighet som noen andre eier i stedet for å eie boligen sin selv uselvstendige?

Man er selvstendig om man skaffer egen inntekt, betaler egne boligutgifter, sørger for sin egen mat, egne klær, transport osv. Kort sagt, forsørger og klarer seg selv.

Om leiligheten man bor i da tilfeldigvis befinner seg i foreldrenes hus, noen annens eiendom eller man eier den selv, er av underordnet betydning.

Noen trenger mange mil og helst noen fjellkjeder for å skaffe god nok avstand til foreldrene. For andre er det langt mindre komplisert, og de trenger bare hver sin inngang, hvert sitt kjøkken, kjøleskap og bad.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Er alle som leier leilighet som noen andre eier i stedet for å eie boligen sin selv uselvstendige?

Man er selvstendig om man skaffer egen inntekt, betaler egne boligutgifter, sørger for sin egen mat, egne klær, transport osv. Kort sagt, forsørger og klarer seg selv.

Om leiligheten man bor i da tilfeldigvis befinner seg i foreldrenes hus, noen annens eiendom eller man eier den selv, er av underordnet betydning.

Noen trenger mange mil og helst noen fjellkjeder for å skaffe god nok avstand til foreldrene. For andre er det langt mindre komplisert, og de trenger bare hver sin inngang, hvert sitt kjøkken, kjøleskap og bad.

mvh

Noen nøyer seg med bare sin egen seng og datamaskin;-) Det hadde vært virkelig ille hvis de sovde i samme seng som foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg mener at om du er 38 år og ikke har klart å kjøpe din egen leilighet, men bor i kjelleren til mor og far så er det noe som "skurrer".... Man bor ikke der om det ikke er "spesielle grunner" til det og hvertfall ikke i 15 år.... Dette gir meg "dårlige vibber"- særlig når han i tillegg har hatt en samboer der også. De kunne jo kjøpt noe sammens på sikt, men hun valgte å flytte. Det kan være flere grunner til det, men jeg vet at hun kjøpte seg leilighet like etterpå...(innen 1 år). Jeg synes ikke jeg overreagerer for han har ingen grunner som skulle tilsi at han må bo der (ikke dårlig øk., vært arb.ledig osv.)

Siden du mener det du gjør så bør du være forsiktig å gå inn i dette forholdet. Det er forhåpentligvis ingen som har tenkt å tvangsgifte deg med denne mannen.

Personlig ser jeg ingenting i beskrivelsene som jeg synes er alarmerende, men jeg synes det er nok at du ser det. Du trenger ikke andres aksept for det du synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nevnes at det er uaktuelt for meg å flytte inn hos han og det er uaktuelt å flytte inn i min leilighet (for liten). Derfor må vi kjøpe noe sammens, men siden han har bodd der i så mange år, så er vel en grunn til at han ikke har flyttet enda.... Det vil si at han ikke vil?

Eller at han ikke har hatt noen god grunn til å gjøre det tidligere etter prinsippet om at viss det virker reparerer man det ikke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nøyer seg med bare sin egen seng og datamaskin;-) Det hadde vært virkelig ille hvis de sovde i samme seng som foreldrene.

Denne mannen har ifølge trådstarter sin egen leilighet som selvstendig boenhet.

Jeg går da ut fra at han har sin egen PC eller ikke.

Det er en hel verden av forskjell mellom å bo i en adskilt del av foreldrenes hus =leilighet og å bo hos sine foreldre.

Og dømme en mann nord og ned ene og alene fordi leiligheten han bor i eies av foreldrene hans, er ganske snevert.

Antagelser virker alltid svekkende på realitetsforståelse og dømmekraft.

Skulle mannen i tillegg vise mammadalttendenser, blir saken en helt annen. Mammadalter kan for øverig bo i "egen" bolig betalt av papsen og mamsen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Denne mannen har ifølge trådstarter sin egen leilighet som selvstendig boenhet.

Jeg går da ut fra at han har sin egen PC eller ikke.

Det er en hel verden av forskjell mellom å bo i en adskilt del av foreldrenes hus =leilighet og å bo hos sine foreldre.

Og dømme en mann nord og ned ene og alene fordi leiligheten han bor i eies av foreldrene hans, er ganske snevert.

