Gå til innhold

Uføretrygda - og samtidig daglig leder i butikk?

Anbefalte innlegg

Gjest Tidligere nabo
Skrevet

En tidligere nabo, dame på 60 år, fortalte for litt siden gledesstrålende at hun nå har startet opp en dagligvarebutikk sammen med sin nye samboer, og at hun skal være daglig leder.

Samme damen ble uføretrygdet for ryggproblemer for flere år siden, men trygda kunne hun beholde, sa hun, til det ble noe overskudd å snakke om.

Er det virkelig slik? Jeg trodde uføresituasjonen hadde noe å gjøre med hvorvidt man har arbeidsevne eller ei, jeg, og når man jobber mer enn 7,5 time pr dag (som hun fortalte at hun nå gjør) har hun da vitterlig arbeidsevne? Det handler vel ikke om hvorvidt man tjener penger eller ei?

Skrevet

Jo, det er lov. Hvis man klarer å skape sin egen arbeidsplass så kan man beholde trygden til det blir overskudd og man ser om man klarer jobben.

Det var i hvert fall sånn for noen år siden, men NAV har jo mange nye regler. Men man kan uansett tjene 1G i året og beholde trygda si.

Gjest Tidligere nabo
Skrevet

Jo, det er lov. Hvis man klarer å skape sin egen arbeidsplass så kan man beholde trygden til det blir overskudd og man ser om man klarer jobben.

Det var i hvert fall sånn for noen år siden, men NAV har jo mange nye regler. Men man kan uansett tjene 1G i året og beholde trygda si.

''Jo, det er lov. Hvis man klarer å skape sin egen arbeidsplass så kan man beholde trygden til det blir overskudd og man ser om man klarer jobben.''

Jøss, er det sant??? Men blir man ikke uføretrygdet fordi man ikke er i stand til å jobbe, da? Med slike forutsetninger kan man jo drive med utrolig mye morsomt som ikke gir noe overskudd, og fortsatt beholde trygda. Merkelig.

''Det var i hvert fall sånn for noen år siden, men NAV har jo mange nye regler. Men man kan uansett tjene 1G i året og beholde trygda si.''

Er klar over den 1G-reglen, men igjen: 1G fordelt over året er ikke mange timer i måneden, noe som vel var bakgrunnen for den reglen i sin tid. Å jobbe mer enn full jobb når man er uføretrygdet vitner jo ikke akkurat om at man er _ufør_...

Gjest snart på trygd?
Skrevet

Det første du sier Dorthe, om at det finns en ordning der man kan avtale med NAV å få beholde trygden mens man starter opp, det kjenner jeg også til.

Men det med å tjene opp til 1 G ved siden av trygd, det trodde jeg det var slutt på nå med den nye ordningen?

Til trådstarter vil jeg si:

Hva slags helsesituasjon og/eller hva slags avtaler med NAV den enkelte har, er det jo ikke sikkert de informerer sant om til alle og enhver. Det gjør i alle fall ikke jeg.

Skrevet

Det første du sier Dorthe, om at det finns en ordning der man kan avtale med NAV å få beholde trygden mens man starter opp, det kjenner jeg også til.

Men det med å tjene opp til 1 G ved siden av trygd, det trodde jeg det var slutt på nå med den nye ordningen?

Hva slags helsesituasjon og/eller hva slags avtaler med NAV den enkelte har, er det jo ikke sikkert de informerer sant om til alle og enhver. Det gjør i alle fall ikke jeg.

Alle som har hatt varig ufør i et år kan tjene 1 G ved siden av trygda, det er det ingen forandring på.

Gjest Tidligere nabo
Skrevet

''Til trådstarter vil jeg si: Hva slags helsesituasjon og/eller hva slags avtaler med NAV den enkelte har, er det jo ikke sikkert de informerer sant om til alle og enhver. Det gjør i alle fall ikke jeg.''

