Gå til innhold

Arbeidsavklaringspenger, regler

Anbefalte innlegg

Gjest muppet
Skrevet

Jeg har vært hele runden med rehabiliteringspenger, attføring i mange år, nå heter det arbeidsavklaringspenger. Dette pga ME. Jeg synes jeg fungerer rimelig bra nå, men klarer ikke å binde meg til en jobb som krever at jeg møter opp til faste dager fordi formen varierer så veldig. Jeg har prøvd flere ting, fordi jeg VIL tilbake i en jobb. Nå har jeg fått en idè om å starte litt for meg selv, og er kjempeinspirert! I og for seg en deilig følelse, fordi det er lenge siden jeg har hatt ork til å glede meg over noe eller engasjere meg. Ideen medfører at jeg skal registrere et enmannsfirma og starte en spesiell nettbutikk. Jeg må selvfølgelig spørre NAV hva de mener om dette, men tror dere det kan gå an å få hjelp der? Kan jeg prøve dette og samtidig motta arbeidsavklaringspenger så lenge jeg ikke har fortjeneste? Er det egne tiltak for sånne som meg?

Gjest en annen med ME
Skrevet

Høres ut som en veldig god idè i forhold til din diagnose og hva du selv føler at du klarer og har lyst til å gjøre. På den andre siden vet jeg ikke hvordan reglene er hos NAV. Du bør være obs på at du kan ha færre rettigheter i forhold til f.eks sykemeldinger (men det er mulig reglene har endret seg her). Det kan vel være greit å kunne klare seg økonomisk dersom dette ikke går rundt uten at det blir krise (hvis du f.eks har en mann som kan betale faste utgifter en periode) dersom du mister arbeidsavklaringspengene etter en viss tid. Jeg skriver bare dette så du kan tenke over hvilke konsekvenser det kan få dersom du mister arbeidsavklaringspengene, så det ikke blir en ekstra belastning for deg. På den andre siden må det være mulig å registrere et foretak der du ikke har fortjeneste (for det var det du skrev..) uten å miste arbeidsavklaringspenger. Hva med å starte der? Drive med dette på si samtidig som du får arbeidsavklaringspenger, så kan du heller gjøre det om til en bedrift med fortjeneste senere hvis du blir klar for det. Jeg syns du skal be om et møte med NAV og lufte ideen din. Forbered gjerne konkrete spm du har i forbindelse med dette. Er det noe du skal produsere så kan du starte med det nå og se hvor mye du klarer før du registrerer et foretak. Du kan jo i første omgang produsere til venner og bekjente. Hva er det du har tenkt å starte opp med? Ble bare litt nysgjerrig siden jeg også har ME, og går hjemme uten å klare å delta i arbeidslivet. Du trenger ikke være helt konkret hvis du ikke ønsker det. Lykke til uansett :)

Skrevet

Høres ut som en veldig god idè i forhold til din diagnose og hva du selv føler at du klarer og har lyst til å gjøre. På den andre siden vet jeg ikke hvordan reglene er hos NAV. Du bør være obs på at du kan ha færre rettigheter i forhold til f.eks sykemeldinger (men det er mulig reglene har endret seg her). Det kan vel være greit å kunne klare seg økonomisk dersom dette ikke går rundt uten at det blir krise (hvis du f.eks har en mann som kan betale faste utgifter en periode) dersom du mister arbeidsavklaringspengene etter en viss tid. Jeg skriver bare dette så du kan tenke over hvilke konsekvenser det kan få dersom du mister arbeidsavklaringspengene, så det ikke blir en ekstra belastning for deg. På den andre siden må det være mulig å registrere et foretak der du ikke har fortjeneste (for det var det du skrev..) uten å miste arbeidsavklaringspenger. Hva med å starte der? Drive med dette på si samtidig som du får arbeidsavklaringspenger, så kan du heller gjøre det om til en bedrift med fortjeneste senere hvis du blir klar for det. Jeg syns du skal be om et møte med NAV og lufte ideen din. Forbered gjerne konkrete spm du har i forbindelse med dette. Er det noe du skal produsere så kan du starte med det nå og se hvor mye du klarer før du registrerer et foretak. Du kan jo i første omgang produsere til venner og bekjente. Hva er det du har tenkt å starte opp med? Ble bare litt nysgjerrig siden jeg også har ME, og går hjemme uten å klare å delta i arbeidslivet. Du trenger ikke være helt konkret hvis du ikke ønsker det. Lykke til uansett :)

''På den andre siden må det være mulig å registrere et foretak der du ikke har fortjeneste (for det var det du skrev..) uten å miste arbeidsavklaringspenger. Hva med å starte der? Drive med dette på si samtidig som du får arbeidsavklaringspenger, så kan du heller gjøre det om til en bedrift med fortjeneste senere hvis du blir klar for det.''

Dette gjelder kun dersom man har fått egenetableringa godkjent som et "tiltak" og det er fatta vedtak om dette.

Da kan man jobbe så mye man vil med etableringa i inntil 9 mnd, uten å føre timer på meldekortet.

Viss ikke, skal alt lønna og ulønna arbeid føres på meldekortet, og man blir trukket tilsvarende i stønaden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...