Gå til innhold

Menn som bor "hjemme"....


Gjest Iris38

Anbefalte innlegg

Det virker sånn når han ikke engang kjøpte leilighet sammens med sin forrige samboer og mannen har bodd der i 15 år....Sannsynligheten for at han har andre ønsker er vel ikke så stor, eller? Vi snakker om 15 år og mannen er 38 år. Her er det ikke snakk om 5 år og en mann på 28 år.....

Nå antar og spekulerer du.

Mye bedre å finne det ut.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 508
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    118

  • Dorthe

    27

  • Colette

    19

  • PieLill

    17

Mest aktive i denne tråden

Det er det jeg vil frem til jeg også, men det var mange her i starten som syntes dette var ok. Da må si jeg begynte å lure.... Mange snakker om forholdet til svigerforeldrene, men det er vel ikke dette som er "poenget" i saken... :-)

Han bor da ikke sammen med foreldrene sine om han bor i en egen leilighet med egen inngang. Eller har de visket ut disse grensene slik at de i praksiss bor sammen?

Du bor ikke sammen med de du bor i samme blokkleilighet med, eller de du leier sokkelleilighet av.

En venn av meg bodde forresten "gratis" i en adskilt del av foreldrenes hus helt til han overtok huset. Det hører med til historien at han var enebarn =enearving og alene om ansvaret for aldrende foreldre, trivdes i huset og området, ønsket å overta det - og renoverte hele huset til en ca verdidobling.

Jeg klarte ikke å spore et milligram uselvstendighet i mannen. Han var beslutsom og valget om å ikke flytte var reflektert og veloverveid.

Det er dumt å anta om disse tingene. Om du allerede vet at han er en mammadalt, er det vel ikke noe å lure på.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er 38 år og har bodd i samme hus som foreldrene nesten hele livet. Hvor attraktivt er det? Siden han har hatt samboer i mange år, så var det rart at de ikke kjøpte noe sammens. Et av svarene var at dette hadde ikke hatt noe å si for samboeren, siden forholdet hadde vart så lenge. Hun var 25 år da hun flyttet inn, enkelte kjøper ikke leilighet før de er nærmere 30 år. Ingen vet om hun har hatt dette ønsket de siste årene og han ikke ville flytte. Dette er ren "synsing", men det kan like så godt stemme som det ikke stemmer.De fleste i dag eier egen leilighet.

Jeg hadde ganske sikkert ikke flyttet inn i den kjellerleiligheten selv.

Men jeg synes det blir veldig snevert å dømme mannen fordi han har valgt å bo frem til nå.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk naturlig at foreldre og barn skiller lag når barnet er voksen, og at barnet skaper seg en selvstendig tilværelse. I dyreverdenen skjer det uten forkludring, mens vi mennesker lager de merkeligste ordninger.

Det kommer helt an på hvilken dyreverden du er i.

Sjimpanser lever sammen i storfamilier. Elefanter likeså, minus voksne hanner.

Mennesker har også løst sine famlie- og bostedutfordringer på ulike måte til ulike tider og i ulike samfunn.

Det finnes ingen fasit, kun preferanser og ytterligheter.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg oppfatter trådstartes spørsmål som om man _kun_ basert på det faktum at mannen har bodd i adskilt leilighet hos sine foreldre hele sitt voksne liv kan misstenke ham for alvorlig karakterbrist.

Det er etter mitt syn en både snevert, unyansert og fordomsfullt.

Om problemet er at mannen har en usunn og uselvstendig relasjon til foreldrene, er det en annen sak. Det kan en mann (eller kvinne) ha uavhengig av om han deler adresse og enkelte vegger med sine foreldre. Men slikt får man faktsik finne ut, ikke anta. Om dette er det reelle problemet, brude trådstarter spesifisere det.

Om han vil flytte, etter som hun ikke kan tenke seg til å flytte inn til ham, kan hun også bare finne ut ved å spørre ham og så se hva han gjør, ikke ved antagelser.

mvh

Det er ganske drøyt etter min mening og stemple trådstarter som snever, fordomsfull og unyansert pga. det hun skriver. At jeg eller du ikke får tak i problemet ut fra det hun skriver er noe helt annet.

Mannen er ikke mammadalt alene fordi han bor i kjelleren hos sin mor. Det er noe annet her som jeg får ikke tak på, men hvis hun har en uro i seg så må hun ta det alvorlig, Ikke basere sine beslutninger på synsing fra dolere;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske drøyt etter min mening og stemple trådstarter som snever, fordomsfull og unyansert pga. det hun skriver. At jeg eller du ikke får tak i problemet ut fra det hun skriver er noe helt annet.

