Gå til innhold

Er leger og psykiatere overmennesker?

Anbefalte innlegg

Gjest Gravalvorlig
Skrevet

Skal jo noe til for å få seg en slik utdannelse.

Gjest Huldra 31
Skrevet

Nei. De er vanlige mennesker! Men med ekstra utholdenhet og motivasjon til å bli det de er.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Noen har mer viljestyrke enn andre og saa maa man ha anlegg for matte, fysikk og kjemi.

Skrevet

Det vil jeg ikke påstå. Min mor er psykiater og min ene søster er lege. De er glade i å jobbe, de liker å stå på, men overmennesker? Ikke akkurat. Dog jeg nok tror min søster prøver å være det ;)

Gjest Gravalvorlig
Skrevet

Det vil jeg ikke påstå. Min mor er psykiater og min ene søster er lege. De er glade i å jobbe, de liker å stå på, men overmennesker? Ikke akkurat. Dog jeg nok tror min søster prøver å være det ;)

Du har virkelig gode gener! Jeg håper det har virket positiv for deg.

Gjest solfryd
Skrevet

Noen har mer viljestyrke enn andre og saa maa man ha anlegg for matte, fysikk og kjemi.

''Noen har mer viljestyrke enn andre og saa maa man ha anlegg for matte, fysikk og kjemi.''

I tillegg må de vare friske, både psykisk og fysisk. Hvis de er syke på den ene eller andre måten hadde de nok ikke klart å stå på for å nå så langt.

Men det er vel her gode gener kommer inn i bildet...

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Noen har mer viljestyrke enn andre og saa maa man ha anlegg for matte, fysikk og kjemi.''

I tillegg må de vare friske, både psykisk og fysisk. Hvis de er syke på den ene eller andre måten hadde de nok ikke klart å stå på for å nå så langt.

Men det er vel her gode gener kommer inn i bildet...

Det er nok en fordel aa vaere frisk ja:)

Skrevet

Før var de dedikerte.

Nå er de griske.

Ikke noe av dette dreier seg om overmenneskelighet.

(min hypotese som for ordens skyld ikke er testet)

Skrevet

De er smarte, og de jobber hardt. De har selvdisiplin og viljestyrke.

Alt dette er jo kjekke egenskaper :o)

Men hva er overmennesker da? Finnes det en sånn rase?

Skrevet

Herlighet! Det er da vel ikke vanskelig å studere til hverken lege eller psykiater! Det handler bare om å være tilstede og gjøre en innstats :)

Gjest EUPF58,Bipolar eller dystymi
Skrevet

Nei. De er vanlige mennesker! Men med ekstra utholdenhet og motivasjon til å bli det de er.

Man trenger ikke å være overmenneske bare fordi man er født med ett godt hode og har mye energi! Kaller man Magnus Carlsen et overmenneske bare fordi han er verdensmester i sjakk og ikke en gang 25? Jeg hadde nok fint klart gymnaset om jeg hadde valgt rett linje.Eller blitt ingeniør innen elektronikk eller data.Men valgt yrkesskole.Strøk i kjemi og biologi i 1977.

Har en normal IQ (over 110)Men er sprit spruta gal.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Hvorfor i all verden skulle disse være overmennesker? Er man skoleflink behøver man ikke jobbe veldig hardt på videregående for å komme inn. Et semester på legestudiet har jo ikke flere studiepoeng enn andre studier. Studiet er hardt, men det er da mange andre studier også. Et veldig karakterjag på medisinstudiet, men tror ikke det er noe mindre på juss feks.

Er man interessert i det man leser husker man det mye lettere, ihvertfall gjør jeg det. Ikke alle emnene i legestudiet som er like spennende, man har jo ulike interesseområder. Men legestudiet skal jo spenne vidt. Man lærer nok vel så mye i turnusperioden, som på skolebenken. Det er når man er ferdig student og jobber at man virkelig lærer. Mange ulike veier å velge når man er ferdig, psykiatri er én av mange retninger.

Det er verre med de som ikke gjør annet enn skolearbeid for å komme inn på lege. Flinke på papiret, men der stopper det. Har møtt mange slike studenter som jeg virkelig håper velger en retning hvor de ikke har for mye pasientkontakt. Forsker feks. Eller en kirurg, du kan være en flink kirurg og mangle all sosial intelligens -pasienten er forhåpentligvis i narkose. Verre med en psykiater uten sosial intelligens...

