Gå til innhold

Reglene må endres! (Abort og mindreårige)

Anbefalte innlegg

Gjest verden i forfall og frafall
Skrevet

En bekjents datter på 14 år fikk nylig utført abort. Meningen var hele tida at dette skulle holdes skjult for foreldrene, med helsesøsters og sykehusets velsignelse.

Foreldrene ante derimot uråd da datteren en morgen denne skoleferien dro avgårde klokka syv om morgenen under påskudd av at hun skulle på stranda med ei venninne. Det var viktig å reise så tidlig sa hun, sånn at de fikk seg en god plass i sola...

Da moren litt seiner utpå dagen forsøkte å ringe henne var mobilen slått av. Hun ringte så til venninna for å snakke med datteren sin. Men da venninna forteller at de ikke har vært sammen denne dagen, bli moren veldig bekymret. Hun ringer noen andre også, men ingen har sett eller hørt fra datteren denne dagen.

Så får hun en innskytelse om å ringe sykehuset for å høre om *datterens navn* er innlagt, noe hun får bekreftet. Moren reiser til sykehuset og får vite at datteren er innlagt på gyn. avd. Da moren kommer på avdelingen og spør etter datteren sin, får hun til svar at de må spørre jenta først om det er greit at moren kommer til henne. Tida går, og moren må vente. Tilslutt får hun treffe datteren sin og får vite at hun er der til abort...

Det jeg reagerer på er hvor umyndiggjorte foreldre blir i slike tilfeller. Jeg trodde foreldrene hadde ansvaret for barna sine til de ble 18 år og myndige. Så at foreldrene ikke fikk vite noe om at b-a-r-n-e-t deres var gravis og skulle få utført abort synes jeg er hårreisende!

Likedan er det hårreisende at jenter ned i 12 års alderen kan få utdelt p-piller av helsesøster uten foreldrenes viten.

Selvsagt er det bedre at de får å-piller enn at de blir gravide, men hvordan kan foreldrene rettlede, veilede, og korrigere uønsked adferd hos barnet sitt når de ikke får vite noe om hva som foregår???

Jeg mener at så lenge barnet er umyndig, må foreldrene få vite om slike ting.

Og hvorfor kobles ikke barnevernet inn i slike saker? Altså i saker hvor unge jenter under seksuell lavalder får utført abort?

Hva er det med samfunnet?

Skrevet

Disse foreldrene visste tydeligvis ikke engang at ungen var gravid, hvilket tyder på at ungen ikke fant det for godt å bruke dem som fortrolige. Muligvis fordi hun mistenkte at de var mot abort?

Man kan mene mye om p-piller til 12-åringer, men ironisk nok har du nettopp selv skrevet et innlegg med nettopp hvorfor det er en god idé.

Med vennlig hilsen

Gjest verden i forfall og frafall
Skrevet

Disse foreldrene visste tydeligvis ikke engang at ungen var gravid, hvilket tyder på at ungen ikke fant det for godt å bruke dem som fortrolige. Muligvis fordi hun mistenkte at de var mot abort?

Man kan mene mye om p-piller til 12-åringer, men ironisk nok har du nettopp selv skrevet et innlegg med nettopp hvorfor det er en god idé.

Med vennlig hilsen

Foreldrene visste ikke at hun var gravid og heller ikke at hun engang hadde en kjæreste!

Ja, jeg er helt enig i det du skriver om at det er en god idè med p-piller til mindreårige (når slike ting skjer som beskrevet i innlegget mitt), men da synes jeg at foreldrene skal varsles om det. Jeg hadde iallefall ikke likt at datteren min på 12 år hadde et seksualliv.

Og hadde jeg fått greie på det, ville jeg ha forsøkt og korrigert slik oppførsel. For meg er det overhodet ikke akseptabelt at verken min 12 årige eller 14 årige datter har sex. Som forelder må man kunne ha nok myndighet ovenfor barna sine til å forby slikt. Og selvsagt forklare hvorfor.

Skrevet

Foreldrene visste ikke at hun var gravid og heller ikke at hun engang hadde en kjæreste!

