Gå til innhold

Menn som bor "hjemme"....


Gjest Iris38

Anbefalte innlegg

Gjest irrere

Dette er bare generaliseringer, og utsagn du ikke har belegg for.

Har du undersøkt hvor mange eldre ønsker at ungene skal stelle dem 24/7, sammenlignet med hvor mange ønsker å komme på eldrehjem?

Husk hva du selv skrev: " jeg håper jeg dauer før dette blir et tema."

Det forekommer deg ikke at kanskje de eldre tenker som du gjor om deg selv?

''Det forekommer deg ikke at kanskje de eldre tenker som du gjor om deg selv?''.

Jeg tror de fleste eldre tenker nettopp slik, av frykt for å være til bryderi for sine nærmeste. Og det sier det meste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 508
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    118

  • Dorthe

    27

  • Colette

    19

  • PieLill

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

''Det er ingen som forbyr deg å pleie din mor hvis du greier det. Da må du samtidig ha en mann som forsørger deg, og som er enig i det. Vil du pleie hans mor samtidig?''

Jeg forsørger meg selv og det umuliggjør trolig mitt ønske om å pleie min mor. Men, jeg skal gjøre det som står i min makt for å muliggjøre det.

Hva står i din makt? Gifte deg rikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillatt antall medisin;)

Resten forsto jeg ikke et ord av......?

Du skrev: "Samtidig, har vi nok gått glipp av noe på veien..."

Og jeg svarte at det vesentligste vi har gått glipp av er "eldre i rennestenen" og "eldre som ikke har noen mulighet" hvis de ikke har familie.

Sagt på en annen måte, fordelene med å ha en velferdsstat er så enorme sammenlignet med faren for at noen kan velge "feil", ettersom vi nå har mer valgfrihet enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

"Samfunnet" bøyer ikke etter noe som helst. Du har kun respekt om du har noe å tilføre. Den dagen det er slutt er du bokstavelig talt uten betydning.

Vet det. Derfor irriterer det livet av meg, når legen vil at du skal leve lengst mulig! For hva?

Jeg vil leve her og nå! Og jeg håper å unngå pleiehjem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glorifiserer ikke. Alt i livet er ikke rosenrødt. Jeg mener vi har mistet noe. Jeg selv ville klart foretrukket å pleie min egen mor på hennes eldre dager, kontra å besøke henne på et sykehjem. Det er slik jeg er.

Jeg er enig med deg. Hadde jeg visst hvor mye mora mi hadde i pensjon og ikke hatt minstemann hjemme, kunne jeg ha ansatt noen til å se etter henne. Isteden sulten hun nesten ihjel på sykehjemmet og tennene råtnet ut av kjeften på henne fordi de ikke pusset tennene hennes.

Nå har det sykehjemmet vært på tv som skrekkeksempel i forrige uka altså, men jeg tror ikke det er så mye bedre andre steder i byen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg tror så absolutt de kan fortelle hva de vil, om de ville blitt hørt om de gjorde det er en helt annen sak.

De har fortalt hva de vil og blitt hørt. Er det vanskelig for deg å tro på at de kan velge noe som du synes de ikke skulle valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det forekommer deg ikke at kanskje de eldre tenker som du gjor om deg selv?''.

Jeg tror de fleste eldre tenker nettopp slik, av frykt for å være til bryderi for sine nærmeste. Og det sier det meste...

Ja, det sier at de er meget glade for å slippe noe som de ble tvunget til før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flimmer1365381250

Du gjør egne valg, og du står for dem.

Jeg slipper å gjøre et valg. Min mor har gitt veldig god beskjed om at hun aldri vil at jeg skal ta vare på henne. Ikke på grunn av min manglende omsorgsevne, men fordi hun ønsker at jeg skal ha et liv.

Man vet aldri hvor syke folk blir. Jeg er glad jeg kan flytte min mor til et sykehjem den dagen hun kanskje må ha tilsyn 24 timer i døgnet av helsepersonell. Og det kommer jeg aldri til å ha dårlig samvittighet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Folk var "nærmere hverandre" fordi de ikke hadde råd til egen leilighet!. Bokstavelig talt.