Mannen er ikke mammadalt alene fordi han bor i kjelleren hos sin mor. Det er noe annet her som jeg får ikke tak på, men hvis hun har en uro i seg så må hun ta det alvorlig, Ikke basere sine beslutninger på synsing fra dolere;-)

''Det er ganske drøyt etter min mening og stemple trådstarter som snever, fordomsfull og unyansert pga. det hun skriver.''

Jeg har ikke sagt at trådstarter _er_ snever, fordomsfull og unyansert. Jeg har sagt at å hevde at en (hvilken som helst) mann har karakterbrist ene og alene basert på opplysningen om at han har bodd i egen del av foreldrenes bolig store deler av sitt voksne liv, er snevert, fordomsfullt og unyansert.

Trådstarter har slik jeg har oppfattet det spurt om ikke dette (å bo i foreldrenes bolig) er et faresignal generelt sett.

Det kan hende at trådstarter har flere grunner til å trekke en negativ slutning om han, men den eneste hun har oppgitt er at mannen bor i samme bolig som foreldrene.

Trådstarter beskriver bruddstykker av en spesifikk situasjon, stiller et generelt spørsmål for så å avvise svar som ikke samsvarer med det hun ser ut til å ønske å høre.

Jeg tror denne diskusjonen har tapt seg på at spørsmåle om hvor vidt det er noe generalt galt med menn som ikke har kjøpt egen bolig og om trådstarter burde flytte inn i kjellerleiligheten hos svigers har blitt blandet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

''Det er ganske drøyt etter min mening og stemple trådstarter som snever, fordomsfull og unyansert pga. det hun skriver.''

Jeg har ikke sagt at trådstarter _er_ snever, fordomsfull og unyansert. Jeg har sagt at å hevde at en (hvilken som helst) mann har karakterbrist ene og alene basert på opplysningen om at han har bodd i egen del av foreldrenes bolig store deler av sitt voksne liv, er snevert, fordomsfullt og unyansert.

Trådstarter har slik jeg har oppfattet det spurt om ikke dette (å bo i foreldrenes bolig) er et faresignal generelt sett.

Det kan hende at trådstarter har flere grunner til å trekke en negativ slutning om han, men den eneste hun har oppgitt er at mannen bor i samme bolig som foreldrene.

Trådstarter beskriver bruddstykker av en spesifikk situasjon, stiller et generelt spørsmål for så å avvise svar som ikke samsvarer med det hun ser ut til å ønske å høre.

Jeg tror denne diskusjonen har tapt seg på at spørsmåle om hvor vidt det er noe generalt galt med menn som ikke har kjøpt egen bolig og om trådstarter burde flytte inn i kjellerleiligheten hos svigers har blitt blandet.

mvh

Jeg er enig i mye av det du skriver her, og tror at vi gjerne kunne forandret diskusjonen til å diskutere hvorvidt det er normalt eller sunt at voksne mennesker bor under samme tak som foreldrene.

Denne tråden har skapt stor debatt om det ene og det andre og det skal trådstarteren ha æren for;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg gjorde det en gang slutt med en mann som leide hjemme hos foreldrene sine.

Nå var det ikke bare dette, men en av de tingene som fikk varsellampene til å blinke kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Med tanke på hvordan du svarer folk i denne tråden, så tror jeg han skal takke gudene for at du ikke vil ha han som samboer. Noen så mannevond ville jeg ikke hatt på besøk en gang og i hvert fall ikke som kjæreste.

Du sa det jeg tenkte. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

Lite faste utgifter trenger ikke bety penger på bok. Har hatt en samboer med grei inntekt og boutgifter på 2000 i mnd. inkl. strøm og loppemarkedsmøbler. Ikke 1 krone på bok og masse gjeld på biler som skulle byttes 2-3 ganger i året og elektroniske dupedingser, gjerne leid fra thorn. Livredd for + på konto før ny lønning. Jeg er ikke ute etter penger, men en voksen mann med litt orden på økonomien. Nå sier jeg ikke at dette gjelder for trådstarter, men ikke umulig.

''Lite faste utgifter trenger ikke bety penger på bok.''

Selvfølgelig.

På samme måte som en som tjener 1 mill i året ikke trenger å ha mer på bok enn en som tjener 500 000. Hvis han som tjener 1 mill spiller vekk pengene sine, drikker dem vekk eller ferierer dem vekk. Men det lønner seg likevel å tjene 1 mill fremfor 500 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville neppe likt å bo i sokkeletasjen til svigermor...

Jeg er generelt sett meget skeptisk til menn som bor "for lenge" hjemme, men det er ikke alltid at det å bo på samme gårsnummer og bruksnummer er å "bo hjemme hos mor og far".