Ja, jeg er helt enig i det du skriver om at det er en god idè med p-piller til mindreårige (når slike ting skjer som beskrevet i innlegget mitt), men da synes jeg at foreldrene skal varsles om det. Jeg hadde iallefall ikke likt at datteren min på 12 år hadde et seksualliv.

Og hadde jeg fått greie på det, ville jeg ha forsøkt og korrigert slik oppførsel. For meg er det overhodet ikke akseptabelt at verken min 12 årige eller 14 årige datter har sex. Som forelder må man kunne ha nok myndighet ovenfor barna sine til å forby slikt. Og selvsagt forklare hvorfor.

Men hvorfor tror du at 14-åringen ikke fortalte foreldrene, da?

Og hva tror du hun hadde gjort dersom hun visste at helsesøster (eller hvem det var) kom til å kontakte foreldrene? Ville hun da kontaktet helsesøster, eller ville hun "prøvd noe fra internett", eller hva som helst annet?

Jeg tror du begynner i feil ende. :-) Jeg tror at foreldre bør vite slikt selv, men at i de få tilfellene hvor ungene ikke kan si det til foreldrene så er det "det minst verste" at hun kan bruke en helsesøster til slikt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Som forelder må man kunne ha nok myndighet ovenfor barna sine til å forby slikt. Og selvsagt forklare hvorfor.''

Selvfølgelig kan du forby og forklare. Men kan du forhindre det? Hvis en 14 år gammel jente har kjæreste og vil ha sex (jeg sier ikke at dette er flott, men slike tilfeller finnes), tror du det alltid kan stoppes ved "korrigeringer"?

Prevensjon er en langt bedre metode enn forbud og forklaringer når det gjelder å forhindre graviditet. I f.eks. enkelte stater i USA har det vært forbudt å bruke prevensjoneveiledning mot tenåringsgraviditeter, man har brukt moralkampanjer i stedet. Erfaringene er veldig dårlige.

Skrevet

''Hva er det med samfunnet?''

I dette tilfellet vil jeg heller spørre: Hva er det med forholdet mellom dattera og mora / forledrene?

Ellers støtter jeg gratis prevensjon og fortrolige heletjenester til ungdom - noe eksempelet ditt tydelig viser nytten av.

Skrevet

Og hva tror du hun hadde gjort dersom hun visste at helsesøster (eller hvem det var) kom til å kontakte foreldrene? Ville hun da kontaktet helsesøster, eller ville hun "prøvd noe fra internett", eller hva som helst annet?

Jeg tror du begynner i feil ende. :-) Jeg tror at foreldre bør vite slikt selv, men at i de få tilfellene hvor ungene ikke kan si det til foreldrene så er det "det minst verste" at hun kan bruke en helsesøster til slikt.

Med vennlig hilsen

Her er jeg veldig, veldig enig med Sør, ikke så ofte kanskje, men nå er jeg det:))

Skrevet

Her er jeg veldig, veldig enig med Sør, ikke så ofte kanskje, men nå er jeg det:))

Nyt følelsen, og så tar du to Paracet, så går det snart over! :glis:

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nyt følelsen, og så tar du to Paracet, så går det snart over! :glis:

Med vennlig hilsen

Hahaha:)

Skrevet

Hahaha:)

Enig med Sør her jeg også. Så jeg lurer på hva jeg har tenkt feil her...;)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Enig med Sør her jeg også. Så jeg lurer på hva jeg har tenkt feil her...;)

Og jeg. Jeg er også enig i det her tilfellet. :-)

Skrevet

Og jeg. Jeg er også enig i det her tilfellet. :-)

*deler ut Paracet*

Skrevet

Jeg er enig med deg jeg da. Barn har så mange rettigheter. Og det er jo ok fordi alle andre tar ansvar for dem..

Hva skjer om denne jenta får komplikasjoner etter inngrepet? Hva skjer om hun får psykiske plager? Hvem tar ansvar for henne da?