Det var nok av dem som gikk hverandre på nervene, og jeg tviler ikke på at en levekårsundersøkelse i dag sammenlignet med 1950 vil vise at eldre har det mye bedre i dag.

''Det var nok av dem som gikk hverandre på nervene, og jeg tviler ikke på at en levekårsundersøkelse i dag sammenlignet med 1950 vil vise at eldre har det mye bedre i dag.''

Den undersøkelsen finnes vel ikke, så vi får leve i uvisshet om det. Jeg tror i motsetning til deg at de eldre hadde det bedre når de ble tatt vare på av sine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Du skrev: "Samtidig, har vi nok gått glipp av noe på veien..."

Og jeg svarte at det vesentligste vi har gått glipp av er "eldre i rennestenen" og "eldre som ikke har noen mulighet" hvis de ikke har familie.

Sagt på en annen måte, fordelene med å ha en velferdsstat er så enorme sammenlignet med faren for at noen kan velge "feil", ettersom vi nå har mer valgfrihet enn før.

Jeg velger min vei...;)

Kommer aldri til å sitte på et gamlehjem, jeg dør med glede før:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Som jeg sa, spørr han Segunda.

Hvorfor tror du at jeg ikke har snakket med han om dette? Jeg har ikke tenkt å tilby deg å spørre han, men du snakker om en mann som har vært sterkt fysisk redusert pga. hjerneslag i åresvis og du tror at jeg som en av hans nærmeste ikke vet hva han tenker og ønsker. Vi snakker om min far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger min vei...;)

Kommer aldri til å sitte på et gamlehjem, jeg dør med glede før:)

Pøh! Innen du blir gammel har de internett på gamlehjemmet, så du kan sitte på DOL hele dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Jeg slipper å gjøre et valg. Min mor har gitt veldig god beskjed om at hun aldri vil at jeg skal ta vare på henne. Ikke på grunn av min manglende omsorgsevne, men fordi hun ønsker at jeg skal ha et liv.

Man vet aldri hvor syke folk blir. Jeg er glad jeg kan flytte min mor til et sykehjem den dagen hun kanskje må ha tilsyn 24 timer i døgnet av helsepersonell. Og det kommer jeg aldri til å ha dårlig samvittighet for.

''Jeg slipper å gjøre et valg. Min mor har gitt veldig god beskjed om at hun aldri vil at jeg skal ta vare på henne. Ikke på grunn av min manglende omsorgsevne, men fordi hun ønsker at jeg skal ha et liv.''

Din mor uttaler trolig dette som fortsatt frisk og ikke sittende/liggende på et sykehjem.

''Man vet aldri hvor syke folk blir. Jeg er glad jeg kan flytte min mor til et sykehjem den dagen hun kanskje må ha tilsyn 24 timer i døgnet av helsepersonell. Og det kommer jeg aldri til å ha dårlig samvittighet for.''

Det er godt at du ikke kommer til å ha dårlig samvittighet for at din mor tilbringer sine siste dager på et sykehjem. Det er jo ikke heller sikkert at det blir scenarioet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Du må gjerne finne noe dokumentasjon på at vi er mer egoistiske nå enn før...

Det snakkes om sex hele tiden nå. Jeg tror de brukte tiden mer på handlinger før;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Hvorfor tror du at jeg ikke har snakket med han om dette? Jeg har ikke tenkt å tilby deg å spørre han, men du snakker om en mann som har vært sterkt fysisk redusert pga. hjerneslag i åresvis og du tror at jeg som en av hans nærmeste ikke vet hva han tenker og ønsker. Vi snakker om min far.

Jeg sier at du skal spørre din far fordi du stiller meg sprøsmålet. Vet du svaret, så behøver du vel ikke spørre meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det var nok av dem som gikk hverandre på nervene, og jeg tviler ikke på at en levekårsundersøkelse i dag sammenlignet med 1950 vil vise at eldre har det mye bedre i dag.''

Den undersøkelsen finnes vel ikke, så vi får leve i uvisshet om det. Jeg tror i motsetning til deg at de eldre hadde det bedre når de ble tatt vare på av sine egne.

Men det er bare ren gjetning fra din side. Og man har langt bedre muligheter for det nå (med omsorgslønn) en man noensinne hadde før.

