Gå til innhold

Menn som bor "hjemme"....


Gjest Iris38

Anbefalte innlegg

''Kanskje hun bare ikke kunne si nei, og fortelle at hun foretrakk et sykehjem?''

Hun sa hun ville på et sykehjem ,fordi hun ikke ønsket å være til bry for oss. Vi som familie annså ikke henne som bryderi, så det ble slik det ble.

Dere overkjørte henne, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 508
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    118

  • Dorthe

    27

  • Colette

    19

  • PieLill

    17

Mest aktive i denne tråden

Folk er likefullt fattige. Og i det velferdssamfunnet vi lever i, behøver de ikke være det. Det er intet mindre enn en skam. At folk er fattige fordi det ikke finnes midler for å hjelpe dem anser jeg for å være en helt annen situasjon enn at folk er fattige, det finnes midler til å hjelpe dem, men de som sitter på midlene hjelper ikke. Det er ikke vakkert!

Du får melde deg inn i partiet Rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror din erfaring med eldrehjem er ekstrem, og helt annerledes enn erfaringene jeg har fra ganske så mange eldrehjem.

Samt at det jo ikke er noe som helst som forhindrer at familie kan ta seg av de eldre (gå turer, kjøre dem rundt, osv) selv om de bor på eldrehjem.

Jeg kunne ikke passe på henne ute alene, og mer familie hadde hun ikke.

Ja, det var nok verre der enn mange andre steder siden stedet kom på tv, men jeg har vært andre steder også, dattera mi jobbet på et av Oslos beste i studietiden og en venninne jobbet på et privateid her i Oslo og de sa at forskjellen var ikke så stor.

De pyntet dem ikke til jul engang, de fikk ikke julemat annet enn på julaften. Det var egentlig ganske forferdelig.

Jeg tror nok sykehjemmene på småsteder er mye bedre enn her i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Nå var heldigvis mora mi så borte fordi faren hadde henne hjemme mye lenger enn det som er vanlig at hun ikke skjønte det. Og ikke fikk hun Haldol heller så hun vandret rundt og rundt hele tiden.

Og hvordan har det seg at hun spiste seks halve skiver når jeg ga henne mat og drakk gul saft og spiste to halve når de ansatte var der med henne og ikke ville drikke fordi de ga henne rød saft som hun ikke likte. Det er så uverdig å ikke gi folk nok mat og drikke især når de ikke kan si ifra. Og hun knep munnen igjen når hun var mett så det var ikke det at hun ikke skjønte det.

''Nå var heldigvis mora mi så borte fordi faren hadde henne hjemme mye lenger enn det som er vanlig at hun ikke skjønte det. Og ikke fikk hun Haldol heller så hun vandret rundt og rundt hele tiden.

Og hvordan har det seg at hun spiste seks halve skiver når jeg ga henne mat og drakk gul saft og spiste to halve når de ansatte var der med henne og ikke ville drikke fordi de ga henne rød saft som hun ikke likte. Det er så uverdig å ikke gi folk nok mat og drikke især når de ikke kan si ifra. Og hun knep munnen igjen når hun var mett så det var ikke det at hun ikke skjønte det.''

Dette blir jeg bare trist av Dorthe...Og dessverre er ikke din mor noe enestående tilfelle i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke passe på henne ute alene, og mer familie hadde hun ikke.

Ja, det var nok verre der enn mange andre steder siden stedet kom på tv, men jeg har vært andre steder også, dattera mi jobbet på et av Oslos beste i studietiden og en venninne jobbet på et privateid her i Oslo og de sa at forskjellen var ikke så stor.

De pyntet dem ikke til jul engang, de fikk ikke julemat annet enn på julaften. Det var egentlig ganske forferdelig.

Jeg tror nok sykehjemmene på småsteder er mye bedre enn her i Oslo.

