Gå til innhold

Dårlig gjort?

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Nei, vet du hva. Hvis noen spør meg om jeg skal i butikken og jeg ikke vet om jeg skal i butikken, så svarer jeg at jeg vet ikke. Som regel vet jeg ikke om jeg skal i butikken før jeg plutselig finner ut at jeg skal gå i butikken. Det er mitt valg. Hvis noen skal presse meg til å skulle planlegge fridagen/fritiden min blir jeg bare sint. Det er min fritid, og jeg orker da virkelig ikke press da.

Jeg skjønner at vi er helt forskjellige på det området, men jeg forbeholder meg altså retten til ikke å trenge å unnskylde at jeg ikke vet om jeg skal i butikken eller ikke.

Den er grei :)

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

24

• Maximia

6

• Lillemus

3

• Mrs. Wallace

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi må alle gjøre mye vi er nødt til hver dag. Jeg kan også bestemme meg for å planlegge oppgaver som ikke haster men da er det for meg selv og for mitt eget beste. Jeg synes det er skikkelig frekt å kreve at andre skal planlegge hva de skal gjøre fordi de selv skal dra mest mulig fordeler av det.

Det var bare et enkelt spørsmål? Var det ikke? Du kunne bare svare ja eller nei- og ferdig med det:-)

Gjest studentene
Skrevet

''I mine øyne er den som ikke kunne svare på om hun skulle på butikken eller ei den dummeste.''

Faktisk helt enig:-) Eller "dum" er vel ikke det rette ordet. Men når man stiller et enkelt spørsmål, så bør det være mulig å få et enkelt svar.

Jeg gav et svar. Enten måtte hun godta at jeg bare kanskje handlet varene eller så måtte hun handle de selv. Hvis det hastet så mye og hun måtte ha varene den dagen så fikk hun gjøre det selv.

Gjest studentene
Skrevet

Det var bare et enkelt spørsmål? Var det ikke? Du kunne bare svare ja eller nei- og ferdig med det:-)

Ja og så om jeg svarte nei og fant ut at jeg ville dra likevel? Skulle jeg da nektet meg selv å gå på butikken fordi jeg hadde sagt nei?

Skrevet

Nei, det er ikke et enkelt spørsmål. Dersom man ikke vet om man skal i butikken kan man ikke bare svare ja ellr nei, da må man svare vet ikke. Det er slett ikke alltid man vet om man skal i butikken eller ikke i løpet av dagen. Plutselig får man lyst til å gå i butikken, og da går man i butikken. Får man ikke lyst til å gå i butikken så går man ikke i butikken.

Vi lever fullstendig ulike liv :)

Skrevet

Jeg har en kompis som aldri greide å bestemme seg for noe som helst. Han ga meg nesten grå hår ;)

Når han ble pappa endra det seg heldigvis ;)

''Jeg har en kompis som aldri greide å bestemme seg for noe som helst. Han ga meg nesten grå hår ;)''

Eksen har en sånn kompis. Rene marerittet. Husker vi spilte Trivial Pursuit en gang, lag mot lag - jentene mot gutta. Jeg tror jeg kunne lest ut en tykk bok i løpet av det spillet så lang tid som han brukte på hvert eneste spørsmål. *sukk* Jeg holdt på å tørne!

Skrevet

Ja og så om jeg svarte nei og fant ut at jeg ville dra likevel? Skulle jeg da nektet meg selv å gå på butikken fordi jeg hadde sagt nei?

Da kunne du svart slik som togli skisserer under her. Rett og slett sagt det som det var:-)

Gjest togli
Skrevet

''Jeg har en kompis som aldri greide å bestemme seg for noe som helst. Han ga meg nesten grå hår ;)''

Eksen har en sånn kompis. Rene marerittet. Husker vi spilte Trivial Pursuit en gang, lag mot lag - jentene mot gutta. Jeg tror jeg kunne lest ut en tykk bok i løpet av det spillet så lang tid som han brukte på hvert eneste spørsmål. *sukk* Jeg holdt på å tørne!

Hehe, han var garantert singel? ;)

Gjest studentene
Skrevet

Da kunne du svart slik som togli skisserer under her. Rett og slett sagt det som det var:-)

Jeg sa det jo som det var. Hvorfor skal jeg være forpliktet til å planlegge min tid når andre nærmest kan utnytte andre til å gjøre oppgaver de fint kan gjøre selv?

Skrevet

Nei, det er ikke et enkelt spørsmål. Dersom man ikke vet om man skal i butikken kan man ikke bare svare ja ellr nei, da må man svare vet ikke. Det er slett ikke alltid man vet om man skal i butikken eller ikke i løpet av dagen. Plutselig får man lyst til å gå i butikken, og da går man i butikken. Får man ikke lyst til å gå i butikken så går man ikke i butikken.

Vi lever fullstendig ulike liv :)

Det er det jeg mener med å følge "lystprinsippet". Man kan ikke ta alt på sparket her i livet. Noen ganger gjør man avtaler og følger dem, og andre ganger velger man bort å gjøre en avtale. Det er uklare svar og nølinger som skaper problemer. Man kan ikke leve livet fra minutt til minutt:-)

Gjest togli
Skrevet

Jeg sa det jo som det var. Hvorfor skal jeg være forpliktet til å planlegge min tid når andre nærmest kan utnytte andre til å gjøre oppgaver de fint kan gjøre selv?

