Gjest er anonym jeg Skrevet 6. juli 2010 Skrevet 6. juli 2010 Min mors norske førerkort gikk ut i 1984. Hun har etter det kjørt på hennes utenlandske førerkort som hun oppdaget her om dagen hadde gått ut i 2008 (ja helt utrolig at det ikke har blitt oppdaget før). Men betyr det da at hun må kjøre opp på nytt? Og i så fall må hun ha mørkekjøring og glattkjøring også? Hun har kjørt i over 30 år så det vil jo i så fall være litt latterlig.. 0 Siter
Sør Skrevet 6. juli 2010 Skrevet 6. juli 2010 Hvor er hennes utenlandske førerkort fra? EU/EØS? Andre førerkort enn dette er (stort sett) kun gyldige i ett år etter ankomst i Norge. Uansett må hun trolig kjøre opp på nytt. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest vegvesen.no Skrevet 6. juli 2010 Skrevet 6. juli 2010 Ta kontakt med trafikkstasjonen og spør. Ev kan du gå inn på vegvesen.no og spørre Ida Står noe her, mem ikke tilstrekkelig til a jeg kan hjelpe deg: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Innbytte+av+utenlandsk+forerkort/EOS-land 0 Siter
Gjest er anonym jeg Skrevet 6. juli 2010 Skrevet 6. juli 2010 Hvor er hennes utenlandske førerkort fra? EU/EØS? Andre førerkort enn dette er (stort sett) kun gyldige i ett år etter ankomst i Norge. Uansett må hun trolig kjøre opp på nytt. Med vennlig hilsen Ikke fra EU/EØS nei. Hun har kunnet kjøre på i alle år men nå har det altså gått ut på dato. 0 Siter
Gjest vegvesen.no Skrevet 6. juli 2010 Skrevet 6. juli 2010 Ikke fra EU/EØS nei. Hun har kunnet kjøre på i alle år men nå har det altså gått ut på dato. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Innbytte+av+utenlandsk+forerkort/Ovrige+land+og+diplomati 0 Siter
Sør Skrevet 6. juli 2010 Skrevet 6. juli 2010 Ikke fra EU/EØS nei. Hun har kunnet kjøre på i alle år men nå har det altså gått ut på dato. Det er nok uansett ikke gyldig, så hun bør umiddelbart slutte å kjøre bil (hun risikerer *streng* straff i Norge), ta de timene som er nødvendig, og kjøre opp så forst som mulig. Hvis hun er i en ulykke uten gyldig førerkort (selv om det bare er andre som treffer henne) får hun *store* problemer. Med vennlig hilsen 0 Siter
hvorfor skjer dette?? Skrevet 6. juli 2010 Skrevet 6. juli 2010 I utgangspunktet går det bra dersom det fornyes _før_ det går ut. Når det ikke er skjedd, må hun iallefall forberede seg på å måtte ta "full pakke". 0 Siter
Gjest er anonym jeg Skrevet 6. juli 2010 Skrevet 6. juli 2010 Det er nok uansett ikke gyldig, så hun bør umiddelbart slutte å kjøre bil (hun risikerer *streng* straff i Norge), ta de timene som er nødvendig, og kjøre opp så forst som mulig. Hvis hun er i en ulykke uten gyldig førerkort (selv om det bare er andre som treffer henne) får hun *store* problemer. Med vennlig hilsen Det har heldigvis gått bra. Førerkortet som i utgangspunktet gikk ut i 1984 er visst fremdeles gyldig, etter en lov som kom i 1982. Hun skal likevel få byttet om til nytt førerkort men kan i hvert fall senke skuldrene om at hun ikke har kjørt ulovlig i 2 år. 0 Siter
Sør Skrevet 6. juli 2010 Skrevet 6. juli 2010 I utgangspunktet går det bra dersom det fornyes _før_ det går ut. Når det ikke er skjedd, må hun iallefall forberede seg på å måtte ta "full pakke". Det er jo over 25 år siden det gikk ut! Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 6. juli 2010 Skrevet 6. juli 2010 Det har heldigvis gått bra. Førerkortet som i utgangspunktet gikk ut i 1984 er visst fremdeles gyldig, etter en lov som kom i 1982. Hun skal likevel få byttet om til nytt førerkort men kan i hvert fall senke skuldrene om at hun ikke har kjørt ulovlig i 2 år. Si til henne at du er glad du slipper å besøke henne i fengsel! :glis: Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest er anonym jeg Skrevet 6. juli 2010 Skrevet 6. juli 2010 Si til henne at du er glad du slipper å besøke henne i fengsel! :glis: Med vennlig hilsen Jeg drev og tulla med henne om at hun kunne øvelsekjøre med meg ;-) 0 Siter
Sør Skrevet 6. juli 2010 Skrevet 6. juli 2010 Jeg drev og tulla med henne om at hun kunne øvelsekjøre med meg ;-) Du bør definitivt kjøpe en slik oransje fangedrakt som de har på Guantánamo. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Bob Saget Skrevet 6. juli 2010 Skrevet 6. juli 2010 Gitt at det er snakk om et klasse B førerkort, er førerretten livslang, dvs til hun er 100 år helt uavhengig av om hun benytter seg av førerkortet eller om det på papiret har "gått ut" fordi det er av den gamle typen. Er hun over 70 må det fremlegges ny legeattest. Hun vil da få utstedt nytt uten prøve av noe slag. 0 Siter
hvorfor skjer dette?? Skrevet 6. juli 2010 Skrevet 6. juli 2010 Det er jo over 25 år siden det gikk ut! Med vennlig hilsen Nemlig! (jeg svarte generelt) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.