Gå til innhold

Menn som bor "hjemme"....


Gjest Iris38

Anbefalte innlegg

Vel, da er det åpenbart at de ikke sier at de ønsker at ungene skal passe på dem.

Så ego er jeg at jeg sier at jeg vil at dattera mi skal ta seg av meg. Og jeg mener det. Jeg skal ikke på gamlehjem, da tar jeg livet av meg og jeg mener det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 508
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    118

  • Dorthe

    27

  • Colette

    19

  • PieLill

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest irrere

Jeg tror du mangler noe i din erfaring om hvordan eldre kan bli. Det er ikke noe vi kan garantere oss mot på noen som helst måte.

''Jeg tror du mangler noe i din erfaring om hvordan eldre kan bli. Det er ikke noe vi kan garantere oss mot på noen som helst måte.''

Dette vet jeg. Det kan også bli slik at min mor, fortsatt frisk og rørlig, i likhet med min far stuper død om med hjertesvikt. Jeg forstår imidlertid ikke hva dette har med saken å gjøre i forhold til at jeg om hun blir pleietrengende vil være der for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nettopp - de ønsker IKKE at ungene skal måtte stelle dem. Det er det jeg sier.''

Det er forskjell på å si at jeg ønsker å dø fremfor å ligge pleietrengende på et sykehjem og å si at jeg ønsker ikke at mine barn skal vise omsorg og ta vare på meg hvis jeg blir det. Ser du ikke forskjellen?

Du må nok bare innse at det er mange som "ikke vil være til bry", og heller foretrekker et eldrehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror du mangler noe i din erfaring om hvordan eldre kan bli. Det er ikke noe vi kan garantere oss mot på noen som helst måte.''

Dette vet jeg. Det kan også bli slik at min mor, fortsatt frisk og rørlig, i likhet med min far stuper død om med hjertesvikt. Jeg forstår imidlertid ikke hva dette har med saken å gjøre i forhold til at jeg om hun blir pleietrengende vil være der for henne.

Det er jo nettopp den "manglende forståelsen" som gjør at du har et slikt rosenrødt bilde av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Bruk litt tid med slike eldre, så får du kanskje et mer realistisk syn på dette.

''Bruk litt tid med slike eldre, så får du kanskje et mer realistisk syn på dette.''

Du vet like godt som meg at jeg ikke kan rase inn et sted å forsøke å sette meg inn i hvordan slike eldre opptrer. Og jeg forstår ikke hvilken relevans dette har i forhold til at jeg ønsker å stelle min mor om hun skulle bli pleietrengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ego er jeg at jeg sier at jeg vil at dattera mi skal ta seg av meg. Og jeg mener det. Jeg skal ikke på gamlehjem, da tar jeg livet av meg og jeg mener det også.

Du er bare vrang! ;-)

Jeg sier ikke at ingen skal/ønsker å bli tatt vare på av familien. Jeg påpeker atmange foretrekker eldrehjem (av diverse årsaker), og at mange barn/pårørende ikke har kapasitet/vilje/mulighet til å passe på noen som er sterkt pleietrengende.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen som forbyr deg å pleie din mor hvis du greier det. Da må du samtidig ha en mann som forsørger deg, og som er enig i det. Vil du pleie hans mor samtidig?

Jeg vet om en på min alder som er alene, går på jobben og steller sin demente mor. Hjemmesykepleien er der om morgenen og tar henne opp. passer på henne om dagen og legger henne om kvelden.

Så i noen kommuner går det an

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tenk deg at de sitter gråtende hjemme, mens sønnen er ute på byen, og datteren kanskje ikke bryr seg. De er sultne, kalde og ensomme.

Det var slik før (også).''

Barn som ikke bryr seg om foreldrene sine fantes den gang og finnes fortsatt. Tragisk!

Nettopp.

Eldrehjem har vært redningen for veldig mange eldre, og veldig mange barn som faktisk kunne ha at godt forhold til sine foreldre, selv om de kanskje ikke hadde kapasitet til å stelle dem daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Hvis du leser igjennom tråden så finner du kommentarer fra deg hvor du mener at jeg ikke kan vite om foreldrene mine mener hva de sier.

''Hvis du leser igjennom tråden så finner du kommentarer fra deg hvor du mener at jeg ikke kan vite om foreldrene mine mener hva de sier.''

