Gå til innhold

Valg av etternamn

Gjest Et etternvan bør holde

Anbefalte innlegg

Eller:

Jeg ble forelsket i en enke som hadde en voksen datter.

Jeg giftet meg med enka, og en stund senere giftet min far seg med min stedatter. Derfor ble min kone og jeg svigerforeldre til min far.

Etter en stund fikk min stemor, altså min kones datter, en sønn. Og den gutten ble naturligvis min bror, ettersom han er min fars sønn. Men, han er også sønn til min kones datter, og derfor ble min kone guttens bestemor og jeg ble bestefar til min bror.

Så fikk min kone og jeg en gutt, og han ble min fars svoger. Min sønns stesøster er jo da også hans farmor - ettersom min far en hans farfar. Min far er altså mitt barns svoger, ettersom hans søster er fars kone. Jeg er altså bror til min egen sønn. Sønnen min er min farmors nevø og jeg er farfar til meg selv. Jeg er bror til min far og samtidig både sønn og far til ham. Min kone er min stemor, mor, svigerinne og stedatter.

Jeg er far og sønn til meg selv!

Hjelpes meg - jeg koblet ut etter to linjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Sør

7

• Flimmer1365381250

7

• laban

5

Mest aktive i denne tråden

tzatziki1365380058

Et eksempel: Når man er korpsmor, og skal sette opp liste med arbeidsfordeling, er det utrolig puslearbeid å finne ut hvem som er foreldrene til hven, når foreldre og barn har ulike etternavn.

Det er godt mulig at ikke det betyr noe for dere, men det gjør det enklere for andre. Selv syns jeg også at det er veldig greit når jeg skal henvende meg til skole, lege osv, at når jeg sier navnet mitt, så vet de med en gang hvem jeg er moren til. Og skolen som skal ha tak i meg kjapt, bare kan ringe til jobben min og spørre etter "fru etternavnet_til_barnet". Jeg liker faktisk også å ha samme etternavn som min mann, vi er familien XXXX, ikke familien XXXX, YYYY, XXXX-YYYY og YYYY-XXXX.

Men nettopp derfor er det veldig praktisk at barna har begge etternavnene når foreldrene har forskjellig navn.

Dessuten kan begge foreldre med telefonnummer oppføres på klasselistene, korpslistene osv. Det gjøres her hvor vi bor, uansett. Hadde vært håpløst ellers, pga skilte foreldre, foreldre med forskjellig navn osv.

Jeg deler ellers erfaringen om at det er uproblematisk å ha et annet etternavn enn mann og barn, men barna har altså mitt etternavn også.

At det skal få for mange navn etterhvert, er jeg ikke redd for. Jeg regner med at det vil være uaktuelt for dem å bytte navn når de ev. gifter seg - jeg håper i alle fall det vil være uaktuelt :) Dessuten kan de jo bare ta vekk navn ettersom de selv ønsker, når de blir voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det er da bare å kutte vekk navn dersom man synes man får for mange av dem.

Jeg håper for øvrig at mine jenter aldri tar mannens etternavn noen gang - hvis de velger å gifte seg i det hele tatt. Det er vel i grunn like sannsynlig at de endre med samboerskap som fast samlivsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri sett de store praktiske problemene ved å ha ulike navn.

Jeg ser jo at det i enkelte tilfeller (nevnte korpskontoer etc.) kan være greiere, og noen ganger kunne det være kjekt at det var helt innlysende hvilket barn som var mitt. Men alt i alt betyr dette svært lite og kan ikke kalles praktiske problemer. Det betyr langt mer for meg å ha mitt eget navn som jeg alltid har hatt :-).

''Det betyr langt mer for meg å ha mitt eget navn som jeg alltid har hatt :-).''

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk også på de listene, jeg administrerer en hel haug sånne selv.

Men det er så mange varianter med hensyn til navn at de aldri er sortert "vilt". De tar alltid utgangspunkt i barnet, og så får de foresatte ha de navn (og ikke minst adresser) de måtte ha.

Men altså, dette er ingen stor sak for meg. Jeg har bare lurt på hvilke problemer det er med oss og andre familier der bare 75% har nøyaktig samme navn, uten at vi merker det selv.

''Jeg har bare lurt på hvilke problemer det er med oss og andre familier der bare 75% har nøyaktig samme navn, uten at vi merker det selv.''

Ja, hos oss er prosentandelen med samme etternavn bare 67;-) Men jeg deler din oppfatning av at dette er temmelig uproblematisk.

Men jeg husker aller første gangen jeg skulle ut og fly med junior og jeg skulle ringe og bestille billett for meg selv og medfølgende baby. Da hadde ikke vedkommende flyselskap mulighet til å legge inn babyen med eget etternavn, så på billetten sto det at han hadde samme etternavn som meg...:-)

Men det var nok et større problem for personen som jeg snakket med enn for meg. Det var innenriks, så ingen passproblemer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har bare lurt på hvilke problemer det er med oss og andre familier der bare 75% har nøyaktig samme navn, uten at vi merker det selv.''

