Gå til innhold

Spesiallaget utstyr til kvinner

Anbefalte innlegg

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Du står da helt fritt til å velge hvilke sko, sekker og sykler du vil ha selv. Jeg er bare glad at det finnes tilpassede varianter for kvinner. Jeg har en timeglassfigur og en herresekk ville ikke passet meg like godt som en sekk tilpasset kvinner. Skjønner ikke at dette er noe å lage et problem av. Det eneste jeg syns er dumt er at det lages i "kvinnefarger" og "herrefarger". Fargen på sekken min har ikke like stor betydning som selve fasongen, og jeg er ikke så begeistret over at alt jeg trenger av fjellutsyr nødvendigvis må være rosa eller rødt.

Når det gjelder sko syns jeg det burde lages større størrelser for kvinner og midre størrelser for menn i tillegg til de som er på markedet nå.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• Lillemus

6

• ....AV

6

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er nå glad for at det finnes ryggsekk i damemodell.

Ryggsekkene mannen min bruker hadde aldri passet til meg.

For brede over skuldrene, og for lange bak nedover ryggen.

Jeg er både høy og bred over ryggen, så jeg har aldri tenkt tanken engang at jeg ikke kunne bruke ryggsekker som ikke var spesielt beregnet på kvinner.

Skrevet

Med 42 eller større i skostørrelse, så ramler du nok ut av "laget for kvinner" kategorien. Det er ikke forbudt å kjøpe vanlige produkter.

Alle vet da at kjerringer fryser mere enn mannfolk, og at kjerringføtter alltid er iskalde?

''Alle vet da at kjerringer fryser mere enn mannfolk''

Jeg lurer på om det har noe med påkledning generelt å gjøre. På jobben ser jeg flere kvinner vinterstid som kommer med bare en tynn bluse eller topp, i tillegg til skjørt & nylonstrømpebukser, og så klager de støtt og stadig om hvor kaldt det er. Mens de mannlige kollegaene går med skjorte og dressjakke (som jo har fór), og kanskje attpåtil en t-skjorte under dresskjorta.

Jeg synes det er rart å forvente at man midtvinters skal kunne sitte stille inne på et kontor i kun bluse/topp uten dressjakke el lignende utenpå.

Og under kurs osv, når man i pausen ønsker å sette opp vinduer for å lufte, er det alltid noen damer som ikke forlater lokalet, men sitter inne der og prater, som går og lukker vinduet nesten med én gang "fordi det er så kaldt". Åhh, dette er en av mine "pet peeves"! *ha ha* Irriterer meg over disse tynnkledde damene som sutrer...;-)

Gjest dameramme på sykkel
Skrevet

Jeg synes også det er litt irriterende. Hvilke anatomiske forskjeller er det f.eks. på kvinner og menn som gjør at det må finnes dame- og herresykler?

På den annen side er jeg glad for at det lages utstyr med litt ulik utforming. Selv har jeg smale føtter og derfor passer ofte damemodellen av skoene bedre enn herremodellen, men det hadde jo vært like greit å kalle dem smal og bred modell istedet for dame- og herremodell.

Jeg har en sønn som bruker 38-39 i skostørrelse. Dvs. at han mer eller mindre har vokst ut av barneavdelingen, men ikke har vokst inn i herreavdelingen. Jeg må derfor kjøpe sko til han uten at han er med slik at han ikke ser at han får "dame"sko, det ville det ikke vært aktuelt å gå med ;-)

Jeg synes det er mye bedreå sykle på sykkel med dameramme. Både fordi det er kortere frem til styret når jeg sitter (selv om jeg er høy, er det lange ben som utgjør min høyde, overkroppen utgjør mindre av den totale lengden, og dette gjelder flere kvinner enn menn), og fordi jeg sykler mye også med "vanlige" klær (på vei til byen, resturant, kino, jobb, møter osv) og da har jeg ofte skjørt, kjole, kåper osv, som er mye lettere å håndtere på en dameramme enn en herreramme. Jeg har ikke gammeldags dameramme med bue helt ned til pedalene (og kurv foran med blomster i), men en skrå stang på en tøff og god sykkel, som gjør at jeg ikke behøver å ha sommerkjolen under armene når jeg sykler.

Selv om jeg er like høy som mange menn (jeg er 176), passer damesekker meg bedre enn herresekker, fordi jeg har relativt smalse skuldre, og som sagt kortere rygg ifht benlengden.

