Gå til innhold

WHO, vil forby røyking hjemme....

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3802966.ece

Hvor mange flere barn blir skadet for livet av alkohol/rusmisbrukere? Eller av foreldre med alvorlig psykiske problemer, som ikke blir oppdaget av helsevesenet..? Hva med dem?

De aller fleste voksne mennesker røyker ikke med små barn tilstede, men de tar de gladelig på tur i eksosfylte strøk og unødvendig kjøring med bil....(

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352928-who-vil-forby-r%C3%B8yking-hjemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

6

• morsan

4

• hidi, the scorpion

3

• ikke mitt navn

3

Glemte å nevne barn som blir overvektige pga foreldrenes usunne matvaner....

Listen over foreldres feil, kan bli lang som ett vondt år....(

Du glemte også å nevne foreldre som lar barna sitte passive foran allskens duppedingser time etter time hver dag. Dette fører selvsagt til økt risiko for senere å få livstilssykdommer som følge av en passiv hverdag.

I tillegg har vi de foreldrene som ikke vet hva grensesetting betyr og tror at dette kan sidestilles med å være slemme mot barna. De får barn som oppfører seg som villstyringer og som gjerne ender opp med en eller annen AD'diagnose. Disse medisinerer de så gladelig med noe som kan roe de ned, uten nevneverdig tanke på at de selv har skapt et problembarn som i utgangspunktet ikke led av noe som helst.

Så har vi de foreldrene som ikke klarer si nei til alt mulig av godteri/sukkerholdige greier som barna daglig tilføres i en eller annen form. Dette blir det også AD'diagnoser av og evnt en eller annen sykdom til i løpet av livet pga for mye sukker, kunstig søtning, E-stoffer etc etc.

Tenkte jeg bare skulle hjelpe til litt ;)

Du glemte også å nevne foreldre som lar barna sitte passive foran allskens duppedingser time etter time hver dag. Dette fører selvsagt til økt risiko for senere å få livstilssykdommer som følge av en passiv hverdag.

I tillegg har vi de foreldrene som ikke vet hva grensesetting betyr og tror at dette kan sidestilles med å være slemme mot barna. De får barn som oppfører seg som villstyringer og som gjerne ender opp med en eller annen AD'diagnose. Disse medisinerer de så gladelig med noe som kan roe de ned, uten nevneverdig tanke på at de selv har skapt et problembarn som i utgangspunktet ikke led av noe som helst.

Så har vi de foreldrene som ikke klarer si nei til alt mulig av godteri/sukkerholdige greier som barna daglig tilføres i en eller annen form. Dette blir det også AD'diagnoser av og evnt en eller annen sykdom til i løpet av livet pga for mye sukker, kunstig søtning, E-stoffer etc etc.

Tenkte jeg bare skulle hjelpe til litt ;)

Jeg mener at det er på tide å ta i bruk noen virkemidler som ja faktisk virker. Det er på tide å slutte å sette opp prisen på tobakksvarer og tro at dette har noen forebyggende effekt eller får noen til å slutte.

Jeg synes forslagene til WHO om å heve aldersgrensen for å få lov til å kjøpe tobakksvarer, sammen med forbud mot smakstilsetningsstoffer og forby 10-pakninger for derigjennom forhindre at ungdom begynner er gode forslag som burde tas til etterretning. I tillegg kunne man se til Sverige og hva som har gitt gode resultater der.

Men neida, her blir nok resultatet nok en gang prisøkning på tobakksvarer den eneste løsningen. Det gir klingende mynt i statskassen og andre kasser.

Annonse

Det er nok mange foreldre som byrde forbys, men det å gå inn og detaljstyre på denne måten, blir feil, og en overdreven inngripen i folks private. Hva blir det neste om vi skal gå denne veien? Forby godteri hjemme? Forby rabiata slasherfilmer fordi 12-åringen kan få tak i dem og se dem sammen med vennene sine, og så gå ut rable på forbipasserende med motorsag? Bilkjøring bør muligens forbys? Hvor mange unger dør ikke i ulykker pga voksnes idiotkjøring hvert eneste år?

