Gå til innhold

Noen blir prins og noen kronprinsesse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og når man leser om det via Google, så sliter de med at det ikke finnes faste regler langt tilbake for dette. I alle fall ikke såpass langt tilbake at ikke noen stiller vanskelige spørsmål!

Når Mærtabærta gifta seg tok kongen vekk HKH fra tittelen men lot henne beholde "prinsesse". Selv påstod hun at det er en del av hennes navn, men det stemmer ikke. http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=536730 Fint! Sier jeg og synes dama skulle flytta til Brasil..

Jeg lurer på hva de gjør med MM om de skulle finne på å skille seg? Blir hun "Grevinne Truseløs af Grønland" eller noe slikt?? *ond* :0D

Ellers så tenker jeg alltid på uttrykket "Helt Konge!" og da bare blir det fjås av alt sammen, selv om Håkon faktisk BLIR konge en dag...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• EnolaGay

4

• Katt-ja

3

• Elis31

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Og når man leser om det via Google, så sliter de med at det ikke finnes faste regler langt tilbake for dette. I alle fall ikke såpass langt tilbake at ikke noen stiller vanskelige spørsmål!

Når Mærtabærta gifta seg tok kongen vekk HKH fra tittelen men lot henne beholde "prinsesse". Selv påstod hun at det er en del av hennes navn, men det stemmer ikke. http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=536730 Fint! Sier jeg og synes dama skulle flytta til Brasil..

Jeg lurer på hva de gjør med MM om de skulle finne på å skille seg? Blir hun "Grevinne Truseløs af Grønland" eller noe slikt?? *ond* :0D

Ellers så tenker jeg alltid på uttrykket "Helt Konge!" og da bare blir det fjås av alt sammen, selv om Håkon faktisk BLIR konge en dag...

''Mærtaberta''

Prøver du å være morsom? På meg virker det bare som respektløst vås.

Gjest 123456789987654321
Skrevet

''Mærtaberta''

det er du den rette til å si....

Gjest segunda
Skrevet

''Mærtaberta''

Det er et respektløst vås.

Skrevet

det er du den rette til å si....

Hvordan skal jeg kunne ta hensyn til hva et totalt ukjent nick sier i den sammenhengen. Det er også bare respektløst vås.

Skrevet

''nei daniel kan ikke bli dronning''

Hehe, var nesten på nippet til å svare det same ;)

Tror ikke han kommer til å bli same heller jeg...:-)

Gjest 123456789987654321
Skrevet

Hvordan skal jeg kunne ta hensyn til hva et totalt ukjent nick sier i den sammenhengen. Det er også bare respektløst vås.

sant

Gjest høstløv
Skrevet

Da bør du lese litt bedre før du kritiserer for det er akkurat det Katt-ja og jeg skriver...

Det jeg mener er at prinsgemal ikke er en tittel, men en betegnelse. Prins er en tittel.

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, var det ikke det hun skrev da?

Det jeg mener er at prinsgemal ikke er en tittel, men en betegnelse. Prins er en tittel.

Skrevet

''Mærtaberta''

Så har jeg da heller ingen respekt for dama. :0)

Mrs. Wallace
Skrevet

Dette handler om rang, rett og slett.

Når Håkon blir konge og Mette-Marit blir dronning, er det han som er regenten. Konge trumfer dronning, så å si.

Men når Victoria blir dronning, kan ikke Daniel bli konge - for da er det plutselig han som er regenten og står over Victoria, og det er jo Victoria som er tronarvingen. Og derfor må Daniel nøye seg med å være prins nå, og bli prinsgemal når Vickan blir dronning.

Tullete system, men hele monarkiopplegget er jo ganske tullete og anakronistisk.

Gjest prust
Skrevet

Dette handler om rang, rett og slett.

Når Håkon blir konge og Mette-Marit blir dronning, er det han som er regenten. Konge trumfer dronning, så å si.

Men når Victoria blir dronning, kan ikke Daniel bli konge - for da er det plutselig han som er regenten og står over Victoria, og det er jo Victoria som er tronarvingen. Og derfor må Daniel nøye seg med å være prins nå, og bli prinsgemal når Vickan blir dronning.

Tullete system, men hele monarkiopplegget er jo ganske tullete og anakronistisk.

Det var jo en forståelig forklaring.

Da kan jeg forklare min kjære hvordan det henger sammen, vi pratet litt om det i går....

