Gå til innhold

Burka blir forbudt i Spania

Anbefalte innlegg

Gjest thara
Skrevet

Så da er det altså ikke nødvendig med noe lovforbud mot burka i Spania?

Akkurat det har jeg aldri kommentert...Og tenker ikke gjøre det nå heller.

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

43

• EnolaGay

7

• Angustia

5

• black wealch

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Akkurat det har jeg aldri kommentert...Og tenker ikke gjøre det nå heller.

Hvorfor er det vanskelig å kommentere det?

Gjest togli
Skrevet

Hadde vel ikke hatt noe valg tenker jeg....

Nei, det hadde vi sikkert ikke hatt...og hva synes du om det?

Gjest thara
Skrevet

Nei, det hadde vi sikkert ikke hatt...og hva synes du om det?

Da måtte vi vel bare funnet oss i det. Vi hadde tross alt vært i deres land og måtte følge deres skikker og lover, eller hva?

Gjest togli
Skrevet

Min erfaring, også! I min grisgendte bygd & byer jeg besøker, har jeg til gode å se en ekte burka. Og de afghanere jeg kjenner kler seg "europeisk".

Jeg har aldri sett en eneste burka her jeg bor og her har kommet endel afghanere de siste årene...

Gjest togli
Skrevet

Da måtte vi vel bare funnet oss i det. Vi hadde tross alt vært i deres land og måtte følge deres skikker og lover, eller hva?

Hadde nok funnet meg i det fordi jeg ikke hadde våget å protestere ;)

Hadde jeg vært trygg for at jeg slapp å bli piska, så hadde jeg aldri tatt på burkaen ;)

Gjest thara
Skrevet

Hadde nok funnet meg i det fordi jeg ikke hadde våget å protestere ;)

Hadde jeg vært trygg for at jeg slapp å bli piska, så hadde jeg aldri tatt på burkaen ;)

Det er akkurat det jeg mener. Der hadde vi antagelig blitt straffet om vi ikke hadde fulgt deres regler. Her får de gjøre som de vil. Du ser forskjellen.

Skrevet

Jeg har aldri sett en eneste burka her jeg bor og her har kommet endel afghanere de siste årene...

Alle de burka-kledte har vakt 24/7, og er travelt opptatt med å "spøke" utenfor Frps kontorer.

:nemlig:

Gjest togli
Skrevet

Det er akkurat det jeg mener. Der hadde vi antagelig blitt straffet om vi ikke hadde fulgt deres regler. Her får de gjøre som de vil. Du ser forskjellen.

Ja, men vil du virkelig ha afghanske tilstander i Norge???? Synes det virker helt utrolig at du ønsker at Norge skal ha slike rigide regler *måpe*

Gjest togli
Skrevet

Alle de burka-kledte har vakt 24/7, og er travelt opptatt med å "spøke" utenfor Frps kontorer.

:nemlig:

Regna med det, ja ;)

Skrevet

Ja, gratulerer.

Det er nettopp det som er forskjellen, og derfor er Norge et bedre land å bo i enn Afghanistan.

Så er det store spørsmålet: Vil du kontrollere påkledningen i Norge, slik at vi blir som Afghanistan?

Eller vil du at folk skal få kle seg som de ønsker?

Skrevet

Burka er langt eldre enn islam. Flere tusen år eldre, og begrenset til Afghanistan.

Niqab og hijab er nok mer på grunn av islam.

Kvinnelig kjønnslemlestelse er kulturelt betinget (egentlig ikke noe som helst med islam å gjøre), og utføres av kristne, animister og muslimer i bestemte geografiske områder (Somalia, osv.) Religiøst basert kjønnslemlestelse av kvinner ble utført av kristne i USA for ca 160 år siden.

Jeg er helt enig med deg i at man kan gjøre *masse* for kvinner, men at vi skal diktere hvordan de skal kle seg er neppe måten å gjøre det på.

