Gå til innhold

Hvem har mest skyld i denne ulykken?

Anbefalte innlegg

Gjest tur i marka

Leste en artikkel i aftenpostens kveldsutgave om en syklist som hadde kjørt ned en dame på strekningen Sognsvann til ullevålseter (Oslo). Damen brakk en arm, to ribben, fikk hjernerystelse og en del skrubbsår.

Syklisten mente på sin side at han hadde ropt flere ganger men at turgåerne som gikk seks personer i bredden ikke hørte det. En kollisjon var derfor uungåelig.

Hvem har mest skyld her? Turgåerne som fylte hele veien, eller syklisten som ikke klarte å stoppe i tide? Saken ble forøvrig meldt til politiet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353306-hvem-har-mest-skyld-i-denne-ulykken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syklisten har mest skyld fordi en syklist skal avpasse farten etter forholdene. Han skal kunne sykle forbi evt gående i gangfart og da må han være forberedt på å møte gående alltid. Er det dårlig sikt, en sving etc må han derfor holde liten nok fart til å kunne bremse på kort strekning.

Gjest tur i marka

Syklisten har mest skyld fordi en syklist skal avpasse farten etter forholdene. Han skal kunne sykle forbi evt gående i gangfart og da må han være forberedt på å møte gående alltid. Er det dårlig sikt, en sving etc må han derfor holde liten nok fart til å kunne bremse på kort strekning.

Det kan jo også være eldre mennesker i løypa som ikke hører så godt og heller ikke kan bevege seg fort. Eller hva med barn som kan løpe midt i veien? Jeg forstår ikke at syklisten kan forsvare seg med at de fylte opp veien i bredden.

Gjest syklisten har skylden

Syklisten har skylden. Man kjører da ikke på folk, uansett hvor de står eller går.

Hvis jeg kjører bil og meier ned en fotgjenger midt på motorveien (hvor fotgjengere ikke har lov til å gå), så er det også min skyld. Man skal kunne stoppe på 1/3 av oversiktlig strekning.

Det er vel egentlig syklisten som er den skyldige, men jeg fortstår veldig godt at han forsvarer seg.

Jeg sykler en del i marka selv, men ingen kan beskylde meg for å være en racersykler, til det er jeg for treg. Men det er forferdelig irriterende at folk går 4-5 i bredden og gjerne med en barnevogn i tillegg. På skogbilveiene er man heldig hvis man sykle i gangfart, som regel må man stoppe helt opp og vente til folk finner det for godt å gå inn til siden.

Annonse

Gjest 30 km sone i marka

Det kan jo også være eldre mennesker i løypa som ikke hører så godt og heller ikke kan bevege seg fort. Eller hva med barn som kan løpe midt i veien? Jeg forstår ikke at syklisten kan forsvare seg med at de fylte opp veien i bredden.

Nordmarka i Oslo er livsfarlig å bevege seg i for gående, og hunder. Jeg har nesten blitt påkjørt der mange ganger og har sluttet å gå tur i det området.Det er jo ikke de vanlige tur syklistene som er farlige men trenings syklistene. Og det har skjedd mange ulykker der. Men de kommer vanligvis ikke i avisen.

Det er 30 km max sone i marka for både biler og syklister men det blir ikke fulgt opp og ukulturen har fått utfolde seg i fred.

Håper denne saken medvirker til at dette problemet blir tatt tak i.

Syklisten, selvfølgelig. Selv om de på pur faen lot være å flytte seg ville det vært syklisten sitt ansvar å komme seg forbi på en trygg måte.

Mange går med hodetelefoner i dag, noen er døve, andre er nesten døve fordi de har gått med høretelefoner før, og det er vårt ansvar å sørge for at disse ser oss.

Gjest 30 km sone i marka

Det er vel egentlig syklisten som er den skyldige, men jeg fortstår veldig godt at han forsvarer seg.

Jeg sykler en del i marka selv, men ingen kan beskylde meg for å være en racersykler, til det er jeg for treg. Men det er forferdelig irriterende at folk går 4-5 i bredden og gjerne med en barnevogn i tillegg. På skogbilveiene er man heldig hvis man sykle i gangfart, som regel må man stoppe helt opp og vente til folk finner det for godt å gå inn til siden.

At gående og syklister gjensidig skal ta hensyn til hverandre er jeg enig i. Og problemene som blir mest omtalt i Nordmarka er ikke i forhold til "vanlige" tursyklister men veldig mange av de som driver med treningssyling.

Jeg er vanlig turgåer og gjør mitt beste for å vise hensyn til andre som bruker marka. Men når du må gå en og en i rekke i gresset utenfor grusveien og holde hunden i 30 cm lang bånd for ikke å bli nedkjørt på grusveiene er turgleden borte. Og dette er dessverre ikke satt på spissen. Jeg har opplevd det mange ganger på turer i Nordmarka. Nå sist på tur til Kikut. Det sies at det er verst før birkebeinerrittet men det er ikke min erfaring. Så jeg bruker nå andre deler av Oslomarka hvor forholdene ikke er så ekstreme.

Men jeg er jo heldig som har mulighet til å gå andre steder. Det er ikke alle som har like god mulighet til det.

Jeg har lyst til å si turgåerne. Jeg synes det er så irriterende med forlk som ikke har vanlig folkeskikk i løypene verken sommer eller vinter. Bruker hele bredden, beveger seg knapt, står i hele bredden i utforkjøringer og spiser appelsin. Æsj!

Jeg har lyst til å si turgåerne. Jeg synes det er så irriterende med forlk som ikke har vanlig folkeskikk i løypene verken sommer eller vinter. Bruker hele bredden, beveger seg knapt, står i hele bredden i utforkjøringer og spiser appelsin. Æsj!

Ja, denne appelsinspisinga er en skikkelig uting!

Annonse

Klart det er irriterende, men poenget er vel at man skal ta hensyn til myke trafikanter (gående), og syklisten så dem tydeligvis (det var ikke slik at de hoppa fram foran sykkelen...)

Gjest lystenetsyl

Jeg har også lyst til å si turgåerne, men vi vet vel alle at det ikke stemmer. Det er syklisten som har feil. Han må tilpasse farten til de gående.

Når det er sagt må jeg innrømme jeg er en slik som bare kjører i bilveien, nettopp av den grunn at fothjengere er helt håpløse å forholde seg til. Så jeg irriterer sikkert alle bilister grønn...

Jeg har også lyst til å si turgåerne, men vi vet vel alle at det ikke stemmer. Det er syklisten som har feil. Han må tilpasse farten til de gående.

Når det er sagt må jeg innrømme jeg er en slik som bare kjører i bilveien, nettopp av den grunn at fothjengere er helt håpløse å forholde seg til. Så jeg irriterer sikkert alle bilister grønn...

''Når det er sagt må jeg innrømme jeg er en slik som bare kjører i bilveien,''

Ja kjøring på fortauet skulle tatt seg ut;-)

Syklisten.

Han rakk faktisk å rope flere ganger, da hadde han også rukket å bremse. Strekningen Sognsvann-Ullevålseter er kanskje Norges mest trafikerte vei av turgåere, her bør syklister holde seg unna, det er nok av andre veier i marka.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...