Skrevet

''Men med ekstra utholdenhet og motivasjon til å bli det de er.''

Hvorfor det?

Skrevet

Det er nok en fordel aa vaere frisk ja:)

http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100129/OSPALTISTER/701299997

''

De beste blant oss – og de ulykkeligste.

Intervju av Jan Ole Røvik

– «Høy sårbarhet er en risikofaktor,» skriver du i avhandlingen din, der stress og utbrenthet blant unge leger er temaet. Hva mener du med sårbarhet?

– I det legger jeg å være for selvkritisk. Medisinstudenter og nyutdannede leger stiller ofte høye krav til seg selv. De er samvittighetsfulle og målrettede, egenskaper som i utgangspunktet er gode, men som fort kan føre til stress, utbrenthet og depresjon når ambisjoner og virkelighet kolliderer. Tidspress, forventninger og krav og kritikk fra pasienter og pårørende hører med i dette bildet.

– Du taler varmt for kortere arbeidstid for legeforeldre med småbarn. Men blir ikke pasienter og pårørende bare enda mer misfornøyde da?

– Dette er et stort dilemma. For det er riktig at kontinuiteten i pasientbehandlingen har fått lide etter at arbeidstiden til leger ble regulert. På den annen side henger pasienttilfredshet og legens tilfredshet beviselig sammen. Å tenke på legens beste er derfor også å tenke på pasienten. En stresset og utbrent lege vil aldri få en alvorlig syk pasient til å føle seg godt ivaretatt.

– Selvmord er et tema du også berører. Hvorfor ligger leger så høyt på statistikken?

– Leger har tradisjonelt ligget høyt på selvmordsstatistikken, men avstanden til resten av befolkningen er blitt mindre de siste årene. I Norge begår rundt fem leger selvmord hvert år, av 20 000 leger. Kunnskap om og tilgang til dødelige medikamenter kan forklare noe. Det er også kjent at personer som behandler mennesker utsettes for en spesiell type emosjonelt stress. For leger handler det ofte om alvorlig sykdom og død – og om følelsen av ikke å strekke til i livets mest kritiske situasjoner.

– Er det også blant medisinere en tendens til at kvinnene blir deprimerte og utbrente, mens mennene tar sitt eget liv?

– Det er snarere omvendt. Studier fra ulike land viser at kvinnelige leger 2,5–5,5 ganger oftere begår selvmord enn den øvrige befolkningen; menn 1,1–3,4 ganger så hyppig. Kvinnenes tradisjonelle mindretall i yrket kan ha ført til mer press, mindre støtte og at de ikke har kunnet «være helt seg selv» som kvinner i sin legerolle. Om dette er riktig, vil kvinnene få det bedre etter hvert som de blir flere av dem i yrket.

– Hvordan ble du interessert i temaet?

– Som psykiater har jeg alltid interessert meg for mennesker og ulike personlighetstyper. I mitt yrke har jeg sett hvordan mange sliter – og jeg har hatt kolleger som har tatt sitt eget liv. Så litt personlig interesse har jeg også.

– Hvert år tar rundt 500 personer livet av seg i Norge. Det er med andre ord mange ulykkelige blant oss?

– Omfanget av psykiske lidelser øker når vi står midt i paradigmeskifter i tiden, i en uavklart mellomfase som nå. Den stadig større vekten på individuell lykke har ført til et ensommere liv for mange – noe vi vet gir mer depresjon. Personlig tror jeg vi vil endre våre livsvalg når vi skjønner hva lykkejaget gjør med mange av oss.''

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1278012737' post='4390836]

http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100129/OSPALTISTER/701299997

''

De beste blant oss – og de ulykkeligste.

Intervju av Jan Ole Røvik

– «Høy sårbarhet er en risikofaktor,» skriver du i avhandlingen din, der stress og utbrenthet blant unge leger er temaet. Hva mener du med sårbarhet?

– I det legger jeg å være for selvkritisk. Medisinstudenter og nyutdannede leger stiller ofte høye krav til seg selv. De er samvittighetsfulle og målrettede, egenskaper som i utgangspunktet er gode, men som fort kan føre til stress, utbrenthet og depresjon når ambisjoner og virkelighet kolliderer. Tidspress, forventninger og krav og kritikk fra pasienter og pårørende hører med i dette bildet.

– Du taler varmt for kortere arbeidstid for legeforeldre med småbarn. Men blir ikke pasienter og pårørende bare enda mer misfornøyde da?