Jeg kjenner jo dem som har bygd eget hus i eplehagen hos foreldrene. Jeg kjenner noen som kjøpte en tomannsbolig sammen med faren til en av dem (enkemann).

Så det kommer helt an på hvordan dette fungerer i praksis - hvor selvstendig har han vært, har han laget sin egen mat, vasket sine egne klær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker uttrykket " bo hjemme". Jeg synes det er er stor forskjell på å regelrett bo hjemme, og å ha egen leilighet i foreldrenes hus.

Hvis han hjelper foreldrene mer enn de står på pinne for ham, kan du ikke sidestille dette boforholdet med mødre som serverer middag til og vasker klærne for voksne barn.

''Hvis han hjelper foreldrene mer enn de står på pinne for ham, kan du ikke sidestille dette boforholdet med mødre som serverer middag til og vasker klærne for voksne barn.''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mannen har ifølge trådstarter sin egen leilighet som selvstendig boenhet.

Jeg går da ut fra at han har sin egen PC eller ikke.

Det er en hel verden av forskjell mellom å bo i en adskilt del av foreldrenes hus =leilighet og å bo hos sine foreldre.

Og dømme en mann nord og ned ene og alene fordi leiligheten han bor i eies av foreldrene hans, er ganske snevert.

Antagelser virker alltid svekkende på realitetsforståelse og dømmekraft.

Skulle mannen i tillegg vise mammadalttendenser, blir saken en helt annen. Mammadalter kan for øverig bo i "egen" bolig betalt av papsen og mamsen.

mvh

''Mammadalter kan for øverig bo i "egen" bolig betalt av papsen og mamsen.''

...eller til og med i en bolig kjøpt og betalt av mammadalten selv ;-)

En kompis av mannen min fikk de første årene han bodde hjemmefra besøk av mor med denne ukens middager ferdig laget i bokser ttil fryseren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tar opp flere ting i denne tråden.

1: Du vil ikke bo i dine svigerforeldres hus. Du vil ha større fysisk avstand til dem. Det er din preferanse som det ikke er vanskelig å tenke seg gode grunner til. Du er kanskje også skeptisk til å flytte inn et sted kjæresten har et så mye større eieforhold til enn deg?

2. Du vil sikre at du bygger opp egen kapital ved å eie (en del av) egen bolig. Du vil sikre at du ikke står på bar bakke ved et eventuelt brudd. Heller ikke noe å kicke på.

3. Du mener at det å ha bodd i en adskilt del av foreldrenes hus til man er 38 er et automatisk tegn på karakterbrist; Uselvstendighet og manglende daglig distanse til foreldrene. Det blir rene antagelser og spekulasjoner. Du må se etter helt andre ting enn sammenfallende gatadresse med foreldrene for å kunne bedømme noe slikt.

4. Du mener at når han bodd på denne måten så lenge kommer han ikke til å være villig til å forandre på dette. Igjen renheklede antagelser og spekulasjoner.

Du vet hva du vil og ikke vil. Flott.

Du ser ut til å vite lite om hva han vil eller ikke. Så finn det ut! Spør ham! Slutt med denne destruktive gjette- og antagelsesleken!

Kan hende har han få problemer med å flytte. Kan hende tviler han like mye på deg som du tviler på ham. Da vil han kanskje ikke satse så mye.

Hvor selvstendig og hvilken integritet denne mannen har får du jo finne ut ved å observere, ikke anta.

Eller vil du egentlig ut av forholdet og leter etter en unnskyldning for å dumpe ham.

mvh

Bra svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Ja, og nei! :-)

Du har rett i at man nå (egentlig i mange år) har kjernefamilier, men det er ikke noe i samfunnet som tvinger oss til dette. Det er, om noe, lettere å leve i en storfamilie nå enn før. Man kan leve med én lønn, hvis man har et forbruksmønster som ligner mer på det man hadde før. De fleste ønsker dog ikke det.

Jeg tror ikke folk jobbet mindre før. Arbeidsdagene var neppe kortere, og undersøkelser viser jo at mødre ikke tilbragte mer tid med ungene før.

Jo, jeg mener at samfunnet, og prisene i samfunnet, tvinger folk til å jobbe begge. Det er jo selvfølgelig forskjell på inntektene av folk. Hvis en av de voksne i familien tjener 1 mill., så er jo det mer enn to tjener vanligvis... Før jeg begynte å jobbe, så skulle jeg og min mann klare oss på en inntekt. Vi fikk ikke mer enn 300000 i lån til å kjøpe bolig, så vi kjøpte et gammelt hus i ødemarken. hver uke måtte jeg passe på og ikke bruke mer enn de få hundre kroner som var fordelt. Husker at sønnen min skulle på en skoletur, og de av foreldrene som ville være med, kunne det. Det kostet 200 kr. Min sønn ville jeg skulle være med, men vi hadde ikke råd til det...det var i 1994.