Det handler ikke så mye om å forplikte seg, men om å ha sosiale antenner... Alle burde kompromisse litt mht egne følelser, for da vil man også ivareta andres behov på en bedre måte :)

Skrevet

Hvis du føler at hun utnytter deg når hun ber deg om en tjeneste/stiller deg et spørsmål, så må det ha andre grunner enn det som kommer fram her.

Skrevet

Det er det jeg mener med å følge "lystprinsippet". Man kan ikke ta alt på sparket her i livet. Noen ganger gjør man avtaler og følger dem, og andre ganger velger man bort å gjøre en avtale. Det er uklare svar og nølinger som skaper problemer. Man kan ikke leve livet fra minutt til minutt:-)

Selvfølgelig kan denne studentene leve etter lystprinsippet og handle når hun vil. Dersom man lever i parforhold og med barn og slikt er det mye som må planlegges, også handling, men en enslig person må slett ikke planlegge når man skal gå på butikken, og i særdeleshet ikke for å tilfredsstille en venninnes behov. Venninnen fikk valget om at hun kanskje kjøpe varene om det viste seg at hun skulle på butikken, og hvis det ikke holdt måtte hun handle dem selv. Ingen venninne kan få meg til å planlegge hvorvidt jeg skal i butikken. Jeg går i butikken når jeg vil - etter lystprinsippet. Og det fungerer veldig fint.

Gjest togli
Skrevet

Da hadde jeg gått til venninna og sagt: "Nå fikk jeg jaggu lyst på butikken allikevel! Noe du har glemt å kjøpe, så kan jeg ordne det for deg?"

Skrevet

Hvis du føler at hun utnytter deg når hun ber deg om en tjeneste/stiller deg et spørsmål, så må det ha andre grunner enn det som kommer fram her.

Det var vel ikke å be om en tjeneste? Da skulle hun ha spurt "kan du gå i butikken å handle for meg". Det var et spørsmål om hun skulle i butikken. Da må det gå an å akseptere at ikke alle vet det, og ikke bli sur om de da etterhvert bestemmer seg for å gå i butikken.

Dersom venninnen hade spurt: "kan du gå i butikken for meg", er selvfølgelig saken helt annerledes. Da ville jeg kunne svare raskt.

Skrevet

Da hadde jeg gått til venninna og sagt: "Nå fikk jeg jaggu lyst på butikken allikevel! Noe du har glemt å kjøpe, så kan jeg ordne det for deg?"

Der er vi enige :) Det ville jeg også gjort.

Gjest studentene
Skrevet

Det er helt greit at hun stiller spørsmål. Men jeg synes det er utrolig frekt å bli sur fordi hun ikke fikk akkuratt det svaret hun ville ha. Jeg må da selv få velge om jeg vil på butikken eller ei, det har ingen noen ting med. Det må også være lov å si nei. Men vet heretter at hun skal få bare et klart "nei" til hjelp om hun spørr om "forlanger" å vite om jeg skal på butikken. Selvsagt kunne jeg handlet de varene hvis jeg visste jeg skulle dit, men akuratt da vistte jeg ikke sikkert. Jeg mener jeg må ha rett til å bestemme det selv, så får det være opp til den andre om de vil gjøre oppgaven selv eller ta det som det kommer.

Skrevet

Selvfølgelig kan denne studentene leve etter lystprinsippet og handle når hun vil. Dersom man lever i parforhold og med barn og slikt er det mye som må planlegges, også handling, men en enslig person må slett ikke planlegge når man skal gå på butikken, og i særdeleshet ikke for å tilfredsstille en venninnes behov. Venninnen fikk valget om at hun kanskje kjøpe varene om det viste seg at hun skulle på butikken, og hvis det ikke holdt måtte hun handle dem selv. Ingen venninne kan få meg til å planlegge hvorvidt jeg skal i butikken. Jeg går i butikken når jeg vil - etter lystprinsippet. Og det fungerer veldig fint.

Da bør man kanskje heller ikke dele leilighet/hybel med andre mennesker? Det er ikke bare i et parforhold man må ta hensyn, men i alle menneskelige relasjoner. Skal man leve som en egoist, så synes jeg man skal leve alene. De deler leilighet og dermed vil visse ting falle naturlig å dele.

Men det er min mening, og slik jeg ville ha forholdt meg til dette.

Skrevet

Helt enig. Jeg bor alene og handler når det passer meg uten å ta hensyn til andre. Det er svært sjelden jeg må på butikken, fordi jeg handler etterhvert.

Skrevet

Da bør man kanskje heller ikke dele leilighet/hybel med andre mennesker? Det er ikke bare i et parforhold man må ta hensyn, men i alle menneskelige relasjoner. Skal man leve som en egoist, så synes jeg man skal leve alene. De deler leilighet og dermed vil visse ting falle naturlig å dele.

Men det er min mening, og slik jeg ville ha forholdt meg til dette.

Har du vært student? Bodd i bofellesskap? I alle mine ørten år som student har jeg bodd sammen med mange forskjellige folk som jeg har delt kjøkken og bad med. Både folk jeg ikke har kjent og folk jeg har kjent. Det å dele kjøkken og bad som student er noe helt annet enn å leve sammen med noen. Trådstarter skriver jo også ad de kjøper hver sin mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...