Gå til innhold

Antibiotika ved uretritt


Gjest piolser

Anbefalte innlegg

Gjest piolser

Heisan. For 5 mnd siden fikk jeg problemer med penis etter ubeskytte sex med ny partner (en venninnne av meg). De første symptomene mine var rødt utslett på penis, rødere glans når jeg urinerer, kløe og lett irritasjon i urinrøret. de første symptomene startet 3 dager etter samleie. Jeg har aldri hatt utflod eller precum før, men plutselig begynte penis å pumpe litt blank væske etter onanering, som kunne vare en time. litt problemer med å tømme blæren også. For to år siden fikk jeg påvist en uspesifikk uretritt etter sex med ny partner på Olafia. Jeg ble da behandlet med doxylin og jeg ble helt bra igjen. Siden jeg har identisk symptom nå som forige gang jeg hadde uretritt, gikk jeg til olafia for å bli testet. jeg hadde ikke klamydia, mycoplasma og jeg hadde ingen uretritt. Etter dette har jeg gått til olafia med faste mellomrom siden jeg har hele tiden vært sikker på at problemet sitter i urinrøret. Hver gang sier de forskjellige legene at det er noen betendelseceller i urinrøret men at det ikke er nok til at det er uretritt og derfor vil de ikke gi ut antibiotika. På olafia sier de at jeg ikke skal bekymre meg og at jeg ikke har noe smittsomt men at jeg heller burde oppsøke hudlege. oppsøkt flere hudleger: Siden jeg ikke fikk påvist noe på Olafia trodde de at det var eksem eller sopp jeg hadde på penis: har smurt med Canesten 1.5 uke, pevaryll 1,5 uke, Dactakort 4 dager(ble knall rød av dactakort) Locoid 1 uke, fucidin 1,5 uke. apolar 5dager. Ingenting av dette fungerte. Jeg er helt sikker på at hovudproblemet mitt ikke ligger til hudproblemer på glans men at glans er rød pga iritasjon i urinrøret og dette kom etter ny sexpartner i julen. For 3mnd siden ba jeg hudlegen skrive ut doxylin til meg siden det hjalp meg forige gang jeg hadde samme symptomene. jeg fikk så doxylin og denne gang hadde doxylinen litt effekt men så(rødheten på glans forsvant litt men ble ikke borte). stagnerte det. Dette var en kur på 2 tabletter første dag 1 tablett seks dager). Siden doxylinen hadde hjulpet litt men ikke hadde tatt knekken på symptomene mine fikk jeg en ny doxylin kur med 2 tabletter daglig i en uke. Ingen spesiell virkning på siste doxyline kuren. (selvom begge kurene var i strekk) Oppsumering: doxylinen hadde litt effekt i starten av behandlingen men ingen varig effekt. Alle leger og hudleger jeg har vært i kontakt med etter dette avkrefter at jeg har noe smittsomt og de sier at tilstanden nedentil er normal siden de ikke har funnet mycoplasma klamydia eller andre kjønnsykdommer. Jeg derimot vet at tilstanden min langt ifra er normalt. Jeg bestemte meg så for å gå til olafia igjen. Denne gangen onanerte jeg før jeg gikk dit slik at de tok betennelseprøve av urinrøret mens den blanke væsken fortsatte å pumpe ut. Da fikk jeg endelig påvist en uretritt.MEN!!! Da sier legen at hun tror det er tilfeldige betendelseceller hun fant, siden jeg ikke har fått påvist uretritt før på olafia, og ingen ny sexpartnere mellom gangene jeg har vært der. Jeg er 100% sikker på at uretritten de påviste henger sammen med symptomene mine og at jeg ble smittet med noe etter samleiet for 5 mnder siden. Jeg fikk så doxylin på olafia. fortalte legen at jeg hadde gått på det før uten å bli kvitt symptomene. Hun sa at siden doxylinen ikke hadde fungert er det ikke noe jeg har fått sexuellt overført og jeg ikke trengte å være redd. Noe jeg igjen mener er pure bullshit Jeg går nå på denne doxylinekuren selvom jeg vet den ikke fungerer men siden det var det eneste jeg fikk der. Som forige doxylinkur virker det som den har effekt de første dagene men tar ikke knekken på infeksjonen ( Jeg vet det kan ta flere uker før symptomene forsvinner etter kur men hvorfor skal denne doxylinkuren fungere når den ikke har fungert tidligere) Mine spørsmål er som følger: Er det mulig å bli smittet av "normale bakterier" fra skjeden til en kvinne, som da forårsaker uretritt hos meg men ingen problemer hos hun (dette er det mest logiske jeg kan tenke meg) eventuelt, hvilke bakterier kan dette være? Kan man ta andre bakterieprøver av urinrøret enn dem man tar på olafia, for å påvise uretritt? Er det andre antibiotikaer enn doxyline som kan hjelpe ved uretritt? Er det mulig for en urolog å se ved cystoskop om man har infeksjon i urinrøret? Er det mulig å ha bakterier i urinrøret som gir symptomer, men bakteriene er i så liten grad at de ikke blir funnet nok betennelseceller i urinrøret til at det er en uretritt? Andre relevante opplysninger er at Sexpartnere jeg hadde i julen ikke har noen problemer i underlivet. Hun har også sjekket seg for alle kjønnsykdommer og alt er negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

For å begynne med slutten: det at dine sexpartnere du hadde i julen ikke har eller hadde symptomer behøver ikke frita dem helt. Både chlamydia, mycoplasma og andre bakterielle infeksjoner i underlivet kan være asymptomatiske og være smittefarlige allikevel. Det er også mulighet for andre, mer banale bakterier som er del av "normalflora" hos din partner, og ikke forårsaker symptomer, men når det overføres til deg blir det noe nytt og forårsaker symptomer.

Din beskrivelse peker (for meg) i retning av en infeksjon. De har, slik du beskriver også gitt deg diagnosen: urethritt. Det finnes infeksjoner som (desverre) ikke kan påvises med konvensjonell laboratorieteknik. På den andre siden bruker dagens mikrobiologiske laboratorier meget sensitive metoder til påvisning av chlamydia. Falsk negative undersøkelser er meget sjeldne.

Det er vanskelig å si noe om riktig antibiotikabruk når det ikke finnes, eller i alle fall ikke påvist mikrober som kan være årsak. Du forteller at doxycyklin er uten effekt. Det jeg ville anbefale å forsøke et annet preparat med relativt stort bredde. En slik kan være Azythromycin (Et vanlig brukt preparat er Azitromax). Det er selvfølgelig ingen garanti for at det virker, men det kan være verdt å prøve.

Cystokopi, eller urethroskopi er metoder som brukes til diagn ostisering ac bl.a. betennelsesreaksjoner i urinveiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...