Gå til innhold

Menn som bor "hjemme"....


Gjest Iris38

Anbefalte innlegg

I mange andre land i verden er det svært vanlig med slike "ordninger". Foreldre tar vare på barna og nå foreldrene blir gamle tar de unge vare på dem. Høres langt triveligere ut enn det samfunnet vi har skapt for oss selv her oppe på berget.

Nå har vi ikke en slik ordning i Norge. Jeg vil anta at det er en del nyttetenkning inne i bildet - fra den ene eller den andre parten - eller begge. I vårt land er vi opplært til å tenke egoistisk og hva som gagner MEG.

Denne mannen har ingen annen form for familie enn sine foreldre, bortsett fra kjæresten som er trådstarter, og en eks samboer. Jeg synes ikke det kan sammenlignes med storfamiliene vi ser i andre land med mindre velferdsgoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 508
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    118

  • Dorthe

    27

  • Colette

    19

  • PieLill

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

Altså, forstår jeg godt det ikke er fristende i utgangspunktet med noen som bare har bodd i samme hus/gate hele livet. Jeg tror aldri jeg kunne funnet meg til rette med noen som ikke har bodd minst i forskjellige land, men det er en annen sak.

Men helt hvorfor du spør oss om dette forstår jeg ikke? Altså, det er rimelig klart at det er noe du bør spør HAM om, og det er like klinkende klart at det neppe er noen her som kan svare for ham.

Samtidig virker det jo som om du er avhengig av hva andre (i dette tilfelle vi) mener om dette, på samme måte som du mistenker han er avhengig av foreldrene.

Den eneste måte du får ordentlig svar på dette er å spør fyren om han er villig til å flytte minst 20 km vekk derfra.

Med vennlig hilsen

Hvor skal man ha grensen for å ha bodd i forskjellige land? Dette er interessant for her setter du ord på noe som er viktig for meg.

Jeg tror jeg setter grensen ved minst fire land;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Jeg ønsker ikke at barna mine skal ta vare på meg på den måten når jeg blir gammel. Jeg håper at de og jeg blir skånet for å vaske og skifte bleier på meg, men at de besøker meg titt og ofte håper jeg inderlig.

''Jeg ønsker ikke at barna mine skal ta vare på meg på den måten når jeg blir gammel. Jeg håper at de og jeg blir skånet for å vaske og skifte bleier på meg, men at de besøker meg titt og ofte håper jeg inderlig.''

Ja, det er jo noe mye verre med at ens egne skulle ta kroppspleien enn villt fremmede. Selv vokste jeg opp i en familie, hvor min bestemor flyttet hjem til oss og levde sine siste dager der. Jeg har aldri hørt min mor si et ord om at det opplevdes grusomt å stelle sin egen mor når hun ikke lengre selv klarte det. Men vi er forskjellig. Selv kan du nok se frem til at det du ønsker, blir oppfyllt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dine øyne er det tvang, fordi du lever i en velferdstat som legger opp til at vi gjennom økonimiske goder slipper å ha våre egne når innpå oss. De stues i stedet bort når de ikke lengre har noe å tilføre i arbeidssammenheng. Eller påstår du at alle som lever og har familie nær innpå seg vil hevde at de er tvunget til det og at de hadde foretrukket noe annet?

Jeg hevder at når man ikke har en velferdsstat, og slektningene ikke er rike nok til å ansette tjenere til å ta vare på dem, så har man egentlig fint lite valg.

Man er også nødt til å sette mange nok barn til verden til at noen overlever og tar vare på deg når du er gammel.

Og jo, jeg vet faktisk veldig mye om dette. Min eks sin bestemor, for eksempel, fikk 26 barn. 6 overlevde til voksen alder. 20 døde av diaré og lignende.

Hennes venninne fikk 23 barn. 1 overlevde.

Hvis ikke denne ene tok vare på henne, ville hun dø av sult.

Det minner veldig om "tvang".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Jeg tenker langsiktig og ikke kortsiktig, så da spørst det hvem som er god i økonomi...

Du tenker ikke langsiktig, du tenker "hva om det kommer til et brudd?". Du ønsker å sikre deg økonomisk og deter ikke noe galt i det, sett bort i fra at det er tilnærmet umulig å gjøre nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal man ha grensen for å ha bodd i forskjellige land? Dette er interessant for her setter du ord på noe som er viktig for meg.

Jeg tror jeg setter grensen ved minst fire land;-)

Hei,

Jeg har ikke en fast grense, for det er jo store variasjoner. Noen land er jo meget store og varierte, mens forskjellen mellom Norge, Sverige, Danmark osv er minimal i sammenligning.

Spåk- og kulturforståelse er jo andre ting som er viktige.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest irrere

Jeg hevder at når man ikke har en velferdsstat, og slektningene ikke er rike nok til å ansette tjenere til å ta vare på dem, så har man egentlig fint lite valg.

Man er også nødt til å sette mange nok barn til verden til at noen overlever og tar vare på deg når du er gammel.

Og jo, jeg vet faktisk veldig mye om dette. Min eks sin bestemor, for eksempel, fikk 26 barn. 6 overlevde til voksen alder. 20 døde av diaré og lignende.

Hennes venninne fikk 23 barn. 1 overlevde.

Hvis ikke denne ene tok vare på henne, ville hun dø av sult.

Det minner veldig om "tvang".

Med vennlig hilsen

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Jeg foreslår at du leser det om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

Jeg tenker langsiktig og ikke kortsiktig, så da spørst det hvem som er god i økonomi...

