Gå til innhold

Hva slags speilreflekskamera har du?

Anbefalte innlegg

Gjest Dalmeny
Skrevet

Skal kjøpe meg speilreflekskamera men vet ikke hvilket ennå? Hva slags kamera har dere?

Skrevet

Jeg har Nikon.

Jeg anbefaler deg å kjøpe Nikon eller Canon. Ingen kan gi deg noen gode argumenter for at det ene er bedre enn det andre. Derimot må det være en grunn til at alle profesjonelle fotografer velger en av disse.

Et argument for å velge det ene eller andre av disse to er å velge det samme som en eller flere i familien/nære venner har. Da kan en ved spesielle behov låne objektiver av hverandre.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Nikon D3000.

http://www.dinside.no/838162/nikon-d3000

Siden det var vårt første speilrefleks, så ville jeg ha noe som var brukervennlig for amatører. Dette kom da godt ut i test.

Søsteren min har Nikon D5000, hun har liveskjerm og kan muligens filme også tror jeg. I begynnelsen savnet jeg liveskjermen, men nå tenker jeg ikke over det (ikke liveskjerm på D3000).

Nå er det sambo som bruker kamerat mest, han er fornøyd.

Det er enkelt å sette seg inn i, enkelt å bruke. Batteriet er svært godt. Så for oss som var førstereis, er vi fornøyde.

Nikon og Canon er er sikre kjøp.

Skrevet

Vi har Canon EOS300D og er veldig fornøyd.

Hvis du har et analogt speilrefleks fra før, kan det være lurt å kjøpe samme merke fordi man da kan bruke objektivene man har fra før. Ellers er det nok litt smak og behag.

candyqueen_83
Skrevet

Canon EOS 450 D. Er veldig fornøyd med det.

Skrevet

De beste merkene på området er Nikon og Canon. Kjøper du av disse merkene kan det ikke bli dårlig.

Men det er litt forskjell på grepet på de to merkene, så du bør ta en tur til en forhandler å teste før du kjøper. Generelt kan man si at damer med små hender ofte synes Canon ligger bedre i hånden, mens menn liker Nikon best.

Jeg er utdannet fotograf og for meg er det kun Nikon som gjelder. Selv om jeg er dame;-)

Jeg kan også anbefale deg å ta en tur innom dette forumet for tips. http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=208

Gjest Dalmeny
Skrevet

Jeg har Nikon.

Jeg anbefaler deg å kjøpe Nikon eller Canon. Ingen kan gi deg noen gode argumenter for at det ene er bedre enn det andre. Derimot må det være en grunn til at alle profesjonelle fotografer velger en av disse.

Et argument for å velge det ene eller andre av disse to er å velge det samme som en eller flere i familien/nære venner har. Da kan en ved spesielle behov låne objektiver av hverandre.

ok, hva betalte du for det? Noen ekstra forsikringer?

Gjest Dalmeny
Skrevet

De beste merkene på området er Nikon og Canon. Kjøper du av disse merkene kan det ikke bli dårlig.

Men det er litt forskjell på grepet på de to merkene, så du bør ta en tur til en forhandler å teste før du kjøper. Generelt kan man si at damer med små hender ofte synes Canon ligger bedre i hånden, mens menn liker Nikon best.

Jeg er utdannet fotograf og for meg er det kun Nikon som gjelder. Selv om jeg er dame;-)

Jeg kan også anbefale deg å ta en tur innom dette forumet for tips. http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=208

ok, jeg har også et spørsmål til deg som fotograf hvis du kan svare:)

Jeg lurer på hvor vanlig og plagsomt det er med belastningsskader i en slik jobb? Kan det gi flere utfordringer å være liten av vekst eller veldig høy?

Gjest Dalmeny
Skrevet

Vi har Canon EOS300D og er veldig fornøyd.

Hvis du har et analogt speilrefleks fra før, kan det være lurt å kjøpe samme merke fordi man da kan bruke objektivene man har fra før. Ellers er det nok litt smak og behag.

Hvilken prisklasse må jeg opp i for å få et brukbart kamera og samtidig ha videofunksjon?

Skrevet

ok, jeg har også et spørsmål til deg som fotograf hvis du kan svare:)

Jeg lurer på hvor vanlig og plagsomt det er med belastningsskader i en slik jobb? Kan det gi flere utfordringer å være liten av vekst eller veldig høy?

Jeg er ikke kjent med at det er mye belastningsskader i fotografyrket. Det er jo en del sjauing av utstyr, men det er ikke utstyr som veier veldig mye. Er man i normal god form, skal det ikke være noe problem å bli fotograf.

