Gå til innhold

å samle etnisk norske elever i samme klasse

Anbefalte innlegg

Gjest Dalmeny
Skrevet

jeg lurer på om jeg kan ha misforstått noe, men dette høres ganske utrolig ut

I Aftenposten i dag var det en artikkel om dette.

Det er en person fra KRF som har kommet med et ganske oppsiktsvekkende forslag. Han vil at de etnisk norske elevene skal samlet i en klasse om de går på skoler hvor mange av elevene har innvandrerbakgrunn.

ved å samle de etnisk norske i en klasse så hinderer man etniske norske familier fra å flytte fra stedet, og dette er da et forslag for å fremme integrering.

Hans erfaring er at etnisk norske barn og barn med minoritetsbakgrunn uansett leker mest med "sine egne"

Jeg må si jeg blir ganske sjokkert. Regnes feks adoptivbarn som etnisk norske i denne sammenhengen? Hva med innvandrere som er godt integrert og snakker flytende norsk, får de lov til å gå i denne klassen?

Eller kan jeg ha misforstått dette forslaget på noe vis?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har selv kjente som har flyttet fra en skolekrets hovedsakelig fordi de ikke ønsket at barnet skulle bli nesten eneste norske i klassen, så jeg skjønner jo problemstillingen.

Men å snakke om etnisitet blir jo søkt, det mine bekjente bekymret seg for var jo deres egne barns språkutvikling.

Skrevet

Det gjorde de da for 20 år siden også da eldstemann begynte på skolen. Og det samme da dattera mi begynte 3 år etter.

Det var 7 etnisk norske og selvfølgelig ble de som var adoptert regnet med der og også de med en norsk foreldre og de kom i klasse med de som snakket best norsk ellers. I den andre klassen gikk de som ikke snakket norsk eller dårlig norsk. Og så hadde de tre lærere i hver klasse, en norsk, en tyrkisk og en pakistansk.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Det gjorde de da for 20 år siden også da eldstemann begynte på skolen. Og det samme da dattera mi begynte 3 år etter.

Det var 7 etnisk norske og selvfølgelig ble de som var adoptert regnet med der og også de med en norsk foreldre og de kom i klasse med de som snakket best norsk ellers. I den andre klassen gikk de som ikke snakket norsk eller dårlig norsk. Og så hadde de tre lærere i hver klasse, en norsk, en tyrkisk og en pakistansk.

jeg så for meg en klasse hvor det nærmest fylte opp klassen med etniske norske+ noen godt integrerte innvandrere Hvis det er noen få norske så forstår jeg behovet om å samle dem. De må jo også bli kjent med andre norske.

Jeg reagerer på at de bruker uttrykket etnisk norske. Det hadde hørtes bedre ut for meg om de heller snakket om elever som snakket så å si flytende norsk.De kan jo være like bra integrert de også. Hvilken klasse skal de gå i?

Men innvandrere som snakker dårlig norsk, blir vel ikke noe flinkere i norsk av å være i en klasse hvor ingen av de andre heller snakker norsk?

Skrevet

jeg så for meg en klasse hvor det nærmest fylte opp klassen med etniske norske+ noen godt integrerte innvandrere Hvis det er noen få norske så forstår jeg behovet om å samle dem. De må jo også bli kjent med andre norske.

Jeg reagerer på at de bruker uttrykket etnisk norske. Det hadde hørtes bedre ut for meg om de heller snakket om elever som snakket så å si flytende norsk.De kan jo være like bra integrert de også. Hvilken klasse skal de gå i?

Men innvandrere som snakker dårlig norsk, blir vel ikke noe flinkere i norsk av å være i en klasse hvor ingen av de andre heller snakker norsk?

Jeg er for at det skulle være minst 50% unger i hver klasse som kan snakke skikkelig norsk og det samme i barnehagen ellers så lærer ikke noen skikkelig norsk. Og at minst halvparten av barnehagepersonalet er snakker ordentlig norsk.

Jeg bare husker hvor uutholdelig det var på foreldremøter hvor alt skulle sies på tre språk, og det var jo likedan for ungene i hver eneste time på skolen.

Skrevet

Leste artikkelen, og ble ganske sjokkert jeg også. Det er jo omtrent som å si at apartheid er helt ok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...