Gå til innhold

Burka blir forbudt i Spania

Anbefalte innlegg

Gjest speer
Skrevet

Jeg var ikke klar over at det kun er afghanere som bruker det.

Det er det heller ikke. Jeg vet om flere norske konvertitter som bruker det.

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

43

• EnolaGay

7

• Angustia

5

• black wealch

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Lite trolig at Spania vil ha en slik lov, som da også vil forby nonnehabitt!''

Det vil den ikke.

Det er da like diskriminerende.

Gjest togli
Skrevet

Som bruker burka??

Jeg kjenner noen afghanske kvinner og ca halvparten bruker hijab. Andre halvparten kler seg som norske kvinner.

Skrevet

Burka er et afghansk plagg. I den grad norske konvertitter bruker det så er det fordi de har en afghansk mann.

Gjest fra bergen
Skrevet

Du må være virkelig historieløs.

Slettes ikke. Poenget er at noen ganger kommer hensynet til samfunnet over enkeltpersoner. Også når det gjelder klesdrakt.

Skrevet

Slettes ikke. Poenget er at noen ganger kommer hensynet til samfunnet over enkeltpersoner. Også når det gjelder klesdrakt.

Nazime er en oppfordring til vold og jødeutslettelse.

Å sammenligne det med at en person *selv* går med et plagg som er flere tusen år gammelt (og som ikke har symboler), er å håne nazismens ofre. Du bør virkelig tenke på hva du faktisk skriver.

Skrevet

Uansett en vanskelig sak som ikke er så sort-hvit som enkelte skal ha det til ;)

Enig igjen:-) Grensa er hårfin mht offentlig "Motepoliti"; burka eller lårkorte skjørt / shorts...

Gjest fra bergen
Skrevet

Hvis man har en maskinpistol så går man inn hvordan man vil. Det er ikke "lov mot burka" som stopper en bankraner, og det vet du godt.

Vikarierende motiver.

Forbud mot maskering i offentlige rom gjør dette vanskeligere. Du låser nok døren hjemme selv om dette ikke stopper innbruddstyver.

Gjest fra bergen
Skrevet

Nazime er en oppfordring til vold og jødeutslettelse.

Å sammenligne det med at en person *selv* går med et plagg som er flere tusen år gammelt (og som ikke har symboler), er å håne nazismens ofre. Du bør virkelig tenke på hva du faktisk skriver.

Noen ganger kommer hensynet til samfunnet over enkeltpersoner. Også når det gjelder klesdrakt. Prinsippet er det samme.

Gjest fra bergen
Skrevet

Hvis noen menn går med burka, så blir det ikke et diskriminerende plagg, og da er det ikke omfattet av de foreslåtte lovene.

Uvesentlig da menn ikke går i burka.

Skrevet

Forbud mot maskering i offentlige rom gjør dette vanskeligere. Du låser nok døren hjemme selv om dette ikke stopper innbruddstyver.

''Forbud mot maskering i offentlige rom gjør dette vanskeligere. ''

Tull. En raner på 1,90 i burka som springer ned gaten med ransutbytte enn om trent noe annet klesplagg.

Gjest thara
Skrevet

Og så tror jeg mange nordmenn ikke skjønner at det først og fremst er våre holdninger som fører til at endel muslimer velger å gå til ytterpunkter ;)

Hadde vi vært vennlige, respektfulle og interesserte, så hadde nok langt flere latt seg integrere enda bedre i det norske samfunnet.

Er det ikke de som kommer hit til landet som skal respektere våre skikker og lover?

Skrevet

Noen ganger kommer hensynet til samfunnet over enkeltpersoner. Også når det gjelder klesdrakt. Prinsippet er det samme.

Nei, en burka skader ikke andre enn den som går med den.

I tråd med Franklin:

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."

Skrevet

Uvesentlig da menn ikke går i burka.

Les setningen en gang til. Muligvis to-tre ganger til.

Skrevet

Er det ikke de som kommer hit til landet som skal respektere våre skikker og lover?

Nettopp.

Våre skikker og lover tilsier at mennesker i Norge får lov å kle seg slik de ønsker, og i tillegg så har den norsk Grunnloven religionsfrihet.

Ikke sant?

Gjest thara
Skrevet

Nettopp.

Våre skikker og lover tilsier at mennesker i Norge får lov å kle seg slik de ønsker, og i tillegg så har den norsk Grunnloven religionsfrihet.

Ikke sant?

Religionsfrihet eller ikke, man tar skikken dit man kommer.

Gjest togli
Skrevet

Jo, klart det... men det betyr ikke at vi har rett til å bestemme hva folk skal kle seg i ;) Er jo nettopp frihet som er viktig i vårt land og som de ofte ikke har i sine opprinnelige hjemland..

Skrevet

Religionsfrihet eller ikke, man tar skikken dit man kommer.

Skikken er jo nettopp frihet til å kle seg slik man ønsker, ikke sant?

Det høres ut som du er kommunist, og vil kontrollere hvordan folk skal kle seg - slik som i Nord Korea? Stemmer det? Vil du kontrollere hvordan folk kler seg?

Gjest thara
Skrevet

Skikken er jo nettopp frihet til å kle seg slik man ønsker, ikke sant?

Det høres ut som du er kommunist, og vil kontrollere hvordan folk skal kle seg - slik som i Nord Korea? Stemmer det? Vil du kontrollere hvordan folk kler seg?

Nei, jeg er ikke kommunist. Her i landet er det ikke vanlig å gå i burka. Sånn er det bare.

Gjest togli
Skrevet

Nei, jeg er ikke kommunist. Her i landet er det ikke vanlig å gå i burka. Sånn er det bare.

Hadde du ønsket å ha på deg burka om du måtte flykte til Afghanistan da?

Jeg hadde iallefall nekta, tradisjon i landet eller ikke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...