For all del, man kan jo holde ting hemmelig, uten at jeg helt tror det i denne sammenhengen. Hva helsesituasjon angår, altså. Jeg tror hun har tenkt å tjene sin G i året, og det som blir til overs skal pløyes tilbake til selskapet hvor hennes samboer er styreleder.

Jeg kan bare ikke forstå at man kan være _ufør_ og samtidig jobbe mer enn 100% stilling.

Skrevet

''Jo, det er lov. Hvis man klarer å skape sin egen arbeidsplass så kan man beholde trygden til det blir overskudd og man ser om man klarer jobben.''

Jøss, er det sant??? Men blir man ikke uføretrygdet fordi man ikke er i stand til å jobbe, da? Med slike forutsetninger kan man jo drive med utrolig mye morsomt som ikke gir noe overskudd, og fortsatt beholde trygda. Merkelig.

''Det var i hvert fall sånn for noen år siden, men NAV har jo mange nye regler. Men man kan uansett tjene 1G i året og beholde trygda si.''

Er klar over den 1G-reglen, men igjen: 1G fordelt over året er ikke mange timer i måneden, noe som vel var bakgrunnen for den reglen i sin tid. Å jobbe mer enn full jobb når man er uføretrygdet vitner jo ikke akkurat om at man er _ufør_...

Men det er jo utrolig mange funksjonshemmede som går på uføretrygd fordi de ikke får jobb og dersom de har fantasi og mulighet til å skape seg en jobb så vil det jo lønne seg for samfunnet og det blir dermed en uføretrygdet mindre.

Kanskje man skulle begynne med kvotering slik at alle de 70 000 funksjonshemmede som står uten jobb, men i egen arbeidsløshetskø skulle gå foran alle funksjonsfriske når man søkte på jobb man er kvalifisert til. Da hadde kanskje de som virkelig trengte uføretrygd sluppet å bli mistenkeliggjort også.

Gjest precis
Skrevet

''Men det med å tjene opp til 1 G ved siden av trygd, det trodde jeg det var slutt på nå med den nye ordningen?''

Jeg er nylig uførepensjonert etter å ha vært tidsbegrenset ufør og i vedtaket står det at jeg kan tjene inntil 1 G. Tidligere tidsbegrensede uføre som går over på AAP (arbeidsavklaringspenger) har mistet denne muligheten.

Gjest Tidligere nabo
Skrevet

Men det er jo utrolig mange funksjonshemmede som går på uføretrygd fordi de ikke får jobb og dersom de har fantasi og mulighet til å skape seg en jobb så vil det jo lønne seg for samfunnet og det blir dermed en uføretrygdet mindre.

Kanskje man skulle begynne med kvotering slik at alle de 70 000 funksjonshemmede som står uten jobb, men i egen arbeidsløshetskø skulle gå foran alle funksjonsfriske når man søkte på jobb man er kvalifisert til. Da hadde kanskje de som virkelig trengte uføretrygd sluppet å bli mistenkeliggjort også.

''Men det er jo utrolig mange funksjonshemmede som går på uføretrygd fordi de ikke får jobb''

De har vel uføretrygd fordi de har nedsatt funksjonsevne, vel, ikke fordi de er arbeidsledige?

''og dersom de har fantasi og mulighet til å skape seg en jobb så vil det jo lønne seg for samfunnet og det blir dermed en uføretrygdet mindre.''

Kjempebra det, men kan de arbeide så er de jo arbeidsledige - ikke uføre... Og det er kjempebra om de kan skape sin egen arbeidsplass, men ifølge det du skrev tidligere kan de jo beholde trygda til dette gir avkastning. Ergo kan man jo være opptatt 24 t i døgnet med hobbyen sin og få "betalt" for det.

''Kanskje man skulle begynne med kvotering slik at alle de 70 000 funksjonshemmede som står uten jobb, men i egen arbeidsløshetskø skulle gå foran alle funksjonsfriske når man søkte på jobb man er kvalifisert til.''