Ja, hos oss er prosentandelen med samme etternavn bare 67;-) Men jeg deler din oppfatning av at dette er temmelig uproblematisk.

Men jeg husker aller første gangen jeg skulle ut og fly med junior og jeg skulle ringe og bestille billett for meg selv og medfølgende baby. Da hadde ikke vedkommende flyselskap mulighet til å legge inn babyen med eget etternavn, så på billetten sto det at han hadde samme etternavn som meg...:-)

Men det var nok et større problem for personen som jeg snakket med enn for meg. Det var innenriks, så ingen passproblemer heller.

''Men det var nok et større problem for personen som jeg snakket med enn for meg. ''

Nå sa ikke Ulvinnen hvem det var mest praktisk for, da. Det kan jo hende at hun velger å bytte navn av hensyn til sine omgivelser ;-)

Eksempel: Da jeg ble kjæreste med han jeg nå er gift med hadde han ikke telefon. I følge han selv, var det ingen praktisk grunn til å ha telefon, for han bodde like ved en telefonkiosk (huff, når jeg skriver dette føler jeg meg veldig gammel...). For oss andre var det imidlertid ikke særlig praktisk. Når jeg skulle ha tak i han, måtte jeg sykle eller gå i 3km, jeg kunne jo ikke ringe til telefonkiosken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal man i prinsipp velge farens etternavn?

Hvis man skulle hatt noen "grunnregel" på dette, så ville det da været mye mere logisk å bruke morens etternavn?

I dagen samfunn finnes de jo så mange alenemødre, og barn av "brutte" forhold. Og siden hovedantallet av disse bor mest sammen med moren sin, ville det være mest riktig og naturlig at de fikk hennes navn.

Når det er sagt, så synes jeg man skal vurdere litt etter hvilket alternativer navn man har.

Hvis den ene av foreldrene heter f.eks Hansen, Olsen eller Andersen, mens den andre har et mere sjeldent navn, så ville ihvertfall jeg synes det var mest nærliggende å gi barnet det mest interessante navnet.

I tilfeller hvor begge foreldrene har to etternavn, så regner jeg med at de fleste er fornuftige nok til å velge bort ett par av dem, og evt velge et navn fra hver.

Hvis Fru Hansen Nilsen, og Herr Olsen Jensen får barn, så tviler jeg sterkt på at de kommer til å kalle sine avkom Hansen Nilsen Olsen Jensen og samtidig gi dem dobble fornavn.

Det spiller jo også en viss rolle hvor mange stavelser det er i navnene.

Korte, enkle navn kan gjøre seg godt sammen med flere navn, mens å kombinere lange navn med mange stavelser bare virker "tungt" og upraktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det var nok et større problem for personen som jeg snakket med enn for meg. ''

Nå sa ikke Ulvinnen hvem det var mest praktisk for, da. Det kan jo hende at hun velger å bytte navn av hensyn til sine omgivelser ;-)

Eksempel: Da jeg ble kjæreste med han jeg nå er gift med hadde han ikke telefon. I følge han selv, var det ingen praktisk grunn til å ha telefon, for han bodde like ved en telefonkiosk (huff, når jeg skriver dette føler jeg meg veldig gammel...). For oss andre var det imidlertid ikke særlig praktisk. Når jeg skulle ha tak i han, måtte jeg sykle eller gå i 3km, jeg kunne jo ikke ringe til telefonkiosken.

''Nå sa ikke Ulvinnen hvem det var mest praktisk for, da. Det kan jo hende at hun velger å bytte navn av hensyn til sine omgivelser ;-)''

Det er sant, men dette flyselskapet ville fått akkurat samme problemet dersom det var en unge under 2 år (som altså reiste gratis) på tur med f eks bestemor :-) Så hvis man skal ta høyde for absolutt alt måtte man jo hatt likt etternavn på alle besteforeldre og onkler og tanter også;-) Pluss naboen!!

LOL til historien om han med telefonkiosken;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at ungene bør ha ett etternavn og det bør være moras. Jeg har to som har mitt navn og en som har farens og jeg synes det er kjempetungvint å ha forskjellig navn. I år har jeg ikke fått karakterene til ungen tilsendt engang antagelig pga navnet. Jeg får heller ikke pakker ut av postkontoret med hans navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg er enig i at ungene bør ha ett etternavn og det bør være moras. Jeg har to som har mitt navn og en som har farens og jeg synes det er kjempetungvint å ha forskjellig navn. I år har jeg ikke fått karakterene til ungen tilsendt engang antagelig pga navnet. Jeg får heller ikke pakker ut av postkontoret med hans navn.

Ingen av ungene mine har mitt etternavn, og jeg har ikke hatt noen problemer mht det, verken når det gjelder tilsending av ting eller uthenting av pakker o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av ungene mine har mitt etternavn, og jeg har ikke hatt noen problemer mht det, verken når det gjelder tilsending av ting eller uthenting av pakker o.l.

