Gå til innhold

WHO, vil forby røyking hjemme....

Anbefalte innlegg

''Det bør være straffbart som å misbruke alkohol med barn tilstede.''

Skal vi ha et eget alkoholpoliti, i tillegg til et eget røykepoliti, som skal foreta kontroller i folks hjem?

Det finnes politi som rykker inn i hjemmene til de som de får melding om. Vi har allerede politi som tar vare på lov og orden i dette samfunnet. Vi skal ha og har lov som beskytter umyndige barn som har foreldre som ikke er i stand til å ta vare på dem på en forsvarlig måte.

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

6

• morsan

4

• hidi, the scorpion

3

• ikke mitt navn

3

Gjest fra bergen

Jeg mener ikke at det er riktig med forbud, men det er et virkemiddel for å gjøre folk mer bevisst.

Jeg ser stor forandring i folks holdninger etter at diverse røykelover ble innført.

Før tok røykerne det som selvfølge at de fikk røyke overalt, også hjemme hos ikkerøykere. Nå tar folk det som selvfølge at de går ut og røyker når de er på besøk hos folk.

WHO sier at det er 130000 barn som er passive røykere, og selv om folk er blitt mye flinkere til å ta hensyn nå enn før, så er det fortsatt 130000 barn som har foreldre som ikke forstår viktigheten av å ikke utsette barna for passiv røyking. Hvordan skal man få de til å forstå? WHO foreslår forbud mot å røyke i egne hjem. Det er et drastisk og upopulært tiltak, og bare det å komme med et sånnt forslag er med på å sette i gang debatter og gjøre folk mer bevisst. Kanskje noen også kan komme med idèer som fungerer bedre?

Er det ikke enklere å forby salg av tobakk?

Gjest Uterøyker

Med et forbud kan folk som blir utsatt for røyk faktisk anmelde og saksøke sine foreldre.

Det burde ikke være nødvendig, men siden det er folk som fortsatt røyker sammen med ungene sine, både innendørs og i bil, må det tydeligvis hardere lut til enn intelligens.

Jeg skjønner ikke at et normalt utrustet voksent menneske ikke forstår det, jeg.

ikke mitt navn

Med et forbud kan folk som blir utsatt for røyk faktisk anmelde og saksøke sine foreldre.

Det burde ikke være nødvendig, men siden det er folk som fortsatt røyker sammen med ungene sine, både innendørs og i bil, må det tydeligvis hardere lut til enn intelligens.

Jeg skjønner ikke at et normalt utrustet voksent menneske ikke forstår det, jeg.

Skjønner du ikke at foreldre kan gjøre det? Da har du ikke hørt om egoistiske foreldre som lar egne behov komme foran barnas! Kanskje er de ikke engang glad nok i barna sine?

Annonse

Gjest liberalist

Dette indikerer at WHO har for mange byråkrater med for få arbeidsoppgaver.

Jeg er mer skremt av at folket her inne støtter opp om dette latterlige forslaget. Befolkes DOL kun av mosegrodde kontroll-kåte venstreradikale skrullinger?

Jeg er mer skremt av at folket her inne støtter opp om dette latterlige forslaget. Befolkes DOL kun av mosegrodde kontroll-kåte venstreradikale skrullinger?

Det er da lenge siden det er høyresiden som har overtatt overformynderirollen - ref. hijab/niqab-saken.

Selvsagt ikke - men kan ikke foreldre tenke selv i stedet for? Da trenger vi ikke slike lover! Alle (bør vite) vet at røyking er skadelig!

Det der nok ikke snakk om å ikke vite, det er snakk om at de rett og slett gir blaffen!

Av bekvemmelighetsgrunner vil de heller sitte i sofaen foran tv, enn å gå ut i regn eller kuldegrader.

Sannsynligvis vil de prøve å bagatellisere hvilken konsekvenser dette har for ungene, enten ved å argumentere med at de tross alt vokste opp i et røykerhjem selv, eller at det ikke er så farlig fordi de har vinduet åpent eller "lufter godt ut" etterpå.