Å være i jobb handler jo om mer enn det å bare greie å utføre de faktiske arbeidsoppgavene. Å være kvalifisert til en jobb handler om så mye, mye mer. Det å tilrettelegge en arbeidsplass til en funksjonshemmet er for mange bedrifter umulig, bare tenk på dette med lokaler. Sitter man i rullestol kan man ikke sette noe på øverste hylle, man er også en sikkerhetsrisiko i forhold til f.eks. brann om man jobber i 4. etasje. Så en kvotering ville ikke slå særlig godt ut, verken for arbeidsgiver eller den funksjonshemmede.

''Da hadde kanskje de som virkelig trengte uføretrygd sluppet å bli mistenkeliggjort også.''

Det er vel kanskje ikke så rart at det er endel mistenkeliggjøring ute og går, det er hevet over enhver tvil at mange går på trygd av bekvemmelighetsårsaker...

Skrevet

''Men det er jo utrolig mange funksjonshemmede som går på uføretrygd fordi de ikke får jobb''

De har vel uføretrygd fordi de har nedsatt funksjonsevne, vel, ikke fordi de er arbeidsledige?

''og dersom de har fantasi og mulighet til å skape seg en jobb så vil det jo lønne seg for samfunnet og det blir dermed en uføretrygdet mindre.''

Kjempebra det, men kan de arbeide så er de jo arbeidsledige - ikke uføre... Og det er kjempebra om de kan skape sin egen arbeidsplass, men ifølge det du skrev tidligere kan de jo beholde trygda til dette gir avkastning. Ergo kan man jo være opptatt 24 t i døgnet med hobbyen sin og få "betalt" for det.

''Kanskje man skulle begynne med kvotering slik at alle de 70 000 funksjonshemmede som står uten jobb, men i egen arbeidsløshetskø skulle gå foran alle funksjonsfriske når man søkte på jobb man er kvalifisert til.''

Å være i jobb handler jo om mer enn det å bare greie å utføre de faktiske arbeidsoppgavene. Å være kvalifisert til en jobb handler om så mye, mye mer. Det å tilrettelegge en arbeidsplass til en funksjonshemmet er for mange bedrifter umulig, bare tenk på dette med lokaler. Sitter man i rullestol kan man ikke sette noe på øverste hylle, man er også en sikkerhetsrisiko i forhold til f.eks. brann om man jobber i 4. etasje. Så en kvotering ville ikke slå særlig godt ut, verken for arbeidsgiver eller den funksjonshemmede.

''Da hadde kanskje de som virkelig trengte uføretrygd sluppet å bli mistenkeliggjort også.''

Det er vel kanskje ikke så rart at det er endel mistenkeliggjøring ute og går, det er hevet over enhver tvil at mange går på trygd av bekvemmelighetsårsaker...

Hvordan tror du rullestolbrukere får satt ting på øverste hylle hjemme da? Og en rullestol er ikke større enn en vanlig kontorstol. Og når det gjelder brannforskrifter så skal rullestolbrukere reddes først ut etter forskriftene.

Og arbeidsgivere er i disse dager pålagt å tilrettelegge etter diskrimineringsloven. Man ønsker å skape et samfunn for alle, ikke bare de som er A4.

Skrevet

''De har vel uføretrygd fordi de har nedsatt funksjonsevne, vel, ikke fordi de er arbeidsledige?''

Ufør betyr jo ikke "grønnsak". Det betyr at man ikke har helse til å jobbe. Så ja, man kan selvfølgelig drive med hobbyen sin på heltid hvis man har helse til det. Så lenge arbeidsgivere ikke orker å ansette mennesker som har en funksjonshemning fordi det ikke er vilje til å tilrettelegge, forblir man uføretrygdet. Det betyr jo at funksjonshemningen setter en ut av stand til å få lønnet arbeid. Men hvis man klarer å lage sin egen tilrettelagte arbeidsplass er jo det supert.

