Gå til innhold

Utgått førerkort

Anbefalte innlegg

Gjest er anonym jeg
Skrevet

Min mors norske førerkort gikk ut i 1984. Hun har etter det kjørt på hennes utenlandske førerkort som hun oppdaget her om dagen hadde gått ut i 2008 (ja helt utrolig at det ikke har blitt oppdaget før). Men betyr det da at hun må kjøre opp på nytt? Og i så fall må hun ha mørkekjøring og glattkjøring også? Hun har kjørt i over 30 år så det vil jo i så fall være litt latterlig..

Skrevet

Hvor er hennes utenlandske førerkort fra? EU/EØS?

Andre førerkort enn dette er (stort sett) kun gyldige i ett år etter ankomst i Norge.

Uansett må hun trolig kjøre opp på nytt.

Med vennlig hilsen

Gjest er anonym jeg
Skrevet

Hvor er hennes utenlandske førerkort fra? EU/EØS?

Andre førerkort enn dette er (stort sett) kun gyldige i ett år etter ankomst i Norge.

Uansett må hun trolig kjøre opp på nytt.

Med vennlig hilsen

Ikke fra EU/EØS nei. Hun har kunnet kjøre på i alle år men nå har det altså gått ut på dato.

Skrevet

Ikke fra EU/EØS nei. Hun har kunnet kjøre på i alle år men nå har det altså gått ut på dato.

Det er nok uansett ikke gyldig, så hun bør umiddelbart slutte å kjøre bil (hun risikerer *streng* straff i Norge), ta de timene som er nødvendig, og kjøre opp så forst som mulig.

Hvis hun er i en ulykke uten gyldig førerkort (selv om det bare er andre som treffer henne) får hun *store* problemer.

Med vennlig hilsen

hvorfor skjer dette??
Skrevet

I utgangspunktet går det bra dersom det fornyes _før_ det går ut. Når det ikke er skjedd, må hun iallefall forberede seg på å måtte ta "full pakke".

Gjest er anonym jeg
Skrevet

Det er nok uansett ikke gyldig, så hun bør umiddelbart slutte å kjøre bil (hun risikerer *streng* straff i Norge), ta de timene som er nødvendig, og kjøre opp så forst som mulig.

Hvis hun er i en ulykke uten gyldig førerkort (selv om det bare er andre som treffer henne) får hun *store* problemer.

Med vennlig hilsen

Det har heldigvis gått bra. Førerkortet som i utgangspunktet gikk ut i 1984 er visst fremdeles gyldig, etter en lov som kom i 1982. Hun skal likevel få byttet om til nytt førerkort men kan i hvert fall senke skuldrene om at hun ikke har kjørt ulovlig i 2 år.

Skrevet

I utgangspunktet går det bra dersom det fornyes _før_ det går ut. Når det ikke er skjedd, må hun iallefall forberede seg på å måtte ta "full pakke".

Det er jo over 25 år siden det gikk ut!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det har heldigvis gått bra. Førerkortet som i utgangspunktet gikk ut i 1984 er visst fremdeles gyldig, etter en lov som kom i 1982. Hun skal likevel få byttet om til nytt førerkort men kan i hvert fall senke skuldrene om at hun ikke har kjørt ulovlig i 2 år.

Si til henne at du er glad du slipper å besøke henne i fengsel! :glis:

Med vennlig hilsen

Gjest er anonym jeg
Skrevet

Si til henne at du er glad du slipper å besøke henne i fengsel! :glis:

Med vennlig hilsen

Jeg drev og tulla med henne om at hun kunne øvelsekjøre med meg ;-)

Skrevet

Jeg drev og tulla med henne om at hun kunne øvelsekjøre med meg ;-)

Du bør definitivt kjøpe en slik oransje fangedrakt som de har på Guantánamo.

Med vennlig hilsen

Gjest Bob Saget
Skrevet

Gitt at det er snakk om et klasse B førerkort, er førerretten livslang, dvs til hun er 100 år helt uavhengig av om hun benytter seg av førerkortet eller om det på papiret har "gått ut" fordi det er av den gamle typen. Er hun over 70 må det fremlegges ny legeattest. Hun vil da få utstedt nytt uten prøve av noe slag.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Det er jo over 25 år siden det gikk ut!

Med vennlig hilsen

Nemlig!

(jeg svarte generelt)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...