Gå til innhold

Blir de fleste begravet eller kremert i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest begravelse
Skrevet

Skal snart i en begravelse. Noen som vet?

Gjest høstløv
Skrevet

De fleste blir begravet i vanlig kistegrav.

Urnegravlundene er mye mindre enn kistegravlundene rundt omkring.

Skrevet

Det er vel litt individuelt i forhold til hvor man bor. Mener jeg leste at i Oslo er det mest kremasjoner nå for tiden?

Gjest høstløv
Skrevet

Det er vel litt individuelt i forhold til hvor man bor. Mener jeg leste at i Oslo er det mest kremasjoner nå for tiden?

I fjor var det fem dødsfall relatert til vår omgangskrets. En ble kremert og de fire andre ble begravet i vanlig kistegrav.

I 2008 ble 35% av alle døde kremert.

http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-245.html

Skrevet

Men i Oslo er det stort sett urnekirkegårder. Det skal tross alt 6 mennesker på 1 kvm

Gjest høstløv
Skrevet

Men i Oslo er det stort sett urnekirkegårder. Det skal tross alt 6 mennesker på 1 kvm

Får de ikke lov til å sette opp en gravstøtte på et urnegravsted i Oslo?

Skrevet

Skal du i en begravelse eller en bisettelse?

Hvis du skal i en _begravelse_, blir kisten satt ned i jorden.

Hvis den avdøde skal kremeres, kalles seremonien en _bisettelse_.

Det pleier å komme fram i dødsannonsen om det skal være en begravelse eller en bisettelse.

Skrevet

''Skal snart i en begravelse. Noen som vet?''

Begravelse er kistenedsetting, bisettelse indikerer kremering og påfølgende urnenedsettelse.

Tipper begravelse er mest vanlig, i hvert fall på landsbygda.

Har sjøl vært i flest begravelser, men mannen min blei bisatt og kremert.

Skrevet

Det pleier å komme fram i dødsannonsen om det skal være en begravelse eller en bisettelse.

Du kom meg i forkjøpet ;-)

Gjest begravelse
Skrevet

''Skal snart i en begravelse. Noen som vet?''

Begravelse er kistenedsetting, bisettelse indikerer kremering og påfølgende urnenedsettelse.

Tipper begravelse er mest vanlig, i hvert fall på landsbygda.

Har sjøl vært i flest begravelser, men mannen min blei bisatt og kremert.

ok, nå er jeg litt forvirret.

Hvis jeg er i en begravelse så står kisten i kirka ikke sant? Men den kan jo bli kjørt av gårde til kremasjon etterpå? Eller kan det være at begravelsen foregår ett sted, og kistesenkelsen et annet sted?

*hmmm...

Skrevet

Små kirkegårder har ikke nødvendigvis noen spesielle urnegravlunder. Det går f.eks. an å sette ned urner i en grav som har vært brukt som kistegrav.

Også på små steder blir det oppfordret til at flest mulig blir kremert . I enkelte kommuner dekkes alle kostnader til kremasjon - nettopp for å få antaller kremasjonet opp.

Skrevet

Hvis jeg er i en begravelse så står kisten i kirka ikke sant? Men den kan jo bli kjørt av gårde til kremasjon etterpå? Eller kan det være at begravelsen foregår ett sted, og kistesenkelsen et annet sted?

*hmmm...

Hvis det er snakk om _begravelse_, blir den avdøde ikke kremert.

Gjest begravelse
Skrevet

Men vi bruker vel mest begrepet "begravelse " i dagligtalen? Jeg spør ikke om permisjon av sjefen for å dra i en bisettelse?

Men når kisten blir kjørt av gårde etter det kirkelige ritualet, er det da en bisettelse? Blir da personen kremert etterpå? eller kan det tenkes at den døde skal begraves et annet sted?

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Jeg vet at folk har blitt begravet på Grefsen og på Grorud, men de store kirkegårdene er bare for urner. Ellers så må man omtrent ut av byen og det er nesten ingen ledige plasser verken for urner eller kister. De har til og med gått ned til 10 år for å bruke samme grav mens det før var 25 år. Men de fleste som er fra Oslo har som regel allerede en plass de betaler for. Nesten litt groteskt å betale for sin egen gravplass lenge før man har tenkt tanken på at man skal dø.