Du har jo selv skrevet at du selv ønsker å død før den tid, så det viser jo at du ikke er en av de eldre du snakker om...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva får deg til å tro at dette var bedre før?

Jeg sier ikke at det er perfekt nå - langt derfra - men løsningen er i hvert fall ikke å gå bakover, hvor du var omtrent totalt prisgitt barn eller søsken.

Med vennlig hilsen

Men da tok familien noe av ansvaret. Nå blir folk forlatt nettopp fordi nå tror alle at staten ordner opp i alt, noe de ikke gjør. Jeg er selvfølgelig glad for at vi har den velferdstaten vi har, men det gjør folk egoistiske og de orker ikke å ta noe ansvar i det hele tatt.

Jeg sier som segunda, jeg håper ungene mine kommer å besøker meg på gamlehjemmet. Det var bare jeg som var på besøk hos mora mi på en hel avdeling av gamle og de gamle ble bare dårligere og dårligere for ingen på sykehjemmet tok vare på dem og ingen kom på besøk, ingen passet på at de gamle hadde det bra.

Jeg gikk ikke dit fordi jeg er noe spesielt snillere eller oppofrende enn andre, bare fordi det lå rett rundt hjørnet og jeg stakk innom når jeg var utenfor. Og fordi jeg ikke ville ha dårlig samvittighet etterpå, dvs at jeg hadde gjort jobben min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

De har fortalt hva de vil og blitt hørt. Er det vanskelig for deg å tro på at de kan velge noe som du synes de ikke skulle valgt?

''De har fortalt hva de vil og blitt hørt. Er det vanskelig for deg å tro på at de kan velge noe som du synes de ikke skulle valgt?''

Abolutt ikke, jeg tror bare ikke at de velger å fortelle det de faktisk ønsker. De vil rett og slett ikke være til bryderi. Det ville ikke min mormor heller, men jeg vet at hun var svært takknemlig for at hun ble stellt av min mor og oss den siste tiden. Og at hun hadde oss hos seg hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg slipper å gjøre et valg. Min mor har gitt veldig god beskjed om at hun aldri vil at jeg skal ta vare på henne. Ikke på grunn av min manglende omsorgsevne, men fordi hun ønsker at jeg skal ha et liv.''

Din mor uttaler trolig dette som fortsatt frisk og ikke sittende/liggende på et sykehjem.

''Man vet aldri hvor syke folk blir. Jeg er glad jeg kan flytte min mor til et sykehjem den dagen hun kanskje må ha tilsyn 24 timer i døgnet av helsepersonell. Og det kommer jeg aldri til å ha dårlig samvittighet for.''

Det er godt at du ikke kommer til å ha dårlig samvittighet for at din mor tilbringer sine siste dager på et sykehjem. Det er jo ikke heller sikkert at det blir scenarioet.

Ja, folk som ikke er enig med deg er det nok bare fordi de ikke er på sykehjem?

Det forekommer deg overhodet ikke at eldre kanskje foretrekker å bli stelt på sykehjem? Har du spurt mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flimmer1365381250

''Jeg slipper å gjøre et valg. Min mor har gitt veldig god beskjed om at hun aldri vil at jeg skal ta vare på henne. Ikke på grunn av min manglende omsorgsevne, men fordi hun ønsker at jeg skal ha et liv.''

Din mor uttaler trolig dette som fortsatt frisk og ikke sittende/liggende på et sykehjem.

''Man vet aldri hvor syke folk blir. Jeg er glad jeg kan flytte min mor til et sykehjem den dagen hun kanskje må ha tilsyn 24 timer i døgnet av helsepersonell. Og det kommer jeg aldri til å ha dårlig samvittighet for.''

Det er godt at du ikke kommer til å ha dårlig samvittighet for at din mor tilbringer sine siste dager på et sykehjem. Det er jo ikke heller sikkert at det blir scenarioet.

''Din mor uttaler trolig dette som fortsatt frisk og ikke sittende/liggende på et sykehjem.''

Det har du helt rett i. Hun uttaler seg også etter å ha pleiet sin syke far, som var lam i et tiår etter slag, og etter over 35 år med omsorgsarbeide på bl.a. sykehjem. Så jeg tror hun vet hva hun snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...