Gå til innhold

Spesiallaget utstyr til kvinner

Anbefalte innlegg

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• Lillemus

6

• ....AV

6

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Jeg synes også det er litt irriterende. Hvilke anatomiske forskjeller er det f.eks. på kvinner og menn som gjør at det må finnes dame- og herresykler?

''

Det er vel en kjent sak at menn gjennomstnittlig har forholdsmessig lengre overkropp en ben.

Min mann og jeg har like lange ben (det merkes f.eks. i bilen), likevel er han 10 cm. høyere - ganske typisk, tror jeg! :-)

''Det er vel en kjent sak at menn gjennomstnittlig har forholdsmessig lengre overkropp en ben.''

Jeg hørte det for en stund siden, men har ikke sett dokumentasjon. Jeg vurderer å innføre måling av over- og underkropp for alle besøkende hjemme hos oss en periode...

Forøvrig bør det kunne løses med å tilpasse rammestørrelsen til overkroppen og høyden på setet til benlengden. Man kan også variere lengden på styrestem for å tilpasse sykkelen til kroppen.

Skrevet

''Hvilke anatomiske forskjeller er det f.eks. på kvinner og menn som gjør at det må finnes dame- og herresykler?''

*host* Her håper jeg du da mener at alle bør sykle på damesykkel? Jeg har så korte bein at jeg aldri i verden kan ha herresykkel! Da knuser jeg jo mine edlere deler om jeg skulle være så uheldig å få en bråstopp og falle ned på stanga!

Probemet med stangen er jo ikke mindre for mennene, da. Det finnes jo mange forskjellige rammestørrelser. Sønnen min er mindre enn deg, men han kan bruke den minste rammestørrelsen for herresykler. Med liten ramme, blir jo også avstanden til styret kort nok, så kan man regulere benlengden med setet.

Skrevet

Veldig mange av eksemplene dine er da slettes ikke kjønnsnøytrale, så det blir feil å tenke at de spesiallages for kvinner nå. Det er jo heller sånn at de har vært spesiallaget for menn fram til nå, selv om kvinner (etterhvert) har begynt å bruke produktene like ofte som menn. Eksempler på dette er som du nevner sekker, soveposer, allværsjakker, løpesko, alpinsko - og noe du ikke nevner foreksempel verktøy eller alpinhjelm. Sånn som jeg ser det er det et framskritt at disse produktene tilpasses også min str, kraft og figur, ikke bare mannen min sin. Jeg har jo også lyst på en hjelm som sitter og en ryggsekk som føles stabil :)

Jeg skjønner at det er mange anatomiske forskjeller på menn og kvinner som jeg ikke kjenner til. Hva er forskjellen på hodeformen til menn og kvinner?

Skrevet

Jeg skjønner at det er mange anatomiske forskjeller på menn og kvinner som jeg ikke kjenner til. Hva er forskjellen på hodeformen til menn og kvinner?

Størrelsen. :0)

Skrevet

Størrelsen. :0)

Jo, da.

Poenget mitt er at det hadde holdt å lage litt ulike størrelser, man trenger ikke lage "kvinne" og "manne"-utgaver.

Eneste fordelen jeg ser ved å kjøpe en damehjelm og ikke en liten størrelse av en nøytral hjelm, er at jeg får ha den i fred for guttene mine. Jeg, som vanligvis ikke er av den rosa typen, har begynt å kjøpe rosa ulltøy og hjelmer med rosa blomster :-)

Skrevet

Jo, da.

Poenget mitt er at det hadde holdt å lage litt ulike størrelser, man trenger ikke lage "kvinne" og "manne"-utgaver.

Eneste fordelen jeg ser ved å kjøpe en damehjelm og ikke en liten størrelse av en nøytral hjelm, er at jeg får ha den i fred for guttene mine. Jeg, som vanligvis ikke er av den rosa typen, har begynt å kjøpe rosa ulltøy og hjelmer med rosa blomster :-)

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10001927

:-)

Gjest Kayia
Skrevet

Både størrelse og form. Per Finne har lagd en hjelm for Kari Traa for det skandinaviske markedet, og han har rundet formen fordi skandinaviske kvinner ofte har rundere hodeform enn søreuropeere eller amerikanere. I tillegg har han lagd plass til hestehale bak, og det liker fjortisjentene :) Men viktigere - han har gjort hjelmen lettere uten at den har mistet motstandskraft i skallet, og det har stor betydning for jenter som har klagd på at hjelmene er så tunge og ekle å ha på.

Gjest Kayia
Skrevet

Jo, da.

Hjelmen jeg nevnte isted er egentlig ikke lagd for vår aldersgruppe, men for en målgruppe (unge jenter) som syns utstyret som eksisterte var ukult, og dermed droppet sikkerhetsutstyr. Uten sikkerhetsutstyr fikk de ikke bruke parkområdene med railer og hopp i alpintbakkene, og demed ble de stående som publikum for de tøffe guttene som utfoldet seg og ble modigere og tøffere for hvert hopp. Knall at et produkt kan bidra tl å på slike møstere syns jeg.

Skrevet

Probemet med stangen er jo ikke mindre for mennene, da. Det finnes jo mange forskjellige rammestørrelser. Sønnen min er mindre enn deg, men han kan bruke den minste rammestørrelsen for herresykler. Med liten ramme, blir jo også avstanden til styret kort nok, så kan man regulere benlengden med setet.

''Probemet med stangen er jo ikke mindre for mennene, da.''

Nei, men de færreste voksne menn har beinlengde som meg. :o) Ergo må jeg ha damemodellen med skrå stang fremfor herremodellen i samme str, men med rett stang. Jeg antar de herrene som kjøper de minste herremodellene enten er unge gutter som ikke er utvokst eller menn som har lengre bein og kort overkropp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...