Gå til innhold

Bruker du alltid sykkelhjelm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt meg sykkel for første gang siden jeg var tenåring. Har ikke sykla på mange år. Skal i hovedsak kun bruke den til småturer på lite traffikerte veier sammen med avkommet. Er det nødvendig at jeg kjøper hjelm?

Bruker dere _alltid_ sykkelhjelm, eller bare hvis dere vet at dere skal "råsykle" i skogen eller sykle på mer trafikkerte veier?

For ordens skyld: avkommet bruker alltid hjelm.

Skrevet

Jeg har ikke alltid brukt hjelm. Jeg føler at for å kunne pålegge barna å bruke hjelm må jeg bruke det selv. Nå bruker jeg derfor alltid hjelm.

Skrevet

Jeg gjør det, for ikke å få et forklaringsproblem overfor junior.

Unntaket er hvis det er forferdelig varmt når jeg skal hjem fra jobben. Det er bare oppover, så farten er ubetydelig, og hele strekningen er på turvei, altså ingen mulighet for å bli påkjørt av biler. Men vi snakker her om kanskje 2-3 dager hver sommer.

Skrevet

Jeg gjør det, for ikke å få et forklaringsproblem overfor junior.

Unntaket er hvis det er forferdelig varmt når jeg skal hjem fra jobben. Det er bare oppover, så farten er ubetydelig, og hele strekningen er på turvei, altså ingen mulighet for å bli påkjørt av biler. Men vi snakker her om kanskje 2-3 dager hver sommer.

''Jeg gjør det, for ikke å få et forklaringsproblem overfor junior.''

Skjønner den. Men det går jo an å si at barn lettere velter enn voksne? ;o) Samme prinsipp bruker jeg om vinteren når det gjelder luebruk. Jeg bruker sjelden/aldri lue. Når avkommet spør hvorfor, så sier jeg at barn lettere får øreverk enn voksne.

Gjest annlovinda
Skrevet

Nå bruker jeg alltid hjelm. Før brukte jeg aldri hjelm. Men som laban, jeg vil få problemer med å forklare hvorfor guttungen på snart 9 må bruke hjelm om jeg ikke gjør det. Og han reagerer straks om han ser jeg setter meg på sykkelen uten hjelm. Så det er helt slutt på å sykle uten hjelm for oss voksne her hjemme.

Gjest togli
Skrevet

Jeg bruker alltid hjelm. Ville nok følt meg naken uten ;)

Datra på 13 sniker seg unna hjelpbruken iblant...Vet liksom ikke helt hvor streng jeg skal være på det :-/

Sykler hun på hovedveien skal hjelmen alltid være på!

Gjest Tatjana
Skrevet

Ja, jeg bruker alltid hjelm. Fordet første på grunn av forbildeeffekten. Jeg ville fått et problem om jeg skulle kreve at mine barn brukte hjelm når jeg selv ikke gjorde det. For det andre fordi jeg faktisk har fått kjenne på kroppen at hjelmen var nyttig en gang jeg hadde et stygt fall på sykkel.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg bruker alltid hjelm. Før syklet jeg svært mye, og til jobben var det typisk "sykkelrute" hvor jeg møtte på veldig mange syklister, og da var det nesten samtlige som brukte hjelm. Husker jeg la godt merke til det om det var noen som syklet uten hjelm, og syntes det så litt amatørmessig/vågalt ut ;)

Skrevet

Ja, jeg bruker alltid hjelm.

Det blir helt feil i forhold til ungene å si at de må ha hjelm for å beskytte hodet sitt, mens et voksent hode ikke trenger samme beskyttelsen.

Dessuten har 2 av mine venninner overlevd pga hjelmbruk i sommer, så jeg _vet_ at det er nyttig. Ingen av dem syklet fort/i ulendt terreng, de syklet helt vanlig slik jeg gjør.

Jeg tør bare ikke å la være.

mariaflyfly
Skrevet

Nei, jeg bruker aldri hjelm. Men så har jeg ingen sykkel heller. :)

Gjest annlovinda
Skrevet

Så forsiktige at vi bruker hjelm når vi er ute å går er det jo godt vi ikke er ;)

Skrevet

Skjønner den. Men det går jo an å si at barn lettere velter enn voksne? ;o) Samme prinsipp bruker jeg om vinteren når det gjelder luebruk. Jeg bruker sjelden/aldri lue. Når avkommet spør hvorfor, så sier jeg at barn lettere får øreverk enn voksne.

Han er for stor til å gå med på at han velter lettere enn meg. Men prøv gjerne så lenge det går.

Hans sykling omfatter steiling på bakhjulet og kjøring uten å holde i styret - uten å velte. Jeg klarer ingen av delene og forsøker heller ikke. Samtidig er nettopp den aktiviteten som gjør hjelmen nødvendig.

Jeg innser at hjelmen nok henger på styret en del ganger, men ikke så jeg ser det...

Gjest prust
Skrevet

Da kan du jo si at du alltid bruker hjelm når du sykler :-)

mariaflyfly
Skrevet

Da kan du jo si at du alltid bruker hjelm når du sykler :-)

Nei, for jeg har aldri brukt hjelm når jeg har sykla. ;)

mariaflyfly
Skrevet

Så forsiktige at vi bruker hjelm når vi er ute å går er det jo godt vi ikke er ;)

Jepp :)

Skrevet

''Men det går jo an å si at barn lettere velter enn voksne? ''

Det er jo ikke sant. Dvs. det er vel sant når barnet nettop har lært å sykle, men du vil vel at barnet skal bruke hjelm når han/hun blir større også? Min 10-åring velter ikke lettere enn meg, men det er ikke aktuelt at han sykler uten hjelm, ergo sykler jeg (og faren) også med hjelm.

Skrevet

Nei, ikke alltid. Guttungen har som noen ganger tatt min hjelm, og jeg bruker ikke hans skatehjelm, for å si det sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...