Det er vel kommunene som organiserer dem?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Jeg vokste opp sammen med min mors familie. Dvs. min morfar bodde alltid sammen med oss og mine først år min mors lillesøster som jeg ser på som storesøster og min onkel som jeg husker vagt da han flyttet til stedet hvor han møtte sin kone og ble boende. I nærheten bodde min mors storesøster med sin mann og mange barn.

Min bestemor døde i førtiårene av kreft og etterlot seg små barn. Det var aldri noe annet valg enn at de elste tok seg av de yngste. Ingen klager over det eller nevnte at det var annerledes, men hele familien engasjerte seg sterkt i å kjempe for samfunnsordninger for å gjøre livet letter for de som havner i lignende situasjoner. De fikk utrettet mye.

Naboene var fire generasjoner i samme hus. Min brors beste venn ble døpt ved sin oldemors kiste, og han ble oldefars trøst. Han sov innepå rommet til sin oldefar i åresvis og pleiet han om natta da han var ungdom. Vet du hva jeg snakker om?

Jeg snakker om oppegående levende mennesker som jeg var og er glad i. Hvis du har meninger om de menneskene så er det noe som ikke stemmer. Jeg snakker om samfunn som du har ingen muligheter til å ha kjennskap til.

Anser du at du hadde en grusom barndom og oppvekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest irrere

Det er da langt bedre enn med utslitt familie, eller i fattigdom, eller sulten, eller....

Du har et så naivt og rosenrødt bilde av det at det nesten er latterlig.

''Det er da langt bedre enn med utslitt familie, eller i fattigdom, eller sulten, eller....''

Man bli ikke utslitt av å stelle/ta vare på sine egne om det er det man kan prioritere. Fattigdom og sult skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor har blitt tilført temaet vi diskuterer.

''Du har et så naivt og rosenrødt bilde av det at det nesten er latterlig.''

Klart det er latterlig å ønske å ta vare på de som har sørget for de godene du og jeg har glede av hver dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Sannsynligvis fordi både de eldre og de pårørende foretrekker at det tunge arbeide gjøres av de som har det som en jobb.

Flere i min famlie har blitt ca 100 år gamle. Jeg tror ikke noen av dem ønsket å dø tidligere.

''Sannsynligvis fordi både de eldre og de pårørende foretrekker at det tunge arbeide gjøres av de som har det som en jobb.''

Særlig de pårørende...

''Flere i min famlie har blitt ca 100 år gamle. Jeg tror ikke noen av dem ønsket å dø tidligere.''

Hadde du tatt deg tid til å snakke med noen i din familie om dette, så hadde du kanskje visst svaret istedet for å bare tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Sier de eldre.

Det er vel stort sett kun deg her som glorifiserer at de eldre skal måtte stelles hjemme.

''Sier de eldre.''

Sier de eldre du trolig har lest noe statistikk om. De vet at de ikke har noe valg.

''Det er vel stort sett kun deg her som glorifiserer at de eldre skal måtte stelles hjemme.''

Til info så er det vel bare du og jeg som befinner oss på forumet for øyeblikket. Sett bort fra det har du nok rett. De fleste foretrekker at andre pleier deres foreldre, av egoistiske grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

For å vise hvordan man behandlet forskjellige grupper i den perioden som du maler rosenrød og glorifiserer til det ugjenkjennelige.

Gjentagelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Som en person som verken har blitt stelt av noen når du er gammel, ikke har bodd på sykehjem, og som virker veldig kunnskapsløs hva angår hvordan livet var i de "gamle dagene" du glorifiserer sånn.

Gjentagelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Sier de at de ønsker at ungene deres skal passe på dem 24/7, mate dem, skifte bleie på dem, og bade dem, og at ungenes liv skal dreie seg om dette i kanskje 10 år?

''Sier de at de ønsker at ungene deres skal passe på dem 24/7, mate dem, skifte bleie på dem, og bade dem, og at ungenes liv skal dreie seg om dette i kanskje 10 år?''

Trangt? De sier at de ønsker å dø før de blir pleietrengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Men hva får deg til å tro at det var bedre før?