Skrevet

Det er engang slik, dessverre, at for kongelige er de mannlige titlene "gjevere" enn de kvinnelige. Derfor kan den regjerende kongen ha en kone som er dronning, men den regjerende dronningen kan ikke ha en mann som er konge.

Tilsvarende er det med kronprins/-esse.

Har ikke lest nedover i tråden ennå, men i tilfelle ingen har sagt det: verken Daniel eller MM kan bli monarker dersom ektefellen dør først - da arver deres eldste barn tronen.

Slik var det i Storbritannia, der Dronning Elizabeth overtok tronen da hennes far døde. Hennes mor, som også het dronning Elizabeth, ble da typisk omtalt som "Dronningmoren". men teknisk sett antar jeg at hun fortsatt hadde tittelen dronning, bare ikke en regjerende sådan.

Skrevet

''Jeg lurer på hva de gjør med MM om de skulle finne på å skille seg? Blir hun "Grevinne Truseløs af Grønland" eller noe slikt?? ''

Neppe - vi har jo ikke adel lenger i Norge, så tviler på at Kongen kan utnevne en fraskilt MM til en slik tittel.

Skrevet

''mannen til en regjerende dronning heter prins.''

Heter det ikke prinsgemal?

Jeg innbiller meg at tittelen forblir prins, jf prinsene Henrik (Danmark), Philip (UK) og Claus (Nederland), også når ektefellen overtar tronen og blir dronning.

Det at man kan kalles prinsgemal er noe annet.

Skrevet

Tror ikke han kommer til å bli same heller jeg...:-)

LOL

Skrevet

Men hun ble vel kronprinsesse før de fikk barn i sammen. Hva om de ikke hadde fått barn?

Ja, som høstløv svarer, så er Märtha da nærmeste arveberettigede til tronen. Men det skyldes en grunnlovsendring for en del år tilbake, der man endret slik at også kvinner hadde arverett til tronen.

Før denne endringen, hadde faktisk kun menn arverett. Så dersom Kong lav ikke hadde fått sønnen Harald, hadde ikke Ragnhild arvet tronen, slik som Elizabeth i England gjorde av mangel på en bror.

Mulig man da hadde skyndet seg å endre Grunnloven, men det slapp man da prinsen omsider ble født i 1937 :-)

trollemor;o)
Skrevet

Nei, ingen av dem (Daniel eller MM) kan vel bli regenter.

Men konen til en konge heter dronning, og mannen til en regjerende dronning heter prins.

De burde funnet et nytt navn/ord. Doning feks? Dronning Voictoria og hennes Doning...... (hahaha, jeg husker ikke navnet han engang....)

Gjest høstløv
Skrevet

Det er engang slik, dessverre, at for kongelige er de mannlige titlene "gjevere" enn de kvinnelige. Derfor kan den regjerende kongen ha en kone som er dronning, men den regjerende dronningen kan ikke ha en mann som er konge.

Tilsvarende er det med kronprins/-esse.

Har ikke lest nedover i tråden ennå, men i tilfelle ingen har sagt det: verken Daniel eller MM kan bli monarker dersom ektefellen dør først - da arver deres eldste barn tronen.

Slik var det i Storbritannia, der Dronning Elizabeth overtok tronen da hennes far døde. Hennes mor, som også het dronning Elizabeth, ble da typisk omtalt som "Dronningmoren". men teknisk sett antar jeg at hun fortsatt hadde tittelen dronning, bare ikke en regjerende sådan.

''Slik var det i Storbritannia, der Dronning Elizabeth overtok tronen da hennes far døde. Hennes mor, som også het dronning Elizabeth, ble da typisk omtalt som "Dronningmoren". men teknisk sett antar jeg at hun fortsatt hadde tittelen dronning, bare ikke en regjerende sådan.''

Slik var det i Danmark og. Da Kong Fredrik IX døde fortsatte enken å være Dronning Ingrid, mens ble datteren ble regjerende Dronning Margrethe og mannen hennes ble Prins Henrik også kalt prinsgemal, men det er ingen tittel.

Skrevet

''Jeg lurer på hva de gjør med MM om de skulle finne på å skille seg? Blir hun "Grevinne Truseløs af Grønland" eller noe slikt?? ''

Neppe - vi har jo ikke adel lenger i Norge, så tviler på at Kongen kan utnevne en fraskilt MM til en slik tittel.

Så merkelig. Der har de en nøtt faktisk,det er vel ikke slik at dama kan ta tilbake Tjessem eller hva det var, og begynne å jobbe som megler...hehe..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...