Gå til innhold

Sliter med motivasjonen-Leselyst

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Planen min er at min snart 9-aaring skal lese 20 sider hver dag gjennom sommerferien.

Men "alle andre" har sommerferie i flg. henne og naa er hun lei masinga mi.

Siden jeg den siste tiden har rost av hvor flink hun har blitt til aa lese, mangler jeg argumenter. Sannheten er imidlertid at hun femdeles trenger lesetrening selv om det gaar mye bedre.( Nesten gjennomsnittlig)

Det blir utsettelser og bare tull her naa. 5 sider i gaar og 7 sider i dag (Hanna Montana)

Er det naa jeg starter med premiering (penger)?

Hva gjoer dere andre?

mariaflyfly
Skrevet

40 kr pr utleste bok + ny bok. Det var det jeg tydde til i den alderen... ;)

Gjest fartisakene
Skrevet

5 kr pr side og en hundrings når den er utlest

Gjest segunda
Skrevet

20 sider daglig er for mye for ni-åring uansett hvor lange/korte de er, dvs. hvis ikke ni-åringen ønsker selv å lese så mye. Vær fornøyd hvis hun leser 5 eller 7 sider. Det viktigste er å lese noe. Få henne til å være oppmerksom på ord hun kan lese når dere ute - trafikkskilt -reklame osv.

Det viktigste er leselysten og den økes ikke med press. Tvertimot risikerer dere det motsatte, og det er farlig. Prøv å finne noe hun virkelig interesser seg for. Liker hun blader? Donald Duck har lært mange å lese. Hesteblader kanskje?

Ikke tenk for mye på hvor mye hun leser, men at hun leser noe og at det fenger henne. Og dere bør avtale "lesefrie" dager innimellom.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

40 kr pr utleste bok + ny bok. Det var det jeg tydde til i den alderen... ;)

Takk for tips. Da proever jeg paa det i morgen:)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

20 sider daglig er for mye for ni-åring uansett hvor lange/korte de er, dvs. hvis ikke ni-åringen ønsker selv å lese så mye. Vær fornøyd hvis hun leser 5 eller 7 sider. Det viktigste er å lese noe. Få henne til å være oppmerksom på ord hun kan lese når dere ute - trafikkskilt -reklame osv.

Det viktigste er leselysten og den økes ikke med press. Tvertimot risikerer dere det motsatte, og det er farlig. Prøv å finne noe hun virkelig interesser seg for. Liker hun blader? Donald Duck har lært mange å lese. Hesteblader kanskje?

Ikke tenk for mye på hvor mye hun leser, men at hun leser noe og at det fenger henne. Og dere bør avtale "lesefrie" dager innimellom.

Men hun er raskt ferdig med 7 sider, saa 20 sider burde gaa fint. Det har gjort det foer, men tydeligvis ikke naa.

Soennen min leste Tom og Jerry i mange aar, men han var jo i ungdomskolealder foer han gadd aa lese boeker frivillig. Derfor har jeg vaert redd for aa gjoere samme tabben naa.

Men som du sier foeler hun det nok litt mer som press naa og det kan vaere at hun har oppfattet at jeg har vaert litt stresset ogsaa. Har kanskje vaert litt for mange kommandoer isteden for at jeg setter meg ned med henne.

Gjest segunda
Skrevet

Men hun er raskt ferdig med 7 sider, saa 20 sider burde gaa fint. Det har gjort det foer, men tydeligvis ikke naa.

Soennen min leste Tom og Jerry i mange aar, men han var jo i ungdomskolealder foer han gadd aa lese boeker frivillig. Derfor har jeg vaert redd for aa gjoere samme tabben naa.

Men som du sier foeler hun det nok litt mer som press naa og det kan vaere at hun har oppfattet at jeg har vaert litt stresset ogsaa. Har kanskje vaert litt for mange kommandoer isteden for at jeg setter meg ned med henne.

