Gå til innhold

Når kan barn få klippe gress?

Anbefalte innlegg

Gjest klippsa
Skrevet

Når er det vanlig at barn kan få lov til å klippe gress med gressklipper ute i hagen alene?

Skrevet

Aldersgrensa for håndtering av motorisert kjøretøy er 16 år. Og jeg tror faktisk at plenklipper type motorisert som man dytter/har trekk på er et motorisert kjøretøy i denne sammenhengen.

Men jeg innrømmer at vi synder og lar 14tisen klippe. Han er større og sterkere enn sin mor.. *skraaap*

Skrevet

Min 12-åring har klippet med den håndrevne klipperen i et par-tre år. Motorklipperen får han ikke bruke.

brilleslangen
Skrevet

aner ikke.. men jeg har stor respekt for motorgressklipperen..

Jeg vet jeg aldri ville tilgitt meg selv om en av ungene mistet tær eller fingre pga at jeg har latt dem klippe gress, så jeg kommer sikkert ikke til å tillate dem å bruke motorgressklipperen uten tilsyn før de blir 50. ;-)

Når det er sagt så har jeg mindre respekt for den manuelle håndskyveren, Vet den kan være skummel den også, men den er nok neppe særlig farlig for den som skyver den, så jeg har latt 8åringen prøve den under tilsyn. Men ingen får være i nærheten mens klipping pågår, hverken med den manuelle eller motoriserte. Der er jeg streng...aller helst skal ingen oppholde seg på plena i det hele tatt...

Onsdag1365380628
Skrevet

Min datter på 13 elsker å klippe plenen og har gjort det i mange år allerede...motorisert plenklipper med drift på hjulene. Er ikke særlig nervøs av meg slik sett, hun er fornuftig og har fått god opplæring. Håndterer den like greit som meg.

Skrevet

Jeg tror jeg begynte å klippe plenen da jeg var 10-11 år. Har til og med overlevd og har alle tær intakt. :)

Gjest prust
Skrevet

Vi har helt flat plen, og motorklipper uten drift på hjulene (en eldgammel en). Gutten min på 11 får absolutt ikke lov til å bruke den, og jeg regner med at vi holder på det i 3-4 år til.

Det er jeg som pleier å klippe gresset, synes det er en gøy jobb :-)

Gjest j.olsen
Skrevet

Jeg klippet gresset med motorklipper fra jeg var en 8-9 år. Det var dog på 70-tallet, og da var man ikke så nøye på det.

Skrevet

Vi har helt flat plen, og motorklipper uten drift på hjulene (en eldgammel en). Gutten min på 11 får absolutt ikke lov til å bruke den, og jeg regner med at vi holder på det i 3-4 år til.

Det er jeg som pleier å klippe gresset, synes det er en gøy jobb :-)

Ikke rart vi får en generasjon som plundrer med å klare både seg selv og arbeidslivet. En normal 11-12-åring klarer fint å håndtere en gressklipper. Det handler om å gi dem tillit.

Gjest prust
Skrevet

Ikke rart vi får en generasjon som plundrer med å klare både seg selv og arbeidslivet. En normal 11-12-åring klarer fint å håndtere en gressklipper. Det handler om å gi dem tillit.

Han får mange muligheter til mestring og utvikling av tillit og arbeidsoppgaver.

Men han får ikke bruke motorsag, vedkløyver eller gressklipper på mange år ennå.

Gjest Plenklipper
Skrevet

Jeg brukte plenklipper da jeg var 10 år gammel. Det var aldri noen som sa noe på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...