Det ene året fikk jeg ikke ut pakken med julepresangene hans. Og jeg er så spent på karakterene at jeg dauer og de har ikke kommet. Stadig vekk så får faren brev til ungen og ikke jeg så vi har gått glipp av endel avtaler med lege osv pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Når er det mest _praktisk_ at begge foreldrene har samme etternavn som barna?

Jeg bare lurer, fordi du absolutt ikke er alene om å mene dette. Men jeg har hatt et annet etternavn enn mannen og de to barna (som har bare hans) i over 20 år, og jeg har ennå ikke møtt noen situasjon hvor dette har skapt praktiske vanskeligheter.

Det symbolske og følelsesmessige kan jeg forstå at noen legger vekt på (det gjør altså ikke jeg, annet enn når det gjelder meg selv og mitt navn), men upraktisk?

Kanskje noen som ikke kjenner oss særlig godt, har trodd at vi "bare" er samboere. Men det er ikke det minste upraktisk, de spør nok før de dør av nysgjerrighet. De gangene sivilstanden vår har noen reell betydning, må man jo alltid krysse av (på skjemaer o.l.) allikevel, uansett navn.

''Jeg bare lurer, fordi du absolutt ikke er alene om å mene dette. Men jeg har hatt et annet etternavn enn mannen og de to barna (som har bare hans) i over 20 år, og jeg har ennå ikke møtt noen situasjon hvor dette har skapt praktiske vanskeligheter.''

Samme her (bortsett fra at du leder med snaut ti år, da), og jeg har heller aldri opplevd noen praktiske problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Det ene året fikk jeg ikke ut pakken med julepresangene hans. Og jeg er så spent på karakterene at jeg dauer og de har ikke kommet. Stadig vekk så får faren brev til ungen og ikke jeg så vi har gått glipp av endel avtaler med lege osv pga det.

Men handler ikke dette med brevene, legeavtaler osv mer om hvilken forelder som står registrert som den som skal motta sånt, da? Så lenge dere bor hver for dere, hjelper det ikke stort med samme etternavn dersom brevene allikevel sendes til en far som ikke bor der.

Når det gjelder pakkeutlevering, vet jeg at sånt praktiseres forskjellig fra kontor til kontor (og person til person, sannsynligvis). Jeg har hentet pakker for både barn og mann flere ganger, og ingen av dem har samme navn som meg. Ikke bor vi på et sånt "alle kjenner alle"-sted, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men handler ikke dette med brevene, legeavtaler osv mer om hvilken forelder som står registrert som den som skal motta sånt, da? Så lenge dere bor hver for dere, hjelper det ikke stort med samme etternavn dersom brevene allikevel sendes til en far som ikke bor der.

Når det gjelder pakkeutlevering, vet jeg at sånt praktiseres forskjellig fra kontor til kontor (og person til person, sannsynligvis). Jeg har hentet pakker for både barn og mann flere ganger, og ingen av dem har samme navn som meg. Ikke bor vi på et sånt "alle kjenner alle"-sted, heller.

Og jeg står registrert med omsorgen og likevel blir det sendt til faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har hentet pakker for både barn og mann flere ganger, og ingen av dem har samme navn som meg. Ikke bor vi på et sånt "alle kjenner alle"-sted, heller.''

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest med litt skråblikk

Eller:

Jeg ble forelsket i en enke som hadde en voksen datter.

Jeg giftet meg med enka, og en stund senere giftet min far seg med min stedatter. Derfor ble min kone og jeg svigerforeldre til min far.

Etter en stund fikk min stemor, altså min kones datter, en sønn. Og den gutten ble naturligvis min bror, ettersom han er min fars sønn. Men, han er også sønn til min kones datter, og derfor ble min kone guttens bestemor og jeg ble bestefar til min bror.

Så fikk min kone og jeg en gutt, og han ble min fars svoger. Min sønns stesøster er jo da også hans farmor - ettersom min far en hans farfar. Min far er altså mitt barns svoger, ettersom hans søster er fars kone. Jeg er altså bror til min egen sønn. Sønnen min er min farmors nevø og jeg er farfar til meg selv. Jeg er bror til min far og samtidig både sønn og far til ham. Min kone er min stemor, mor, svigerinne og stedatter.

Jeg er far og sønn til meg selv!

hehe. :-) Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

''Jeg har hentet pakker for både barn og mann flere ganger, og ingen av dem har samme navn som meg. Ikke bor vi på et sånt "alle kjenner alle"-sted, heller.''

Vi bor på et sånt "alle-kjenner-alle"-sted vi, og her henter vi pakker og kvitterer ut litt etter som. For noen år siden kom postbudet med et rekommandert brev til min mann, hun kom på jobben min med det, men de fant meg ikke i farten. Så en kollega helt uten slektskap smilte bredt, ga meg brevet og sa: Vi fant deg ikke så jeg kvitterte for det jeg.

Mens vi var i Danmark kom det pakke til tenåringen og svigermor tok i mot den og kvitterte. Ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 14 år senere...
On 6/30/2010 at 10:32 PM, Sør said:

Ja, det er relativt uvanlig at han er husets kvinne, men det skjer nok.

Det skjer aldri.

Anonymkode: a46a0...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...