Gå til innhold

16åring vil på fest, skal han få lov?

Anbefalte innlegg

16åringen kom for et par dager siden og spurte om han kan få lov å gå på fest (skal være i kveld).

Jeg sier han får lov å gå på fest, men får ikke lov å drikke. Spør så om han klarer å være der uten å drikke, han sier "vet ikke".

Syns det er flott at han spør, og flott at han velger å være ærlig!

(Han fortalte i samme slengen at han sneik seg ut i vår og dro på fest, og kom hjem tidlig på morgenen og holdt på å bli "busta").

Jeg kan la han gå, og hente han feks kl 23.

Vet at han trolig kommer til å drikke litt, men da blir det om ikke annet i "litt kontrollerte former"/begrenset tid..... Faren til festarrangør skal visst (?) være hjemme.

Hvis jeg ikke lar han gå, frykter jeg at han kommer til å bli "flinkere" til å snike seg ut eller ikke gidde å komme hjem. Har hatt det konfliktfylt en tre års tid, men siste året har vært veldig bra, han prøver. Jeg må også prøve å imøtekomme han litt....

Jeg har ikke tatt stilling til det enda. Hva ville du gjort?

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

9

• tzatziki1365380058

8

• ShitDiddelyDo

4

• Glimtipper

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg ville latt ham gå. Uansett kan vi som foreldre bare påvirke dem med våre holdninger, meninger og råd. Du gir dine råd og (an)befalinger, gutten velger selv om han vil følge dem eller ikke.

Det blir som å si til en 14 åring: "Du får ikke lov til å ha sex! " Men etter som jeg har skjønt på dolerne her inne, så gjør nok ungen som h*n vil likevel. Dessverre. Det foregår bare i mer skjulte former.

Frustrerende? JA!

Dette er sammen med folk han vanker med til daglig og som han kjenner?

I så fall synes jeg du skal la ham gå. Si det du skrev til oss - at det er fint at han spør, og at dette er frihet under ansvar som kan bli strammet inn hvis han ikke er tilliten verdig (men si det på en mindre akademisk måte). Dra og hent ham på en tid dere blir enige om.

Du kan ikke sperre en 16-åring inne uansett, men du kan bidra så dere får et såpass åpent forhold at du vet hvor han er. Det er en stor fordel om dere klarer å holde det sånn så lenge som mulig.

Jeg syns det er helt naturlig å la en 16-åring gå på fest. Jeg forstår det slik at det er en privat fest hjemme hos en jevnaldrene venn. Men han må komme hjem i rimelig tid og være rimelig) edru.

Veldig bra at han innrømmet at han hadde stukket ut på fest i smug, forresten.

Gjest Shira :o)

Min erfaring fra da jeg var 16 år, var at vi (deriblandt jeg) som fikk lov å dra på fest, men beskjed om at fyll ikke var lov, holdt oss i skinnet. Vi visste at vi ble hentet eller evnt kom hjem selv til våkne foreldre.

Mange av vennene våre fikk ikke lov. De snek seg ut og drakk hardt. Ikke det at ikke vi smakte alkohol, men vi hadde tanken i bakhodet at vi skulle hjem. De andre hadde ikke det, ofte følte vi vel at de skulle "ta" foreldrene siden de var strenge, og dermed gjorde absolutt alt de ikke hadde lov til.

Frihet under ansvar sa mamma alltid, og det funket på meg.

Annonse

Jeg ville aldri nektet en 16-åring å gå på fest, og jeg ville heller ikke krevet at han skulle være hjemme kl. 23; det synes veldig tidlig, synes jeg.

Veldig usikker på om jeg ville nektet ham å drikke alkohol (om det var min sønn). Ville selvfølgelig sagt at jeg synes han burde holde seg unna alkohol.Men vel vitende om at de fleste 16-åringer drikker noe på fest, er jeg redd for å risikere at han trosser mitt forbud.

Selv begynte jeg vel å gå på fest i 14-15-årsalderen, og litt alkohol ble det vel fra 15-årsalderen, ja...

[quote name=Shira :o)' timestamp='1284710695' post='4437086]

Min erfaring fra da jeg var 16 år, var at vi (deriblandt jeg) som fikk lov å dra på fest, men beskjed om at fyll ikke var lov, holdt oss i skinnet. Vi visste at vi ble hentet eller evnt kom hjem selv til våkne foreldre.

