Gå til innhold

16åring vil på fest, skal han få lov?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

9

• tzatziki1365380058

8

• ShitDiddelyDo

4

• Glimtipper

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg håper virkelig ikke mine barn spør meg om lov til å drikke, for da må jeg selvsagt si nei ;) På den annen side håper jeg igrunnen at de ikke blir nerder som ikke våger seg på å smake litt alkohol før de er 18 (mulig jeg er rar, men....). Jeg har sagt til min eldste datter (hun er ei fornuftig jente) at det er helt uaktuelt for meg å si ja til alkohol før hun er 18, nettopp fordi vi har lover mot slikt her i landet. I tillegg har jeg sagt at om hun allikevel velger å smake alkohol, så håper jeg hun stopper i god tid før hun blir full...

Jeg synes forøvrig det var tidlig å komme hjem kl. 23.... Jeg ville heller sagt at han måtte være hjemme ved midnatt. Selv bodde jeg på hybel i Oslo når jeg var 16 og måtte ta ansvar for slikt selv. Det gikk fint det også ;)

'' På den annen side håper jeg igrunnen at de ikke blir nerder som ikke våger seg på å smake litt alkohol før de er 18 (mulig jeg er rar, men....). ''

Så rar er jeg også ;-)

'' På den annen side håper jeg igrunnen at de ikke blir nerder som ikke våger seg på å smake litt alkohol før de er 18 (mulig jeg er rar, men....). ''

Så rar er jeg også ;-)

Puh....godt å høre ;) Trodde nesten jeg kom til å få tyn her inne ;-P

Eneste grunnen til at du ikke får tyn er at vi ikke har sånn fin kjevlefunksjon her inne. :sdd:

Hehe ;-P Skal vi ta det på "det unevnelige stedet"? ;)

Forøvrig tror jeg ikke du er av de som hadde kaldkvelt meg for å ha en slik holdning ;)

Annonse

Puh....godt å høre ;) Trodde nesten jeg kom til å få tyn her inne ;-P

Med min ene som er over 18 nå, lot jeg henne forstå (uten direkte å "gi lov") at hun fikk lov til å drikke litt før hun var 18 men helst ikke bli veldig full, og hvis hun ble det kunne hun ringe etter hjelp uten å få kjempetrøbbel etterpå... Det funket fint, hun gjorde seg noen erfaringer og vet nå hvor mye hun tåler og hvor lite som egentlig er ok å drikke (hun synes det er ganske tåpelig å bli skikkelig full nå).

Forresten har hun hele tiden vært en ganske så fornuftig jente,- hvis hun hadde vært vill og gal og vanskelig i utgangspunktet er det jo ikke sikkert jeg hadde hatt tilsvarende standpunkt...

Egentlig synes jeg det er litt skummelt med 18-åringer som skal til å gjøre seg de erfaringene der, men uten å ha foreldrene sittende oppe og vente på dem (de kan jo da ha flyttet hjemmefra, f.eks.)

Med min ene som er over 18 nå, lot jeg henne forstå (uten direkte å "gi lov") at hun fikk lov til å drikke litt før hun var 18 men helst ikke bli veldig full, og hvis hun ble det kunne hun ringe etter hjelp uten å få kjempetrøbbel etterpå... Det funket fint, hun gjorde seg noen erfaringer og vet nå hvor mye hun tåler og hvor lite som egentlig er ok å drikke (hun synes det er ganske tåpelig å bli skikkelig full nå).

Forresten har hun hele tiden vært en ganske så fornuftig jente,- hvis hun hadde vært vill og gal og vanskelig i utgangspunktet er det jo ikke sikkert jeg hadde hatt tilsvarende standpunkt...

Egentlig synes jeg det er litt skummelt med 18-åringer som skal til å gjøre seg de erfaringene der, men uten å ha foreldrene sittende oppe og vente på dem (de kan jo da ha flyttet hjemmefra, f.eks.)

Jeg tror vi er helt på linje der... Jeg har f.eks. fortalt min trettenåring at min mor skremte vettet av meg ved å si at jeg kom til å bli full av et glass vin! Første gang jeg drakk vin (16 tror jeg?) nippa jeg forsiktig til glasset og forventa nesten et "pang".. Når jeg ikke merka noe etter et glass, så skjønte jeg at mamma hadde overdrevet noe grassalt, så på neste fest drakk jeg meg drita... jaja ;)

Jeg hadde latt ham gå, og passet på å nevne at jeg var fornøyd med at han spurte og var ærlig med meg. Jeg syns kl 23 var tidlig innetid for en 16-åring, men det er jo ikke min sak. Jeg hadde garantert enten hentet eller (hvis jeg var sikker på at han kom seg hjem selv på trygt vis) sittet oppe og ventet og tatt en liten prat med ham når han kom hjem. Ikke kontrollspørsmål da, men bare småpratet litt for å finne ut litt om formen hans... Og selvsagt sørget for at han visste det på forhånd.

