Gå til innhold

Colette


Gjest Nickløsheletia

Anbefalte innlegg

For to år siden forsvant katten vår. Ungene gråt og var fortvilet, og vi lette og lette. Så, etter to ukers fravær, hadde tiåringen og en venn oppdaget katten utenfor en hytte i nabolaget sammen med noen "snille" mennesker. De tok selvsagt katten med hjem.

De "snille" menneskene hadde sett katten rusle forbi, og lokket den inn. Foret den med fløte, pølse og fisk. Klart at tørrfor og vann hos oss ikke var like fristende for katten da. De hadde passet godt på den når den var ute, så den ikke skulle gå sin vei, og inne hadde den fått sove i sengen sammen med dem.

Jeg syntes dette var skikkelig dårlig gjort jeg. Katten vår har det bra. Den får lov å gå ut og inn som den vil. Den har alltid mat og vann tilgjengelig. Den har en hel familie som er glad i den, og klapper og steller med den. I mine øyne var det disse menneskene gjorde tyveri.

Moralen er: Ta vare på og hjelp dyr, men ikke mat fremmede katter uten videre, spesielt hvis det åpenbart ikke er nødvendig. Prøv å finne eieren.

Jeg ser nå at svaret ditt ikke var til meg. Jeg bare antok det siden mitt nick sto i overskriften.-) Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    17

  • Sør

    16

  • hidi, the scorpion

    4

  • morsan

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tatjana

Jeg ser nå at svaret ditt ikke var til meg. Jeg bare antok det siden mitt nick sto i overskriften.-) Beklager!

Det går helt fint, og jeg er enig med det du skriver i innlegget ditt under. Når dyrene er utsultet og tydelig hjemløse så tar man seg av dem og hjelper dem så godt man kan. Jeg hadde også gjort det.

Poenget mitt var mer til Nickløsheletia at selv om det en dag står en katt på eiendommen kan de godt være at den har et (godt) hjem, spesielt om den ser veltstelt og velernært ut. Og da er det ikke noe sjakktrekk å begynne å mate den.

Jeg lurer forresten på hva disse menneskene som tok inn katten vår hadde tenkt å gjøre med den når ferien var over og de skulle reise fra hytta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

For to år siden forsvant katten vår. Ungene gråt og var fortvilet, og vi lette og lette. Så, etter to ukers fravær, hadde tiåringen og en venn oppdaget katten utenfor en hytte i nabolaget sammen med noen "snille" mennesker. De tok selvsagt katten med hjem.

De "snille" menneskene hadde sett katten rusle forbi, og lokket den inn. Foret den med fløte, pølse og fisk. Klart at tørrfor og vann hos oss ikke var like fristende for katten da. De hadde passet godt på den når den var ute, så den ikke skulle gå sin vei, og inne hadde den fått sove i sengen sammen med dem.

Jeg syntes dette var skikkelig dårlig gjort jeg. Katten vår har det bra. Den får lov å gå ut og inn som den vil. Den har alltid mat og vann tilgjengelig. Den har en hel familie som er glad i den, og klapper og steller med den. I mine øyne var det disse menneskene gjorde tyveri.

Moralen er: Ta vare på og hjelp dyr, men ikke mat fremmede katter uten videre, spesielt hvis det åpenbart ikke er nødvendig. Prøv å finne eieren.

Vi tok ikke katten inn, da vår sønn får røde øyne av katter. Katten ble borte forresten. Jeg så den igjen i går, men jeg tror eierne er hjemme og muligens en av naboene våres, uten at jeg vet hvem det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også hos oss kom det en (i utgangspunktet) søt katt og smøg seg innimellom beina våre da vi satt utenfor hytta i sommer. Men da vår egen katt kom tuslende hjem like etterpå og besøkskatten satte i gang å frese og jage bort vår forskremte katt, syntes vi ikke den var fullt så søt...;-)

Vi tok forresten den fremmede katten flere ganger på fersken i å stjele mat fra matskålene til pusen vår - med åpne dører/vinduer om sommeren ble vi derfor ufrivillige 'matere' til denne katten... ja, ja, den virket både velfødd og velkjent i området, så vi antar den har et annet sted den spiser også - når den ikke jages ut fra hytta vår! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Også hos oss kom det en (i utgangspunktet) søt katt og smøg seg innimellom beina våre da vi satt utenfor hytta i sommer. Men da vår egen katt kom tuslende hjem like etterpå og besøkskatten satte i gang å frese og jage bort vår forskremte katt, syntes vi ikke den var fullt så søt...;-)