Antagelser virker alltid svekkende på realitetsforståelse og dømmekraft.

Skulle mannen i tillegg vise mammadalttendenser, blir saken en helt annen. Mammadalter kan for øverig bo i "egen" bolig betalt av papsen og mamsen.

mvh

Trådstarter snakker om mann hun er kjæreste med. Av en eller grunn er hun skeptisk til dette uten at hun greier å uttrykke seg slik at jeg forstår hvorfor. Jeg opplever ikke at hun dømmer han nord og ned, men at hun prøver å sette ord på noe hun ikke ordentlig vet hva er eller ikke vil "si høyt".

Det kan f.eks. være alarmende hvis mor kommer barbeint inn i leiligheten, uten å banke, og spør om han har spist og sjekker at han har vasket klærne sine;-) Kanskje ikke minst hvis han da sier "ja mor selvfølgelig" uten å bry seg noe mer. Kanskje trådstarter har vag fornemmelse av at det kan være sånn, men ikke konkret opplevelse.

Dette blir bare spekulasjoner uansett. Jeg synes det er nok at hun har uro i magen til at hun bør være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, men synes du ikke at det er et "faresignal" når han har bodd så lenge i kjelleren til mor og far? Det er en mann på 38 og ikke en gutt på 18.....En gutt på 18 har mage år på å flytte ut, mens en mann på 38 burde ha gjort det for leeeenge siden...

Du tar opp flere ting i denne tråden.

1: Du vil ikke bo i dine svigerforeldres hus. Du vil ha større fysisk avstand til dem. Det er din preferanse som det ikke er vanskelig å tenke seg gode grunner til. Du er kanskje også skeptisk til å flytte inn et sted kjæresten har et så mye større eieforhold til enn deg?

2. Du vil sikre at du bygger opp egen kapital ved å eie (en del av) egen bolig. Du vil sikre at du ikke står på bar bakke ved et eventuelt brudd. Heller ikke noe å kicke på.

3. Du mener at det å ha bodd i en adskilt del av foreldrenes hus til man er 38 er et automatisk tegn på karakterbrist; Uselvstendighet og manglende daglig distanse til foreldrene. Det blir rene antagelser og spekulasjoner. Du må se etter helt andre ting enn sammenfallende gatadresse med foreldrene for å kunne bedømme noe slikt.

4. Du mener at når han bodd på denne måten så lenge kommer han ikke til å være villig til å forandre på dette. Igjen renheklede antagelser og spekulasjoner.

Du vet hva du vil og ikke vil. Flott.

Du ser ut til å vite lite om hva han vil eller ikke. Så finn det ut! Spør ham! Slutt med denne destruktive gjette- og antagelsesleken!

Kan hende har han få problemer med å flytte. Kan hende tviler han like mye på deg som du tviler på ham. Da vil han kanskje ikke satse så mye.

Hvor selvstendig og hvilken integritet denne mannen har får du jo finne ut ved å observere, ikke anta.

Eller vil du egentlig ut av forholdet og leter etter en unnskyldning for å dumpe ham.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty35

Han bor ikke _hos_ foreldre. Han låner eller leier leiglighet hos foreldrene. Det er en gangske stor forskjell.

Hvor selvstendig han er og om han har en sunn nærhet/distanse til foreldrene, kommer an på mye mer en fysisk distanse i meter. Det er det som må bli avgjørende.

Det hjelper lite om en mann flytter 50 mil fra forelderhjemmet om han løper hjem til mamma hver gang livet går ham imot.

En annen ting er om du kunne tenke deg til å bo i det huset også eller om du ønsker å bo et helt annet sted. Vil han da være villig til å flytte på seg.

Om du skulle flytte inn til ham, vil det da bli hans hjem som du bor i eller et felles hjem dere dere begge stiller likt?

Problemstillingen kunne vært nesten lik om mannen hadde bodd i samme (selveide) hus / leilighet hele sitt voksne liv.

mvh

Kaller du en mann som "låner" leilighet av sine foreldre i 15 år selvstendig? ! Når man er voksen så "låner " man ikke leilighet av sine foreldre. Det gjør man før etableringsfasen.... TS skriver at han har grei økonomi og foreldrene er "friske og raske", så da ser jeg ingen grunn til å bo der.Det virker mer somom mannen ikke ser behov og vil flytte. Han har det bra, siden han bor gratis i kjelleren til mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter snakker om mann hun er kjæreste med. Av en eller grunn er hun skeptisk til dette uten at hun greier å uttrykke seg slik at jeg forstår hvorfor. Jeg opplever ikke at hun dømmer han nord og ned, men at hun prøver å sette ord på noe hun ikke ordentlig vet hva er eller ikke vil "si høyt".