Med vennlig hilsen

Men det er ok at de selv dikterer hvordan deler av egen befolkning skal gå kledd av nøyaktig samme grunn?

Gjest togli
Skrevet

Burka er et plagg fra Afghanistan, og siden det kun er ca 20 millioner afghanere totalt (og siden forventet levealder er så lav, så er det nok langt under halvdelen som bruker det), så det er ikke engang nok potensielle burkabærere til at det kan bli et problem.

Niqab er en annen sak, men i Danmark er ca 50% av dem etnisk danske konvertitter. Da blir det vanskelig å påstå at det er tvang.

Dette er et "finn på en ny måte å trakassere muslimer", og det har helt klare paralleller til da jøder ble trakassert og anklaget for stort sett det samme som muslimer blir anklaget for nå ("de vil ta over landet", "they are sly and devious", "de lyver", osv.)

Med vennlig hilsen

Forresten sør... Jeg var i Kairo for mange år siden og der var den enkelte burkakledde kvinner. Kvinner med gitter foran øynene ble omtalt som meget vakre, og av den grunn fikk man ikke se øynene deres. Gjett om de fikk oppmerksomhet fra menn! Man visste jo automatisk at det var ei lekker dame under "teltet" ;)

Men hvorfor burka i Egypt?

Skrevet

Forresten sør... Jeg var i Kairo for mange år siden og der var den enkelte burkakledde kvinner. Kvinner med gitter foran øynene ble omtalt som meget vakre, og av den grunn fikk man ikke se øynene deres. Gjett om de fikk oppmerksomhet fra menn! Man visste jo automatisk at det var ei lekker dame under "teltet" ;)

Men hvorfor burka i Egypt?

Afghansk turister? :glis:

Kanskje de hadde gått seg ville? Det er jo vanskelig å lese kart når man har burka på? ;-)

Jeg vet ikke. Det er mulig at andre har tatt opp "moten", og det er jo afghanske flyktninger "over alt" (inkl. noe slikt som en halv million (!) over grensen i Pakistan).

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Afghansk turister? :glis:

Kanskje de hadde gått seg ville? Det er jo vanskelig å lese kart når man har burka på? ;-)

Jeg vet ikke. Det er mulig at andre har tatt opp "moten", og det er jo afghanske flyktninger "over alt" (inkl. noe slikt som en halv million (!) over grensen i Pakistan).

Med vennlig hilsen

Godt mulig ;)

Var ikke så lett å se på dem hvilken nasjonalitet de hadde ;-P

Skrevet

Men det er ok at de selv dikterer hvordan deler av egen befolkning skal gå kledd av nøyaktig samme grunn?

Nei, selvsagt er det ikke OK at noen blir tvunget, men det er allerede forbudt å tvinge noen til å kle seg med hijab eller burka eller bikini.

Problemet er jo nettopp tvangen - enten det går den ene eller den andre veien. Likestilling får man først når kvinner selv får bestemme hvordan de skal gå kledt, inkl. retten til å velge på en måte som "vi" ikke liker.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Godt mulig ;)

Var ikke så lett å se på dem hvilken nasjonalitet de hadde ;-P

De gjør det nok bare for å forvirre turistene! ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

De gjør det nok bare for å forvirre turistene! ;-)

Med vennlig hilsen

Og vi lar oss lure hver gang! ;-/

Skrevet

Og vi lar oss lure hver gang! ;-/

Det er en grusom muslimsk humor! :moppe:

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg var ikke klar over at det kun er afghanere som bruker det.

Det stemmer ikke. Arabere har også den skikken, om ikke i like stor utstrekning som Afghanere. Jeg har møtt på flere menn fra saudiarabia med sånn hvit "kjole", laken på hodet med sort sånn tau rund og kona i sort burka trillene på barnevogn.

Enkelte konservative i Dubai har burka. Så en dokumentar om de nye rosa dametaxiene der nede, og der var de innom temaet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...