Skrevet

Men vi bruker vel mest begrepet "begravelse " i dagligtalen? Jeg spør ikke om permisjon av sjefen for å dra i en bisettelse?

Men når kisten blir kjørt av gårde etter det kirkelige ritualet, er det da en bisettelse? Blir da personen kremert etterpå? eller kan det tenkes at den døde skal begraves et annet sted?

Det kommer fram i dødsannonsen hvilken "type begravelse" det er: begravelse eller bisettelse.

Klart det er mulig at seremonien er et annet sted enn der graven er. Da blir kisten kjørt bort uansett, men altså ikke nødvendigvis til kremasjon. Som sagt, dette avhenger av om det er snakk om begravelse eller bisettelse.

Skjer bisettelsen i et krematorium, vil kisten ikke bli kjørt bort.

Skrevet

Mente du om urnegravplassene har gravstøtte? I så fall har de fleste det bortsett fra de som er plassert på minnelunden og det blir mer og mer vanlig det og. Jeg har hele min familie på minnelunden og har ikke gravstøtte

Gjest begravelse
Skrevet

Det kommer fram i dødsannonsen hvilken "type begravelse" det er: begravelse eller bisettelse.

Klart det er mulig at seremonien er et annet sted enn der graven er. Da blir kisten kjørt bort uansett, men altså ikke nødvendigvis til kremasjon. Som sagt, dette avhenger av om det er snakk om begravelse eller bisettelse.

Skjer bisettelsen i et krematorium, vil kisten ikke bli kjørt bort.

ok,jeg må tydeligvis ha ting inn med teskjeer nå;-)

Min bestemor ble kremert. Etter bisettelsen så ble kisten kjørt bort, til krematoriet, og vi hadde urnenedsettelse noen dager senere.. Er det en vanlig fremgangsmåte?

kan personen allerede ha blitt kremert før bisettelsen? At det ikke er noen kiste der men bare en urne?

Alt man kan lure på...

Skrevet

*hmmm...

''ok, nå er jeg litt forvirret.

Hvis jeg er i en begravelse så står kisten i kirka ikke sant? Men den kan jo bli kjørt av gårde til kremasjon etterpå? Eller kan det være at begravelsen foregår ett sted, og kistesenkelsen et annet sted?''

Ja, ja og ja..

Som Helmi skriver vil det nok stå i dødsannonsa "Begraves fra.." eller "Bisettes fra..."

Ved mannen min sin bisettelse fikk vi valget om kista skulle stå igjen i kirka, eller bæres ut i bårebilen. Vi valgte det siste.

Skrevet

Min bestemor ble kremert. Etter bisettelsen så ble kisten kjørt bort, til krematoriet, og vi hadde urnenedsettelse noen dager senere.. Er det en vanlig fremgangsmåte?

kan personen allerede ha blitt kremert før bisettelsen? At det ikke er noen kiste der men bare en urne?

Alt man kan lure på...

''Min bestemor ble kremert. Etter bisettelsen så ble kisten kjørt bort, til krematoriet, og vi hadde urnenedsettelse noen dager senere.. Er det en vanlig fremgangsmåte?''

Ja, det tror jeg.

''kan personen allerede ha blitt kremert før bisettelsen? At det ikke er noen kiste der men bare en urne?''

Nå er jeg veldig på tynn is, men ganske sikker på at dette ikke gjøres annet enn i helt spesielle tilfeller, f.eks. ved dødsfall i utlandet. Jeg vet i alle fall om en som bodde med sin kone i Frankrike. Han døde, ble kremert i Frankrike og det ble holdt begravelsesseremon noen uker etterpå her i landet.

Skrevet

Alt man kan lure på...

''Min bestemor ble kremert. Etter bisettelsen så ble kisten kjørt bort, til krematoriet, og vi hadde urnenedsettelse noen dager senere.. Er det en vanlig fremgangsmåte?''

Meiner dette er vanlig framgangsmåte, ja.

''kan personen allerede ha blitt kremert før bisettelsen? At det ikke er noen kiste der men bare en urne?''

Det har jeg aldri hørt om, men er ingen ekspert..

Om du skal i begravelse eller bisettelse bør ikke ha noe å si for en arbeidsgiver!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...