Gå til innhold

Menn som bor "hjemme"....


Gjest Iris38

Anbefalte innlegg

Gjest irrere

Jeg er i full jobb, og tar et høyere kurs innen data i tillegg, og mellom innleggene her skriver jeg et ekspertvitneutsagn, som blir brukt i retten.

''Jeg er i full jobb, og tar et høyere kurs innen data i tillegg, og mellom innleggene her skriver jeg et ekspertvitneutsagn, som blir brukt i retten.''

Som sagt, du bruker din tid som du selv ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 508
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    118

  • Dorthe

    27

  • Colette

    19

  • PieLill

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

''Du snakker om mennesker som er medgjørlige og blide og forteller gjerne om sitt liv. Har du aldri opplevd aggressive gamle som angriper deg fysisk, klorer deg og spytter på deg og sinnet lyser ut av øynene på dem?''

De eldre jeg sa til Sør at jeg hadde snakket med er ikke på sykehjem. De er oppegående og mentalt friske eldre. Nei, jeg har ikke opplevd disse eldre du her beskriver.

''Har du aldri jobbet på sykehjem med sterkt pleietrengende? Har du ingen nære slektninger som har blitt slik?''

Jeg har som jeg har nevnt denne erfaringen med min mormor og min mors stell og omsorg for henne. Jeg har ikke selv jobbet på et sykehjem, men jeg har erfaring fra rehabilitering og sterkt pleietrengende. Min far var antatt frisk, og stupte død om av hjertesvikt. Min mor er fortsatt, takk og lov, både frisk og rørlig.

Jeg tror du mangler noe i din erfaring om hvordan eldre kan bli. Det er ikke noe vi kan garantere oss mot på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du snakker om mennesker som er medgjørlige og blide og forteller gjerne om sitt liv. Har du aldri opplevd aggressive gamle som angriper deg fysisk, klorer deg og spytter på deg og sinnet lyser ut av øynene på dem?''

De eldre jeg sa til Sør at jeg hadde snakket med er ikke på sykehjem. De er oppegående og mentalt friske eldre. Nei, jeg har ikke opplevd disse eldre du her beskriver.

''Har du aldri jobbet på sykehjem med sterkt pleietrengende? Har du ingen nære slektninger som har blitt slik?''

Jeg har som jeg har nevnt denne erfaringen med min mormor og min mors stell og omsorg for henne. Jeg har ikke selv jobbet på et sykehjem, men jeg har erfaring fra rehabilitering og sterkt pleietrengende. Min far var antatt frisk, og stupte død om av hjertesvikt. Min mor er fortsatt, takk og lov, både frisk og rørlig.

Bruk litt tid med slike eldre, så får du kanskje et mer realistisk syn på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er i full jobb, og tar et høyere kurs innen data i tillegg, og mellom innleggene her skriver jeg et ekspertvitneutsagn, som blir brukt i retten.''

Som sagt, du bruker din tid som du selv ønsker.

Selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Og du tror ikke at jeg og mine søsken kan fortelle mine foreldre kjærlig at de skal få bestemme selv over livet sitt.''

Hvor har jeg sagt noe om dette?

Hvis du leser igjennom tråden så finner du kommentarer fra deg hvor du mener at jeg ikke kan vite om foreldrene mine mener hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Jeg forstår at det var hardt for deg å stelle din lillebror, men hvor mange år tok hans kamp?

''Jeg forstår at det var hardt for deg å stelle din lillebror, men hvor mange år tok hans kamp?''

Hans kamp mot kreften tok fire år, men jeg stellte han selvsagt ikke 24 timer i døgnet i disse årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er derfor jeg skrev at "irrere" tegner et rosenrødt bilde av å ta vare på noen som kanskje er tungt pleietrengende i en periode på 10-15 år. Det er liksom ikke en deltidsstillig det er snakk om, med fri hver kveld og i helgene. Og det kan nok også bli ekstremt ensomt, og jeg tror mange av de som måtte gjøre det før i tiden "traff veggen" med et smell.

Med vennlig hilsen

Men han satte ingen høyere enn mora mi og han ville ha henne hjemme. Han synes det var så fælt når hun dro på sykehjemmet og han mistrivdes voldsomt. Han døde hjemme og det var faktisk sånn at jeg spurte politiet som kom, det var dattera mi som fant ham død hjemme, om han hadde tatt livet av seg. Men det trodde de ikke.

Så jeg vet ikke riktig om han døde av savnet eller av at han var sliten eller en blanding av begge deler. Fort gikk det i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Jeg har for vane å tenke meg om FØR jeg skriver. Jeg har tross alt vært på nett i 12-13 år.

