Gå til innhold

NH DAHL

Anbefalte innlegg

Hvordan opplever par som desperat ønsker seg barn å ikke få?

Hva skal en gjøre med livet sitt når man føler at det som betyr mest i verden ikke kommer til å hende deg? Du har jo ingen lyspunkt, du VET at du forblir barnløs resten av livet.........

Tanken er så skremmende at man kryper sammen og lengter etter mørket, først som sist.

Hva ville du herr psykiater si, hvis et barnløst par kom til deg i sin fortvilelse og ba om hjelp til å finne meningen med livet?

Hele verden er fiksert på å få barn og stifte familie, hva med oss som ikke ønsker å leve livet uten barn?

Det er rart å tenke på alle de barn som verken er planlagt eller ønsket her i verden, som går for lut og kaldt vann, mitt hjerte krymper seg for dem og jeg skulle ønske jeg kunne fått bare ett av dem, ingenting skulle det mangle.........

Beklager mitt hjertesukk, men iblandt gjør det så vondt..........

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35139-nh-dahl/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære leax.

Svaret fra petrine var litt for strengt synes jeg.

Har dere prøvd alle de metodene som er til rådighet?

Har dere vurdert adopsjon?

Dette er en sorgprosess, det å innse at man aldri vil bli gravid og få barn. Og denne sorgen skal du ta alvorlig som annen sorg. Den har faser og vil bli mindre smertefull som annen sorg.

Det er nok riktig å prøve å fokusere på andre ting også slik at ikke sorgen forstener seg. Og jeg tror det er viktig at du har en åpen dialog med mannen din om hvordan du har det.

Håper du får det bedre etter hvert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35139-nh-dahl/#findComment-135166
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg opplever relativt ofte at personer får livet sitt snudd opp/ned fordi de ikke kan nå de mål de har satt seg.

Det kan være som dere (barnløshet), det kan være familier som mister et eller flere barn, det kan være barn som mister foreldre, det kan være friluftsfolk som havner i rullestol osv.

Tankene går i dag lett til de tusener av foreldreløse, enker, enkemenn og barnløse etter terroren i New York. Hva skal meningen være i deres liv heretter?

Jeg har vanskelig for å tro eller akseptere at meningen med livet kun skal være knyttet til et bestemt forhold.

En nærliggende mening jeg ser for dere, er deres gjensidige kjærlighetsforhold. Det er det fundamentale som dere kan glede dere over og utvikle gjennom resten av livet. Dere kan finne interesser og gleder sammen og hver for dere som gjør livet meningsfylt.

Livet har utrolig mye å by på. Det gjelder å finne det eller å ville finne det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35139-nh-dahl/#findComment-135235
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...