Vi tok forresten den fremmede katten flere ganger på fersken i å stjele mat fra matskålene til pusen vår - med åpne dører/vinduer om sommeren ble vi derfor ufrivillige 'matere' til denne katten... ja, ja, den virket både velfødd og velkjent i området, så vi antar den har et annet sted den spiser også - når den ikke jages ut fra hytta vår! ;-)

Velkommen tilbake:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også hos oss kom det en (i utgangspunktet) søt katt og smøg seg innimellom beina våre da vi satt utenfor hytta i sommer. Men da vår egen katt kom tuslende hjem like etterpå og besøkskatten satte i gang å frese og jage bort vår forskremte katt, syntes vi ikke den var fullt så søt...;-)

Vi tok forresten den fremmede katten flere ganger på fersken i å stjele mat fra matskålene til pusen vår - med åpne dører/vinduer om sommeren ble vi derfor ufrivillige 'matere' til denne katten... ja, ja, den virket både velfødd og velkjent i området, så vi antar den har et annet sted den spiser også - når den ikke jages ut fra hytta vår! ;-)

Ja, de dyra, de dyra:-) Hyggelig og se deg tilbake her på dol:-) "Oss katte-elskere imellom" :-) Håper alt er bra med pusen din:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, de dyra, de dyra:-) Hyggelig og se deg tilbake her på dol:-) "Oss katte-elskere imellom" :-) Håper alt er bra med pusen din:-)

Alt vel med pusen :-)

det gikk kjempefint å ha henne på hytta (unntatt bilturen dit...) Vi holdt henne inne et snaut døgn, tok henne med en rundtur rundt hytta med sele på (særdeles upopulært!) før vi slapp henne løs, og hun hadde ikke noen problemer med å skjønne at hun nå bodde sammen med oss på hytta.

I går kjørte vi hjem igjen, og det var konstant mjauing (gutturale, lave lyder), og toppet med litt tissing inne i buret, så det var ikke en hyggelig opplevelse for pus... Sånn går det når man tar med seg svart katt på biltur på fredag den trettende;-)

Men vel hjemme kjente hun seg igjen med det samme, og har vært ut og inn av katteluka mange ganger. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de dyra, de dyra:-) Hyggelig og se deg tilbake her på dol:-) "Oss katte-elskere imellom" :-) Håper alt er bra med pusen din:-)

Jeg har skjønt at du er katteeksperten her på DOL, og drister meg til å be om et råd:

I et par døgn har vi hatt en halvstor kattunge på døra. Den ser velstelt ut, men mjauer hjerteskjærende døgnet rundt - fikk nesten ikke sove i natt.

Gav den vann i dag, og har kontakta heile nabolaget - ingen kjenner den. Den er sååå kjælen og har sikkert en eier.

Bør jeg gi den mat eller ta den inn? Er så rådvill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjønt at du er katteeksperten her på DOL, og drister meg til å be om et råd:

I et par døgn har vi hatt en halvstor kattunge på døra. Den ser velstelt ut, men mjauer hjerteskjærende døgnet rundt - fikk nesten ikke sove i natt.

Gav den vann i dag, og har kontakta heile nabolaget - ingen kjenner den. Den er sååå kjælen og har sikkert en eier.

Bør jeg gi den mat eller ta den inn? Er så rådvill!

Jeg er i hvert fall glad i katter og har noen sjøl og har stort sett alltid hatt katt:-)

Det er ikke så lett i slike tilfeller. Hvis det er en halvstor kattunge på under 6 mnd, så kan det godt være at den ikke finner veien hjem. Folk slipper ofte ut kattunger alt for tidlig alene.

Du bør selvfølgelig prøve og finne ut hvem som eier den Sette opp lapper rundt omkring f.eks. Jeg vet ikke om dere har en slik ordning som vi har i lokalavisa på nettet. Vi har noe som heter "dyr i drift" hvor man kan etterlyse eieren til dyr man finner/eller dyr man savner - helt gratis. Og ringe dyrebeskyttelsen er også et alternativ, hvis ikke noe annet fører fram.

