Gå til innhold

Dårlig gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er helt greit at hun stiller spørsmål. Men jeg synes det er utrolig frekt å bli sur fordi hun ikke fikk akkuratt det svaret hun ville ha. Jeg må da selv få velge om jeg vil på butikken eller ei, det har ingen noen ting med. Det må også være lov å si nei. Men vet heretter at hun skal få bare et klart "nei" til hjelp om hun spørr om "forlanger" å vite om jeg skal på butikken. Selvsagt kunne jeg handlet de varene hvis jeg visste jeg skulle dit, men akuratt da vistte jeg ikke sikkert. Jeg mener jeg må ha rett til å bestemme det selv, så får det være opp til den andre om de vil gjøre oppgaven selv eller ta det som det kommer.

Hvor kronglete kan det bli....Det er klart at hun oppfattet det som at du var uvillig til å handle for henne, når du svarte som du gjorde, og allikevel gikk i butikken. Det er å se saken fra hennes side. Sett fra din side er den en helt annen, selvfølgelig. Og slik vil det ofte være:-)

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

24

• Maximia

6

• Lillemus

3

• Mrs. Wallace

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Da bør man kanskje heller ikke dele leilighet/hybel med andre mennesker? Det er ikke bare i et parforhold man må ta hensyn, men i alle menneskelige relasjoner. Skal man leve som en egoist, så synes jeg man skal leve alene. De deler leilighet og dermed vil visse ting falle naturlig å dele.

Men det er min mening, og slik jeg ville ha forholdt meg til dette.

Tull. De bor ikke sammen og har ingen forpliktelser overfor hverandre.

Gjest studentene
Skrevet

Da bør man kanskje heller ikke dele leilighet/hybel med andre mennesker? Det er ikke bare i et parforhold man må ta hensyn, men i alle menneskelige relasjoner. Skal man leve som en egoist, så synes jeg man skal leve alene. De deler leilighet og dermed vil visse ting falle naturlig å dele.

Men det er min mening, og slik jeg ville ha forholdt meg til dette.

Vi deler kun bad og kjøkken. Vi handler hver vår mat og lager hver vår mat. Hvorfor skal jeg ta hensyn til henne da? Jeg har overhode ingen forpliktelser for henne og hun har ingen forpliktelser for meg.

Gjest togli
Skrevet

Der er vi enige :) Det ville jeg også gjort.

Har mye å si hvordan man ordlegger seg :)

Skrevet

Har du vært student? Bodd i bofellesskap? I alle mine ørten år som student har jeg bodd sammen med mange forskjellige folk som jeg har delt kjøkken og bad med. Både folk jeg ikke har kjent og folk jeg har kjent. Det å dele kjøkken og bad som student er noe helt annet enn å leve sammen med noen. Trådstarter skriver jo også ad de kjøper hver sin mat.

Allikevel handler det vel om å få til et mest mulig knirkefritt forhold, hvor man bruker sine sosiale antenner best mulig? Og da er det vanlig at man gjør tjenester for hverandre og er mest mulig grei og smidig. Det er en selvfølge i alle mulige forhold mellom mennesker. I hvert fall for meg.

Skrevet

Tull. De bor ikke sammen og har ingen forpliktelser overfor hverandre.

Nei, ikke forpliktelser. Men hva med å være litt grei og smidig? Rett og slett?

Skrevet

Vi deler kun bad og kjøkken. Vi handler hver vår mat og lager hver vår mat. Hvorfor skal jeg ta hensyn til henne da? Jeg har overhode ingen forpliktelser for henne og hun har ingen forpliktelser for meg.

Det er ingen som sier at du MÅ. Men det å gi klare beskjeder er alltid ok - uansett forhold mellom mennesker.

Skrevet

Allikevel handler det vel om å få til et mest mulig knirkefritt forhold, hvor man bruker sine sosiale antenner best mulig? Og da er det vanlig at man gjør tjenester for hverandre og er mest mulig grei og smidig. Det er en selvfølge i alle mulige forhold mellom mennesker. I hvert fall for meg.

