Gå til innhold

Å kjøpte mye avføringsmidler på apoteket

Anbefalte innlegg

Gjest apotekspørsmål
Skrevet

Jeg har en tarmlidelse som gjør at jeg må bruke mye avføringsmidler som er uten resept. Når jeg kjøper alt dette her så får jeg ofte en litt ubehagelig følelse når jeg skal betale.Akkurat som om de står og vurderer meg Nå er jeg jo jeg en ganske tynn jente fra før, tror de at jeg har spiseforstyrrelser eller noe sånt? Jeg bare lurer på om denne følelsen av ubehag bare sitter inni i mitt eget hode, eller at de tenker mest psykdom når de ser en ung jente kjøpe alt dette her?

Jeg bruker som regel det samme apoteket da det er nærmest.

Skrevet

Kjøp en pakke kondomer i tillegg, så får de noe annet å tenke på.

Gjest kjenner følelsen
Skrevet

Skjønner følelsen. Men angående meg hadde anoreksimsitanke vært riktig. Selv om jeg bodde et sted med mange apotek så brukte jeg så mange at jeg etterhvert ble gjenkjent på samtlige apotek. De prøvde noen ganger å nekte å selge til meg. Det er reseptfrit og da jeg argumenterte med det var det tydelig at de ikke kunne nekte å selge meg den største pakka.

Gjest apotekspørsmål
Skrevet

Kjøp en pakke kondomer i tillegg, så får de noe annet å tenke på.

ja da kan de virkelig lurer på hva jeg holder på med :)

Men det som er litt ekkelt er om jeg faktisk bare innbilder meg dette, eller om de faktisk tror at jeg er en misbruker av noe slag. En ekkel følelse. Det har jo ingenting med meg å gjøre men..

Gjest apotekspørsmål
Skrevet

Skjønner følelsen. Men angående meg hadde anoreksimsitanke vært riktig. Selv om jeg bodde et sted med mange apotek så brukte jeg så mange at jeg etterhvert ble gjenkjent på samtlige apotek. De prøvde noen ganger å nekte å selge til meg. Det er reseptfrit og da jeg argumenterte med det var det tydelig at de ikke kunne nekte å selge meg den største pakka.

Nå ser jo ikke jeg ut som noen anorektiker da. Jeg er veldig tynn men ikke så tynn at man ville tenkt anoreksi heller.

Jeg tok dette opp med psykepleieren min. Hun mente at så lenge jeg ikke så ut som en anorektiker så trodde de nok ikke at jeg hadde SF. Hun forsto ikke at hvis man feks har bulimi så kan man både kaste opp og bruke avføringsmidler. Hun trodde at de kun kastet opp. Men folk gjør vel litt forskjellig.

Jeg synes det er litt rart at hun ikke vet det. Som psykepleier må hun vel ha vært borti personer med SF. Det er jo ikke gitt at en person med sf -bare_ sulter seg, eller _bare_ kaster opp, eller _bare_ trener. Folk kombinerer vel også litt? Nå har jo ikke jeg selv SF, men en del har jeg jo fått med meg.

Gjest Nerda
Skrevet

Men hvorfor kan du ikke få resept på det? Hvit som sådann? Da kan du gjemme på regningene og faktisk få refusjon etter et eller annet tak. Apotekene kjenner denne informasjonen. Leger skriver jo gjerne indikasjon på resepten, noe som gjør det hele mindre pinlig for deg?

Det er jo forferdelig synd at du må føle det slik, når det er så langt fra sannheten! Jeg vet hvor kjedelig det er å bli en kjenning på apotekene rundt. Da jeg stadig vekk drev med selvskading, så kunne jeg ikke stadig kjøpe bandasjer samme sted, men jeg ble en kjenning likevel... Et apotekt behandlet meg faktisk med så pass respekt likevel at de skaffet det jeg skulle ha uten noe stygge blikk.

Men det skal ikke være sånn. Noen kan jo ha hudsykdommer og derfor trenge bandasjegreier. Du har en somatisk sykdom som gjør at du trenger avføringsmidler, og det burde ikke gå utover psyken din. Kanskje det kunne hjelpe å få en legeerklæring du kunne levere til et apotek det er greit for deg å bruke? Da vet de jo at du ikke har SF.

Gjest apotekspørsmål
Skrevet

Men hvorfor kan du ikke få resept på det? Hvit som sådann? Da kan du gjemme på regningene og faktisk få refusjon etter et eller annet tak. Apotekene kjenner denne informasjonen. Leger skriver jo gjerne indikasjon på resepten, noe som gjør det hele mindre pinlig for deg?

Det er jo forferdelig synd at du må føle det slik, når det er så langt fra sannheten! Jeg vet hvor kjedelig det er å bli en kjenning på apotekene rundt. Da jeg stadig vekk drev med selvskading, så kunne jeg ikke stadig kjøpe bandasjer samme sted, men jeg ble en kjenning likevel... Et apotekt behandlet meg faktisk med så pass respekt likevel at de skaffet det jeg skulle ha uten noe stygge blikk.