– Dette er et stort dilemma. For det er riktig at kontinuiteten i pasientbehandlingen har fått lide etter at arbeidstiden til leger ble regulert. På den annen side henger pasienttilfredshet og legens tilfredshet beviselig sammen. Å tenke på legens beste er derfor også å tenke på pasienten. En stresset og utbrent lege vil aldri få en alvorlig syk pasient til å føle seg godt ivaretatt.

– Selvmord er et tema du også berører. Hvorfor ligger leger så høyt på statistikken?

– Leger har tradisjonelt ligget høyt på selvmordsstatistikken, men avstanden til resten av befolkningen er blitt mindre de siste årene. I Norge begår rundt fem leger selvmord hvert år, av 20 000 leger. Kunnskap om og tilgang til dødelige medikamenter kan forklare noe. Det er også kjent at personer som behandler mennesker utsettes for en spesiell type emosjonelt stress. For leger handler det ofte om alvorlig sykdom og død – og om følelsen av ikke å strekke til i livets mest kritiske situasjoner.

– Er det også blant medisinere en tendens til at kvinnene blir deprimerte og utbrente, mens mennene tar sitt eget liv?

– Det er snarere omvendt. Studier fra ulike land viser at kvinnelige leger 2,5–5,5 ganger oftere begår selvmord enn den øvrige befolkningen; menn 1,1–3,4 ganger så hyppig. Kvinnenes tradisjonelle mindretall i yrket kan ha ført til mer press, mindre støtte og at de ikke har kunnet «være helt seg selv» som kvinner i sin legerolle. Om dette er riktig, vil kvinnene få det bedre etter hvert som de blir flere av dem i yrket.

– Hvordan ble du interessert i temaet?

– Som psykiater har jeg alltid interessert meg for mennesker og ulike personlighetstyper. I mitt yrke har jeg sett hvordan mange sliter – og jeg har hatt kolleger som har tatt sitt eget liv. Så litt personlig interesse har jeg også.

– Hvert år tar rundt 500 personer livet av seg i Norge. Det er med andre ord mange ulykkelige blant oss?

– Omfanget av psykiske lidelser øker når vi står midt i paradigmeskifter i tiden, i en uavklart mellomfase som nå. Den stadig større vekten på individuell lykke har ført til et ensommere liv for mange – noe vi vet gir mer depresjon. Personlig tror jeg vi vil endre våre livsvalg når vi skjønner hva lykkejaget gjør med mange av oss.''

Dyster lesning. Skremmende. Kanskje jeg boer be min datter revurdere sine planer.

Skrevet

Dyster lesning. Skremmende. Kanskje jeg boer be min datter revurdere sine planer.

Ja, det er dyster lesning, men synes ikke det skal avgjøre din datters valg av utdannelse. Én ting er at selvmordsraten er høy og det står jo noen teorier om hvorfor. Men en annen side er at leger har jo veldig god kunnskap om hvordan de skal lykkes, og at prosentandelen dermed øker.

Veldig interessant studie, og man har mange retninger å velge mellom etter grunnutdannelsen. Men hun bør takle karakterpress og intern konkurranse om å være best. Hvis man klarer å distansere seg fra det er medisinstudiet veldig interessant og givende. Og man har mange muligheter etterpå, både i inn- og utland.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det bør du ikke. Om din datter ønsker å bli lege, skal du vite at hun får en utrolig interessant jobb som gir livet mening og glede.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei, det bør du ikke. Om din datter ønsker å bli lege, skal du vite at hun får en utrolig interessant jobb som gir livet mening og glede.

Ok, da faar jeg stole paa det. Hadde nok ikke kunnet paavirke henne i noen retning uansett jeg:)

Skrevet

Og så kan man jo skrive ut medisiner til seg selv.

Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1278012091' post='4390820]

''Men med ekstra utholdenhet og motivasjon til å bli det de er.''

Hvorfor det?

Det kan da vare som mange grunner.... Noen synes fagene er veldig spennende. Noen liker tanken på at de kan redde liv og hjelpe så mange mennesker. En ganske taknemmelig jobb er det også.

Noen fordi de er er svært skoleflinke, liker å studere og vil ha en statusjobb med høy inntekt.

En venn av meg bestemte seg for å bli lege og kreftforsker etter at han mistet broren sin på grunn av Leukemi.... Han er snart ferdig utdannet.

Å noen ganger er det helt tilfeldig at en havner på medisinstudiet....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...