Gå til innhold

Hvem har mest skyld i denne ulykken?

Anbefalte innlegg

Syklisten har mest skyld fordi en syklist skal avpasse farten etter forholdene. Han skal kunne sykle forbi evt gående i gangfart og da må han være forberedt på å møte gående alltid. Er det dårlig sikt, en sving etc må han derfor holde liten nok fart til å kunne bremse på kort strekning.

Er dette hentet fra en lov for sykklister?

*nysgjerrig*

Fortsetter under...

Det er vel egentlig syklisten som er den skyldige, men jeg fortstår veldig godt at han forsvarer seg.

Jeg sykler en del i marka selv, men ingen kan beskylde meg for å være en racersykler, til det er jeg for treg. Men det er forferdelig irriterende at folk går 4-5 i bredden og gjerne med en barnevogn i tillegg. På skogbilveiene er man heldig hvis man sykle i gangfart, som regel må man stoppe helt opp og vente til folk finner det for godt å gå inn til siden.

''Men det er forferdelig irriterende at folk går 4-5 i bredden og gjerne med en barnevogn i tillegg. På skogbilveiene er man heldig hvis man sykle i gangfart, som regel må man stoppe helt opp og vente til folk finner det for godt å gå inn til siden.

''

Jeg er egentlig litt enig. Det samme gjelder kombinerte gang- og sykkelveier. Det blir ofte å sykle i sikksakk og bruke ringeklokke for å gi signal. Likevel kan man jo bare ikke sykle ned noen.

Syklisten hadde utvilsomt mest skyld.

Jeg sykler daglig på en turvei med mange fotgjengere. Det kan være veldig irriterende når det går fem i bredden og man ringer med klokka og roper "unnskyld" uten at de gidder å vralte til siden, men jeg kan da ikke kjøre dem ned! (eller kan jeg det? besnærende tanke!)

Samtidig ser jeg jo at det hender at syklister bare kommer svuuuusjende forbi når jeg selv er fotgjenger på gang- og sykkelsti, uten at jeg har fått det minste forvarsel, ikke så mye som et pling i bjella.

Vi har en elendig kultur her til lands, både når det gjelder fotgjengere og syklister. I f.eks. Danmark og Nederland er sånt regulert brukbart, med adskilte felt for fotgjengere og syklister, og ikke minst en felles oppfatning av både varslingslyder og vikeplikt.

Det er ikke lov til å kjøre på noen, uansett om de går slik eller sånn. Tenk om det hadde vært noen småbarn som virret omkring? De gikk på en turvei, ikke på en sykkelbane.

Jeg sykler mye på en gang- og sykkelvei, ikke i marka, men langs Akerselva. På godværsdager er det mange i alle aldre som surrer rundt der. Men det er oversiktlig, og jeg tar selvfølgelig hensyn til dem - de har like stor rett til å være der som jeg selv har.

Når jeg kjører bil, tenker jeg ofte mitt om folk som går rett ut i gata med hodetelefoner på ørene og blikket fastgrodd i mobilen. Men jeg påberoper meg ingen rett til å kjøre dem ned.

Det kan jo også være eldre mennesker i løypa som ikke hører så godt og heller ikke kan bevege seg fort. Eller hva med barn som kan løpe midt i veien? Jeg forstår ikke at syklisten kan forsvare seg med at de fylte opp veien i bredden.

Var den til meg? :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...