Det handler også om å akseptere hverandre. Det bør gå an å akseptere at folk vil bruke/planlegge fridagene sine på forskjellige måter. Er det virklig umulig å forstå at noen blir stressa av å måtte bestemme hvorvidt de skal gå i butikken, og så ikke få lov til å ombestemme seg? Det vitner om lite forståelse for folks forskjellige behov.

Skrevet

Det handler også om å akseptere hverandre. Det bør gå an å akseptere at folk vil bruke/planlegge fridagene sine på forskjellige måter. Er det virklig umulig å forstå at noen blir stressa av å måtte bestemme hvorvidt de skal gå i butikken, og så ikke få lov til å ombestemme seg? Det vitner om lite forståelse for folks forskjellige behov.

Da er det jo bare å si det da! I stedet for å komme med all verdens utydelige beskjeder...Det er mitt poeng: Tydelige tilbakemeldinger, slik at den andre vet klart og tydelig hva man har å forholde seg til.

Skrevet

Da er det jo bare å si det da! I stedet for å komme med all verdens utydelige beskjeder...Det er mitt poeng: Tydelige tilbakemeldinger, slik at den andre vet klart og tydelig hva man har å forholde seg til.

"Vet ikke" er da så ydelig det kan bli. Vet man ikke om man skal i butikken så vet man ikke om man skal i butikken. Kort og konsist og greit.

Gjest studentene
Skrevet

Nei, ikke forpliktelser. Men hva med å være litt grei og smidig? Rett og slett?

Som jeg skrev så gjør vi tjenester for hverandre. Det er ikke der problemet ligger heller. Jeg mener det er forksjell på det og det og forlange å vite om noen skal gjøre et ærend eller ikke. Hadde hun spurt om jeg kunne handlet for henne uavhengig om jeg skulle handle selv eller ikke s skulle jeg gjort det med glede.

Skrevet

Som jeg skrev så gjør vi tjenester for hverandre. Det er ikke der problemet ligger heller. Jeg mener det er forksjell på det og det og forlange å vite om noen skal gjøre et ærend eller ikke. Hadde hun spurt om jeg kunne handlet for henne uavhengig om jeg skulle handle selv eller ikke s skulle jeg gjort det med glede.

Hm....det var et merkelig svar fra deg. Det er greit at hun forventer at du skal handle for henne - når som helst, men ikke at hun forventer at du skal handle til deg selv samtidig?

Skrevet

'' Hadde hun spurt om jeg kunne handlet for henne uavhengig om jeg skulle handle selv eller ikke s skulle jeg gjort det med glede.''

Jeg synes hennes henvendelse til deg var preget av at hun håpet at du skulle handle slik at hun slapp. Det er vel så nært man kommer å be noen om en tjeneste uten å være helt eksplisitt.

Gjest studentene
Skrevet

Hm....det var et merkelig svar fra deg. Det er greit at hun forventer at du skal handle for henne - når som helst, men ikke at hun forventer at du skal handle til deg selv samtidig?

Det handler om og ikke ta andre for gitt. Jeg synes en må respektere andre om de selv ikke ønsker å planlegge hva de selv skal gjøre. Hun følte det vel som litt drøyt å spørre om jeg kunne gjøre henne denne tjenesten, ettersom det kun var for å få slappe av litt mere selv. Men og nærmest forlange å vite hva jeg planla for meg selv den dagen, det var liksom greit. Noen ganger kan jeg ha mange ærend å gjøre og jeg vet ikke hva jeg vil prioritere først og sist.

Skrevet

Det handler om og ikke ta andre for gitt. Jeg synes en må respektere andre om de selv ikke ønsker å planlegge hva de selv skal gjøre. Hun følte det vel som litt drøyt å spørre om jeg kunne gjøre henne denne tjenesten, ettersom det kun var for å få slappe av litt mere selv. Men og nærmest forlange å vite hva jeg planla for meg selv den dagen, det var liksom greit. Noen ganger kan jeg ha mange ærend å gjøre og jeg vet ikke hva jeg vil prioritere først og sist.

