Gå til innhold

WHO, vil forby røyking hjemme....

Anbefalte innlegg

''Hva mener dere?''

Fantastisk forslag! Men hvorfor stoppe der? Bør vi ikke også forby narkotika i samme slengen slik at vi også blir kvitt det problemet?

Men hvordan skal dette håndheves? Skal vi ha et eget røykepoliti som skal foreta kontroller hjemme hos folk?

''Bør vi ikke også forby narkotika i samme slengen slik at vi også blir kvitt det problemet?''

?? Til orientering er det allerede forbudt å bruke narkotika i Norge.

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

6

• morsan

4

• hidi, the scorpion

3

• ikke mitt navn

3

''Bør vi ikke også forby narkotika i samme slengen slik at vi også blir kvitt det problemet?''

?? Til orientering er det allerede forbudt å bruke narkotika i Norge.

''?? Til orientering er det allerede forbudt å bruke narkotika i Norge.''

Det var vel det som var poenget her, ironi ;-)

Gjest harikkenickfortiden

Dette blir jo umulig å håndheve. Men de må kanskje begynne i en annen ende? hva med å legge til i lover og regler at det å røyke i barns nærhet, er på lik linje med å drive barnemishandling; som å slå dem, ikke yte omsorg osv.? Det skulle vært nedskrevet, og vedtatt som en lov. Klart at de ikke klarer å vite om folk bryter loven da, men det har de jo heller ikke den fulle oversikt over når det gjelder annen mishandling.

Har de tenkt på det?

Og det er virkelig trist å se så mange unge mennesker som røyker. I disse opplyste tider, at de tør. At de i det hele tatt begynner? (Det ser jo egentlig tåpelig ut; gå og suge på en giftpinne...æsj....kan ikke skjønne hva som er "tøft" med det.)

kjenner en familie. de kan ikke skjønne hvorfor deres lille barn har fått astma...dette står de og lurer på mens de tenner opp røyken sin i stua....og i bilen.... der barnet er....

Gjest AtHomeMom

Hvis vi ser forslaget helt for seg selv, er jeg selvfølgelig helt enig i at man skulle ha forbud mot røyking innendørs sammen med barn. Men i den store sammenhengen er det grenser for hvor mye man kan gå inn i de enkeltes privatliv og lovbestemme.

De fleste foreldre har tross alt såpass vett at de ikke røyker inne sammen med barn, og de andre tror jeg ikke det bryr noe særlig uansett - håndhevelsen av et slikt forbud ville bli nærmest umulig, og dermed så godt som fritt fram å bryte denne loven.

Annonse

''Hva mener dere?''

Fantastisk forslag! Men hvorfor stoppe der? Bør vi ikke også forby narkotika i samme slengen slik at vi også blir kvitt det problemet?

Men hvordan skal dette håndheves? Skal vi ha et eget røykepoliti som skal foreta kontroller hjemme hos folk?

Hvis foreldre bruker narkotika eller misbruker alkohol i eget hjem så kan de anmeldes for det av naboer, skole, barnehage osv. Da kommer barnevernet inn i bildet. Jeg regner med at lignende regler kan gjelde for røyking i et hjem hvor barn befinner seg.

Det stinker i oppgangen hvor jeg bor pga. røyking hos naboen. Jeg kan ikke si at jeg liker det selvom jeg har latt være å klage på det pga. at hun er en gammel dame. Foreldre burde i hvert fall ikke ha lov å røyke i hjem hvor umyndige barn bor.

Det er ingen grunn til å sammenligne med alt mulig annet som ikke blir oppdaget.

Det er akkurat dette med de aller fleste som er skikket til å ta seg av barna sine. De få som er igjen er bl.a. de som røyker i hjemmet med barna tilstede. Det bør være straffbart som å misbruke alkohol med barn tilstede.

Den der er for drøy! Hvem skal gå rundt å være "røykepoliti" da?

Likevel synes jeg selvsagt at man skal beskytte barna mot røyk. Selv da jeg røykte, kunne jeg bli bilsjuk av å sitte i en fullstendig innrøkt bil! Personlig røykte jeg så å si alltid ute, fordi jeg selv heller ikke ville ha den lukta i allskens av gardiner og møbler, og for at gjester skulle trives. Hadde jeg hatt barn, ville jeg faktisk beskyttet de - lov eller ikke. Artikkelen sier jo også at mange foreldre er flinke med dette.

Ellers har jeg faktisk inntrykk av at færre ungdommer begynner å røyke, at det i mange miljøer blir sett på som fullstendig ut. Jeg får høre det fra et miljø av lærere i ungdomsskolen.