Men jeg liker ikke nå det omtales som herremodellen er den "vanlige" og damemodellen er "annerledes". Det er da like vanlig å være dame som det er å være mann?

Skrevet

Jeg synes også det er litt irriterende. Hvilke anatomiske forskjeller er det f.eks. på kvinner og menn som gjør at det må finnes dame- og herresykler?

På den annen side er jeg glad for at det lages utstyr med litt ulik utforming. Selv har jeg smale føtter og derfor passer ofte damemodellen av skoene bedre enn herremodellen, men det hadde jo vært like greit å kalle dem smal og bred modell istedet for dame- og herremodell.

Jeg har en sønn som bruker 38-39 i skostørrelse. Dvs. at han mer eller mindre har vokst ut av barneavdelingen, men ikke har vokst inn i herreavdelingen. Jeg må derfor kjøpe sko til han uten at han er med slik at han ikke ser at han får "dame"sko, det ville det ikke vært aktuelt å gå med ;-)

''Hvilke anatomiske forskjeller er det f.eks. på kvinner og menn som gjør at det må finnes dame- og herresykler?''

*host* Her håper jeg du da mener at alle bør sykle på damesykkel? Jeg har så korte bein at jeg aldri i verden kan ha herresykkel! Da knuser jeg jo mine edlere deler om jeg skulle være så uheldig å få en bråstopp og falle ned på stanga!

Gjest Tatjana
Skrevet

'' Hvilke anatomiske forskjeller er det f.eks. på kvinner og menn som gjør at det må finnes dame- og herresykler?''

Lengde på ben og rygg, spesielt ryggen. Jeg hadde en herresykkel i mange år (egentlig guttesykkel), men for et par år siden kjøpte jeg meg damesykkel og for en forskjell! Jeg får en helt annen og bedre sittestilling på grunn av at det er kortere avstand fra setet til styret.

Damesekker er også tilpasset at vi damer har kortere rygg enn menn. Og ofte smalere skuldre, slik at remmene er festet litt tettere sammen.

Min mann og jeg har omtrent like lange ben, men han er ca 13 cm høyere enn meg. Han har mye lenger rygg enn meg. Jeg får til å sykle på hans sykkel - såvidt, men det er neimen ikke bbehagelig.

Gjest Kayia
Skrevet

Veldig mange av eksemplene dine er da slettes ikke kjønnsnøytrale, så det blir feil å tenke at de spesiallages for kvinner nå. Det er jo heller sånn at de har vært spesiallaget for menn fram til nå, selv om kvinner (etterhvert) har begynt å bruke produktene like ofte som menn. Eksempler på dette er som du nevner sekker, soveposer, allværsjakker, løpesko, alpinsko - og noe du ikke nevner foreksempel verktøy eller alpinhjelm. Sånn som jeg ser det er det et framskritt at disse produktene tilpasses også min str, kraft og figur, ikke bare mannen min sin. Jeg har jo også lyst på en hjelm som sitter og en ryggsekk som føles stabil :)

Gjest togli
Skrevet

Jeg lurer på om det har noe med påkledning generelt å gjøre. På jobben ser jeg flere kvinner vinterstid som kommer med bare en tynn bluse eller topp, i tillegg til skjørt & nylonstrømpebukser, og så klager de støtt og stadig om hvor kaldt det er. Mens de mannlige kollegaene går med skjorte og dressjakke (som jo har fór), og kanskje attpåtil en t-skjorte under dresskjorta.

Jeg synes det er rart å forvente at man midtvinters skal kunne sitte stille inne på et kontor i kun bluse/topp uten dressjakke el lignende utenpå.

Og under kurs osv, når man i pausen ønsker å sette opp vinduer for å lufte, er det alltid noen damer som ikke forlater lokalet, men sitter inne der og prater, som går og lukker vinduet nesten med én gang "fordi det er så kaldt". Åhh, dette er en av mine "pet peeves"! *ha ha* Irriterer meg over disse tynnkledde damene som sutrer...;-)

Jeg er en frossenpinn og det er IKKE fordi jeg ikke kler meg godt nok ;)

Når jeg legger meg fryser jeg alltid på beina, enten det er sommer eller vinter. Dyna pakker jeg godt rundt meg *brrrr*

Eksen ligger stort sett uten dyne fordi han svetter....