Så din reaksjon overfor henne har egentlig ikke noe med henne å gjøre? Men andre personer som tar/tok deg for gitt?

Gjest studentene
Skrevet

Så din reaksjon overfor henne har egentlig ikke noe med henne å gjøre? Men andre personer som tar/tok deg for gitt?

Vet ikke om jeg skjønte helt hva du mente her. Jeg liker ikke at andre skal føle de ha krav på å vite hva jeg skal gjøre på min fridag slik at jeg blir bundet til noe.

Skrevet

Vet ikke om jeg skjønte helt hva du mente her. Jeg liker ikke at andre skal føle de ha krav på å vite hva jeg skal gjøre på min fridag slik at jeg blir bundet til noe.

Jeg vet bare at når man får sterke reaksjoner på ting som ofte kan virke bagatellmessige på andre, så har det sin bakgrunn i at reaksjonen har med helt andre mennesker og gjøre, enn det det opplyses om.

Et eksempel: Mora mi pleide å daske meg på rompa når hun ble sint på meg. Det sved og var vondt...Senere i livet ble jeg fly forbannet hvis noen dasket meg på rompa. Og jeg slo ofte igjen. Jeg vet ikke om det er slik for deg, men veldig ofte så har de sterkeste reaksjonene våre med helt andre ting å gjøre enn de vi har foran oss nå.

Ikke for å framstå som hobbypsykolog, jeg bare snakker av egen erfaring.

trollemor;o)
Skrevet

''I mine øyne er den som ikke kunne svare på om hun skulle på butikken eller ei den dummeste.''

Faktisk helt enig:-) Eller "dum" er vel ikke det rette ordet. Men når man stiller et enkelt spørsmål, så bør det være mulig å få et enkelt svar.

Hele greia virker helt tussete spør du meg,,,, Det virker som om denne dama er redd for å gjøre for mye for venninna. Noen er så opptatt av seg selv og at de skal ha tid til å slappe av og gjøre som de selv vil at de skyr alt som ligner på å hjelpe andre.

WOWWWW, det var ei lang setning....

Skrevet

Hele greia virker helt tussete spør du meg,,,, Det virker som om denne dama er redd for å gjøre for mye for venninna. Noen er så opptatt av seg selv og at de skal ha tid til å slappe av og gjøre som de selv vil at de skyr alt som ligner på å hjelpe andre.

WOWWWW, det var ei lang setning....

Ja, der sier du akkurat det jeg føler og tenker. Det virker "tussete" på et eller annet vis. Det er et eller annet som jeg ikke får tak i her, og som ikke henger på greip. Folk burde være forsiktige med å gi sin uforbeholdne støtte i slike saker, synes jeg. Det er ofte mer nyansert enn som så. Og det er det jeg har strevd med å komme fram til i kveld, uten å lykkes.

Gjest studentene
Skrevet

Ja, der sier du akkurat det jeg føler og tenker. Det virker "tussete" på et eller annet vis. Det er et eller annet som jeg ikke får tak i her, og som ikke henger på greip. Folk burde være forsiktige med å gi sin uforbeholdne støtte i slike saker, synes jeg. Det er ofte mer nyansert enn som så. Og det er det jeg har strevd med å komme fram til i kveld, uten å lykkes.

Jeg tror dere trenger å tenke litt over deres egen oppførsel. Jeg er sikker på at dere begge har blitt bortskjemte i barndommen hvor dere innbiller at andre kun er skapt for dere og alle skal selfølgelig stille opp for dere. Dere har en inntilling hvor dere mener det er selvsagt at andre skal dtå på hode for dere uansett. Kjenner til typen. Jeg hjelper med glede men jeg hater å hjelpe bortskjemte folk som tar alt som en selfølge. Da er det alt fra hyggelig å hjelpe. Skylder man andre så skal man selfølgelig gjøre sin plikt. Sikkert dere som er livredde for å gi for mye. Jeg kjenner meg ihverfall ikke igjen i den beskrivelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...