Gå til innhold

Har barnevernet rett til innsyn i NAV-journal?

Anbefalte innlegg

Gjest regler og rettigheter
Skrevet

Ved en undersøkelsessak vedr. foreldreomsorg, har da barnevernet rett til å kreve innsyn i dokumenter som ligger hos NAV? (Det kan jo være alt fra sykemeldinger til søknad om uføretrygd).

Eller ber de bare om uttalelse fra fastlege?

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Begge intanser kan be om det , og får det utlevert om de ber om det og det er hensiktsmessig.

Skrevet

ikke uten ditt samtykke

Er du sikker på det? Trodde de hadde rett på innsyn i alle instanser vedr foreldrene?

Og hvis man ikke samtykker, blir de ikke da mistenksomme?

Jeg og ei venninne diskuterer dette og er uenige.

Gjest Pyttan
Skrevet

Barnevernet har innsyn de fleste steder også hos behandlende lege/psykiater.

Skrevet

Begge intanser kan be om det , og får det utlevert om de ber om det og det er hensiktsmessig.

Hva mener du med at "begge instanser" kan be om det? Hvilke instanser mener du, jeg skjønner ikke helt.

Skrevet

Er du sikker på det? Trodde de hadde rett på innsyn i alle instanser vedr foreldrene?

Og hvis man ikke samtykker, blir de ikke da mistenksomme?

Jeg og ei venninne diskuterer dette og er uenige.

barnevernet kan ikke få innsyn i saker som psykolog og lege uten ditt samtykke.

Om dette blir gitt uten ditt samtykke, kan man melde legen for brudd på taushetsplikten.

ikke engang politiet har lov til å ha innsyn i disse dokumentene, så denne "ekte NAV ansatte" burde ta sin hatt og gå fra jobben, siden h*n ikke kan jobben sin.

Gjest sånnerdet
Skrevet

Ja de har rett til innsyn, med eller uten samtykke.

Hvis bekymringen for omsorgen for barnet er alvorlig nok kan de innhente uten samtykke, men forsøker selfølgelig å få samtykke først.

Psykologer/terapeuter melder også klienter til barnevernet uten noen som helst form for samtykke. Det er deres plikt å melde (meldeplikten) om de er bekymret for et barns omsorgssituasjon.

Gjest sånnerdet
Skrevet

Om dette blir gitt uten ditt samtykke, kan man melde legen for brudd på taushetsplikten.

ikke engang politiet har lov til å ha innsyn i disse dokumentene, så denne "ekte NAV ansatte" burde ta sin hatt og gå fra jobben, siden h*n ikke kan jobben sin.

Du tar helt feil!

Kjenner du til meldeplikten? Er det brudd på taushetsplikten hvis en lege/psykolog melder til barnevernet uten at mor/far samtykker? Savet er; nei.

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Forvaltningloven sier bl.a dette:

''§ 8-5. Innhenting av opplysninger.

Opplysninger skal så langt som mulig innhentes i samarbeid med klienten eller slik at klienten har kjennskap til innhentingen.

I saker som gjelder tjenester etter denne loven kan sosialtjenesten kreve opplysninger fra andre offentlige organer. Like med offentlige organer regnes organisasjoner og private som utfører oppgaver for stat, fylkeskommune eller kommune. Har klienten ikke samtykket i at opplysningene blir innhentet, skal spørsmålet om opplysningene kan gis uten hinder av taushetsplikt, avgjøres etter de taushetsbestemmelser som gjelder for avgiverorganet.''

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/tl-19911213-081-011.html&emne=samtykke*%20forvaltningslov*&&

Resten kan du leite opp sjøl....

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Hva mener du med at "begge instanser" kan be om det? Hvilke instanser mener du, jeg skjønner ikke helt.

Jfr svar til "Humatus".

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Forvaltningloven sier bl.a dette:

''§ 8-5. Innhenting av opplysninger.

Opplysninger skal så langt som mulig innhentes i samarbeid med klienten eller slik at klienten har kjennskap til innhentingen.

I saker som gjelder tjenester etter denne loven kan sosialtjenesten kreve opplysninger fra andre offentlige organer. Like med offentlige organer regnes organisasjoner og private som utfører oppgaver for stat, fylkeskommune eller kommune. Har klienten ikke samtykket i at opplysningene blir innhentet, skal spørsmålet om opplysningene kan gis uten hinder av taushetsplikt, avgjøres etter de taushetsbestemmelser som gjelder for avgiverorganet.''

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/tl-19911213-081-011.html&emne=samtykke*%20forvaltningslov*&&

Resten kan du leite opp sjøl....

PS: To svært relevante eksempler fra NAV:

1) Trenger bruker utvida sosialstønad for å besøke barn i beredskapshjem i en annen del av landet?

2) Kan ikke bruker delta i attførings-/arbeidstiltak pga barnevernstiltak i hjemmet?

Skrevet

Ja de har rett til innsyn, med eller uten samtykke.

Hvis bekymringen for omsorgen for barnet er alvorlig nok kan de innhente uten samtykke, men forsøker selfølgelig å få samtykke først.

Psykologer/terapeuter melder også klienter til barnevernet uten noen som helst form for samtykke. Det er deres plikt å melde (meldeplikten) om de er bekymret for et barns omsorgssituasjon.

I det tilfelle venninnen min og jeg diskuteres, er legen (som skrev uføresøknad osv) slett ikke bekymret for omsorgsevnen til vedkommende. Vedkommende ønsker ikke barnevernets innsyn i papirene ved NAV fordi de inneholder masse sensitive opplysninger som overhodet ikke vedkommer omsorgsevnen.

Gjest sånnerdet
Skrevet

I det tilfelle venninnen min og jeg diskuteres, er legen (som skrev uføresøknad osv) slett ikke bekymret for omsorgsevnen til vedkommende. Vedkommende ønsker ikke barnevernets innsyn i papirene ved NAV fordi de inneholder masse sensitive opplysninger som overhodet ikke vedkommer omsorgsevnen.

Alt som har skjedd oss i livet påvirker vel vår omsorgsevne... Vi i barnevernet jobber med spesielt sensitive opplysninger hele tiden. Vil disse opplysningene gjøre noe fra eller til?

Skrevet

Alt som har skjedd oss i livet påvirker vel vår omsorgsevne... Vi i barnevernet jobber med spesielt sensitive opplysninger hele tiden. Vil disse opplysningene gjøre noe fra eller til?

Det står i lovverket at underøkelsen ikke skal gjøres mer omfattende enn nødvendig.

Og jeg er uenig med deg i at alle detaljer om alt helsemessig i livet, kan si noe om omsorgsevnen som forelder.

Og dessuten tror jeg ikke barnevernet i tilfelle ville være de rette til å bedømme det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...