Gå til innhold

Tilbakevendende smittsomme blemmer på hendene


Gjest Karen K

Anbefalte innlegg

Gjest Karen K

Hei For ca 10 år siden fikk jeg svært mange små væskefylte og kløende blemmer på armene, hendene, leggene og oversiden av føttene. Utslettene smittet raskt til de fleste in min vennekrets som hadde samme blemmer og kløe. Jeg hadde etter første utbrudd endel blemmer som kom og forsvant I løpet av en ett års periode. Blemmene er ca 1mm store, med fargeløs væske. De er ikke røde eller gule og noen ganger kun små hvite forhøyninger. De sprekker og tørker ut, vanligvis uten å gi arr. Men jeg har arr etter et par blemmer på hendene etter det første langvarige utbruddet. Jeg har sett på bilder av virale hudinfeksjoner og de likner ikke på vankopper, meslinger eller herpes zozter. De minner mer om blemmene man kan få ved Herpes whitlow og munn og klovsyke. Men noe mindre i omkrets og mer spredt plassert enn disse. Jeg har ikke feber og hadde heller ikke feber ved første smittepisode. Dette hadde heller ingen av de andre som ble smittet. En hudlege mente det var svømmekløe, men vi hadde ikke alle badet så det føltes ikke riktig. Jeg trodde heller ikke svømmekløe var langvaring og smittsomt. Hver sommer opplever jeg nye små utbrudd på fingrene, og det gjør også to av mine veninner som ble smittet første gang. Vi har like arr og samme symptomer. Ved første utbrud var jeg ikke klar over at dette kunne være en virusinfeksjon og drev derfor stadig og klødde hull på blemmene. Mine to venniner ble opplyst om at det kunne være virusinfeksjon og at de ikke måtte klø hull på blemmene. De hadde begge et mye mildere sykdomsforløp enn meg. Likevel har de også noen spredte blemmer på fingrene som kommer tilbake, spesielt om sommeren og de har samme arr som meg. Jeg har nå fått to nye blemmer på tommelen som tilsvarer de gamle, denne gangen har de ikke klødd så mye men jeg føler meg nummen I fingeren og det verker. De har vært relativt store og væskefylte denne gangen og jeg er svært redd for å smitte andre igjen og føler meg skitten. Hva tror du dette kan være for et virus? Er det mulig å teste blodet eller væsken I blemmen for ulike virustyper? Kan jeg behandle det selv med Antix? Hva kan jeg gjøre for å unngå å smitte andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Dette var ikke lett å svare på. Å stille fjerndiagnose uten undersøkelse er mildest talt ikke helt bra. Jeg kan bare tenke litt høyt i hvilken retning jeg ville undersøkt deg/dere. At det er flere av dere som har slike symptomer peker i retning av at det kan være smittsom agens. Det at det mangler tegn på betennelse (ikke rød, tilsynelatende ingen pussdannelse, ikke generelle symptomer, som feber) taler imot at det er bakterier. Beskrivelsen passer ikke noe særlig med de allmineligste soppinfeksjoner. Det gjenstår da virus. Og det kan være det. Noe nærmere kan jeg ikke våge meg. Det kunne være en ide å sende en prøve fra blemmeinnholdet til virologisk undersøkelse. Selv om erfaringsmessig er disse virus vanskelig å påvise kan det være verdt å prøve. Antix inneholder middelet acyklovir, som er aktiv mot Herpes simplex virus og det slektninger. Det er riktig nok en fjern mulighet at det er "herpetic whitlow" men jeg tviler på det at det er noen fra herpesgruppen som har noe med dine symptomer å gjøre. Omhyggelig hygiene er sannsynligvis det viktigste du kan gjøre for å unngå overføring av smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...