Gå til innhold

Lønnsforhandlinger ny jobb

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Jeg går og venter på svar på om jeg har blitt innstilt til en ny stilling. Det er lenge siden sist jeg byttet jobb, og jeg føler meg helt blank på hvordan spillereglene er når det gjelder lønnsforhandlinger.

Jeg ble spurt om lønnsforventinger i intervjuet, og fikk en positiv respons på det jeg svarte.

Dersom jeg skulle være så heldig å få tilbud om jobben, er det slik at jeg først takker ja, og så forhandler vi om lønn etterpå? Eller kommer forhandlingene først, og så sier jeg evt ja?

Hvilke momenter bør jeg legge vekt på når jeg skal forhandle lønn? Har sjekket litt i min egen fagforening pluss en fagforening som jeg kan sammenlikne meg litt med. Pensjonsavtalen på den nye jobben er noe dårligere enn der jeg er nå. På den andre siden er det mange goder for de ansatte på den nye jobben i forhold til der jeg jobber nå.

I en forhandling legger en jo gjerne litt på for å ha litt slingringsmonn - men hvor mye over er det greit å si? Kan jeg nå i ettertid si et beløp som er over det jeg sa i intervjuet, eller er det uhørt?

Lønnen er absolutt ikke alt - men det er jo kjedelig dersom jeg foreslår en lønn langt under det jeg kunne ha fått dersom jeg hadde vært litt mer dreven i dette...

Har noen noen tips?

Fortsetter under...

Skrevet

Du venter til du får et tilbud (der står det lønn og betingelser), og vanligvis en svarfrist.

Hvis f. eks. lønnen er lavere enn det du hadde forestilt deg, så kan du svare at du er "interessert i stillingen, men...". Ikke si "nei", slik at tilbudet fremdeles står til fristen de har gitt deg til å akseptere det.

Da kan de enten gi et nytt tilbud, eller si at "sånn er det".

Selvsagt bør du fortelle dem hvorfor du mener du bør ha en høyere lønn enn de tilbyr: du har lang erfaring, du er på DOL, du har en god referanse, osv. :-)

Med vennlig hilsen

Gjest prust
Skrevet

Du venter til du får et tilbud (der står det lønn og betingelser), og vanligvis en svarfrist.

Hvis f. eks. lønnen er lavere enn det du hadde forestilt deg, så kan du svare at du er "interessert i stillingen, men...". Ikke si "nei", slik at tilbudet fremdeles står til fristen de har gitt deg til å akseptere det.

Da kan de enten gi et nytt tilbud, eller si at "sånn er det".

Selvsagt bør du fortelle dem hvorfor du mener du bør ha en høyere lønn enn de tilbyr: du har lang erfaring, du er på DOL, du har en god referanse, osv. :-)

Med vennlig hilsen

Ja, jeg slår i bordet med min snart 12-års erfaring som DOL'er :-)

Ellers - takk for råd. Jeg venter på tilbud. De ringer meg vel da, og sender et tilbud på mail, vil jeg tro....

Skrevet

Ja, jeg slår i bordet med min snart 12-års erfaring som DOL'er :-)

Ellers - takk for råd. Jeg venter på tilbud. De ringer meg vel da, og sender et tilbud på mail, vil jeg tro....

''snart 12-års erfaring som DOL'er ''

Da kan ingen si nei!

;-)

Lykke til!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis du ble spurt om lønnsforventninger og allerede har svart på det, tror jeg lista har blitt lagt.

Hvis du får jobben, vil du få kontrakten tilsendt, med alle betingelser, også lønn, oppgitt.

I alle fall har det vært slik de gangene jeg har blitt tilbudt ny jobb..

Så når du svarer på lønnsforventninger, kan det kanskje være vanskelig å avvike for mye fra denne, men det er jo selvsagt lov å prøve seg.

Allerede her, ville jeg har svart det jeg kunne tenke meg i lønn, eller kanskje litt over til og med, for å ha litt margin, og ikke svart det jeg hadde i forrige jobb.

Forutsatt at du ønsker høyere lønn enn det du hadde :-)

Gjest prust
Skrevet

Hvis du ble spurt om lønnsforventninger og allerede har svart på det, tror jeg lista har blitt lagt.

Hvis du får jobben, vil du få kontrakten tilsendt, med alle betingelser, også lønn, oppgitt.

I alle fall har det vært slik de gangene jeg har blitt tilbudt ny jobb..

Så når du svarer på lønnsforventninger, kan det kanskje være vanskelig å avvike for mye fra denne, men det er jo selvsagt lov å prøve seg.

Allerede her, ville jeg har svart det jeg kunne tenke meg i lønn, eller kanskje litt over til og med, for å ha litt margin, og ikke svart det jeg hadde i forrige jobb.

Forutsatt at du ønsker høyere lønn enn det du hadde :-)

Takk for svar.

Jeg la på ganske mye i forhold til den lønnen jeg har nå, men opplevde at det jeg sa var kanskje under det de hadde forventet at jeg sa (helt annen type virksomhet)...

Så derfor angret jeg litt at jeg ikke sa noe enda høyere...

Men men - slett ikke sikkert jeg får tilbudet!!!!

Annonse

Skrevet

Takk for svar.

Jeg la på ganske mye i forhold til den lønnen jeg har nå, men opplevde at det jeg sa var kanskje under det de hadde forventet at jeg sa (helt annen type virksomhet)...

Så derfor angret jeg litt at jeg ikke sa noe enda høyere...

Men men - slett ikke sikkert jeg får tilbudet!!!!

Ja, når de uten videre sier at det er greit, skjønner du jo at du kunne ha lagt på noe mer...

Men, uansett er det jo en erfaring å ta med seg videre.

Min erfaring er også den at ulike bransjer har forskjellige normer mht goder og lønnsbetingelser. Sikkert lurt å sjekke ut litt på forhånd, og være forberedt ved neste anledning.

Hvis du får tilbudet, kan du jo trekke fram at pensjonsavtalen er

dårligere enn den du har nå - som et argument på å komme litt høyere opp i lønn..? Du kan jo også nevne andre ting du har nå, som den nye jobben ikke kan gi deg, som kan bidra til høyere lønn.

Hva med overtid for eksempel, får du faktisk overtid for den tiden du jobber ekstra, eller er det allerede en kompensasjon i lønnen for eventuell overtid?

Gjest prust
Skrevet

Ja, når de uten videre sier at det er greit, skjønner du jo at du kunne ha lagt på noe mer...

Men, uansett er det jo en erfaring å ta med seg videre.

Min erfaring er også den at ulike bransjer har forskjellige normer mht goder og lønnsbetingelser. Sikkert lurt å sjekke ut litt på forhånd, og være forberedt ved neste anledning.

Hvis du får tilbudet, kan du jo trekke fram at pensjonsavtalen er

dårligere enn den du har nå - som et argument på å komme litt høyere opp i lønn..? Du kan jo også nevne andre ting du har nå, som den nye jobben ikke kan gi deg, som kan bidra til høyere lønn.

Hva med overtid for eksempel, får du faktisk overtid for den tiden du jobber ekstra, eller er det allerede en kompensasjon i lønnen for eventuell overtid?

Jeg får ikke overtidsbetalt der jeg jobber nå, heller ikke i den (evt) nye jobben. Men i den nye jobben kommer det bonus i tillegg dersom firmaet går bra.

Den største verdien for meg i den jobben jeg har, er at jeg har vært med å bygge det opp helt fra begynnelsen, og er den som har vært her lengst.... men det er vanskelig å sette en pris på det :-D

Men det med pensjonsavtalen er absolutt et argument.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...