Gå til innhold

Skatt(gammel tante)

Anbefalte innlegg

Gjest Kan det stemme?
Skrevet

Jeg har ei tante som er pensjonist. Hun eier en leilighet som ikke er noe lån på. Hun har ikke andre lån.Jeg tror ikke at hun har veldig mye i pensjon(jobbet som hjelpepleier før).

Nå sier hun at hun får igjen 30 000 kr på skatten. Men jeg skjønner ikke hvordan det er mulig. Er litt redd for at dem har gjort feil og at hun får smekk for det senere

Gjest MayLynn
Skrevet

Kan det være at hun har hatt for høyt skattetrekk i fjor rett og slett?

Skrevet

Det kan jo være at lignningskontoret har gjort feil. Min mor opplevde noe av det samme ifjor. Hun fikk tilbake et skyhøyt beløp på skatten. Vi sjekket med alle bankutskrifter og tidligere skatteoppgjør og alt så greit ut. Ved årets skatetoppgjør fikk hun er durabelig baksmell på nesten 50.000, det er mye for en pensjonist. Jeg gikk på nytt igjennom alle utbetalinger fra NAV og hennes private pensjonsordning.

Ved gjennomgangen viste det seg at ligningskontoret ikke hadde trukket en krone skatt i hele 2009. Ingen beklagelse fra ligningskontoret, fikk bare til svar at, ok vi har gjort en feil, det er for sent å rette opp, hun må bare betale.

Skrevet

Det var nettopp noe i avisen om en pensjonist som hadde fått bortimot 50,000 igjen på skatten. Han reagerte på at dette måtte være feil. Det viste seg at det har skjedd en feil hos likningskontoret og dette gjelder en god del andre også. Jeg hadde tatt en telefon!

Gjest MayLynn
Skrevet

Det kan jo være at lignningskontoret har gjort feil. Min mor opplevde noe av det samme ifjor. Hun fikk tilbake et skyhøyt beløp på skatten. Vi sjekket med alle bankutskrifter og tidligere skatteoppgjør og alt så greit ut. Ved årets skatetoppgjør fikk hun er durabelig baksmell på nesten 50.000, det er mye for en pensjonist. Jeg gikk på nytt igjennom alle utbetalinger fra NAV og hennes private pensjonsordning.

Ved gjennomgangen viste det seg at ligningskontoret ikke hadde trukket en krone skatt i hele 2009. Ingen beklagelse fra ligningskontoret, fikk bare til svar at, ok vi har gjort en feil, det er for sent å rette opp, hun må bare betale.

Det er ikke ligningskontoret som trekker skatt da. Man får et skattekort i posten som man skal sjekke mot de oppgitte opplysninger. Man er altså SELV ansvarlig for å ha rett skattekort.

Flimmer1365381250
Skrevet

En venn av meg fikk utbetalt nøyaktig dobbelt så mye som han skulle ha igjen på skatten. Han ringte til skattekontoret, og de fant ut at en feil var gjort, og trakk tilbake halvparten. Hvis det ikke hadde skjedd, kunne han blitt skyldi veldig mye penger til neste år...

Det lønner seg å ringe!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...