Gå til innhold

Sjekker dere sikkerhetsnålene?

Anbefalte innlegg

Gjest burde ikke vært lov
Skrevet

Uheldig som jeg er så stakk jeg meg på en sikkerhetsnål på et klesplagg jeg hadde kjøpt. Nå ble jeg ikke redd siden jeg kjøpte plagget for noen dager siden og jeg hadde heldigvis ikke prøvd plagget i butikken. Jeg våger ikke tenke på hvor redd jeg ville blitt om jeg stakk meg på nåeln i butikken for andre kunnet jo også ha stukket seg på den. Jeg har sett noen ganger at sikkerhetsnåler ikke har vært igjen i butikkene.

Har du stukket deg noen gang på en slik nål? Sjekker du nøye om de er igjen?

Gjest togli
Skrevet

Hvorfor hadde du blitt redd? Det var jo bare en liten nål? Ubehagelig, ja... men ikke verre enn det vel?

Skrevet

Hvorfor hadde du blitt redd? Det var jo bare en liten nål? Ubehagelig, ja... men ikke verre enn det vel?

Jeg ville vært redd for om en annen kunne ha stukket seg på den like før meg og dermed smittet meg med noe.

Gjest togli
Skrevet

Jeg ville vært redd for om en annen kunne ha stukket seg på den like før meg og dermed smittet meg med noe.

Åå, sånn ja... Men du.. den tanken hadde aldri i verden slått meg. Tenkte ikke over den problemstillinga i det hele tatt!

Helt ærlig er dette et ikke-problem som kun finnes i ditt hode. Man blir ikke smittet på den måten, så du kan slappe helt av :)

Skrevet

Åå, sånn ja... Men du.. den tanken hadde aldri i verden slått meg. Tenkte ikke over den problemstillinga i det hele tatt!

Helt ærlig er dette et ikke-problem som kun finnes i ditt hode. Man blir ikke smittet på den måten, så du kan slappe helt av :)

Men hvis man stikker seg på en sprøyte så er det jo farlig sies det. Hvis den som prøvde den like før meg stakk seg på den ig fikk blod på nåla så ville jo det kommet inn i min kropp etterpå. Vet at sjansgsen ville vært veldig liten men jeg hadde ikke greid å slappet av .Hva er egentlig forksjellen på om du stikker deg på en sprøyte som nettopp har vært stukket på en annen og det å stikke seg på en nål?

Skrevet

Men hvis man stikker seg på en sprøyte så er det jo farlig sies det. Hvis den som prøvde den like før meg stakk seg på den ig fikk blod på nåla så ville jo det kommet inn i min kropp etterpå. Vet at sjansgsen ville vært veldig liten men jeg hadde ikke greid å slappet av .Hva er egentlig forksjellen på om du stikker deg på en sprøyte som nettopp har vært stukket på en annen og det å stikke seg på en nål?

''Hva er egentlig forksjellen på om du stikker deg på en sprøyte som nettopp har vært stukket på en annen og det å stikke seg på en nål?''

En stor forskjell er at sprøyter faktisk er laget for og brukes til å stikke inn i huden og blodbanene. En annen forskjell er at sprøyter brukes av sprøytenarkomane, som jo er en risikogruppe når det gjelder sykdomer som overføres ved blod. En tredje forskjell er at en sprøytenål er hul.

Skrevet

''Hva er egentlig forksjellen på om du stikker deg på en sprøyte som nettopp har vært stukket på en annen og det å stikke seg på en nål?''

En stor forskjell er at sprøyter faktisk er laget for og brukes til å stikke inn i huden og blodbanene. En annen forskjell er at sprøyter brukes av sprøytenarkomane, som jo er en risikogruppe når det gjelder sykdomer som overføres ved blod. En tredje forskjell er at en sprøytenål er hul.

Ja akkuratt det med at sprøyter er hul kan jeg forstå. Men dette fikk jo et oppslag:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3326353.ece

Skrevet

Ja akkuratt det med at sprøyter er hul kan jeg forstå. Men dette fikk jo et oppslag:

Ja, men her stakk de jo for å få blod ut. Det er ikke så ofte at man begynner å blø hvis man stikker seg tilfeldig på en sikkerhetsnål. Og du skal ha skikkelig uflaks hvis den som eventuelt stakk seg før deg begynte å blø OG var syk med en sykdom som smitter gjennom blod OG du stakk deg så dypt at du ble smittet.

Skrevet

Ja, det er klart at det er en hypotetisk risiko for å bli smittet av en sikkerhetsnål. Poenget er at risikoen er så VELDIG liten. Hvis man stikker seg på en nål som man VET at 30 andre elever har stukket seg på, er risikoen MYE større (men fortsatt liten) for at man er blitt smittet. Hvis man stikker seg på en sikkerhetsnål som høyst sannsynlig ingen har stukket seg til blods på før, er risikoen FORSVINNENDE liten.

Det finnes mange med tvangstanker rundt dette med angst for smitte, og det er muligens et større helseproblem...

Skrevet

Den tanken hadde nok ikke slått meg en gang! Sjansene for at dette skulle skje, er vel mikroskopiske...

Hadde det vært en sprøytespiss i en park, så hadde jeg forstått reaksjonen.

Men en sikkerhetsnål på et klesplagg?!

Nei. så hysterisk er jeg ikke..

Skrevet

Nei, jeg har ikke stukket meg og nei, jeg sjekker ingenting.

Risikoen er minimal. Til sammenlikning er det antakelig nesten sikkert at jeg blir drept i trafikken på vei hjem fra butikken.

Skrevet

Hjelpes meg! Har aldri tenkt på å se på sikkerhetsnåler på klær som noen risiko.

Skrevet

Tar vekk lapper på klær, men ser aldri etter sikkerhetsnåler.

Ville ikke tenkt på at det kan være smittefare hvis jeg hadde stukket meg på en slik nål.

Skrevet

Som de andre her så hadde jeg nok ikke engang kommet til å tenke på at det skulle være noen smittefare, men bare på at det var vondt å stikke seg litt. :o)

Gjest togli
Skrevet

Du har fått svar fra de andre her, så akkurat det trenger jeg ikke kommentere. Det er nok mye mer helsefarlig for deg å være så hysterisk enn det å stikke seg på en sikkehetsnål..

Det kan virke som du har en form for tvangstanker, så hvis slike ting er et veldig stort problem for deg, så kan du snakke med fastlegen og be om å få hjelp til å bli kvitt tvangstankene. Det er helt sikkert veldig slitsom å ha det sånn :-/

Skrevet

Dette er noe jeg aldri har tenkt over. Ja, jeg har stukket meg. Det som skjer da er at jeg er sur i ca 500 ms. :)

Skrevet

En mygg er vel da mye farligere. Sikkerhetsnålen er det vel få som har stukket seg på, men myggen stikker jo snabelen sin i mange folks blod.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...