Gå til innhold

Valg av etternamn

Gjest Et etternvan bør holde

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Sør

7

• Flimmer1365381250

7

• laban

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest fra bergen

Hvis ikke ungene fikk mitt etternavn (nå mellomnavn) som mellomnavn, ville det blitt borte. Synd, sjeldent som det er.

Så er nok ikke nødvendigvis enig med deg nei. De som gir ungene både 3 og 4 fornavn i tillegg til dobbelt etternavn lurer jeg mer på. :-)

Nvn som Karianne Magda Olivia Fidosen Støve-Olsen kan bli litt i overkant ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvis ikke ungene fikk mitt etternavn (nå mellomnavn) som mellomnavn, ville det blitt borte. Synd, sjeldent som det er.

Så er nok ikke nødvendigvis enig med deg nei. De som gir ungene både 3 og 4 fornavn i tillegg til dobbelt etternavn lurer jeg mer på. :-)

''Hvis ikke ungene fikk mitt etternavn (nå mellomnavn) som mellomnavn, ville det blitt borte. Synd, sjeldent som det er.''

Men hvis barna bare har det som mellomnavn er det jo stor fare for at det ikke føres videre. Om navnet betyr mye for deg, hvorfor insisterte du ikke på at det skulle være barnas etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Du påstår at farens navn er det "mest naturlige".

Det er like tøvete som ting Taliban påstår om likestilling og hva kvinner er verdt.

Mannen er som kjent husets herre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvis man alltid gjør ting slik man har gjort dem, vil man alltid være der man har vært.

''Hvis man alltid gjør ting slik man har gjort dem, vil man alltid være der man har vært.''

Ikke hvis man bestandig har gått fremover! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alltid gjennom historien vært farens etternamn en skal ta og de fleste velger farens. For ordens skyld og for at en greit skal plassere andre så mener jeg en bør fortsette denne skikken slik den alltid har vært.

Men tidene endrer seg og man skilte seg ikke slik som nå.

Jeg vil ha felles etternavn med barna mine også etter en skillsmisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flimmer1365381250

Nvn som Karianne Magda Olivia Fidosen Støve-Olsen kan bli litt i overkant ja.

Du må vel skrive det Karianne-Magda Olivia-Fidosen Støve-Olsen for at det skal bli godkjent vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

''Hvis ikke ungene fikk mitt etternavn (nå mellomnavn) som mellomnavn, ville det blitt borte. Synd, sjeldent som det er.''

Men hvis barna bare har det som mellomnavn er det jo stor fare for at det ikke føres videre. Om navnet betyr mye for deg, hvorfor insisterte du ikke på at det skulle være barnas etternavn?

Kommer ikke til å utestenge dem fra familien om de velger det bort :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kommer ikke til å utestenge dem fra familien om de velger det bort :-)

Nei, det er vel ikke naturlig å bringe et mellomnavn videre i slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Du må vel skrive det Karianne-Magda Olivia-Fidosen Støve-Olsen for at det skal bli godkjent vel?

Neida, fornavn og mellomnavn trenger ikke bindestrek, men doble etternavn skal ha det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Men tidene endrer seg og man skilte seg ikke slik som nå.

Jeg vil ha felles etternavn med barna mine også etter en skillsmisse.

Om du får barn med flere menn kan det bli heftige oppgjør om fedrrene har samme forhold til navnet sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel ikke naturlig å bringe et mellomnavn videre i slekta.

Jeg vet om flere som har valgt å gi barna sine mellomnavnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flimmer1365381250

Neida, fornavn og mellomnavn trenger ikke bindestrek, men doble etternavn skal ha det. :-)

Så mange rare regler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Mine unger har bare mitt mellomnavn og etternavn av den enkle grunn at det er 4 stk som heter dette. Pappaen til ungene heter et av de vanlige -sen navnene.

Folk må da få velge de løsningene som passer dem best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får barn med flere menn kan det bli heftige oppgjør om fedrrene har samme forhold til navnet sitt!

Jeg mener da viss jeg heter Berg og får barn med Olsen.

Da heter barna Berg-Olsen. Ny mann heter Hansen og barnet heter Berg-Hansen. Så for meg er det dobbelt etternavn som gjelder, men det trenger ikke å være noe bedre enn å ha ett etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg vet om flere som har valgt å gi barna sine mellomnavnet sitt.

Det synes jeg blir litt sært. Om barna skal ha to etternavn er det etter mitt syn mer naturlig med ett fra hver av foreldrene.

Men hvem er vel jeg til å si hva som er "naturlig" - man står jo fritt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Det har alltid gjennom historien vært farens etternamn en skal ta og de fleste velger farens. For ordens skyld og for at en greit skal plassere andre så mener jeg en bør fortsette denne skikken slik den alltid har vært.

I gamle dager slo man ungene sine når de var ulydige. Jeg synes denne skikken bør beholdes. Den er tross alt gammel og har vart i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg mener da viss jeg heter Berg og får barn med Olsen.

Da heter barna Berg-Olsen. Ny mann heter Hansen og barnet heter Berg-Hansen. Så for meg er det dobbelt etternavn som gjelder, men det trenger ikke å være noe bedre enn å ha ett etternavn.

Ok!

Tror ikke jeg ville gått for bindestreksløsning, men smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg blir litt sært. Om barna skal ha to etternavn er det etter mitt syn mer naturlig med ett fra hver av foreldrene.

Men hvem er vel jeg til å si hva som er "naturlig" - man står jo fritt :-)

Jeg mener at barnet får mors mellomnavn som ett av to etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...