Alt ble bedre da jeg også fikk jobb. Dessverre jobbet jeg så hardt og stressende (to jobber), for å kunne få lån til å kjøpe et normalt hus, at jeg ble syk. Og er det fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg mener at samfunnet, og prisene i samfunnet, tvinger folk til å jobbe begge. Det er jo selvfølgelig forskjell på inntektene av folk. Hvis en av de voksne i familien tjener 1 mill., så er jo det mer enn to tjener vanligvis... Før jeg begynte å jobbe, så skulle jeg og min mann klare oss på en inntekt. Vi fikk ikke mer enn 300000 i lån til å kjøpe bolig, så vi kjøpte et gammelt hus i ødemarken. hver uke måtte jeg passe på og ikke bruke mer enn de få hundre kroner som var fordelt. Husker at sønnen min skulle på en skoletur, og de av foreldrene som ville være med, kunne det. Det kostet 200 kr. Min sønn ville jeg skulle være med, men vi hadde ikke råd til det...det var i 1994.

Alt ble bedre da jeg også fikk jobb. Dessverre jobbet jeg så hardt og stressende (to jobber), for å kunne få lån til å kjøpe et normalt hus, at jeg ble syk. Og er det fortsatt.

Men sånn var det jo før også, bare at dere måtte leie et hus. Og kanskje ikke hadde vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, støvsuger (ny eller gammel) som folk flest har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var egentlig at jeg synes "vi er mer egoistiske nå enn før"-type utsagn bare er nostalgi. Hvis du ser på hvordan samfunnet var før og nå, så tror jeg ikke du finner mye som støtter opp om det, generelt sett.

Vi er nok mer individualitiske, og vi har staten som en slags utrolig forsikringsordning, men vi er ikke mer egoistiske av den grunn. Vi er langt flinkere til å ta vare på "de svake" i samfunnet nå enn før, vil jeg påstå. På generelt grunnlag.

Med vennlig hilsen

''Hvis du ser på hvordan samfunnet var før og nå, så tror jeg ikke du finner mye som støtter opp om det, generelt sett.''

Men man kan likevel ha oppnådd en slags kollektiv/statlig altruisme samtidig som man kan se flere eksempler på egoisme hos enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det de gjør i dag, gir de gamle Haldol så de ikke skal vandre sin vei. Så kan de sitter der å duppe med hodet i steden.

Mora mi var ikke ute av gamlehjemmet på 3,5 år, det var ingen som hadde tid til å ta henne med i bisettelsen til faren min engang.

Sykehjem er ordentlig grusomt. jeg vil ikke og jeg sier til dattera mi at enten får hun passe på meg eller ta livet av meg.

Jeg har hatt gamle besteforeldre på sykehjem/aldershjem, og kjenner meg overhodet ikke igjen i det du forteller, så jeg tror ikke det er allmenngyldig at det er slik, verken mht neddoping, besøksfrekvens eller generell oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis du ser på hvordan samfunnet var før og nå, så tror jeg ikke du finner mye som støtter opp om det, generelt sett.''

Men man kan likevel ha oppnådd en slags kollektiv/statlig altruisme samtidig som man kan se flere eksempler på egoisme hos enkeltpersoner.

Men det er jo de samme enkeltpersonene som betaler skatt for at systemet skal fungere...

Med andre ord, folk blir ikke i like stor grad presset til å passe på folk som før, fordi "pasienten" ikke har noe alternativ.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jeg enig med deg i og det ville ikke skjedd i dag. Jeg skjønner ikke helt at det skjedde i din generasjon heller for mora mi er fra et fiskevær i Vesterrålen og levde tydeligvis helt annerledes enn du har gjort og vi er omtrent like gamle. Men min oldefar giftet seg 4 ganger, fikk 34 unger og emigrerte til USA med siste kona og de ungene han hadde med henne og lot resten bli igjen hos familien. Og da var min bestefar 4 år og jeg aner faktisk ikke hvor han vokste opp for det ble aldri snakket om.

Han klarte seg bra han altså, men jeg fatter ikke hvordan faren hans kunne dra fra alle de andre ungene, konene var død i barsel.

''Men min oldefar giftet seg 4 ganger, fikk 34 unger og emigrerte til USA med siste kona og de ungene han hadde med henne ''

Wow!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...