I mellomtiden ville jeg nok ikke ha klart og la være og gi den litt mat og vann. Og se på at et dyr sulter og plages, det klarer ikke jeg i hvert fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i hvert fall glad i katter og har noen sjøl og har stort sett alltid hatt katt:-)

Det er ikke så lett i slike tilfeller. Hvis det er en halvstor kattunge på under 6 mnd, så kan det godt være at den ikke finner veien hjem. Folk slipper ofte ut kattunger alt for tidlig alene.

Du bør selvfølgelig prøve og finne ut hvem som eier den Sette opp lapper rundt omkring f.eks. Jeg vet ikke om dere har en slik ordning som vi har i lokalavisa på nettet. Vi har noe som heter "dyr i drift" hvor man kan etterlyse eieren til dyr man finner/eller dyr man savner - helt gratis. Og ringe dyrebeskyttelsen er også et alternativ, hvis ikke noe annet fører fram.

I mellomtiden ville jeg nok ikke ha klart og la være og gi den litt mat og vann. Og se på at et dyr sulter og plages, det klarer ikke jeg i hvert fall..

Takk for svar, Colette!

Aner ikke hvor gammel den er annet at den er "halvstor". Tror det er en hunnkatt, men barna har allerede gitt den navnet "Nysgjerrigper".

Kameraet mitt har tatt avskjed for godt, tror jeg, men barna har tegna pusen og hengt opp lapper. Dessuten har jeg vært rundt i nabolaget (3 km omkrets) for å høre om noen eier h*n.

Lokalavisa vår kommer ut hver torsdag, skal sette inn annonse der.

Dyrebekyttelsen befinner seg 1 time unna. Har betalt for en herreløs hund der før + sterilisering, så vi beholder evt katten.

Minstejenta forguder Nysgjerrigper, men det er jo svært leit om h*n tilhører noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Colette!

Aner ikke hvor gammel den er annet at den er "halvstor". Tror det er en hunnkatt, men barna har allerede gitt den navnet "Nysgjerrigper".

Kameraet mitt har tatt avskjed for godt, tror jeg, men barna har tegna pusen og hengt opp lapper. Dessuten har jeg vært rundt i nabolaget (3 km omkrets) for å høre om noen eier h*n.

Lokalavisa vår kommer ut hver torsdag, skal sette inn annonse der.

Dyrebekyttelsen befinner seg 1 time unna. Har betalt for en herreløs hund der før + sterilisering, så vi beholder evt katten.

Minstejenta forguder Nysgjerrigper, men det er jo svært leit om h*n tilhører noen andre.

Flott at dere tar vare på den i hvert fall:-) Og hvis dere gjør alt dere kan for og finne eieren, og det ikke fører fram, så er det jo kjempeflott om dere beholder den:-)

Vi fant en kattunge på 4 mnd. for en tid siden, og tok vare på den. Bare et par dager senere ble den etterlyst av eieren gjennom "dyr i drift" i lokalavisa:

http://dyridrift.origo.no/-/bulletin/show/587716_kattungen-sally-er-savnet

og det ble en lykkelig gjenforening mellom kattunge og eier:-) Men jeg synes det er ganske uforsvarlig og sende ut en kattunge på 4 mnd. alene, og det sa jeg til dem også:-)

Fortell hvordan det går da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at dere tar vare på den i hvert fall:-) Og hvis dere gjør alt dere kan for og finne eieren, og det ikke fører fram, så er det jo kjempeflott om dere beholder den:-)

Vi fant en kattunge på 4 mnd. for en tid siden, og tok vare på den. Bare et par dager senere ble den etterlyst av eieren gjennom "dyr i drift" i lokalavisa:

http://dyridrift.origo.no/-/bulletin/show/587716_kattungen-sally-er-savnet

og det ble en lykkelig gjenforening mellom kattunge og eier:-) Men jeg synes det er ganske uforsvarlig og sende ut en kattunge på 4 mnd. alene, og det sa jeg til dem også:-)

Fortell hvordan det går da:-)

Takk for svar!

Vi har gjort det meste for å finne eieren, og skal ha en annonse i lokalavisa på torsdag. Vi har to fylkesaviser som svømmer over av slike annonser, men ingen link til "dyr i drift".

Nå ligger Nysgjerrigper og sover på sofaen, shame on me :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Gjest Nord, ned og til helvetet

Takk for linken. hadde ikke sett den før.

Etter å ha lest fra der han blander seg inn og nedover blir ord fattige og psykopat alt for mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...