Gå til innhold

bipolar eller ikke

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd ganske mange traumer i mitt liv. Fra 5 år gml; barnehjem (mor syk -sykehus), mobbing i 6 år på skolen, ufrivillig barnløs, stemor til 3, mor og eks-mann gjennom 15 år: psykopater,en opprivende skilsmisse (jeg gravid/spontanabort samtidig) med utroskap fra min manns side,2 store bilkollisjoner, 2 overfall,etc. (Dette er bare 25%.

Mor hadde diagnose manisk-depressiv og p.g.a. mine traumer, har jeg slitt med depresjon. Trodde jeg hadde arvet mors sykdom.

Av 4 psykiatere: 3 mente JA, 2, NEI.Primærlege gjennom mange år: "kun slitte bremseklosser" psykiater 1: en svak bipolar). PS: 2, som mente JA, hadde brukt et spørreskjema som ABSOLUTT ikke skulle vært brukt ved mistanke om M/D.PS 3:DEN FØRSTE: En kontrollerende trygdelege etter kun 40 min. samtale.

Nå har jeg funnet endel info. om bipolar på nettet. "MEDSCAPE. De tar bl.a. opp alternativer som stresshormoner, ADHD, og angst. Sistnevnte etter første overfall.

Dermed har tvilen om jeg har Bipolar lidelse satt seg skikkelig fast.

Depresjonene har kommet hver vår, og jeg har nettopp fått påvist allergi for bjørk og timotei. (Egen teori: p.g.a. allergiene: isolert meg inne: deprimert.) Også hatt kroniske smerter gjennom mange år.

Har hatt 2 episoder som jeg selv mente kunne være mani. Den første mener jeg i dag kan være en kjempereaksjon på mye som skjedde etter første bilkollisjonen. (skilsmisse etc. samtidig), pluss at jeg ble ekstremt forelsket. Er ikke forelskelse definert som galskap? Den andre episoden var en fødselspsykose etter en spontanabort i 1995. Kom meg ut av det selv. Mye paranoia.

VÆR SNILL Å PRØVE Å SVARE MEG

Mener at den psykiateren er for "stolt" til å gå med på at han har "feilbehandlet" meg i 2 år.

Det er ikke snakk om noe sak mot sistnevnte, selv om jeg får dementert diagnosen, men jeg ønsker å få vite!!

På forhånd, TAKK

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35075-bipolar-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kan ikke gi deg faciten ut fra det du skriver her.

Du har utvilsomt hatt depresjoner. Det kritiske spørsmål blir da om du har hatt oppoversvingninger av typen mani/hypomani. Har du hatt det, er du bipoar.

Jeg kan ut fra det du skriver ikke sikkert si om du har hatt mani/hypomani. grensen mellom hypomani og mer normal oppoversvingning kan være vanskelig også i RL.

Oppfattet andre at du var mer oppstemt og aktiv enn normalt i disse periodene?

Jeg synes det høres sannsynlig ut at du er bipolar, men sikkert kan jeg ikke si det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35075-bipolar-eller-ikke/#findComment-134979
Del på andre sider

Jeg kan ikke gi deg faciten ut fra det du skriver her.

Du har utvilsomt hatt depresjoner. Det kritiske spørsmål blir da om du har hatt oppoversvingninger av typen mani/hypomani. Har du hatt det, er du bipoar.

Jeg kan ut fra det du skriver ikke sikkert si om du har hatt mani/hypomani. grensen mellom hypomani og mer normal oppoversvingning kan være vanskelig også i RL.

Oppfattet andre at du var mer oppstemt og aktiv enn normalt i disse periodene?

Jeg synes det høres sannsynlig ut at du er bipolar, men sikkert kan jeg ikke si det.

Tusen takk for svaret.

Beklager at jeg ikke nevnte erfaring med noe som mulig kunne være mani, så jeg håper du kan ta deg bryet med å svare en gang til utfra følgende tilleggsinformasjon:

Jeg var utsatt for en ganske stor bilkollisjon i 86. Resultat: 35% med. invalid, 80% erverv. (Årsak til at jeg tar opp dette, er at jeg først i det siste har funnet informasjon vedr. reaksjon ved bl.a. bilkollisjoner. Post traumatisk......)