Gjest Kayia
Skrevet

Jøss - jobber du for Sterling Cooper?? ;-)

Skrevet

Jøss - jobber du for Sterling Cooper?? ;-)

Nei, er det slik der også? ;-)

Gjest Kayia
Skrevet

Nei, er det slik der også? ;-)

Jepp - et fantastisk univers - anbefales. Begynner å tro du er Joan jeg nå?? :)

Skrevet

Jepp - et fantastisk univers - anbefales. Begynner å tro du er Joan jeg nå?? :)

Hmmm... trodde du sa navnet på en arbeidsplass i Norge som du har kjennskap til, men etter dette svaret begynner jeg å lure på om du snakker om noe tv-greier?

Gjest Elextra
Skrevet

''Hvilke anatomiske forskjeller er det f.eks. på kvinner og menn som gjør at det må finnes dame- og herresykler?''

*host* Her håper jeg du da mener at alle bør sykle på damesykkel? Jeg har så korte bein at jeg aldri i verden kan ha herresykkel! Da knuser jeg jo mine edlere deler om jeg skulle være så uheldig å få en bråstopp og falle ned på stanga!

''Jeg har så korte bein at jeg aldri i verden kan ha herresykkel!''

Forskjellen på dame- og herresykkel er vel hovedsakelig lengden på rammen, altså avstanden mellom setet og styret. I prinsippet burde både herre- og damesykler finnes i alle størrelser (men det gjør de sikkert ikke). Generelt har menn relativt kortere ben enn damer :-).

Skrevet

Forskjellen på dame- og herresykkel er vel hovedsakelig lengden på rammen, altså avstanden mellom setet og styret. I prinsippet burde både herre- og damesykler finnes i alle størrelser (men det gjør de sikkert ikke). Generelt har menn relativt kortere ben enn damer :-).

''I prinsippet burde både herre- og damesykler finnes i alle størrelser ''

De mindre kalles kanskje guttesykkel?

Den sykkelen junior har nå er mindre enn en herresykkel, men ser forøvrig ikke annerledes ut fra det jeg kan se - det ser ut som en herresykkel i litt mindre str, og ikke guttesykkel.

Gjest Elextra
Skrevet

''I prinsippet burde både herre- og damesykler finnes i alle størrelser ''

De mindre kalles kanskje guttesykkel?

Den sykkelen junior har nå er mindre enn en herresykkel, men ser forøvrig ikke annerledes ut fra det jeg kan se - det ser ut som en herresykkel i litt mindre str, og ikke guttesykkel.

Din sønns sykkel hadde sikkert vært noe for Lillemus :-)

Gjest Kayia
Skrevet

Hmmm... trodde du sa navnet på en arbeidsplass i Norge som du har kjennskap til, men etter dette svaret begynner jeg å lure på om du snakker om noe tv-greier?

Jepp, det er fra Madmen, en vakker fengslende serie om reklamebransen i NY på 1950 og 60- tallet. :)

Skrevet

''Generelt har menn relativt kortere ben enn damer :-)''

Jeg har såpass korte bein at en "normal" mann med kortere bein enn meg knapt nok finnes. ;o) Husk at jeg er bare 152 cm høy!

Husker da jeg skulle kjøpe sykkel forrige gang, mannen i butikken foreslo en liten herresykkel og så overhodet ikke problemet i at jeg akkurat hadde tærne i bakken såvidt når underlivet nådde stanga på sykkelen. Damen som jobbet derimot hadde all mulig forståelse for at jeg ikke ville ha den sykkelen. :o)

Skrevet

Din sønns sykkel hadde sikkert vært noe for Lillemus :-)

''Din sønns sykkel hadde sikkert vært noe for Lillemus :-)''

Jeg ønsker meg en junior-racer. :o) For kvinneracere tror jeg ikke det finnes særlig mange av, ikke her i landet i alle fall. Har aldri sett det tror jeg.

Gjest Elextra
Skrevet

''Generelt har menn relativt kortere ben enn damer :-)''

Jeg har såpass korte bein at en "normal" mann med kortere bein enn meg knapt nok finnes. ;o) Husk at jeg er bare 152 cm høy!

Husker da jeg skulle kjøpe sykkel forrige gang, mannen i butikken foreslo en liten herresykkel og så overhodet ikke problemet i at jeg akkurat hadde tærne i bakken såvidt når underlivet nådde stanga på sykkelen. Damen som jobbet derimot hadde all mulig forståelse for at jeg ikke ville ha den sykkelen. :o)

Men da burde jo guttesykkel være perfekt for deg! *S* (kfr. morsans kommentar og mitt svar)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...