Gå til innhold

Hva har en med i en klage over karakter?

Anbefalte innlegg

Gjest litt skuffet.........
Skrevet

Fikk D på en eksamen. Selv ble jeg overrasket over den dårlige karakteren. Hvordan gå frem i en klage, hva tar en med? Forstår at en kan be om tilbakemelding på eksamen, men kan en gjøre begge deler.

Noen som har klaget og vet hvordan en går frem?

Skrevet

Jeg har ikke klaget, men det eneste du kan si er at "dette var mye dårligere enn jeg forventet, og jeg ber om at den blir bedømt på ny"?

Det er vel ikke så mye annet de kan gjøre, uansett.

Med vennlig hilsen

Gjest urettferdig :(
Skrevet

Jeg har ikke klaget, men det eneste du kan si er at "dette var mye dårligere enn jeg forventet, og jeg ber om at den blir bedømt på ny"?

Det er vel ikke så mye annet de kan gjøre, uansett.

Med vennlig hilsen

Kan man klage over eksamenskarakter pga vranglære?

Hadde to lærere i samme fag, men

det var hun ene som stod for hovedopplæringen.

Da vi skulle opp i praktisk prøve

reagerte den andre læreren som var sensor på at jeg brukte feil teknikk,

og det samme skjedde med tre andre i klassen som fikk samme oppgaven,

men vi trodde dette var riktig måte å gjøre det på pga det hadde hun andre vist oss... vi må da stole på det læreren sier?

Men det var vårt ord mot hennes, og hun andre læreren ville ikke innrømme at hun hadde lært oss feil.

Dette førte til at vi fikk en dårligere karakter enn vi fortjente.

Skrevet

Kan man klage over eksamenskarakter pga vranglære?

Hadde to lærere i samme fag, men

det var hun ene som stod for hovedopplæringen.

Da vi skulle opp i praktisk prøve

reagerte den andre læreren som var sensor på at jeg brukte feil teknikk,

og det samme skjedde med tre andre i klassen som fikk samme oppgaven,

men vi trodde dette var riktig måte å gjøre det på pga det hadde hun andre vist oss... vi må da stole på det læreren sier?

Men det var vårt ord mot hennes, og hun andre læreren ville ikke innrømme at hun hadde lært oss feil.

Dette førte til at vi fikk en dårligere karakter enn vi fortjente.

Du kan jo skrive det i et brev, men jeg aner ikke om det blir tatt til følge.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det står sikkert på skolens hjemmesider.

Generelt så har du rett til både karakterbegrunnelse og klagesensur (omsensur). Du må søke om dette innen visse frister. Du kan be om karakterbegrunnelse og klagesensur samtidig. Det kan imidlertid være lurt å be om karakterbegrunnelse først. Da ser du både om det er rimelig å klage, samt at du får argumenter til klagen. Dersom du ber om karakterbegrunnelse, så forlenges så vidt jeg vet alltid fristen for å be om klagesensur til en viss tid etter at du har mottatt begrunnelsen.

Men sjekk skolens hjemmesider!

brilleslangen
Skrevet

Har aldri klaget på eksamenskarakter, så hva man kan begrunne en slik klage med aner jeg ikke.

Men når det gjelder eksamen så tviler jeg at man har særlig stort grunnlag for å klage. Men som sør sier kan man muligens be pom ny vurdering..

Standpunktkarakter har jeg imidlertid klaget på en gang i ett fag. Gikk gjennom videregående med middels karakter i det faget. siste halvåret året drev læreren og roste meg i timene og sa at jeg viste god fremgang osv.. Dette skjedde i skoletimene i påhør av hele klassen, og når karakterene ble satt siste gang fikk jeg overraskende en karakter lavere enn jeg hadde hatt tidligere. Da klaget jeg med bakgrunn i at det læreren hadde sagt og karakter ikke stemte overens. Fikk medhold og fikk tilbake standpunktkarakteren jeg hadde hatt i utgangspunktet.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ta kontakt med skolen/universitetet/høyskolen. Antar du har krav på å få forklaring på karakter. Og du har mulighet for å klage innen en viss frist. Om du klager, må din besvarelse bedømmes av andre sensorer og du får en ny karakter. Den kan være den samme som sist- eller annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...