Gå til innhold

Høyt utdannede personer i din familie?

Anbefalte innlegg

Gjest er nok det
Skrevet

Både jeg selv og mine søsken og foreldre har universitetsutdannelse(>5 år).

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• morsan

6

• Holmes

2

• brilleslangen

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Jeg tenker ikke på 3 år høyskole som høyt utdannet,

høyere utdannet, men ikke "høyt"...

da tenker jeg mer på akademikere som har studert på universitet,

eller minst 5 år høyskole.

Men så er jeg sær da.

Jo, godt mulig det blir mer riktig... Jeg tror ikke jeg følte meg spesielt høyt utdannet før jeg gikk videre etter treårig høyskole.. Vet ikke om jeg føler meg spesielt høyt utdannet nå heller, selv med seksårig høyskole/universitet ;)

Hadde jeg tatt en master så hadde det kanskje endra seg? Men master tror jeg ikke at jeg orker å ta ;)

Gjest utsira
Skrevet

''Men høy utdannelse betyr ikke at du får et godt liv og en bra karriere.''

Men det øker sjansene, og også levetiden din (i gjennomsnitt).

Med vennlig hilsen

Men hvem skal gjøre drittjobbene hvis alle har høy utdannelse?

Skrevet

Men hvem skal gjøre drittjobbene hvis alle har høy utdannelse?

Vel, da må man enten gjøre dem selv, betale mer for dem, eller så er det alltid arbeidsløse i verden.

Med vennlig hilsen

Skrevet

I min generasjon har de fleste høyere utdanning.

I forrige generasjon omtrent halvparten.

I generasjonen før der ingen, for det hadde de ikke råd til, ut og jobbe etter konfirmasjon/folkeskole.

Gjest prust
Skrevet

I min generasjon har de fleste høyere utdanning.

I forrige generasjon omtrent halvparten.

I generasjonen før der ingen, for det hadde de ikke råd til, ut og jobbe etter konfirmasjon/folkeskole.

Pssst!

Se meldinger!

Gjest utsira
Skrevet

Vel, da må man enten gjøre dem selv, betale mer for dem, eller så er det alltid arbeidsløse i verden.

Med vennlig hilsen

Problemet er bare at det ikke finnes relevante jobber til alle med høy utdannelse hvis "alle" skulle gå den veien.

''eller så er det alltid arbeidsløse i verden.''

Ja, det er alltid greit å ha noen "slaver" til å gjøre "neger" jobbene mens man selv sitter på kontor og flytter papir.

Skrevet

Jeg har 4 år + en del kursing etter det. Jobbet samme sted 11 år og har masse erfaring herfra. Middels inntekt.

Samboern min har ingen utdaning, men er selvstendig tømrer - som det går veldig bra for. :o)

Broren min har ikke noe utdanning og er sjef for et bilpleiefirma og har det veldig fint med det og tjener godt.

Ikke alltid man trenger mange år med skole for å bli vellykket i arbeidslivet. :o)

Skrevet

Problemet er bare at det ikke finnes relevante jobber til alle med høy utdannelse hvis "alle" skulle gå den veien.

''eller så er det alltid arbeidsløse i verden.''

Ja, det er alltid greit å ha noen "slaver" til å gjøre "neger" jobbene mens man selv sitter på kontor og flytter papir.

Poenget er vel heller at så lenge det finnes så mange som ikke har høyere utdanning, så er spørsmålet "hva skal vi gjøre hvis alle har høyere utdanning?" heller irrelevant.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Spørs hva du mener med "familie".

I den kjernefamilien jeg er i i dag har alle (begge) over 18 år høyere utdannelse. Hvis du tenker på min opprinnelige kjernefamilie, har de aller fleste av barna/svigerbarna høyere utdannelse, men ikke mine foreldre, som var vanlige "funksjonærer" med noe utdannelse, men ikke "høy".

Går man enda en generasjon tilbake, var de bønder alle sammen .-)

Skrevet

Og dermed er du og din familie bedre enn andre som bare har videregående?

Wow!

Skrevet

Av hensyn til uføretrygdede og de med bare folkeskole, må alle med utdannelse ikke skrive noe om det her inne. I tillegg må INGEN nevne det hvis de har reist til et annet land, eller (måtte Gud forby) bodd i ett.

Og så kan man ikke nevne at man har barn, i tilfelle noen uten barn opplever det som skryt.

Og man bør for all del ikke nevne at man har jobb, for da blir de arbeidsledige misunnelige. Heller ikke kan man si at man er hjemmeværende, for da kan dem som ikke har råd til å la være å jobbe, men gjerne skulle gjøre det, lei seg.

Dessuten kan man ikke si at man har kost seg med et glass vin, for tenk så provoserende det er for den som er avholds/alkoholiker (stryk det som ikke passer).

Gjest svorsk
Skrevet

Nei skjerp deg svorsk.. det får være måte på å bli provosert og fortolke det folk skriver...

Snakk om gå rett på limpinnen...

Gjest utsira
Skrevet

Poenget er vel heller at så lenge det finnes så mange som ikke har høyere utdanning, så er spørsmålet "hva skal vi gjøre hvis alle har høyere utdanning?" heller irrelevant.

Med vennlig hilsen

Nettopp. Og derfor er det bra man har u-utdannede til å gjøre neger-jobbene for luselønn.

Skrevet

Nettopp. Og derfor er det bra man har u-utdannede til å gjøre neger-jobbene for luselønn.

"neger-jobber" er ikke greit å skrive.

Utover det - ja, det er alltid greit å ha noen som vil gjøre slikt arbeid, men det er ikke alltid så greit for dem som må gjøre det. Derfor oppfordret jeg til videre utdanning, slik at prisen på slikt arbeid går opp, og mer av det gjøres av maskiner.

Med vennlig hilsen

Gjest utsira
Skrevet

Utover det - ja, det er alltid greit å ha noen som vil gjøre slikt arbeid, men det er ikke alltid så greit for dem som må gjøre det. Derfor oppfordret jeg til videre utdanning, slik at prisen på slikt arbeid går opp, og mer av det gjøres av maskiner.

Med vennlig hilsen

''"neger-jobber" er ikke greit å skrive.''

Det bestemmer jeg selv.

''Utover det - ja, det er alltid greit å ha noen som vil gjøre slikt arbeid, men det er ikke alltid så greit for dem som må gjøre det. Derfor oppfordret jeg til videre utdanning, slik at prisen på slikt arbeid går opp''

Prisen på slikt arbeid (RIMI-kasse, vaskedame, etc.) går ikke opp fordi flere tar videre utdanning. Derimot skal en ikke se bortifra at prisen på jobber som krever høyere utdanning går ned.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Nei, nå for tiden heter det svart arbeid! *dukker*

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei, nå for tiden heter det svart arbeid! *dukker*

Apropo svart arbeid. Husker at vi skulle skrive stil om svart arbeid paa videregaaende. Ei jente i klassen misforsto litt og trodde det handlet om arbeid man ble moekkete av, slik som f.eks feiere :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...