Tiltakene som nevnes er kanskje ikke så dumme, men jeg synes likevel de drar det ALT for langt. Da må de begynne sånn på polet også da, skjule alkohlholdig drikke i grå skap, gi klippekort til folk så de ikke kjøpte for mye. Og hva med usunn mat!? Overvekt er et vel så stort problem som røyking, det samme er høyt kolesterol. Folk må faktisk få velge om de vil ødelegge helsa si eller ikke - det finnes så mange måter å gjøre det på at man ikke kan gå helt bananas med røyken. Snart blir det vel tobaks-monopol i dette landet og. Og så feit mat-monopol :P

Gjest fysjjjjjjjjjjjjj

Greit at man røyker hjemme, men foreldre bør gjøres oppmerksom på at

ungene får i seg de samme giftstoffene som de når de oppholder seg i samme rom.

Også det å sitte utendørs- når de sitter rett ved de.

Så ansvarsbevisste foreldre, ta hensyn - til barn, gravide, astmatikere osv, selv om det er ditt eget hjem!

Og tenk så stygge vegger, gardiner og tak blir!

Mye lettere å slutte å røyke om du er streng på at du kun har lov til å røyke på terassen!

Men ta da hensyn til evnt. barn og andre som ikke bør ha røyk på seg, hold litt avstand. Det er lov å bruke sunn fornuft.

Gjest vinglepetter

Er helt umulig å gjennomføre!Staten tjener grovt på Røykere og misbrukere av Alkohol og Narkotika! De dør mye tidligere og Staten slipper pensjonsutbetalinger og Sykehjemsplass.

Det er verre ting enn å ta seg en røyk ute.....ellers er foreldrene idioter hvis de røyker inne, da hjelper ingen forbud. Verre ting,da tenker jeg på Foreldre som driker mye, ruser seg på stoff..mishandling, ikke bryr seg om ungene sine...sitter på facebok eller snakker i mobilen hele dagen eller kommer fra jobb. Ungene blir plantet foran TVn eller sendt ut for å havne hos noen naboer som tar seg av dem.Kontakten med barna er 2 setninger: Få deg litt mat....og nå skal du legge deg! Kalles Omsorgssvikt! Har sett det ofte.

Gode forebyggende tiltak på Skoler..barnehage..på alle Tv kanaler og post hjem ...vil være en god Effekt....helst hverdag hele året rundt! Det tror jeg på!

Jeg synes tanken er god, for det er jo ingen tvil om at det kan være en stor belastning for barn å vokse opp i røykfylte hjem.

Det helsemessige aspektet er selvsagt det mest åpenbare problemet.

Men det er også en sosial side av saken man ikke skal undervurdere:

Barn fra røykerhjem kan få høre at de lukter vondt, og venner kan kvie seg for å besøke dem pga røyken.

Dette har jeg selv et par eksempler på i mine barns vennekrets.

Og det er jo trist for et barn å oppleve at venner og venninner gir uttrykk for at de ikke orker å være hos henne fordi foreldrene røyker inne.

Jeg synes derfor at et slikt forbud kan være på sin plass. Men jeg synes det skal gjelde kun for private hjem "der det bor/oppholder seg barn"

Å forby det i ALLE hjem, synes jeg er å dra det for langt og på grensen til å invandere folks privatliv!

Folk som er voksne, bor alene, eller ikke huser barn, gjør jo ikke skade på andre enn seg selv, og tar valget på egne vegne.

Og dermed faller jo argumentasjonen for forbudet bort,hvis hensikten er å beskytte barn/unge som ikke har valgt røyken selv.

Selvom loven neppe blir håndhevet i praksis, så vil den antagelig ha en forebyggende effekt ved at folk tenker seg om to ganger før de fyrer opp røyken innendørs.

Vissheten om at man faktisk gjør noe straffbart, (ikke bare noe umoralsk), og at "antirøyker-naboen" eller svigermor faktisk kan anmelde deg med loven i hånd, gjør kanskje at man tar det litt mere alvorlig?

Personlig håper jeg å oppleve den dagen det blir forbudt å produsere og selge tobakk verden over.

Det ville isåfall være det beste som har skjedd menneskeheten siden oppfinnelsen av hjulet og elektrisiteten..

Gjest fra bergen

Det er ingen grunn til å sammenligne med alt mulig annet som ikke blir oppdaget.

Det er akkurat dette med de aller fleste som er skikket til å ta seg av barna sine. De få som er igjen er bl.a. de som røyker i hjemmet med barna tilstede. Det bør være straffbart som å misbruke alkohol med barn tilstede.

''Det bør være straffbart som å misbruke alkohol med barn tilstede.''

Skal vi ha et eget alkoholpoliti, i tillegg til et eget røykepoliti, som skal foreta kontroller i folks hjem?

Annonse

''Det bør være straffbart som å misbruke alkohol med barn tilstede.''

