Gå til innhold

Valg av etternamn

Gjest Et etternvan bør holde

Anbefalte innlegg

Gjest Et etternvan bør holde

Mine barn har kun farens etternavn. Jeg selv har to navn og to etternavn. Mange navn altså.

Jeg mener at barn kun bør ha farens etternavn. Hvis ikke kan det blir fryktelig mange navn på barnet. Det kan altså ende opp med fire etternavn, to fra mor og far og to etternavn som mannen har. I tillegg har det også kanskje to navn.

Dere som velger både morens og farens etternavn. Har dere tenkt på hvor upraktsik dette kan bli? Hva er vitsen med å ha morens etternavn? Hvorfor holder det ikke bare med farens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Sør

7

• Flimmer1365381250

7

• laban

5

Mest aktive i denne tråden

Flimmer1365381250

''Hva er vitsen med å ha morens etternavn? Hvorfor holder det ikke bare med farens?''

Hva er vitsen med å ha farens etternavn? Hvorfor ikke bare morens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et merkelig innlegg! Akkurat som at det bare finnes to alternativer: Bare fars etternavn, eller både fars og mors etternavn.

Hvis målet er å kun ha ett etternavn kan man jo likegjerne velge bare mors etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva er vitsen med å ha morens etternavn? Hvorfor holder det ikke bare med farens?''

Hva er vitsen med å ha farens etternavn? Hvorfor ikke bare morens?

Øi, du slo meg med 19 sekunder;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg mener at barn kun bør ha farens etternavn.''

Hvorfor bare farens etternavn, og ikke bare morens etternavn?

'' Hvis ikke kan det blir fryktelig mange navn på barnet. Det kan altså ende opp med fire etternavn, to fra mor og far og to etternavn som mannen har. ''

Hvorfor fire etternavn? De kan jo ha ett etternavn fra hver av foreldrene, om så var. De trenger da ikke fire.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Et etternavn bør holde

For et merkelig innlegg! Akkurat som at det bare finnes to alternativer: Bare fars etternavn, eller både fars og mors etternavn.

Hvis målet er å kun ha ett etternavn kan man jo likegjerne velge bare mors etternavn.

Det har alltid gjennom historien vært farens etternamn en skal ta og de fleste velger farens. For ordens skyld og for at en greit skal plassere andre så mener jeg en bør fortsette denne skikken slik den alltid har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Skull til å skrive helt det samme som de øvrige har skrevet, men det blir vel noe overflødig :-).

Uansett er det vel bare siste etternavn som "overføres til neste generasjon" om man ikke har satt bindestrek, så det er ikke nødvendigvis slik at antallet navn øker med generasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det har alltid gjennom historien vært farens etternamn en skal ta og de fleste velger farens. For ordens skyld og for at en greit skal plassere andre så mener jeg en bør fortsette denne skikken slik den alltid har vært.

Hehe, i dag kjenner jeg nesten like mange som har valgt mors etternavn til barnet. Tror du lever i feil tid! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man alltid gjør ting slik man har gjort dem, vil man alltid være der man har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flimmer1365381250

Jeg har min mors og min fars etternavn. Når jeg får barn vil de enten få ett eller begge disse etternavnene, avhengig av om de skal ha et navn fra farens slekt eller ikke... I daglig bruk, signaturer, telefonsamtaler etc bruker jeg bare det ene. Ser ikke noe problem med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*pirke i Sør med en pinne*

Klø meg litt lengre opp på ryggen. Ikke der. Ikke der. DER!

Fortsett med det. Tusen takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Det synes nok Taliban også.

Hva Taliban måtte mene om saken bryr meg mitt i røven. Snakk om å være usakelig. Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt. En kvinne gifter seg og gifter seg med Hansen, selv heter hun bare Olsen. De får 2 barn som skal hete bare Hansen. Mor skiller seg og gifter seg igjen med Knutsen 2 nye barn som heter Knutsen. De skiller seg og mor blir samboer med Trulsen. Så nå har vi familien Hansen, Olsen, Knutsen og Trulsen i en familie.

Jeg skulle aldri som mamma valgt å kun la barna ha fars navn, det gir et symbolsk fellesskap i en familie å ha samme etternavn så jeg ville ikke gått med på noe annet enn dobbelt etternavn, men da med et enkelt fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flimmer1365381250

Klø meg litt lengre opp på ryggen. Ikke der. Ikke der. DER!

Fortsett med det. Tusen takk! :-)

Se der. Mye bedre humør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Hvis ikke ungene fikk mitt etternavn (nå mellomnavn) som mellomnavn, ville det blitt borte. Synd, sjeldent som det er.

Så er nok ikke nødvendigvis enig med deg nei. De som gir ungene både 3 og 4 fornavn i tillegg til dobbelt etternavn lurer jeg mer på. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva Taliban måtte mene om saken bryr meg mitt i røven. Snakk om å være usakelig. Makan!

Du påstår at farens navn er det "mest naturlige".

Det er like tøvete som ting Taliban påstår om likestilling og hva kvinner er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...