Det kan f.eks. være alarmende hvis mor kommer barbeint inn i leiligheten, uten å banke, og spør om han har spist og sjekker at han har vasket klærne sine;-) Kanskje ikke minst hvis han da sier "ja mor selvfølgelig" uten å bry seg noe mer. Kanskje trådstarter har vag fornemmelse av at det kan være sånn, men ikke konkret opplevelse.

Dette blir bare spekulasjoner uansett. Jeg synes det er nok at hun har uro i magen til at hun bør være forsiktig.

Jeg oppfatter trådstartes spørsmål som om man _kun_ basert på det faktum at mannen har bodd i adskilt leilighet hos sine foreldre hele sitt voksne liv kan misstenke ham for alvorlig karakterbrist.

Det er etter mitt syn en både snevert, unyansert og fordomsfullt.

Om problemet er at mannen har en usunn og uselvstendig relasjon til foreldrene, er det en annen sak. Det kan en mann (eller kvinne) ha uavhengig av om han deler adresse og enkelte vegger med sine foreldre. Men slikt får man faktsik finne ut, ikke anta. Om dette er det reelle problemet, brude trådstarter spesifisere det.

Om han vil flytte, etter som hun ikke kan tenke seg til å flytte inn til ham, kan hun også bare finne ut ved å spørre ham og så se hva han gjør, ikke ved antagelser.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og å ikke eie noe som helst.... Huset eies av foreldrene. Nei, dette kan der ikke mene. Jeg har ikke kunne ha tenkt meg dette uansett om han hadde eid leiligheten eller ikke.

Jeg kan godt forstå at du ikke ønsker å stå på bar bakke økonomisk.

En løsning kan være å leie ut sin egen leilighet i mellomtiden.

Men jeg kan godt forstå om du heller ønsker å bo et sted dere begge er mer jevnbyrdige mhp bolig og eiendeler.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moderator

Kaller du en mann som "låner" leilighet av sine foreldre i 15 år selvstendig? ! Når man er voksen så "låner " man ikke leilighet av sine foreldre. Det gjør man før etableringsfasen.... TS skriver at han har grei økonomi og foreldrene er "friske og raske", så da ser jeg ingen grunn til å bo der.Det virker mer somom mannen ikke ser behov og vil flytte. Han har det bra, siden han bor gratis i kjelleren til mor og far.

Vennligst benytt kun ett nick i en og samme tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller du en mann som "låner" leilighet av sine foreldre i 15 år selvstendig? ! Når man er voksen så "låner " man ikke leilighet av sine foreldre. Det gjør man før etableringsfasen.... TS skriver at han har grei økonomi og foreldrene er "friske og raske", så da ser jeg ingen grunn til å bo der.Det virker mer somom mannen ikke ser behov og vil flytte. Han har det bra, siden han bor gratis i kjelleren til mor og far.

Jeg kan ikke se at trådstarter spesifiserer om han låner eller leier. Men det er mulig jeg ikke har fått alt med meg.

I et leieforhold kan praktisk arbeid, vedlikehold inngå som en del av leien.

Ut fra det trådstarter skriver vet ikke jeg om han lever i en del av sine foreldres hus eller _av_ sine foreldre. Det siste er selvsagt alarm.

En annen sak er om han er enearving eller har søsken.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg også mener. Derfor spurte jeg om alderen på noen av de som svarte, fordi jeg betviler at selvstendige jenter på noen og trevde år kunne tenke seg å flytte inn der. Ut i fra svarene så mener jeg at det er "svigers" som har svart :-)

Du må skille mellom om man automatisk anser det som en karakterbrist å ha bodd i foreldrenes hus gjennom hele sitt voksne liv og om man ønsker å flytte inn der selv.

Det første behøver ikke å være galt. Det andre ville jeg vært mer skeptisk til.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...