Gjest Jada jada hada
Skrevet

De er arbeidsledige jo! Fordi ingen arbeidsgivere vil ha funksjonshemmede i jobb. Det medfører for mange plikter og for mye styr. DERFOR får du uføretrygd. Sånn er samfunnet. De som VIL ha jobb, de får ikke (de funksjonshemmede, bl a de i rullestol), selv om de ikke er SYKE. De som er syke, som ikke klarer dagen, men det synes ikke på de, DE må kjempe de, for å få sykmelding og kanskje etter mange år uføretrygd. Bare skaff arbeidsgivere som vil ha folk på jobb når det passer helsa til arbeidstageren, så tenker jeg mange uføre kunne blitt arbeidstakere isteden. Det er arbeidsmarkedet som ikke vil ha de 'uføre', så dermed lar samfunnet de forbli 'uføre'.

For noen år siden, så var det mange nedskjæringer i store statlige firmaer, da valgte politikerne å uføretrygde mange av disse, det så bedre ut enn å ha så mange arbeidsledige. DET har ødelagt ryktet til uføre som VIRKELIG trenger det for all ettertid. 'Ufør' erjoet lite dekkende navn også! En i rullestol er jo ikke ufør, bare handikapped. Han/hun kan utføre mange jobber, men arbeidsmarkedet ansetter dem jo ikke! Mens en stakker som har blitt syk etter 30 samvittighetsfulle år uten sykdom, skal faen meg ikke (unnskyld språket) få noen uføretrygd! Jeg ler av trygde-Norge! Og det gjør nok mange i utlandet også.

Gjest Tidligere nabo
Skrevet

Hvordan tror du rullestolbrukere får satt ting på øverste hylle hjemme da? Og en rullestol er ikke større enn en vanlig kontorstol. Og når det gjelder brannforskrifter så skal rullestolbrukere reddes først ut etter forskriftene.

Og arbeidsgivere er i disse dager pålagt å tilrettelegge etter diskrimineringsloven. Man ønsker å skape et samfunn for alle, ikke bare de som er A4.

''Hvordan tror du rullestolbrukere får satt ting på øverste hylle hjemme da?''

Hjemme er jo ting tilrettelagt med statlig støtte, mens det på en arbeidsplass er arbeidsgiver som må ta den økonomiske støyten.

''Og en rullestol er ikke større enn en vanlig kontorstol.''

Neida, men kontorstoler kjøres jo gjerne ikke gjennom et lokale, slik at dørstokker, smale dører, trapper osv. er ikke noe hinder for en kontorstol.

''Og når det gjelder brannforskrifter så skal rullestolbrukere reddes først ut etter forskriftene.''

Nemlig, og hvem skal foreta redningen? Det betyr at de andre ansatte må sette liv og helse i fare for å få ut den i rullestol om situasjonen skulle oppstå.

''Og arbeidsgivere er i disse dager pålagt å tilrettelegge etter diskrimineringsloven. Man ønsker å skape et samfunn for alle, ikke bare de som er A4.''

Ja, det er vel og bra, men det er ikke alle bedrifter som _kan_ ren økonomisk, og det er endel bedrifter (særlig små og mellomstore, som vi i Norge har en stoooor andel av) som trenger ansatte som også kan ta i et tak i andre deler av bedriften. Fleksible ansatte, altså, og da kan det bli svært vanskelig om den ene ansatte ikke kan brukes noe annet sted enn i akkurat den ene jobben.

Å få funksjonshemmede ut i jobb må være et statlig anliggende, slik at ordinære arbeidsgivere faktisk har et reelt valg når de skal ansette noen.

Gjest Tidligere nabo
Skrevet

''De har vel uføretrygd fordi de har nedsatt funksjonsevne, vel, ikke fordi de er arbeidsledige?''