Røykere har som kjent redusert smak og luktesans. Og de som til og med røyker inne og bor i lukta bestandig, er vel blitt såpass immune at de faktisk innbiller seg at det ikke merkes så godt..

Gjest Pust i bakken

Er det ikke enklere å forby salg av tobakk?

Det er faktisk et veldig bra forslag.

Hva med å gjøre det forbudt å produsere tobakk? Det å produsere noe som er så helseskadelig og avhengighetsskapende, burde strengt tatt ikke vært lovlig. Det er egentlig helt horribelt at det er fullt lovlig å tjene penger på å produsere noe som er så skadelig.

Annonse

Gjest fra bergen

Det finnes politi som rykker inn i hjemmene til de som de får melding om. Vi har allerede politi som tar vare på lov og orden i dette samfunnet. Vi skal ha og har lov som beskytter umyndige barn som har foreldre som ikke er i stand til å ta vare på dem på en forsvarlig måte.

Det er veldig mye som er meget mer skadelig en passiv røyking. Man kan heller begynne der.

Gjest fra bergen

Det er faktisk et veldig bra forslag.

Hva med å gjøre det forbudt å produsere tobakk? Det å produsere noe som er så helseskadelig og avhengighetsskapende, burde strengt tatt ikke vært lovlig. Det er egentlig helt horribelt at det er fullt lovlig å tjene penger på å produsere noe som er så skadelig.

Jo takk. Vi vet hvor godt alkoholforbudet fungerte i "forbudstiden".

''Alle stater som innførte forbud opplevde tildels kraftig oppblomstring av kriminalitet i forbudstiden. Det ble også registrert store helseskader med bakgrunn i drikkevarer med helsefarlig innhold av bl.a. metanol.

En seriøs undersøkelse (Clark Warburton, The Economic Results of Prohibition (New York: Columbia University Press, 1932), pp. 23-26, 72.) antyder en økning av totalt konsumert alkohol på mellom 10 % og 25 % fra 1921 og så lenge forbudet varte.

En undersøkelse av antall selvmord (U.S. Bureau of the Census, Historical Statistics of the United States, Colonial Times to 1970 (Washington: Government Printing Office, 1975), part 1, p. 414.) antyder en økning på 25 % -30 % i forbudstiden.''

Gjest liberalist

Hvis foreldre bruker narkotika eller misbruker alkohol i eget hjem så kan de anmeldes for det av naboer, skole, barnehage osv. Da kommer barnevernet inn i bildet. Jeg regner med at lignende regler kan gjelde for røyking i et hjem hvor barn befinner seg.

Det stinker i oppgangen hvor jeg bor pga. røyking hos naboen. Jeg kan ikke si at jeg liker det selvom jeg har latt være å klage på det pga. at hun er en gammel dame. Foreldre burde i hvert fall ikke ha lov å røyke i hjem hvor umyndige barn bor.

''Det stinker i oppgangen hvor jeg bor pga. røyking hos naboen. Jeg kan ikke si at jeg liker det selvom jeg har latt være å klage på det pga. at hun er en gammel dame.''

Skal det også være forbudt for enslige i røyke i eget hjem?

''Det stinker i oppgangen hvor jeg bor pga. røyking hos naboen. Jeg kan ikke si at jeg liker det selvom jeg har latt være å klage på det pga. at hun er en gammel dame.''

Skal det også være forbudt for enslige i røyke i eget hjem?

Ja hvis de sjenerer naboene slik det skjer her. Jeg kunne anmeldt den gamle stinkende alkoholiserte dama som røyker to pakker om dagen, men jeg har så langt latt være. Hun står med husregler i hånden at det ikke er love å vaske på søndager osv. siden det ble vedtatt for femti år siden. Den dagen hun klager over meg så kommer jeg til å klage over hennes røykelukt i oppgangen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...