Altså, at ikke de gamle gikk for "lut og kaldt vann" i langt større grad da enn nå, hvor de gamle var totalt prisgitt at noen i familien skulle føle for å stelle dem.

I en av bøkene til Gabriel García Marquéz så tilbringer den gamle faren dagene bundet til et tre på gårdsplassen, for ingen hadde tid til å forhindre at han vandret vekk...

Med vennlig hilsen

Jeg har et bilde jeg tok av en psykisk utviklingshemmet jente i Nepal som var bundet i et skur i bakgården. Det var sterkt.

Moren hennes ønsket sikkert noe annet hvis hun hadde hatt valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest irrere

Dere overkjørte henne, med andre ord.

''Dere overkjørte henne, med andre ord.''

Nei, vi fortalte henne kjærlig at hun ikke var til bryderi og vi viste henne det til hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk som ikke er enig med deg er det nok bare fordi de ikke er på sykehjem?

Det forekommer deg overhodet ikke at eldre kanskje foretrekker å bli stelt på sykehjem? Har du spurt mange?

Ikke glem at det ikke bare er gamle på gamlehjem da. Det bor flere i førtiårsalderen der også og ingen av oss vet når vi havner der. Et hjerneslag, så er det gjort og vi bor er og har ikke penger til å betale internettabbonement engang.

Og noen av oss havner der sannsynligvis lenge før vi er sytti år, Den dagen jeg ikke klarer å kle på meg eller komme ut av senga så er det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er vel kommunene som organiserer dem?

Med vennlig hilsen

Tilstanden er verre på mange sykehjem i Oslo enn andre steder i Norge og nabolandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sannsynligvis fordi både de eldre og de pårørende foretrekker at det tunge arbeide gjøres av de som har det som en jobb.''

Særlig de pårørende...

''Flere i min famlie har blitt ca 100 år gamle. Jeg tror ikke noen av dem ønsket å dø tidligere.''

Hadde du tatt deg tid til å snakke med noen i din familie om dette, så hadde du kanskje visst svaret istedet for å bare tro.

Minst like mye de eldre.

Jeg snakket med dem, men ettersom jeg har familie i veldig mange land er det ikke alle man har like mye kontakt med.

Det virker dog ikke som om du har snakket med noen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Ja, folk som ikke er enig med deg er det nok bare fordi de ikke er på sykehjem?

Det forekommer deg overhodet ikke at eldre kanskje foretrekker å bli stelt på sykehjem? Har du spurt mange?

Jeg har jobbet på sykehjem, dog ikke direkte med de eldre. Så og hørte mye rart der. F.eks. pleiere som kom til meg og klaget over at: de maser hele tiden, enten skal den på do, eller så skal den, blir så lei... Jeg ble helt paff da jeg hørte det.

Har også i løpet av et halvt år, mistet både min bestemor og min svigerfar. begge ble "pleiet" på sykehjem til livet ebbet ut. begge opplevde at mat ble satt inn til dem, de klarte ikke få maten i seg selv. pleiere kom inn etter x antall minutter. "å vil du ikke ha mat i dag heller?" og så kastet maten, men skrev i rapport at de hadde spist. og hvis de spurte etter hjelp å komme på do: nei, du ville ikke i sted, så da trenger du ikke gå nå. Har så mange eksempler på dårlig pleie at jeg kunne skrevet hele natta. har av slike grunner heller ikke lyst til å lande på sykehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Sier de eldre.''

Sier de eldre du trolig har lest noe statistikk om. De vet at de ikke har noe valg.

''Det er vel stort sett kun deg her som glorifiserer at de eldre skal måtte stelles hjemme.''

Til info så er det vel bare du og jeg som befinner oss på forumet for øyeblikket. Sett bort fra det har du nok rett. De fleste foretrekker at andre pleier deres foreldre, av egoistiske grunner.

Jeg er her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Du får melde deg inn i partiet Rødt.

Ja, kanskje det. De står for mange gode verdier. Og min far ville trolig elsket at jeg gjorde det. Han var i sin tid medlem av RV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...