Jeg har sagt i likhet med deg at vi mennesker kan si ting vi faktisk ikke mener. Det være seg fordi vi fortsatt er friske og oppegående når vi uttaler oss om alderdommen eller som et tilfelle du nevnte. Bortsett fra det har jeg svart at du skulle stille alle dine spm om din far anså seg som heldig til han og ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Bruk litt tid med slike eldre, så får du kanskje et mer realistisk syn på dette.''

Du vet like godt som meg at jeg ikke kan rase inn et sted å forsøke å sette meg inn i hvordan slike eldre opptrer. Og jeg forstår ikke hvilken relevans dette har i forhold til at jeg ønsker å stelle min mor om hun skulle bli pleietrengende.

Poenget er ikke bare hva du ønsker. Ingen nekter deg det.

Poenget er dine generaliseringer om hvor ille det er at eldre havner på eldrehjem, og at de gjør dette fordi ungene er for ego til å ta vare på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Du risikerer å bli pleietrengende selv.

''Du risikerer å bli pleietrengende selv.''

Ja, ingen vet hva livet vil by på fremover. Jeg kan jo faktisk dø før min mor blir pleietrengende også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

For å gjøre det klarere: Det er betydelig vanskeligere og hardere enn du ser ut til å forstå.

''For å gjøre det klarere: Det er betydelig vanskeligere og hardere enn du ser ut til å forstå.''

Man behøver ikke forstå, for å si at man er villig til og dermed gjøre det. Jeg ser ikke sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Haddu du bodd på samme rom og hun i ti år? Det er få som ville hatt råd til den situasjonen du maler her så sannsynligvis måtte du ha hatt en mann boende på rommet også som hadde jobbet for å forsørge dere.''

Kjære deg, jeg forstår ditt og Sørs behov for å hale ut til 10 og 20 års levetid etter at noen blir totalt pleietrengende for å få dette til å høres ut som den værste skjebne som kan ramme meg. Jeg vet at de aller fleste pleietrengende ikke lever i nærheten av det antall år dere skal ha det til at de gjør. Jeg har nok kapital til å kunne tilbringe år hos min mor om det skulle bli scenarioet, så ikke bekymre deg for det økonomiske aspektet av dette.

Men alle er ikke i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje fordi "meningen med livet" forsvant? Noen blir så oppslukt av en slik oppgave at de mister perspektivet, og ender opp å leve for den andre. Så aner de ikke hva de skal gjøre hvis den andre ikke er der. (Jeg sier ikke at det var det som skjedde med din far.)

Med vennlig hilsen

Men jeg tror du har rett. Meningen for faren min forsvant når mora mi ble borte, han kunne ikke leve uten henne enten hun var syk eller frisk. De var gift i 58 år og var fra hverandre kanskje 10 dager tilsammen på de årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Det er femten år siden min far fikk hjerneslag.

''Det er femten år siden min far fikk hjerneslag.''

Trist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For å gjøre det klarere: Det er betydelig vanskeligere og hardere enn du ser ut til å forstå.''

Man behøver ikke forstå, for å si at man er villig til og dermed gjøre det. Jeg ser ikke sammenhengen.

Fordi det er smart, hvis man håper å fullføre, at man forstår hva man går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Du må nok bare innse at det er mange som "ikke vil være til bry", og heller foretrekker et eldrehjem.

''Du må nok bare innse at det er mange som "ikke vil være til bry", og heller foretrekker et eldrehjem.''

Du gjentar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Det er jo nettopp den "manglende forståelsen" som gjør at du har et slikt rosenrødt bilde av dette.

''Det er jo nettopp den "manglende forståelsen" som gjør at du har et slikt rosenrødt bilde av dette.''

Og gjentar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis du leser igjennom tråden så finner du kommentarer fra deg hvor du mener at jeg ikke kan vite om foreldrene mine mener hva de sier.''

Jeg har sagt i likhet med deg at vi mennesker kan si ting vi faktisk ikke mener. Det være seg fordi vi fortsatt er friske og oppegående når vi uttaler oss om alderdommen eller som et tilfelle du nevnte. Bortsett fra det har jeg svart at du skulle stille alle dine spm om din far anså seg som heldig til han og ikke meg.

Hun spør deg neppe fordi hun ikke vet hva han mener om noe, men for at du skal tenke gjennom og svare på hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...