Hvis du tror at det ikke lønner seg å bo gratis, kan du nok ha godt av litt økonomisk veiledning.Og ja, det lønner seg også langsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Nå har vi ikke en slik ordning i Norge. Jeg vil anta at det er en del nyttetenkning inne i bildet - fra den ene eller den andre parten - eller begge. I vårt land er vi opplært til å tenke egoistisk og hva som gagner MEG.

Denne mannen har ingen annen form for familie enn sine foreldre, bortsett fra kjæresten som er trådstarter, og en eks samboer. Jeg synes ikke det kan sammenlignes med storfamiliene vi ser i andre land med mindre velferdsgoder.

''I vårt land er vi opplært til å tenke egoistisk og hva som gagner MEG.''

Og gudene skal vite at vi har mistet mye på nettopp det tankesettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''I vårt land er vi opplært til å tenke egoistisk og hva som gagner MEG.''

Og gudene skal vite at vi har mistet mye på nettopp det tankesettet.

''Og gudene skal vite at vi har mistet mye på nettopp det tankesettet''

Hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hei,

Jeg har ikke en fast grense, for det er jo store variasjoner. Noen land er jo meget store og varierte, mens forskjellen mellom Norge, Sverige, Danmark osv er minimal i sammenligning.

Spåk- og kulturforståelse er jo andre ting som er viktige.

Med vennlig hilsen

Jeg tullet med fire land, siden jeg selv har bodd i fire land. Det kan være like viktig å ha flyttet mellom steder og å ha forståelse for ulike kulturer uansett om det er by- og bygdekultur eller forskjeller mellom personer med ulik hudfarge (jeg hater å bruke uttrykket etniske grupper, men vet ikke om jeg tør bruke ordet rase som jeg foretrekker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I vårt land er vi opplært til å tenke egoistisk og hva som gagner MEG.''

Og gudene skal vite at vi har mistet mye på nettopp det tankesettet.

Det er jeg helt enig i:-) Men jeg tror ikke det er flertallet i befolkningen som er villig til å fire på den greia der:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Jeg foreslår at du leser det om igjen.

Spørsmålet ditt regnet jeg med var retorisk, ettersom det ikke er basert på noe jeg skrev. Jeg har ikke hevdet det, og du kan selvsagt bo med hele slekten din tilbake til middelalderen (trygt forvart i urner) for min del.

Jeg kunne ikke tenke meg å bo slik, og hvis du leser litt litteratur fra land hvor det er vanligere, vil du se hvor mange tragedier som det fører til.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest irrere

''Og gudene skal vite at vi har mistet mye på nettopp det tankesettet''

Hva da?

Nærhet til de vi burde holde nærmest, familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg hevder at når man ikke har en velferdsstat, og slektningene ikke er rike nok til å ansette tjenere til å ta vare på dem, så har man egentlig fint lite valg.

Man er også nødt til å sette mange nok barn til verden til at noen overlever og tar vare på deg når du er gammel.

Og jo, jeg vet faktisk veldig mye om dette. Min eks sin bestemor, for eksempel, fikk 26 barn. 6 overlevde til voksen alder. 20 døde av diaré og lignende.

Hennes venninne fikk 23 barn. 1 overlevde.

Hvis ikke denne ene tok vare på henne, ville hun dø av sult.

Det minner veldig om "tvang".

Med vennlig hilsen

Jeg blir nysgjerrig. Hvor var din eks fra? Du trenger ikke svare hvis du ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrere

Det er jeg helt enig i:-) Men jeg tror ikke det er flertallet i befolkningen som er villig til å fire på den greia der:-)

Det tror ikke jeg heller, takket være nettopp det tankesettet at "jeg er viktigst". At vi ikke evner å se at vi mister oss selv på denne veien, er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg ønsker ikke at barna mine skal ta vare på meg på den måten når jeg blir gammel. Jeg håper at de og jeg blir skånet for å vaske og skifte bleier på meg, men at de besøker meg titt og ofte håper jeg inderlig.''

Ja, det er jo noe mye verre med at ens egne skulle ta kroppspleien enn villt fremmede. Selv vokste jeg opp i en familie, hvor min bestemor flyttet hjem til oss og levde sine siste dager der. Jeg har aldri hørt min mor si et ord om at det opplevdes grusomt å stelle sin egen mor når hun ikke lengre selv klarte det. Men vi er forskjellig. Selv kan du nok se frem til at det du ønsker, blir oppfyllt.

Jeg snakker om hva jeg vil. Jeg ville ikke og har ikke klaget over stell av mine foreldre. Jeg vet at de ønsker det samme som jeg, og jeg respekterer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror ikke jeg heller, takket være nettopp det tankesettet at "jeg er viktigst". At vi ikke evner å se at vi mister oss selv på denne veien, er trist.

At du ev. har mistet deg selv betyr ikke at andre har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ønsker ikke at barna mine skal ta vare på meg på den måten når jeg blir gammel. Jeg håper at de og jeg blir skånet for å vaske og skifte bleier på meg, men at de besøker meg titt og ofte håper jeg inderlig.''

Ja, det er jo noe mye verre med at ens egne skulle ta kroppspleien enn villt fremmede. Selv vokste jeg opp i en familie, hvor min bestemor flyttet hjem til oss og levde sine siste dager der. Jeg har aldri hørt min mor si et ord om at det opplevdes grusomt å stelle sin egen mor når hun ikke lengre selv klarte det. Men vi er forskjellig. Selv kan du nok se frem til at det du ønsker, blir oppfyllt.

Det er da intet i Norge som fratar deg det valget. Tvertimot så har også de som ikke har familie nå en sjanse for å "bli vasket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...