Og hvorfor skal ikke jeg, hvis jeg hadde røyket, få lov til å røyke hjemme? Det er ingen unger hos meg, og jeg burde i så måte være i min fulle rett til å ødelegge lungene mine om det var det jeg ville.

Å forby røykong innendørs er helt på sin plass. En utsetter ikke barna sine eller andre mennesker en er glad i for slikt når en vet hvor skadelig passiv røyking er.

På den annen side; Hvem skal håndheve et evt forbud mot dette? Er det "røykepolitiet" eller skal en oppfrodre naboer, kjente og familie til å angi/anmelde?

Tror ikke en slik lov lar seg gjennomføre i praksis.

Jeg mener ikke at det er noe argument mot WHOs forslag at andre ting også kan være skadelige.

Symboleffekten av et slikt forbud vil nok ha en viss betydning, selv om det er et forbud som er umulig å håndheve. Så lenge det er et lovlig middel, synes jeg det er vanskelig å forby det til bruk i eget hjem.

Å forby røykong innendørs er helt på sin plass. En utsetter ikke barna sine eller andre mennesker en er glad i for slikt når en vet hvor skadelig passiv røyking er.

På den annen side; Hvem skal håndheve et evt forbud mot dette? Er det "røykepolitiet" eller skal en oppfrodre naboer, kjente og familie til å angi/anmelde?

Tror ikke en slik lov lar seg gjennomføre i praksis.

''På den annen side; Hvem skal håndheve et evt forbud mot dette? ''

Nei, jeg betviler at dette vil bli håndhevet i særlig grad fra det offentliges side. Men et slikt forbud vil nok kunne ha en viss symboleffeekt.

Jeg mener at det er på tide å ta i bruk noen virkemidler som ja faktisk virker. Det er på tide å slutte å sette opp prisen på tobakksvarer og tro at dette har noen forebyggende effekt eller får noen til å slutte.

Jeg synes forslagene til WHO om å heve aldersgrensen for å få lov til å kjøpe tobakksvarer, sammen med forbud mot smakstilsetningsstoffer og forby 10-pakninger for derigjennom forhindre at ungdom begynner er gode forslag som burde tas til etterretning. I tillegg kunne man se til Sverige og hva som har gitt gode resultater der.

Men neida, her blir nok resultatet nok en gang prisøkning på tobakksvarer den eneste løsningen. Det gir klingende mynt i statskassen og andre kasser.

''

Men neida, her blir nok resultatet nok en gang prisøkning på tobakksvarer den eneste løsningen. Det gir klingende mynt i statskassen og andre kasser.''

Er ikke det en flott løsning? Staten (altså, alle oss) får inn penger som vi kan bruke til skoler, sykehus, eldreomsorg, osv.

Med vennlig hilsen

Gjest Shira :o)

Klart er jeg enig i at det ikke skal røykes der barn er. Det jeg dog stiller spørsmål til er hvordan det skal håndholdes? Det snakkes ofte om lite ressurser, så hvem skal passe på og hvem skal betale dem som passer på?

Informasjon er viktig, så at det fokuseres på er veldig bra!

Skal forskjellige instanser også bruke tid på å evnt melde foreldre som røyker inne? Vil det virke mon tro? Det er allerede snakk om at mange er for lite flinke til å melde inn bekymringsmeldinger i flere sammenhenger.

Jeg tror det vil virke mot sin hensikt, de som blir truffet av denne loven vil bare hyle over at alt skal reguleres og at vi ikke er "frie" mennesker lengre. De fleste av oss skjønner fra før at en rett og slett ikke røyker inne.

Og Ola på 85 år som røyker hjemme hos seg selv, han synes jeg faktisk skal få lov til det.

Så bruk penger på opplysning istedenfor. Nå var det vel det som også stod i linken at Norge tar sikte på å gjøre.