Skal vi ha et eget alkoholpoliti, i tillegg til et eget røykepoliti, som skal foreta kontroller i folks hjem?

Jeg synes man skal børste støvet av Orwells idé om fjernskjermer, siden de antakelig nå er teknologisk realiserbare.

Gjest vinglepetter

''Glemte å nevne barn som blir overvektige pga foreldrenes usunne matvaner....

Listen over foreldres feil, kan bli lang som ett vondt år....(

''

For ikke å snakke om barn som blir neglisjert eller ikke blir ivaretatt på andre måter mentalt - tror den listen er enda lengre...

uff ja jeg gremmes!

Gjest Pust i bakken

Forbud er et virkemiddel for å få folk til å forstå. Når opplysning ikke fungerer for å endre folks adferd, tas nye virkemidler i bruk. Forslaget er ikke ment til å gjøre livet vanskligere for røykere, det er ment til å beskytte barna.

Når barnet du elsker vil leke i veien, så lar du det ikke leke i veien fordi du vet at det kan sette livet til barnet ditt i fare. Du kan fortelle barnet ditt at det er farlig, og prøve å få det til å forstå. Barnet vil kanskje da forstå at det ikke skal leke i veien, men hvis det ikke gjør det, og fortsatt vil leke i veien, hva gjør du da? Da vil du mest sannsynlig si at det har ikke lov til å leke i veien, og du vil passe på at det gjør som du sier.

hidi, the scorpion

Her var det mange flotte innlegg og tanker;) Ble helt imponert!

Jeg kjenner mange barnefamilier, og ikke èn eneste av de røyker inne, de fleste røyker ikke i det hele tatt;)

Jeg røyker, men når jeg skal få barnebesøk, så lufter jeg med åpne vinduer og dører, og går ut når røyksugen blir for stor...

Personlig synes jeg at mange unge foreldre, er veldig ansvarlige både i forhold til røyk og alkohol. Men jeg kjenner jo ikke alle.

Opplysningskampanjer hjelper, tror jeg,;)

Straffen min for å røyke inne (mine barn er voksne), er når vinduer, karmer, vegger etc må vaskes....(

Skal svare dere mer indiviuelt senere;)

Gjest fra bergen

Forbud er et virkemiddel for å få folk til å forstå. Når opplysning ikke fungerer for å endre folks adferd, tas nye virkemidler i bruk. Forslaget er ikke ment til å gjøre livet vanskligere for røykere, det er ment til å beskytte barna.

Når barnet du elsker vil leke i veien, så lar du det ikke leke i veien fordi du vet at det kan sette livet til barnet ditt i fare. Du kan fortelle barnet ditt at det er farlig, og prøve å få det til å forstå. Barnet vil kanskje da forstå at det ikke skal leke i veien, men hvis det ikke gjør det, og fortsatt vil leke i veien, hva gjør du da? Da vil du mest sannsynlig si at det har ikke lov til å leke i veien, og du vil passe på at det gjør som du sier.

Hva med foreldre som gir barna fast food, brus og søtsaker hver dag? Skal dette forbys også? Hvordan skal dette håndheves?

''

Men neida, her blir nok resultatet nok en gang prisøkning på tobakksvarer den eneste løsningen. Det gir klingende mynt i statskassen og andre kasser.''

Er ikke det en flott løsning? Staten (altså, alle oss) får inn penger som vi kan bruke til skoler, sykehus, eldreomsorg, osv.

Med vennlig hilsen

Det er mulig at du er av den oppfatning at det er flott at vi (staten) kan nyte godt av at det selges produkter som fører til enkeltes fordervelse. Jeg klarer dessverre ikke å følge deg i den tankegangen.

Gjest Pust i bakken

Hva med foreldre som gir barna fast food, brus og søtsaker hver dag? Skal dette forbys også? Hvordan skal dette håndheves?

Jeg mener ikke at det er riktig med forbud, men det er et virkemiddel for å gjøre folk mer bevisst.

Jeg ser stor forandring i folks holdninger etter at diverse røykelover ble innført.

Før tok røykerne det som selvfølge at de fikk røyke overalt, også hjemme hos ikkerøykere. Nå tar folk det som selvfølge at de går ut og røyker når de er på besøk hos folk.

WHO sier at det er 130000 barn som er passive røykere, og selv om folk er blitt mye flinkere til å ta hensyn nå enn før, så er det fortsatt 130000 barn som har foreldre som ikke forstår viktigheten av å ikke utsette barna for passiv røyking. Hvordan skal man få de til å forstå? WHO foreslår forbud mot å røyke i egne hjem. Det er et drastisk og upopulært tiltak, og bare det å komme med et sånnt forslag er med på å sette i gang debatter og gjøre folk mer bevisst. Kanskje noen også kan komme med idèer som fungerer bedre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...