Jeg vil tro at å være liten er et mindre problem i yrket enn å være høy. Er du liten kan du alltids stå på en kasse. Er man veldig høy, risikerer man man problemer med ryggen etterhvert. Broren min som er kokk og 2 meter høy, har store problemer med nakken.

Tenker du på å bli fotograf skal du dog vite at det er vanskelig å komme seg inn i portrettfotografbransjen. Det var ekstremt vanskelig å få lærlingplass den gang jeg var ferdig på skolen, pga fotografene ikke ønsket å lære opp en potensiell konkurrent.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Jeg er ikke kjent med at det er mye belastningsskader i fotografyrket. Det er jo en del sjauing av utstyr, men det er ikke utstyr som veier veldig mye. Er man i normal god form, skal det ikke være noe problem å bli fotograf.

Jeg vil tro at å være liten er et mindre problem i yrket enn å være høy. Er du liten kan du alltids stå på en kasse. Er man veldig høy, risikerer man man problemer med ryggen etterhvert. Broren min som er kokk og 2 meter høy, har store problemer med nakken.

Tenker du på å bli fotograf skal du dog vite at det er vanskelig å komme seg inn i portrettfotografbransjen. Det var ekstremt vanskelig å få lærlingplass den gang jeg var ferdig på skolen, pga fotografene ikke ønsket å lære opp en potensiell konkurrent.

Men hender det at du fotograferer i ulike stillinger, slik at du får vondt i nakken eller ryggen? Det er kanske ikke alle objektiv det er like lett å tilpasse til seg selv.

Skrevet

Men hender det at du fotograferer i ulike stillinger, slik at du får vondt i nakken eller ryggen? Det er kanske ikke alle objektiv det er like lett å tilpasse til seg selv.

Jeg er desverre ikke fotograf lenger så det kan jeg ikke svare på. Men den gang jeg jobbet, hadde jeg ikke problemer med rygg eller nakke.

Jeg er 168 høy, så jeg har en perfekt høyde slik sett.

Pass på at du bruker stativ mye. Det avlaster ryggen, og gir bedre bilder:-)

Gjest Nerda
Skrevet

Mitt begynner vel å bli gammelt, men jeg har et Nikon D60 eller noe sånt. I alle fall modellen som lå mellom D50 og D80. Jeg synes det funker bra ennå jeg da, men jeg er ingen superfotograf.

Hvis du bor i nærheten, anbefaler jeg deg en tur inn Foto Video i Oslo (Møllergata). Der har de PEILING. Tror hjemmesiden deres rett og slett er http://www.fotovideo.no/

Skrevet

canon 400d. siklet veldig på nikokn d80, men det kostet så mye på den tiden jeg skulle kjøpe, at det ble canon.

Skrevet

Jeg har et Canon EOS 400D. Skulle gjerne hatt EOS 550 i stedet.....

Men generelt så kommer Canon-kameraene veldig godt ut i alle tester:-)

Jeg har vel tatt ca. 7000 bilder med det....

Gjest Dalmeny
Skrevet

Jeg har et Canon EOS 400D. Skulle gjerne hatt EOS 550 i stedet.....

Men generelt så kommer Canon-kameraene veldig godt ut i alle tester:-)

Jeg har vel tatt ca. 7000 bilder med det....

hvor mye kostet din? har du noen forsikringer på den?

Skrevet

hvor mye kostet din? har du noen forsikringer på den?

Det er jo 2 1/2 år gammelt, så hva jeg betalte er jo uvesentlig nå. Men om jeg ikke tar feil så koster 500 ca. 5000,-.

Nei, jeg har ikke valgt å ha forsikring på den. Dette dekkes delvis av reiseforsikringen, og jeg synes vanlig forsikring var uforholdmessig dyrt. Jeg er også veldig forsiktig med mitt kamerautstyr.

Jeg nevnte det vel ikke i første innlegg, men jeg har også kjøpt 3 ekstra linser til dette kameraet + ekstra blits + stativ. Da blir mulighetene mange:-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Canon 550D, og jeg er veldig fornøyd.

Tror for øvrig du bør ha mer fokus på optikk enn kamerahus, men først og fremst bør du tenke på hvor mye tid du vil bruke på dette, og kommer du fram til at dette kan bli en artig hobby - bør du skaffe deg noen gode fotobøker. Det er mye å lære.

Det er ikke kamerahuset som koster mye penger. Snart vil du ha bedre- og mer anvennelig optikk (kan være dyrt), du vil ha stativ (koster en del), osv.

Foto er dyrt, men det er gøy. :)

Skal du bare knipse "feriebilder" på auto kan du nok like gjerne spare noen kroner og kjøpe et kamera du kan dytte i brystlomma.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...