''Jeg har for vane å tenke meg om FØR jeg skriver. Jeg har tross alt vært på nett i 12-13 år.''

Jeg er dessverre usikker på hva dette er svaret på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så hvis både du og hun leide boliger? Hva da?''

Da hadde jeg sagt opp leieforholdet og flyttet inn med henne. Jeg trenger ingen bolig hvis jeg skal tilbringe 24-timer i døgnet med henne.

Du risikerer å bli pleietrengende selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Jeg skal omformulere spørsmålet. Hva hadde du gjort i denne situasjonen?

''Jeg skal omformulere spørsmålet. Hva hadde du gjort i denne situasjonen?''

Jeg hadde stellt deg om jeg visste at det var ditt ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han satte ingen høyere enn mora mi og han ville ha henne hjemme. Han synes det var så fælt når hun dro på sykehjemmet og han mistrivdes voldsomt. Han døde hjemme og det var faktisk sånn at jeg spurte politiet som kom, det var dattera mi som fant ham død hjemme, om han hadde tatt livet av seg. Men det trodde de ikke.

Så jeg vet ikke riktig om han døde av savnet eller av at han var sliten eller en blanding av begge deler. Fort gikk det i hvert fall.

Kanskje fordi "meningen med livet" forsvant? Noen blir så oppslukt av en slik oppgave at de mister perspektivet, og ender opp å leve for den andre. Så aner de ikke hva de skal gjøre hvis den andre ikke er der. (Jeg sier ikke at det var det som skjedde med din far.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Har du aldri sett noen gråte hjemme?

''Har du aldri sett noen gråte hjemme?''

Jo det har jeg. De jeg har sett gråte hjemme har ikke grått over at de sitter på et eldrehjem fratatt alt av verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest irrere

Nei, fordi de eldre har det, i de fleste tilfeller, bedre på eldrehjem.

''Nei, fordi de eldre har det, i de fleste tilfeller, bedre på eldrehjem.''

Sier Sør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har snakket om lett?

For å gjøre det klarere: Det er betydelig vanskeligere og hardere enn du ser ut til å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Haddu du bodd på samme rom og hun i ti år? Det er få som ville hatt råd til den situasjonen du maler her så sannsynligvis måtte du ha hatt en mann boende på rommet også som hadde jobbet for å forsørge dere.

''Haddu du bodd på samme rom og hun i ti år? Det er få som ville hatt råd til den situasjonen du maler her så sannsynligvis måtte du ha hatt en mann boende på rommet også som hadde jobbet for å forsørge dere.''

Kjære deg, jeg forstår ditt og Sørs behov for å hale ut til 10 og 20 års levetid etter at noen blir totalt pleietrengende for å få dette til å høres ut som den værste skjebne som kan ramme meg. Jeg vet at de aller fleste pleietrengende ikke lever i nærheten av det antall år dere skal ha det til at de gjør. Jeg har nok kapital til å kunne tilbringe år hos min mor om det skulle bli scenarioet, så ikke bekymre deg for det økonomiske aspektet av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Nettopp - de ønsker IKKE at ungene skal måtte stelle dem. Det er det jeg sier.

''Nettopp - de ønsker IKKE at ungene skal måtte stelle dem. Det er det jeg sier.''

Det er forskjell på å si at jeg ønsker å dø fremfor å ligge pleietrengende på et sykehjem og å si at jeg ønsker ikke at mine barn skal vise omsorg og ta vare på meg hvis jeg blir det. Ser du ikke forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Haddu du bodd på samme rom og hun i ti år? Det er få som ville hatt råd til den situasjonen du maler her så sannsynligvis måtte du ha hatt en mann boende på rommet også som hadde jobbet for å forsørge dere.''

Kjære deg, jeg forstår ditt og Sørs behov for å hale ut til 10 og 20 års levetid etter at noen blir totalt pleietrengende for å få dette til å høres ut som den værste skjebne som kan ramme meg. Jeg vet at de aller fleste pleietrengende ikke lever i nærheten av det antall år dere skal ha det til at de gjør. Jeg har nok kapital til å kunne tilbringe år hos min mor om det skulle bli scenarioet, så ikke bekymre deg for det økonomiske aspektet av dette.

Det er femten år siden min far fikk hjerneslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Tenk deg at de sitter gråtende hjemme, mens sønnen er ute på byen, og datteren kanskje ikke bryr seg. De er sultne, kalde og ensomme.

Det var slik før (også).

''Tenk deg at de sitter gråtende hjemme, mens sønnen er ute på byen, og datteren kanskje ikke bryr seg. De er sultne, kalde og ensomme.

Det var slik før (også).''

Barn som ikke bryr seg om foreldrene sine fantes den gang og finnes fortsatt. Tragisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...