Det viktige er at hun leser og liker det selv. Det høres litt ut som hun opplever det som press og da er det bedre å senke skuldrene og kravene. Det verste som kan skje er at hun føler seg presset og leser kun for premier og slikt. Den viktigste premien er å få glede av å lese.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

5 kr pr side og en hundrings når den er utlest

Takk for tips:)

Skrevet

Det viktige er at hun leser og liker det selv. Det høres litt ut som hun opplever det som press og da er det bedre å senke skuldrene og kravene. Det verste som kan skje er at hun føler seg presset og leser kun for premier og slikt. Den viktigste premien er å få glede av å lese.

Jeg er veldig mot pengepremier for å lese noen sider. Har mye mer tro på å snakke om viktigheten av at lesing er viktig, og heller gjøre lesestunden hyggelig, f eks ved at vi leser annenhver side og snakker om hva vi har lest etterpå. Jeg ville ikke vært så opptatt av antall sider, men heller satt av 15-20 minutter hver dag.

Gjest prust
Skrevet

Jeg synes 20 sider pr dag var veldig mye. 9-åringen min kan fint lese 20 sider noen dager etterhverandre, men så tar hun litt pause, eller leser litt mindre.

Hos oss er det 11-åringen jeg sliter med ift lesingen, og vi må få til et opplegg i sommer med ham...

Gjest segunda
Skrevet

Jeg er veldig mot pengepremier for å lese noen sider. Har mye mer tro på å snakke om viktigheten av at lesing er viktig, og heller gjøre lesestunden hyggelig, f eks ved at vi leser annenhver side og snakker om hva vi har lest etterpå. Jeg ville ikke vært så opptatt av antall sider, men heller satt av 15-20 minutter hver dag.

Jeg er ikke noe for pengepremier heller, og råder aldri til slikt. Det er greit å bestemme minutter eller sider ut fra hver enkelte, men det viktigste er å gjøre dette lystbetont.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg skjoenner det, men hun har glede av aa gaa paa kiosken alene innimellom og kjoepe seg en is, saa hun setter pris paa ha litt smaapenger i lommeboka si :o)

Jeg tror jeg proever jeg det forslaget i morgen likevel :)

Jeg pleier forresten alltid aa spoerre henne ut om hva hun har lest, slik at jeg kan vaere sikker paa at hun virkelig har lest og ikke bare later om.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Grunnen til jeg gikk bort fra minutter var at hun hele tiden stoppet opp for aa spoerre om hvor mange minutter hun hadde lest.

Ikke for det. Naa sitter hun saann: - Naa har jeg lest 1 side, naa har jeg bare 19 igjen. Naa har jeg lest 2 sider, naa har meg bare 18 igjen. Naa har jeg lest 3 sider og har bare 17 igjen osv :)

Skrevet

Finn et annet system enn pr. dag. Det er ikke så rart om det blir stressende i ferien.

Gi premie pr. bok eller pr. antall sider eller noe sånt.

Skrevet

Jeg synes 20 sider hver dag for en som trenger å motiveres til lesing er mye!

Hva med å ha som mål 5 sider om dagen? Da klarer hun det uten store problemer, og hun føler mestring. Det kan igjen motivere til økt leselyst.

For mye tvangslesing tror jeg kan føre til lesevegring...

Skrevet

Jeg mener at det viktigste er ikke hva hun leser men at hun leser. Kjør på m f.eks. tegneserier og Donald Pockets hvis det er mer lystbetont. (Donald Pockets har faktisk ganske bra og avansert språk sammenlignet med mye annet.) Jeg ville vært forsiktig med for mye press rundt dette.

Skrevet

Dattra mi hadde også dårlig leseutvikling i den alderen. Vi var da på biblioteket og lånt noen bøker. Så leste vi en side hver. Dette gjorde at ho fikk god lesetrening, men det gjorde også at ho fikk mye leseglede. Dette var gode stunder vi hadde sammen. Om jeg ikke husker feil så ble vi enige om å gjøre dette minst to ganger i uka gjennom våren og sommeren.

I dag er ho 11, og leser kjempebra. Men lesingen går i rykk og napp. Ho har vel lest 100 sider de siste to dagene, men før det gikk det nok et par uker nesten uten lesing. Og det synes jeg er helt OK.

Ho liker veldig godt å lese høyt for meg nå, så jeg må sette av tid til det innimellom. (Høytlesing er jo fantastisk for lesetreningen)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...