Jeg ville ha avtalt et rimelig tidspunkt da han blir henta. Og da nytter det ikke å ringe og be om å bli henta seinere. Men jeg ville vært tilgjengelig for henting tidligere hvis han av en eller annen grunn ønsker å forlate festen før det avtalte tidspunktet.

Men: hvem er det han skal feste sammen med? Er det noen du kjenner/vet hvem er? Jeg hadde vært veldig skeptisk hvis det var "venner" som jeg ikke ante noenting om.

Begge mine festet da de var 16 år og måtte komme hjem med siste trikk dvs ca klokka 1. De drakk, men ingen av dem drakk så mye at de ble fulle for begge var redde for at jeg skulle oppdage det. Heldigvis, for hadde de kommet fulle hjem så måtte vi tatt et oppgjør på kammerset.

Annonse

Jeg håper virkelig ikke mine barn spør meg om lov til å drikke, for da må jeg selvsagt si nei ;) På den annen side håper jeg igrunnen at de ikke blir nerder som ikke våger seg på å smake litt alkohol før de er 18 (mulig jeg er rar, men....). Jeg har sagt til min eldste datter (hun er ei fornuftig jente) at det er helt uaktuelt for meg å si ja til alkohol før hun er 18, nettopp fordi vi har lover mot slikt her i landet. I tillegg har jeg sagt at om hun allikevel velger å smake alkohol, så håper jeg hun stopper i god tid før hun blir full...

Jeg synes forøvrig det var tidlig å komme hjem kl. 23.... Jeg ville heller sagt at han måtte være hjemme ved midnatt. Selv bodde jeg på hybel i Oslo når jeg var 16 og måtte ta ansvar for slikt selv. Det gikk fint det også ;)

''I tillegg har jeg sagt at om hun allikevel velger å smake alkohol, så håper jeg hun stopper i god tid før hun blir full...''

Her sier du jo i grunnen "det er greit at du drikker så lenge du ikke forteller det til meg slik at jeg trenger å forholde meg til det". En mamma som eeeeegentlig syns det er litt greit, -hun gjorde det jo selv-, men som må si nei pga landets lover og regler. Din fornuftige datter skjønner nok dette hun også. ;-)

hidi, the scorpion

''I tillegg har jeg sagt at om hun allikevel velger å smake alkohol, så håper jeg hun stopper i god tid før hun blir full...''

Her sier du jo i grunnen "det er greit at du drikker så lenge du ikke forteller det til meg slik at jeg trenger å forholde meg til det". En mamma som eeeeegentlig syns det er litt greit, -hun gjorde det jo selv-, men som må si nei pga landets lover og regler. Din fornuftige datter skjønner nok dette hun også. ;-)

''Her sier du jo i grunnen "det er greit at du drikker så lenge du ikke forteller det til meg slik at jeg trenger å forholde meg til det".''

Ikke enig. Man har mer hodet under armen, om man tror at 16-åringer ikke har smakt alkohol. Min datter får ikke alkohol hjemme, og jeg kjøper heller ikke til henne, men vet hun har drukket...

Hun er ærlig mot meg, og vi snakker mye om konsekvensene av å bli full. _Men_ jeg vil heller ha en full ungdom hjem, enn at de sovner ute....! Derfor vet jeg alltid hvor hun er, og vi snakkes på mobilen, slik har jeg en viss kontroll.

Hun er høyst oppegående, så hun skjønner det nok ;)

På den annen side er det viktigere for meg at hun vet at hun kan komme hjem selv om hun har drukket, enn at hun skal tro jeg virkelig mener at det er forbudt å smake alkohol før man er 18 ;)

tzatziki1365380058

Vel, du stigmatiserer i alle fall ungdom som ikke drikker før de er 18. "Nerder som ikke tør smake alkohol før de er 18...." Nice!

Vel, du stigmatiserer i alle fall ungdom som ikke drikker før de er 18. "Nerder som ikke tør smake alkohol før de er 18...." Nice!

Jeg ser at den setningen der kanskje kan være litt tvilsom, jeg tror ikke togli mente den slik, i alle fall mente ikke jeg noe vondt med det.

Det er veldig vanlig å drikke alkohol før man er 18, veldig få som ikke gjør det. I alle fall her jeg bor. Og også der jeg bodde da jeg var ung.

Av dem som ikke gjør det, er det noen som bare ikke gjør det fordi de ikke synes noe om det - og så er det dem som av en eller annen grunn er litt utenfor og ikke blir bedt på fester. Det er vel dem i den siste kategorien jeg ikke håper at mine unger kunne komme i.

Togli, da...

"Nerder som ikke drikker alkohol før de er 18"? For det første er det ingenting galt med å være nerd, som voksne går det ofte nerder svært godt (og det vil jeg påstå er langt viktigere enn popularitetsnivået på ungdomsskolen). I tillegg er det da mye viktigere at ungene dine får være seg selv, enten det betyr at de er hyper-sosiale og spontane og hopper inn i sosiale ritualer med begge føtter, eller innadvendte, gjennomtenkte som trenger noen år før de er klare for fyll.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...