Jeg fikk en kjempereaksjon etter denne bilkollisjonen, da det også skjedde mange andre ting samtidig. (skilsmisse (med utroskap, abort samtidig som separasjonen, etc.)Jegreagerte ved å bruke opp hele ersteløpet på en halv million på 6 mndr. (Her kommer også en av aspektene ved traumet inn. At man ofte "skygger unna" alt som har med traumet og gjøre). Men dette skjedde også samtidig som jeg ble ganske forelsket i en ny mann. (Sistnevnte er jo en ganske normalt dessverre, etter en skilsmisse). Jeg brukte disse pengene på denne mannen. Kjøpte hans kjærlighet. Utover dette har jeg ikke hatt noe for manisk opplevelser som f.eks. mine omgivelsr har reagert på. Opplevde en form for fødselspsykose etter en spontanabort, men den klarte jeg meg gjennom på egenhånd. Hadde en akutt periode med paranoide opplevelser den gangen. Her må det ikke glemmes at jeg er 44 år i dag og fremdeles barnløs og sistnevnte spontanabort var andre gang i mitt liv jeg noensinne hadde blitt gravid. Jeg jobbet i utlandet den gangen og p.g.a. blødninger, fikk jeg beskjed fra legen om ikke å sete meg på noe fly før jeg var minimum 3 mndr. gravid. Dette skjedde på Gran Canaria.

Utover dette er jeg et ganske vanlig menneske. Noe konservativ, betaler regninger før jeg bruker penger på moro, ikke har noe unormale sinnereaksjoner, etc.

Håper dette ga den informasjonen du trengte i forhold til eventuelt mani.

HA EN FIN DAG :oD

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35075-bipolar-eller-ikke/#findComment-134985
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Nils Håvard Dahl, psykiater

Tusen takk for svaret.

Beklager at jeg ikke nevnte erfaring med noe som mulig kunne være mani, så jeg håper du kan ta deg bryet med å svare en gang til utfra følgende tilleggsinformasjon:

Jeg var utsatt for en ganske stor bilkollisjon i 86. Resultat: 35% med. invalid, 80% erverv. (Årsak til at jeg tar opp dette, er at jeg først i det siste har funnet informasjon vedr. reaksjon ved bl.a. bilkollisjoner. Post traumatisk......)

Jeg fikk en kjempereaksjon etter denne bilkollisjonen, da det også skjedde mange andre ting samtidig. (skilsmisse (med utroskap, abort samtidig som separasjonen, etc.)Jegreagerte ved å bruke opp hele ersteløpet på en halv million på 6 mndr. (Her kommer også en av aspektene ved traumet inn. At man ofte "skygger unna" alt som har med traumet og gjøre). Men dette skjedde også samtidig som jeg ble ganske forelsket i en ny mann. (Sistnevnte er jo en ganske normalt dessverre, etter en skilsmisse). Jeg brukte disse pengene på denne mannen. Kjøpte hans kjærlighet. Utover dette har jeg ikke hatt noe for manisk opplevelser som f.eks. mine omgivelsr har reagert på. Opplevde en form for fødselspsykose etter en spontanabort, men den klarte jeg meg gjennom på egenhånd. Hadde en akutt periode med paranoide opplevelser den gangen. Her må det ikke glemmes at jeg er 44 år i dag og fremdeles barnløs og sistnevnte spontanabort var andre gang i mitt liv jeg noensinne hadde blitt gravid. Jeg jobbet i utlandet den gangen og p.g.a. blødninger, fikk jeg beskjed fra legen om ikke å sete meg på noe fly før jeg var minimum 3 mndr. gravid. Dette skjedde på Gran Canaria.

Utover dette er jeg et ganske vanlig menneske. Noe konservativ, betaler regninger før jeg bruker penger på moro, ikke har noe unormale sinnereaksjoner, etc.

Håper dette ga den informasjonen du trengte i forhold til eventuelt mani.

HA EN FIN DAG :oD

Vanskelige tvilstilfeller kan aldri få et definitivt svar på en nettside. Det kan kun skje etter en vurdering i RL.

Om jeg likevel skal satse på et ja eller nei, vil jeg svare nei. Jeg oppfatter din "episode" som en regressiv reaksjon på traumene, og ikke som en hypoman tilstand.

Skrev du noe om slektsbelastning. Om du har mange i familien med bipolar lidelse, taler det for at du likevel har denne lidelsen. Har du ingen slektsbelastning, er det nok et moment som taler mot bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35075-bipolar-eller-ikke/#findComment-139321
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...