''

Men neida, her blir nok resultatet nok en gang prisøkning på tobakksvarer den eneste løsningen. Det gir klingende mynt i statskassen og andre kasser.''

Er ikke det en flott løsning? Staten (altså, alle oss) får inn penger som vi kan bruke til skoler, sykehus, eldreomsorg, osv.

Med vennlig hilsen

En glimrende løsning! :-)

Eneste ulempen er at når så forbruket går ned, synker også statens inntekter....;-)

Annonse

En glimrende løsning! :-)

Eneste ulempen er at når så forbruket går ned, synker også statens inntekter....;-)

Joda, men det gjør sykehusutgiftene også! ;-)

Dessuten, jeg har tatt til orde for å øke trafikkbøtene signifikant, og senke skatten for resten av befolkningen. På den måten har vi en slags "skatt på folk som ikke kan lese trafikkskilt".

Bøtesatsene kan være X dagslønner (altså, inntektsavhengig).

Med vennlig hilsen

Joda, men det gjør sykehusutgiftene også! ;-)

Dessuten, jeg har tatt til orde for å øke trafikkbøtene signifikant, og senke skatten for resten av befolkningen. På den måten har vi en slags "skatt på folk som ikke kan lese trafikkskilt".

Bøtesatsene kan være X dagslønner (altså, inntektsavhengig).

Med vennlig hilsen

(men det hjelper ikke å øke bøtene uten å øke kontrollene)

Jeg er helt enig i at røyking er skadelig, ikke bare for barn. Og sånn sett kan det jo virke som en god ide å forby røyking innendørs. Men det er et problem med håndheving av det.

Hvem skal håndheve dette? Hvordan? Skal de (nokså begrensede) politiressursene brukes på å gå på overraskelsesbesøk til forlk og sjekke om det røykes? Hva skal polititet i så fall nedprioritere?

Jeg mener at det huler ut respekten for lovene. Se bare på loven om at det er forbudt å snakke i mobiltelefon mens man kjører bil. Med mindre du tilfeldigvis kjører rett inn i en kontroll mens du prater, blir du jo ikke tatt for dette. Og hvor mange respekterer forbudet? Jeg har lest lange tråder her inne hvor folk argumenterer for at det er greit å skrive sms mens man kjører, til og med.

Så jeg tror at et forbud mot å røyke i sitt eget hjem vil vli nok en slik lov, en lov som ikke blir håndhevet og som "ingen" respekterer. En papirbestemmelse som kun har funksjonen at noen skal kunne slå seg selv på skulderen og si "Ja, vi gjør mye bra for barna". Og så blir det ingen forskjell i det hele tatt.

(men det hjelper ikke å øke bøtene uten å øke kontrollene)

Det hjelper jo hvis hver bøteleggelse får inn 5-10 ganger så mye penger....

Men ja, hvis man tar i betraktning hvor mange som dør på veiene, er det få kontroller.

Med vennlig hilsen

Små skritt i riktig retning er alltid bra. Vi kan ikke løse alle problemer samtidig.

Egentlig er jeg for at folk selv skal få bestemme hva de gjør i sitt eget hjem. Men jeg har sett eksempler her hvor i hvert fall barna IKKE har fått bestemme.

Så jeg synes det er helt greit å forby røying hjemme dersom det bor barn i huset!

Gjest fra bergen

''Hva mener dere?''

Fantastisk forslag! Men hvorfor stoppe der? Bør vi ikke også forby narkotika i samme slengen slik at vi også blir kvitt det problemet?

Men hvordan skal dette håndheves? Skal vi ha et eget røykepoliti som skal foreta kontroller hjemme hos folk?

''Glemte å nevne barn som blir overvektige pga foreldrenes usunne matvaner....

''

For ikke å snakke om barn som blir neglisjert eller ikke blir ivaretatt på andre måter mentalt - tror den listen er enda lengre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...