Gå til innhold

Burka blir forbudt i Spania

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, selvsagt er det ikke OK at noen blir tvunget, men det er allerede forbudt å tvinge noen til å kle seg med hijab eller burka eller bikini.

Problemet er jo nettopp tvangen - enten det går den ene eller den andre veien. Likestilling får man først når kvinner selv får bestemme hvordan de skal gå kledt, inkl. retten til å velge på en måte som "vi" ikke liker.

Med vennlig hilsen

Og når ingen forteller disse kvinnene at de har et valg, så forblir det slik det er. For de få som ikke vet at de har et valg og for de mange som blir tvunget i plagget. Tvang kan være så mangt. For eksempel bruker vi "tvang" via lovverket for å fremme at menn tar ut permisjon i forbindelse med barn.

Jeg ser ikke at dette er annerledes.

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

43

• EnolaGay

7

• Angustia

5

• black wealch

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Det er en grusom muslimsk humor! :moppe:

Med vennlig hilsen

:))

Gjest togli
Skrevet

Det stemmer ikke. Arabere har også den skikken, om ikke i like stor utstrekning som Afghanere. Jeg har møtt på flere menn fra saudiarabia med sånn hvit "kjole", laken på hodet med sort sånn tau rund og kona i sort burka trillene på barnevogn.

Enkelte konservative i Dubai har burka. Så en dokumentar om de nye rosa dametaxiene der nede, og der var de innom temaet.

Ok.

Skrevet

Og når ingen forteller disse kvinnene at de har et valg, så forblir det slik det er. For de få som ikke vet at de har et valg og for de mange som blir tvunget i plagget. Tvang kan være så mangt. For eksempel bruker vi "tvang" via lovverket for å fremme at menn tar ut permisjon i forbindelse med barn.

Jeg ser ikke at dette er annerledes.

Vi tvinger ikke menn til å ta ut permisjon. Vi sier bare at en del av permisjonstiden er reservert faren, men det er 100% opp til ham om han vil benytte seg av tilbudet eller ei.

Det finnes nok ikke en eneste burkabærende kvinne som ikke har fått med seg at andre kvinner i Norge ikke bruker burka, og at det derfor åpenbart ikke er noen tvang.

Måten man får likestilling på er å gi dem best mulig tilgang til utdanning. Da blir de finansielt uavhengige av mannen, og da mister han grepet om henne hvis hun ikke vil.

Enkelt og greit, og akkurat slik det skjedde i Norge og i Storbritannia, for eksempel.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det stemmer ikke. Arabere har også den skikken, om ikke i like stor utstrekning som Afghanere. Jeg har møtt på flere menn fra saudiarabia med sånn hvit "kjole", laken på hodet med sort sånn tau rund og kona i sort burka trillene på barnevogn.

Enkelte konservative i Dubai har burka. Så en dokumentar om de nye rosa dametaxiene der nede, og der var de innom temaet.

Niqab, ikke burka, vanligvis.

Niqab er også heldekkende, men har ikke gitter foran.

Skrevet

Niqab, ikke burka, vanligvis.

Niqab er også heldekkende, men har ikke gitter foran.

Jeg har sett burkatypen jo, heldekkende med gitter. Som andre burhøns.

Skrevet

Jeg har sett burkatypen jo, heldekkende med gitter. Som andre burhøns.

Som sagt, det kan godt være at andre har "adoptert" den, men det er et meget gammelt afghansk plagg. Mye eldre enn islam.

Jeg håper selvsagt at det forsvinner fra jordens overflate, men ikke ved tvang.

Med vennlig hilsen

Gjest Dolores77
Skrevet

Alle klær som brukes av kun det ene kjønnet kan jo være "diskriminerende".

Blir det da forbudt for en mann å gå med burka?

Det veldige iveren etter å "ta muslimene" er pinlig for Europa. Det blir idiotiske lover av slikt.

Med vennlig hilsen

Enig, er så lei av den burka- og hijabdebatten at du aner ikke.

Skrevet

Er det ikke de som kommer hit til landet som skal respektere våre skikker og lover?

''Er det ikke de som kommer hit til landet som skal respektere våre skikker og lover?''

Slik som 1. og 2. generasjons nordmenn i Spania, eller ørtende generasjons nordmenn i USA?

Har besøkt begge miljøer, og det grenser til ekstemisme fra en god del "nordmenn"...

Skrevet

Hvor står det at de ikke får kle seg seg som de vil? Jeg skrev at de får ta skikken dit de kommer ja, men det står ikke at de ikke får lov å kle seg som de vil, eller rettere sagt må.

''Hvor står det at de ikke får kle seg seg som de vil? Jeg skrev at de får ta skikken dit de kommer ja, men det står ikke at de ikke får lov å kle seg som de vil, eller rettere sagt må.''

For meg er burka, Botox og silikon (unntatt ved protese ved f.eks brystkreft) kvinnediskriminerende, og jeg vill ikke valgt noen av alernativene.

Men heldigvis har vi valgfrihet i Norge - uansett ytterligheter :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...