Mange av vennene våre fikk ikke lov. De snek seg ut og drakk hardt. Ikke det at ikke vi smakte alkohol, men vi hadde tanken i bakhodet at vi skulle hjem. De andre hadde ikke det, ofte følte vi vel at de skulle "ta" foreldrene siden de var strenge, og dermed gjorde absolutt alt de ikke hadde lov til.

Frihet under ansvar sa mamma alltid, og det funket på meg.

Enig med deg, har mer sans for å lære dem måtehold og begrensning enn den harde nektelinje. Jeg husker også at de som ble nektet å drikke av foreldre gjerne var de som etterhvert ble fullest.

Klart han må få gå! Syns du skal ta det som et meget godt tegn at han er så ærlig med deg. Gi ham en sjanse til å vise at du kan stole på ham. Ellers syns jeg at det er altfor tidlig å hente ham kl 11..... avtal at du henter ham kl 01.00.

Selvfølgelig skal han få gå på fest. Det er jo helt naturlig i den alderen, og du kan komme til å skape problemer for ham sosialt, hvis han blir nektet slike sosiale happeninger.

Hente ham kl 23 er alt for tidlig. Da er det faktisk bedre at han ikke drar i det hele tatt. Ungdommer kan være/er temmelig nådeløse mot andre, og han vil temmelig sikkert få tyn for å måtte hjem så tidlig. Kl ett er et mer passende tidspunkt.

Det synes jeg han skal få lov til :) Fint han både spør og er ærlig!

Datteren på 15 får gå på fester og være der fram til midnatt, med mulighet for forlengelse hvis det er veldig viktig for henne, og jeg orker å holde meg våken. Hun er veldig åpen, og forteller mye etterpå, men regner med at hun utelater noe ;)

Jeg har sagt til henne at hun må komme hjem med en eneste gang om noen begynner å lage bråk, og hun får heller ikke drikke alkohol, selv om jeg vet at hun har smakt en gang.

Jeg tror du skaper mer trøbbel ved å se at han ikke får lov. Men se at du henter han. Du kan jo spørre når han synes det er OK å bli hentet. (kl 23 er tidlig...) Men om du spør får han litt medbestemmelsesrett og dere kan forhandle litt.

Også greit å minne han på at han må bevise litt at han holder seg i tømmene. Da vil ha få lov neste gang også.

Annonse

Gjest Shira :o)

Enig med deg, har mer sans for å lære dem måtehold og begrensning enn den harde nektelinje. Jeg husker også at de som ble nektet å drikke av foreldre gjerne var de som etterhvert ble fullest.

Det satt veldig inntrykk på meg at de ungdommene med strengest foreldre, var de ungdommene som utagerte mest.

Så friheten under ansvar, som mamma tøt på, skjønte jeg faktisk. ;o)

Kommunikasjon er jo svært viktig også.

Ikke være den kule forelderen som ikke tør si nei til noe, men heller ikke den som nekter det meste. Den gyldne middelvei som ved så mange situasjoner, er vel grei også her.

La ham gå på fest, og gjør det klart at dere enten henter ham eller er våkne når han kommer hjem. Da er det større sannsynlighet for at han er forsiktig med alkohol.

Men jeg synes en innetid på kl 23 er veldig tidlig for en alminnelig 16-åring.

Gjest Egentlig en hønemamma

Synest han bør få gå på fest Jeg har alltid praktisert at bedre å komme skikkelig/edru hjem enn full tidlig på kvelden. Så om klokka blir to på natta, så helt ok for meg viss de har det gøy og oppfører seg fint. Har hatt det slik fra 15 år, nå er de snart 20. Har fungert kjempe bra. Ellers viktig med god dialog og at vi som foreldre er gode forbilder.Jeg er også alltid våken til de er vel hjemme.Lykke til.

Jeg håper virkelig ikke mine barn spør meg om lov til å drikke, for da må jeg selvsagt si nei ;) På den annen side håper jeg igrunnen at de ikke blir nerder som ikke våger seg på å smake litt alkohol før de er 18 (mulig jeg er rar, men....). Jeg har sagt til min eldste datter (hun er ei fornuftig jente) at det er helt uaktuelt for meg å si ja til alkohol før hun er 18, nettopp fordi vi har lover mot slikt her i landet. I tillegg har jeg sagt at om hun allikevel velger å smake alkohol, så håper jeg hun stopper i god tid før hun blir full...

Jeg synes forøvrig det var tidlig å komme hjem kl. 23.... Jeg ville heller sagt at han måtte være hjemme ved midnatt. Selv bodde jeg på hybel i Oslo når jeg var 16 og måtte ta ansvar for slikt selv. Det gikk fint det også ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...