Gå til innhold

Hvordan vaske saueskinn?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg har ett hvitt saueskinn, kommer fra en sau som plaget meg sånn i 6-tiden om morgen, for da mente den at spise med bjelle på, rett utenfor mitt soverromvindu, er en strålende ide. *sukk*

Det er ikke jeg som har dratt av skinnet altså, jeg fikk det i julegave. Nå har bikkja brukt det som hvileplass, så jeg vil vaske det. Må jeg ha noen spesielle remedier da? Går vel i vaskemaskin?

Skrevet

Jeg vasket lammeskinnet som ungene hadde i barnavognen da de var små i vaskemaskinen, på ullprogram og med vaskemiddel beregnet for ull. Det gikk helt fint. Men du kan risikere at det blir stivt etterpå, det er sikkert avhengig av hvordan skinnet er behandlet.

Skrevet

Jeg vasket lammeskinnet som ungene hadde i barnavognen da de var små i vaskemaskinen, på ullprogram og med vaskemiddel beregnet for ull. Det gikk helt fint. Men du kan risikere at det blir stivt etterpå, det er sikkert avhengig av hvordan skinnet er behandlet.

Milo da kanskje. Jeg har hørt om noe lanolin-ett-eller-annet-greie, men jeg har egentlig ikke peiling.

Har ikke lyst å risikere at det blir stivt, det er veldig mykt og godt nå, jeg har det i lenestolen min om vinteren, det er veldig behagelig for min skrale kropp.

Skrevet

Jeg vasket soveskinnet til jentungen i vaskemaskina, husker ikke hva jeg brukte, godt mulig det var Milo. Det bruker lang tid på å tørke, men heng det opp og vær tålmodig. Når det er tørt tar du en hårbørste - eller hundebørste om du har (siden du har hund) og børster det opp så det blir mykt og fint igjen.

Skrevet

Jeg vasket soveskinnet til jentungen i vaskemaskina, husker ikke hva jeg brukte, godt mulig det var Milo. Det bruker lang tid på å tørke, men heng det opp og vær tålmodig. Når det er tørt tar du en hårbørste - eller hundebørste om du har (siden du har hund) og børster det opp så det blir mykt og fint igjen.

Da kan jeg prøve på det, takker. :o)

Hunden min er korthåret, men jeg er langhåret, så det er jeg som har børster her i huset ;o)

Kan henge det ute da, så tørker det kanskje litt raskere. Vått ull lukter jo heller ikke så deilig.

Skrevet

Vask skinnet forsiktig på ullvaskprogram med milo. Når det er tørt vil "vrang"siden være stivt, så dette setter du inn med god gammeldags fast håndsåpe. Stryk såpestykket mot skinnet i flere omganger til det mykner.

Oppskriften har jeg brukt med hell på mine skinn, den sto på baksiden av et skinn jeg kjøpte for lenge siden.

Skrevet

Vask skinnet forsiktig på ullvaskprogram med milo. Når det er tørt vil "vrang"siden være stivt, så dette setter du inn med god gammeldags fast håndsåpe. Stryk såpestykket mot skinnet i flere omganger til det mykner.

Oppskriften har jeg brukt med hell på mine skinn, den sto på baksiden av et skinn jeg kjøpte for lenge siden.

Jeg skal ikke vaske bort den såpen altså, bare gnikke? Samme hvilken såpe bare den er fast?

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1277299876' post='4385164]

Jeg skal ikke vaske bort den såpen altså, bare gnikke? Samme hvilken såpe bare den er fast?

Du skal bare gnikke såpen inn i skinnet ja. Så bruk såpe uten særlig farge. Sterilan er ikke noe sjakktrekk;-)

Skrevet

Du skal bare gnikke såpen inn i skinnet ja. Så bruk såpe uten særlig farge. Sterilan er ikke noe sjakktrekk;-)

Takker igjen! Skal styre unna den grønne Sterilanen ;o)

Jeg har faktisk ren olivensåpe, det må vel være bra. Jeg fikk den i gave for den skulle ta bort flekker fra klær, men lat som jeg er, så sprayer jeg Vanish på, istedenfor å gnikke med såpe, så den ligger ubrukt på vaskerommet.

Gjest såpe ikke nødvendig
Skrevet

Men da vil det jo lukte såpe av skinnet??

Barna mine sover på hvert sitt saueskinn. Jeg vasker det på ullvask med Milo i vaskemaskinen ca annenhver mnd. De blir litt stive på baksiden i begynnelsen, men det går fort over, de merker uansett ikke til det siden skinnet ligger flatt i sengen og det er jo den myke siden de ligger på uansett.

Så noe såpe hadde jeg ikke giddet ta på nei.

Viktig å børste skinnet når det er tørt da, for hårene blir jo litt klumpete liksom når det er vasket, men det er lett å gre ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...