Ufør betyr jo ikke "grønnsak". Det betyr at man ikke har helse til å jobbe. Så ja, man kan selvfølgelig drive med hobbyen sin på heltid hvis man har helse til det. Så lenge arbeidsgivere ikke orker å ansette mennesker som har en funksjonshemning fordi det ikke er vilje til å tilrettelegge, forblir man uføretrygdet. Det betyr jo at funksjonshemningen setter en ut av stand til å få lønnet arbeid. Men hvis man klarer å lage sin egen tilrettelagte arbeidsplass er jo det supert.

Nei, jeg vet at funksjonshemmet og "grønnsak" overhode ikke er det samme, og det er helt sikkert flere i f.eks. rullestol som kunne vært i jobb. Se forøvrig mitt svar til Dorthe lenger ned.

Når det gjelder akkurat denne saken jeg tar opp, så er det ikke snakk om noen spesiell tilrettelegging på en egenskapt arbeidsplass. Her handler det om en dagligvareforretning i en stor kjede og en dame som er ufør pga ryggen.

Gjest MayLynn
Skrevet

Forstår ikke helt hva du mener jeg - hva mener du at personer som sitter i rullestol skal leve av? De kunne kanskje ha jobbet - men får ingen jobb fordi ingen vil ansette dem?

Men det at de kunne ha jobbet skal frata dem uføretrygden?

Håper jeg misforstod...

Gjest Tidligere nabo
Skrevet

Forstår ikke helt hva du mener jeg - hva mener du at personer som sitter i rullestol skal leve av? De kunne kanskje ha jobbet - men får ingen jobb fordi ingen vil ansette dem?

Men det at de kunne ha jobbet skal frata dem uføretrygden?

Håper jeg misforstod...

Du misforsto - eller jeg formulerte meg klønete. Dorthe sa at funksjonshemmede har uføretrygd fordi ingen vil ansette dem, mens jeg vel mener at man får uføretrygd fordi man har en _uføresituasjon_, ikke fordi man er arbeidsledig.

Mary Poppins
Skrevet

''Til trådstarter vil jeg si: Hva slags helsesituasjon og/eller hva slags avtaler med NAV den enkelte har, er det jo ikke sikkert de informerer sant om til alle og enhver. Det gjør i alle fall ikke jeg.''

For all del, man kan jo holde ting hemmelig, uten at jeg helt tror det i denne sammenhengen. Hva helsesituasjon angår, altså. Jeg tror hun har tenkt å tjene sin G i året, og det som blir til overs skal pløyes tilbake til selskapet hvor hennes samboer er styreleder.

Jeg kan bare ikke forstå at man kan være _ufør_ og samtidig jobbe mer enn 100% stilling.

''Jeg kan bare ikke forstå at man kan være _ufør_ og samtidig jobbe mer enn 100% stilling.''

Nei det kan ikke jeg forstå heller.

Gjest snart ufør
Skrevet

jøss" har avklaringspenger. Slik det ser ut nå så tror jeg ikke at jeg klarer å jobbe mer enn 20 prosent. Det er en situasjon jeg absolutt ikke ønsker. Men det er tydeligvis en del forskjeller mellom de som er uføre.

Gjest Tidligere nabo
Skrevet

jøss" har avklaringspenger. Slik det ser ut nå så tror jeg ikke at jeg klarer å jobbe mer enn 20 prosent. Det er en situasjon jeg absolutt ikke ønsker. Men det er tydeligvis en del forskjeller mellom de som er uføre.

Er litt usikker på hvilken relevans du tenker at dette har i forhold til min problemstilling?

Uansett - greier du 20 % så er du jo 80 % ufør. :-)

Gjest snart ufør
Skrevet

Er litt usikker på hvilken relevans du tenker at dette har i forhold til min problemstilling?

Uansett - greier du 20 % så er du jo 80 % ufør. :-)

nei, jeg ble bare litt frustrert og kanskje redd for at andre skal tro at jeg ikke hadde noen særlig grunn til å gå på trygd. At jeg kunne klare å gå jobbe like mye som denne personen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...