Men det skal ikke være sånn. Noen kan jo ha hudsykdommer og derfor trenge bandasjegreier. Du har en somatisk sykdom som gjør at du trenger avføringsmidler, og det burde ikke gå utover psyken din. Kanskje det kunne hjelpe å få en legeerklæring du kunne levere til et apotek det er greit for deg å bruke? Da vet de jo at du ikke har SF.

Jeg tror nok det blir vanskelig å få dette produktet på blå resept

Det er ikke SÅ viktig for meg, men iblant får jeg en sånn rar følelse. Da lurer jeg på om det bare er jeg som er overfølsom eller om de faktisk ser på meg som misbruker. Det ville jo vært litt for dumt også om jeg skulle ha med legeerklæring på noe som jeg uansett får uten resept.

Har en tøff periode psykisk når, så det er nok derfor jeg hekter meg opp i slike ting ...

Gjest kjenner følelsen
Skrevet

Nå ser jo ikke jeg ut som noen anorektiker da. Jeg er veldig tynn men ikke så tynn at man ville tenkt anoreksi heller.

Jeg tok dette opp med psykepleieren min. Hun mente at så lenge jeg ikke så ut som en anorektiker så trodde de nok ikke at jeg hadde SF. Hun forsto ikke at hvis man feks har bulimi så kan man både kaste opp og bruke avføringsmidler. Hun trodde at de kun kastet opp. Men folk gjør vel litt forskjellig.

Jeg synes det er litt rart at hun ikke vet det. Som psykepleier må hun vel ha vært borti personer med SF. Det er jo ikke gitt at en person med sf -bare_ sulter seg, eller _bare_ kaster opp, eller _bare_ trener. Folk kombinerer vel også litt? Nå har jo ikke jeg selv SF, men en del har jeg jo fått med meg.

Har lagt merke til at noen kan kverulere i det uendelige her og vil derfor si at jeg svarer utifra personlig erfaring, og hva jeg har lest, sett, fått fortalt av behandlere osv. Jeg kommer ikke til å lete etter noen link som kan bekrefte det jeg sier.

Slik jeg har forstått det så er en blanding av anoreksi/bulimi det mest vanlige. Mange starter med anoreksi for så å gå over til bulimi. Bruk av avføringstabletter er mest knyttet til bulimi, men mange anorektikere bruker det også.

Dette burde absolutt din behandler vite.

Gjest kjenner følelsen
Skrevet

Jeg tror nok det blir vanskelig å få dette produktet på blå resept

Det er ikke SÅ viktig for meg, men iblant får jeg en sånn rar følelse. Da lurer jeg på om det bare er jeg som er overfølsom eller om de faktisk ser på meg som misbruker. Det ville jo vært litt for dumt også om jeg skulle ha med legeerklæring på noe som jeg uansett får uten resept.

Har en tøff periode psykisk når, så det er nok derfor jeg hekter meg opp i slike ting ...

Dersom du får det på hvit resept kan du søke nav om dekning av utgifter. Dette står i folketrygdlovens §5 -22

Er ikke helt sikker på hvilke kriterier som må fylles for å kvalifisere, men vil tro at nav trenger en bekreftelse/begrunnelse for hvorfor du trenger dette.

Jeg er nettopp blitt gjort oppmerksom på dette, og ved min ting var et kriterie at det var påvist behov av spesialist.

Ta kontakt med nav og forhør deg, og få det på hvit resept av legen.

link til nav hvor jeg har søkt opp bidrag til dekning av legemidler folketrygdlovens § 5-22. Mange treff så jeg har ikke sjekket alle, men om du klikker på linken kommer du direkte til siden med informasjon som kan være nyttig for deg.

http://www.nav.no/systemsider/S%C3%B8k?offset=0&queryparameter=S%C3%B8knad+om+bidrag+til+legemidler+Folketrygdloven+%C2%A7+5-22

''Det kan dekkes 90 % av utgifter som overstiger 1600 kroner pr. kalenderår.

Søknad må fremsettes innen 30. juni året etter utgiftene påløp.

Det må fremlegges spesifisert kvittering eller pasientliste fra apotek hvor følgende opplysninger fremgår:

Medlemmets navn, preparatets navn, pris, kjøpsdato, apotekets stempel og forskrivende leges navn.

Legemidler som er utlevert UTEN resept skal ikke føres opp på listen.''

Gjest netthandel
Skrevet

Bruk heller et nettapotek.

Det gjør jeg. Da kan de tenke så mye de vil, for da ser ingen deg.

Jeg liker best www.vitusapotek.no

De sender portofritt om du handler over kr 350

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...