Garantert IKKE de samme som er villig til å utføre en abort uten å fortelle foreldrene hennes om det.

Gjest Elextra
Skrevet

Med vennlig hilsen

''Jeg tror at foreldre bør vite slikt selv, men at i de få tilfellene hvor ungene ikke kan si det til foreldrene så er det "det minst verste" at hun kan bruke en helsesøster til slikt.

''

Tror du overvurderer åpenheten mellom de fleste tenåringsjenter og deres foreldre. Selv om enkelte er veldig åpne, tror jeg de aller fleste tenåringsjenter lar være å informere foreldre om p-pillebruk.

Gjest Elextra
Skrevet

''Og hadde jeg fått greie på det, ville jeg ha forsøkt og korrigert slik oppførsel. For meg er det overhodet ikke akseptabelt at verken min 12 årige eller 14 årige datter har sex. Som forelder må man kunne ha nok myndighet ovenfor barna sine til å forby slikt.''

Tror faktisk du overvurderer din rolle som forelder. En fjortenåring er midt i frigjøringsfasen, og du vil neppe kunne hindre h*n i å ha sex om h*n ønsker. Det er ikke snakk om at man aksepterer sex blant fjortenåringer, men om en kan forhindre det. Påvirkningen i så måte bør nok skje tidligere, selv om en selvfølgelig kan forsøke å snakke dem til rette.

Skrevet

Jeg er enig med deg jeg da. Barn har så mange rettigheter. Og det er jo ok fordi alle andre tar ansvar for dem..

Hva skjer om denne jenta får komplikasjoner etter inngrepet? Hva skjer om hun får psykiske plager? Hvem tar ansvar for henne da?

Garantert IKKE de samme som er villig til å utføre en abort uten å fortelle foreldrene hennes om det.

''

Hva skjer om denne jenta får komplikasjoner etter inngrepet? ''

Hva skjer hvis den gravide 14-åringen ikke foretaret inngrep?

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

''

Hva skjer om denne jenta får komplikasjoner etter inngrepet? ''

Hva skjer hvis den gravide 14-åringen ikke foretaret inngrep?

;-)

Med vennlig hilsen

Da må foreldrene hennes informeres. Og ta ansvaret for det, blandt annet må alenemorstønaden gå igjennom hennes foreldre...

Så da er de gode å ha..vel?

Skrevet

Da må foreldrene hennes informeres. Og ta ansvaret for det, blandt annet må alenemorstønaden gå igjennom hennes foreldre...

Så da er de gode å ha..vel?

Det er lite "hensiktsmessig" å la 14-åringer (som er et barn) bli mor.

Skrevet

Det er lite "hensiktsmessig" å la 14-åringer (som er et barn) bli mor.

"Å la.." ? Hva er det du snakker om, tvangsabort? En hel del 14åringer velger å føde frem barnet. Og det får de i 99% av tilfellene hjelp og støtte av egne foreldre til å gjøre. Noe annet ville ikke fungert.

Alikevel skal det være slik at foreldre ikke har rett til å vite om et abortinngrep? Der årsaken til hemmeligholdelsen like gjerne er at ungen er flau, som noe annet? Galskap.

Skrevet

"Å la.." ? Hva er det du snakker om, tvangsabort? En hel del 14åringer velger å føde frem barnet. Og det får de i 99% av tilfellene hjelp og støtte av egne foreldre til å gjøre. Noe annet ville ikke fungert.

Alikevel skal det være slik at foreldre ikke har rett til å vite om et abortinngrep? Der årsaken til hemmeligholdelsen like gjerne er at ungen er flau, som noe annet? Galskap.

Nei jeg snakker selvsagt ikke om tvangsabort, men det er ikke usannsynlig at en 14-åring ønsker abort.

Det vanlige vil jo være at 14-åringen forteller foreldrene, men hvis hun ikke ønsker det, (og hvis helsesøsteren gjør det mot hennes vilje) så risikerer man ulovlige aborter, og det som verre er. 14-åringer kan fint finne ut hvordan på internett, hvis de blir desperate nok.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...